Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av Jerker »

I mitt Facebookflöde dök det här inlägget upp. Det är inte nån av mina vänner, utan en vän till en vän, som skrivit det, så jag kände att det inte var läge att bemöta det där, så jag tar det istället hit, där jag vet att det finns gott om vettiga och rationellt och logiskt tänkande individer som förstår det galna i detta inlägg. Att försöka utkämpa en strid med den här personen kändes som att ta en strid mot väderkvarnar.

Här berömmer hon sig om att äta kött från egen produktion, inte flyga, inte äta importerade vegetabilier och därmed kunna rättfärdiga att fortsätta använda stinkande dieselmonster.

Vad är det med människor som inte fattar att om man nu har gjort allt annat som är bra för miljön, varför inte ta steget fullt ut och även köra elbil? OK, kör dieseltraktor ett tag till, men snart är även det historia.

Själv köper jag kött direkt från bönder som jag vet har en vettig djuruppfödning. Om jag köper kött i vanlig affär så köper jag bara svenskt. Om jag köper fisk så ska den vara vildfångad och certifierad. Jag sopsorterar, försöker undvika plast om det går och är noga med att aldrig kasta något skräp alls i naturen. Jag flyger inte av princip eftersom det är en fruktansvärd miljöbelastning med flygresor osv. osv. Så kom jag till en punkt när jag inte längre kunde blunda för det felaktiga i mitt bilkörande. Då blev det också en elbil. (Och här behöver jag ju inte förklara varför det är bättre med en ny elbil än en gammal fossil, tack och lov!)

Vad är det för fel på "miljövänner", varför hatar de elbilar?
Bara så ni vet... jag är en av dem som samhället idag räknar som de värsta sortens miljöbovar. Vi kör stora, fyrhjulsdrivna, bensinslukande bilar och äter kött varje dag. Ja jag vet, ve och fasa! Att vi i princip bara äter hemmaproducerat kött och att vi har bilarna som nödvändiga arbetsredskap det räknas inte som förmildrande omständigheter. Vi hade ju faktiskt kunnat äta importerade sojaprodukter, köpa en dyr och ny elbil och med gott samvete istället kunnat unna oss en härlig solsemester långt, långt hemifrån. Att flyga är ju inte så farligt, det är ju så fint "miljökompenserat". Fast... jag tror ändå att jag föredrar att vara en sådan där gräslig miljöbov, en sån där hemsk människa som håller värdefulla betesmarker öppna, som ibland inte använder bilen på en hel vecka, som tar semester 2 mil hemifrån i en liten stuga utan el och vatten, som föder upp fria, lyckliga djur som vi vet har det bra från den stunden de föds tills de dör, som inte har behov av varken antibiotika eller bekämpningsmedel i sin lilla livsmedelsproduktion. Som har gården full av häckande starar, ladusvalor, humlor, fjärilar och alla andra små varelser som trivs där det finns betade marker. Jag tror faktiskt, när jag tänker efter att jag nog trivs ganska bra med att vara en miljöbov
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av Bjelke »

Mest förvirrat hopplock men en detalj verkar vara att dom kör ytterst lite med bilen iaf, vilket i sig är bra...
Dom verkar irritera sig på att folk köper elbil för att sedan flyga utomlands.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av danni »

Överlag tror jag inte egentligen folk hatar elbilar. De hatar förändring, och framförallt hatar de att behöva förändra och anpassa sig på grund av något som någon annan säger.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av Daoops »

Dom verkar inte fatta att skillnaden mellan deras egna leverne och vad som krävs för att lejonparten av befolkningen skall kunna leva sina liv hållbart. All kudos till dom men menar dom på allvar att alla skall leva som dom istället för som man lever idag eller vad är argumentet?

Deras rädsla för att någon skall tvinga på dom något fördunklarderas logik.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av LarsL »

Låter som att de behöver prova en elbil, jag tror den skulle passa dem perfekt. Det handlar ju inte mest om miljö utan självförsörjning och ekonomi. Det låter ju som att de skulle kunna sätta upp en ordentligt stor solcellsanläggning och sedan bli helt självförsöjande på el, åtminstone vår, sommar och höst.

