Miljözoner 2020

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Miljözoner 2020

Inläggav vigge50 » 13 sep 2017 18:35

Regeringen har nu sagt att de planerar att införa möjlighet för kommuner att sätta upp miljözoner år 2020 av miljözon 2. Detta betyder att alla dieselbilar som inte uppfyller Euro 6 vilket introducerades 1:e september 2015 får köra inom stadsdelen. Vi lär dock få vänta längre innan Miljözon 3 som endast tillåter elbilar, hybrider och vätgas kommer komma upp i städer.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... edan-2020/
vigge50

Re: Miljözoner 2020

Inläggav Teslaägare Tjell » 21 nov 2017 09:26

SvD idag (171121):
Bild

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Verdi » 21 nov 2017 09:54

Jag tror det blir väldigt svårt att få igenom några zon 3 i verkligheten. Pratas ju om Gamla Stan som en potentiell zon 3.
Model S 90D Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premiumpaket, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svarta Next Generation-stolar http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Tjell » 21 nov 2017 11:14

Så otroligt skönt att ha en bil som är rätt, speciellt nu när jag kört in mitt miljöavtryck (kört >9' mil på 18 mdr).

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare

Inläggav Teslaägare bylund » 21 nov 2017 11:24

Verdi skrev:Jag tror det blir väldigt svårt att få igenom några zon 3 i verkligheten. Pratas ju om Gamla Stan som en potentiell zon 3.

Ett kraftfullt slag i luften!

Ska man på riktigt gör någon skillnad måste det ju vara ställen med mycket trafik, men det vore ju politiskt självmord.

Skulle man göra Östermalm i Stockholm till elbilszon så skulle det nog säljas en och annan elbil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Kulingen » 21 nov 2017 11:42

bylund skrev:
Verdi skrev:Jag tror det blir väldigt svårt att få igenom några zon 3 i verkligheten. Pratas ju om Gamla Stan som en potentiell zon 3.

Ska man på riktigt gör någon skillnad måste det ju vara ställen med mycket trafik, men det vore ju politiskt självmord.

Skulle man göra Östermalm i Stockholm till elbilszon så skulle det nog säljas en och annan elbil.

Sedan måste det ju efterföljas, det är ju dubbdäcks förbud på vissa gator i Stockholm men ändå åker bilar med dubbdäck där. Inför en massa mera laddplatser och ge bilar böter ifall om de ställer sig på dessa platser så kommer det lösas på några år tror jag.
Tesla S 75D ägare

Rabattkod obegränsad Supercharger Tesla
http://ts.la/johan6219
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inläggav vigge50 » 21 nov 2017 12:14

bylund skrev:

Det hade helt klart ökat försäljningen av elbilar men man ska samtidigt inte glömma alla de som idag köper begangnade bilar idag för 50 000 kr. Jag är ganska säker på att även om alla här inte kan köpa en Model S eller Model X så tillhör en majoritet överklassen så att förbjuda fossilbilar i Stockholm skulle för allmänheten betyda ungefär samma som att alla på detta forumet var tvungna att köpa Model S eller Model X om de ville ha en bil. Med dagens höga priser på elbilar så skulle ett förbjud på fossilbilar minska antalet bilar i Sverige kraftigt och skapa ett rent helvete för en stor del av befolkningen. När det kommer elbilar för 150 000 kr med okej räckvidd så kanske man kan förbjuda försäljningen av fossilbilar men där till att förbjuda användning av fossilbilar kommer ta flera år.
vigge50

Inläggav Teslaägare 12man » 21 nov 2017 12:34

Man skulle kunna förbjuda lastbilar över 3.5 ton i städerna, bara släppa in de större mellan 07-11 och sen bestämma att efter år 2020 måste dessa mindre vara elektriska.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inläggav Teslaägare bylund » 21 nov 2017 12:46

Jag gillar idén om att inte släppa in nya dieselbilar. Då gör man ett aktivt val när man köper bilen att inte få köra i stadskärnor. Gamla bilar kan få rulla ett tag till. Vill man ta det ett steg längre så diskvalificeras även gamla bilar vid ägarbyte. Det slår såklart mot andrahandsvärdet men det kan ses som en kompromiss.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inläggav chaffis75 » 21 nov 2017 12:47

Kulingen skrev:
bylund skrev:

Sedan måste det ju efterföljas, det är ju dubbdäcks förbud på vissa gator i Stockholm men ändå åker bilar med dubbdäck där. Inför en massa mera laddplatser och ge bilar böter ifall om de ställer sig på dessa platser så kommer det lösas på några år tror jag.

Smart tänkt, om inte annat är detta ett sätt att få folk att efterleva förbudet för fossil bilar. Bara att sätta laddare på alla p-platser i gamla stan, skylta ett de endast är för laddning och sedan kan man dela ut botar till alla som inte laddar :D 8-)
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75

Nästa

Återgå till Miljö