Kan förstå att de blir irriterade på miljömupps-veganer som kritiserar köttproduktionen. Den kritiken är oftast lika felaktigt och korkad som kritiken emot elbil. Den mark där djur betar i Sverige går knappast använda till något annat. Den är för dålig för att oldla grödor, knappt ens skog. Om inte djur betade på marken så skulle det alltså i princip bara växa sly på marken. Men sånt där är omöjligt att förklara för en som int begriper.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av Teslaspolen »

Kritiken emot rött kött är väl framför allt emot metanutsläppen som den genererar.

Det finns flera falanger inom miljörörelsen, de flesta på detta forum (samt e.x Elon Musk) tillhör den på engelska kallat 'bright green', de som hävdar att lösningen på miljöproblemen är teknologisk innovation.

Miljöpartiet tillhör generellt den falang kallad 'dark green', där förespråkar man samhällets återhållsamhet, och nästan lite åt att gå tillbaka till före den industriella revolutionen.

Den tredje gruppen, kallad 'light green', förespråkar individuellt ansvarstagande framförallt, e.x köp mindre kött/plast/osv, slösa inte med inköp.

Då kan man förstå varför dark och bright ofta hamnar i luven på varandra, medans den tredje tenderar att överlappa de båda.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av boreno »

Jag börjar tröttna på att försöka förklara för folk som inte är intresserade att förstå. Elbilarnas fördelar i all ära, till sist är det trots allt marknadens dom som kommer drabba väldigt många mycket hårt, då fossilbilarna tappar sitt andrahandsvärde pga. kombinationen av dålig teknik, lagstiftning, autonoma bilar och annan automation av transporter och en rad andra skäl. Det är en "perfect storm" under uppsegling för bilbranchen. När det blir olönsamt att sälja drivmedel (när folk inte längre stannar vid macken för att handla andra saker), när bilhandlarna inte får marginaler på andrahandsförsäljning längre, när det blir ekonomiskt oförsvarligt för tillräckligt många att äga en egen bil (pga. billiga alternativ som dessutom är bättre) - då kommer en bilkrasch som inte ens jag varit med om.

Inom 10 år tror jag, och antalet analytiker som tror på 10 år eller mindre ökar snabbt nu.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av mati »

Alltså jag tolkar det där FB-inlägget helt annorlunda. Jag ser inget elbilshat där. Författaren av inlägget har uppenbarligen ett miljöintresse och det där idiotiska pratet får jag inte ihop på ett annat sätt än att personen försöker försvara för sig själv att det är ändå ganska okej att köra bensinbil. Hatet är inte riktat mot elbilar. Jag tror faktiskt att personen helst skulle vilja ha en elbil själv, men av olika skäl kanske inte har möjligheten. Den där lätt hatiska undertonen tolkar jag som ren avundsjuka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av TiborBlomhall »

Enklaste sättet att övertyga:
Bild
Hushållens utsläpp enligt Statistiska Centralbyrån. Han kämpar med att minska "övriga" stapeln - men bilens utsläpp är tre gånger så höga! Byt till elbil så har du eliminerat 80% av hushållens utsläpp!

http://teslaclubsweden.se/parisavtalet- ... ora-nu-da/
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av Jerka »

Personen kanske menar att man inte automatiskt blir miljövän bara för att man har råd med en Tesla, lika lite som man blir en miljöbov bara man äger en fossilbil. I så fall är det sant.

Frågan med det resonemanget är varför man ska hålla på och klaga på varandra för. Varför är just miljövänlighet en sak som förtjänar muppstämpel när det i själva verket är jättebra? Oavsett om man kör elbil eller sopsorterar eller undviker flyg eller vad man nu gör så är det bra för miljön och förtjänar beröm.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av mati »

Ja precis. Man är inte med automatik miljöbov när man inte kör elbil. Och på samma sätt är man inte automatiskt miljökämpe bara för att man äger en Tesla. Däremot så tror jag att den här personen har egentligen ett dåligt samvete pga sitt bensinbilsinnehav och att den därför känner sig anklagad att vara en miljöbov. Varför skulle man annars skriva sånt där trams?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av TiborBlomhall »

Mygg och kameler. :roll:

Det spelar liksom ingen roll hur duktig du var att köpa närodlade frigående alfalfagroddar istället för Argentinsk biff och sparat in 100 gr CO2 när bara bilresan till ICA släppte ut 500 gram.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av Bjorn »

Inte kasta för mycket sten i glastaket. 20 kg CO2 per kg nötkött enligt denna. Räcker till affären rätt långt borta även i typ en Hummer.

https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... jAqboNbRZg

Å andra sidan tror jag att eldrivna lantbruksmaskiner är en stor del av lösningen.

Jag äter kött som jag hämtar med min elbil. Inte riktigt med samma bekymmersfrihet som förr. Helst och oftast från lokal producent och gärna lamm som är mindre energikrävande, men det blir även en hel del nöt, säkert motsvarande 300-400 mil i en ICE.

Edit. Rättat stavfel (finns säkert fler)
Senast redigerad av Bjorn, redigerad totalt 1 gånger.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av far1far2 »

Tycker mej spåra i texten att det är bonnafolk det är frågan om. Då är det mer begripligt och acceptabelt, ja rent av nödvändigt, med köttätandet m m. Men visst kan väl vi bönder köra Tesla! Jag gör det! Men äter motvilligt döa lik! :D :) ;)
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av Jerker »

Jag visste väl att det här skulle leda till bra diskussioner på det här forumet! 8-)

Det här med kött är ju intressant. Veganer vill att vi ska sluta äta kött. Om de inte kan få oss köttätare att hålla med på det ideologiska planet (att det per definition är fel att äta andra levande organismer) så försöker de spela ut miljökortet. Men inte heller det är så okomplicerat som de vill göra det till. När man talar om att nötköttsproduktion bidrar med si eller så många gram växthusgaser så avser man normalt "industriell" produktion. Alltså, man låter djuren stå i djurstallar och istället för att beta ute direkt av gräset så odlar man spannmål och gör kraftfoder och matar dem med. Redan vid odlingen gör man av med diesel till traktorerna, vid tillverkningen av kraftfodret sker en hel del utsläpp och sen ska detta transporteras till och från fabriken och dessutom mår djuren sämre av att äta detta än av att gräs då det inte är deras naturliga föda. Det som händer är att de blir mer känsliga för infektioner, dels genom kosten och dels genom att stå inomhus, och detta ökar behovet av antibiotika, dels ger kosten upphov till mer metangas än gräs gör.

Nötdjur som går ute större eller hela delen av året och uteslutande betar gräs däremot är både friskare och köttet blir nyttigare (bl.a. så bildas högre andelar Omega-3 vilket syns på att fettet är gulare än på "industrikött") och enligt en utredning som WHO gjorde för några år sedan är denna köttproduktion klimatneutral, eller t.o.m. klimatpositiv, alltså inga överskott av utsläpp av växthusgaser sker. Marken gödslas naturligt och gräset som växer binder naturligt kväve, behovet av traktorkörning är minimal etc. Man kan alltså känna sig rätt nöjd ur ett klimatperspektiv av att äta kött från djur som gått ute och betat gräs. Till denna kategori hör ju också vilda djur som jagats, men inte nötdjur som betat på de stora gräsytorna i Sydamerika eftersom man där bl.a. sysslar med att skövla regnskog för att få mer yta för djuren att beta på, dessutom ska köttet fraktas över världshaven för att nå hit.

Veganerna å sin sida måste jobba rätt hårt om de ska hävda att de är mer miljövänliga än oss [militanta] köttätare. Ska man äta grönsaker som är klimatneutrala får man välja bort det mesta som går att köpa i en vanlig matvarubutik. Man vill ju inte äta sånt som odlats i holländska växthus som värms upp med oljepannor, t.ex. och man vill ju undvika långa transporter. Då är man hänvisad till sånt som man kan odla i Sverige under sommaren och sen lagra så att det går att äta resten av året.

Så krångligt kan det vara att hålla reda på vad som är bra och dåligt med det vi äter, och vi vet ju hur många gropar man kan trilla i när man försöker diskutera hur man bäst gynnar miljön när det kommer till bilar, att behålla sin gamla diesel eller köpa en ny elbil...
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av Teslaspolen »

Strikt vegan blir bara krånligt. Det räcker om man slutar äta rött kött varje dag, går hur bra som helst att äta (jättegod) vegetarisk mat, fisk och fågel.

En köttbit någon gång ibland är inte katastrof det heller. Men ha det gärna inte som huvudföda.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av LarsL »

Det finns rätt stora gräsytor i Sydamerika också, kallas Pampas. :)

Varför skulle man slänga pengar på att ha djur i stora hallar när man kan låta dem ströva fritt och beta gräs? Det där låter mer som något som förekommer i Belgien eller Tyskland där det saknas stora grässlätter.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Det finns rätt stora gräsytor i Sydamerika också, kallas Pampas. :)

Varför skulle man slänga pengar på att ha djur i stora hallar när man kan låta dem ströva fritt och beta gräs? Det där låter mer som något som förekommer i Belgien eller Tyskland där det saknas stora grässlätter.
Det är bättre ekonomi i att stalla upp djuren och ge dem kraftfoder säger den traditionella ekonomin. De växer snabbare, bl.a. Men för mig haltar det resonemanget. Jag köper ju direkt av producenten och betalar i snitt 60-70:-/kilot för köttet (styckat och färsen malen) när jag köper 1/4 eller 1/8 djur och lägger i frysen. Kan man göra det är det riktigt billigt - och det är inte svart handel! Men köper jag vilt i butik (det finns en viltbutik/slakteri i närheten) så är priserna andra. Det är när det kommer in andra i leveranskedjan som priset ökar. Men det känns ju som en ren välgärning att äta vildsvin t.ex. De är ju rena skadedjuren!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Det finns rätt stora gräsytor i Sydamerika också, kallas Pampas. :)

Varför skulle man slänga pengar på att ha djur i stora hallar när man kan låta dem ströva fritt och beta gräs? Det där låter mer som något som förekommer i Belgien eller Tyskland där det saknas stora grässlätter.
Det är bättre ekonomi i att stalla upp djuren och ge dem kraftfoder säger den traditionella ekonomin. De växer snabbare, bl.a. Men för mig haltar det resonemanget. Jag köper ju direkt av producenten och betalar i snitt 60-70:-/kilot för köttet (styckat och färsen malen) när jag köper 1/4 eller 1/8 djur och lägger i frysen. Kan man göra det är det riktigt billigt - och det är inte svart handel! Men köper jag vilt i butik (det finns en viltbutik/slakteri i närheten) så är priserna andra. Det är när det kommer in andra i leveranskedjan som priset ökar. Men det känns ju som en ren välgärning att äta vildsvin t.ex. De är ju rena skadedjuren!
Att det är billigare att stalla in och ha människor som matar djuren genom att köra maskiner än att låta dem ströva fritt måste bero på felaktig kostnadsbild. Det är helt enkelt för billigt med arbetskraft och eller bränsle haelt enkelt.

Hur förklarar de här kött-hatarna att kyckling skulle vara bättre? Kycklingar föds ju upp på just det där sättet, instängda i burar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av Jerker »

Man ska också veta att myndigheter i missriktad välvilja tvingar fram att man ska hålla djuren stallade. Om de ska beta ute så ska de ha tak att ställa sig under när det regnar. Lite löjligt, för djur klarar alldeles utmärkt att stå i regn. När det gäller att ha djuren ute året om så finns det några uppmärksammade fall där skaffade speciell nötdjurskreatur som är anpassade till att gå ute i nordiska klimat. De har tjock päls som klarar att hålla dem varma. Men när tjänstemännen kom på besök och fick se att det låg snö på ryggarna på djuren blev de förskräckta och menade att man genast måste se till att få djuren inomhus. Men om man tänker logiskt så fungerar det så här: Anledningen till att snön låg kvar på ryggen är ju att pälsen inte släpper ut så mycket värme att den klarar av att smälta snön. Djuren frös inte det minsta, tvärtom.

Bönder om vill ha djur som går ute året om motarbetas alltså ganska hårt av djurskyddsmyndigheterna som inte alltid har den kompetens de borde ha. I Sverige berömmer vi oss ofta av att veta bäst. Hade man tittat runt i Ryssland och Kanada där man sedan länge har sån här djurhållning så hade de kunnat lära sig en hel del om detta och sett att man av många års erfarenhet vet att djuren inte far illa av att gå ute året om, i snöfall och många minusgrader, men...

Så det blir en kompromiss. Man låter djuren gå ute 9-10 månader och man slår gräs som man gör ensilage av och matar dem med det den tid de står inomhus. Lite extra utsläpp från traktorkörning blir det så, men det är iaf bättre än djur som står inne nästan hela året.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Det finns rätt stora gräsytor i Sydamerika också, kallas Pampas. :)

Varför skulle man slänga pengar på att ha djur i stora hallar när man kan låta dem ströva fritt och beta gräs? Det där låter mer som något som förekommer i Belgien eller Tyskland där det saknas stora grässlätter.
Det är bättre ekonomi i att stalla upp djuren och ge dem kraftfoder säger den traditionella ekonomin. De växer snabbare, bl.a. Men för mig haltar det resonemanget. Jag köper ju direkt av producenten och betalar i snitt 60-70:-/kilot för köttet (styckat och färsen malen) när jag köper 1/4 eller 1/8 djur och lägger i frysen. Kan man göra det är det riktigt billigt - och det är inte svart handel! Men köper jag vilt i butik (det finns en viltbutik/slakteri i närheten) så är priserna andra. Det är när det kommer in andra i leveranskedjan som priset ökar. Men det känns ju som en ren välgärning att äta vildsvin t.ex. De är ju rena skadedjuren!
Att det är billigare att stalla in och ha människor som matar djuren genom att köra maskiner än att låta dem ströva fritt måste bero på felaktig kostnadsbild. Det är helt enkelt för billigt med arbetskraft och eller bränsle haelt enkelt.

Hur förklarar de här kött-hatarna att kyckling skulle vara bättre? Kycklingar föds ju upp på just det där sättet, instängda i burar.
Håller helt med! Vad gäller kyckling så vet jag ett antal personer som inte äter rött kött för att de tycker att det är äckligt, men kyckling går bra!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av LarsL »

Ja, i Sverige ha vi ett totalt snedvridet djurskydd. Skulle samma regler och kontrolleras på äldreomsorgen så skulle en hel del anläggningar få lägga ner och personal stå inför skranket. Men så går det när ovan nämnda grupper får för mycket att säga till om.

I Sverige måste djur matas under den kalla halvan av året. Det finns inte tillräckligt med växter ute under vintern för att föda djuren. Om man stallar in djuren så går det åt mindre mat så det borde på sätt och vis vara positivt. Vi har våra får så att de kan välja att vara inne eller ute som de själva önskar, under vintern.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av gellerstam »

Tur man nästan uteslutande äter älgkött. Då slipper jag fundera på var kossan är odlad....

BTW: varför blir kossor handjur när man skär ut filen? -> Oxfil'e....

Btw2: Sluta kalla biff/entrecote för "ytterfil'e" det är fånigt!
Tesla Model Y
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av joel80 »

LarsL skrev:

Hur förklarar de här kött-hatarna att kyckling skulle vara bättre? Kycklingar föds ju upp på just det där sättet, instängda i burar.
Vänta nu..
Det är väl ingen här som ifrågasätter att kyckling är betydligt bättre kött sett ut miljöhänsyn och utsläppmässigt?
Det är väldigt stor skillnad per kilo kött om man jämför kyckling och nöt.

http://www.wwf.se/wwfs-arbete/ekologisk ... k-kyckling
Kyckling ger upphov till ca 2-4kg Co2 per kilo kött.

http://www.wwf.se/wwfs-arbete/ekologisk ... -naturbete
Ett kilo naturbetande kossa ger upphov till 26kg.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av Teslaspolen »

Precis som joel säger, är det jag syftar på också.
Skriv svar