VW:s ofattbara utsläppsskandal

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2071
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av gellerstam »

Bjelke skrev:
vigge50 skrev:
Och de som sa att numera har Volkswagen rent mjöl i påsen...

http://teknikensvarld.se/ny-olaglig-mju ... as-563204/
Sanslöst, men det är ju Euro-6-motor så då är det ju lugnt...hrm...
De rena å fina som ska få köra innanför tullarna i de ev. miljözonerna. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av LarsL »

De kanske skulle sätta en VW-chef från EU i fängelse också? Det kanske hade fått dem att skärpa sig lite?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
De kanske skulle sätta en VW-chef från EU i fängelse också? Det kanske hade fått dem att skärpa sig lite?
You whish. Jag håller med dig, men vi vet ju alla att det inte kommer att hända. Även böter hjälper inte, för de betalar VW med en axelryckning.
Dessutom visste i princip alla VW-chefer om fusket. Det blir svårt att hitta en enda ansvarig. Men visst, överste chefen Martin Winterkorn borde få ta smällen. Han fick visserligen sluta, men det gör nog inte honom så mycket med tanke på avgångsvederlaget han fick.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10081
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Legato »

mati skrev:
LarsL skrev:
De kanske skulle sätta en VW-chef från EU i fängelse också? Det kanske hade fått dem att skärpa sig lite?
You whish. Jag håller med dig, men vi vet ju alla att det inte kommer att hända. Även böter hjälper inte, för de betalar VW med en axelryckning.
Dessutom visste i princip alla VW-chefer om fusket. Det blir svårt att hitta en enda ansvarig. Men visst, överste chefen Martin Winterkorn borde få ta smällen. Han fick visserligen sluta, men det gör nog inte honom så mycket med tanke på avgångsvederlaget han fick.
Axelryckning? Say what?

Skandalen har redan kostat dem ca 30 miljarder dollar. De har reserverat ytterligare 8 miljarder dollar i balansräkningen. Vissa analytiker tror den totala återstående kostnaden kan landa uppåt 60 miljarder dollar!

Tro mig, det finns inte en enda person varken i VWs ledning eller bland storägarna som rycker på axlarna åt en av de dyraste företagsskandalerna i världshistorien!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av vigge50 »

Legato skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:
De kanske skulle sätta en VW-chef från EU i fängelse också? Det kanske hade fått dem att skärpa sig lite?
You whish. Jag håller med dig, men vi vet ju alla att det inte kommer att hända. Även böter hjälper inte, för de betalar VW med en axelryckning.
Dessutom visste i princip alla VW-chefer om fusket. Det blir svårt att hitta en enda ansvarig. Men visst, överste chefen Martin Winterkorn borde få ta smällen. Han fick visserligen sluta, men det gör nog inte honom så mycket med tanke på avgångsvederlaget han fick.
Axelryckning? Say what?

Skandalen har redan kostat dem ca 30 miljarder dollar. De har reserverat ytterligare 8 miljarder dollar i balansräkningen. Vissa analytiker tror den totala återstående kostnaden kan landa uppåt 60 miljarder dollar!

Tro mig, det finns inte en enda person varken i VWs ledning eller bland storägarna som rycker på axlarna åt en av de dyraste företagsskandalerna i världshistorien!
Dock är frågan, hur stor del av den kostnaden är i Europa och i USA? I USA har de krävts stora förändringar av vissa bilar, i många fall återköp, pengar och värdecheckar till kunder plus väldigt stora böter, tror detta är betydligt högre kostnad per bil jämfört med Europa. Kanske även totalt fast att det var en halv miljon drabbade bilar i USA och nästan 10 miljoner i Europa.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2071
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av gellerstam »

LarsL skrev:
De kanske skulle sätta en VW-chef från EU i fängelse också? Det kanske hade fått dem att skärpa sig lite?
Iaf dömd till fängelse i en instans! Vi får se vart de slutar.

https://www.di.se/nyheter/vw-chef-doms- ... -fangelse/
Tesla Model Y
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av 12man »

Visserligen från EU men i USA
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av frippe »

Legato skrev:
Axelryckning? Say what?

Skandalen har redan kostat dem ca 30 miljarder dollar. De har reserverat ytterligare 8 miljarder dollar i balansräkningen. Vissa analytiker tror den totala återstående kostnaden kan landa uppåt 60 miljarder dollar!

Tro mig, det finns inte en enda person varken i VWs ledning eller bland storägarna som rycker på axlarna åt en av de dyraste företagsskandalerna i världshistorien!

Jo, fast som kund, vad har kunden fått ut av att de avslöjats? Det är kundensom står för tappad 2:a värde, som står för risken att få lägre effekt, högre bränsleförbrukning, som riskerar att få sin bil förbjuden inom vissa områden, som får ta min arbetstid för att köra bilen till och från verkstad för uppdateringar, som får stå hela tekniska risken om uppdateringar inte håller måttet.

Sedan om det kostat Vw x antal miljarder, det är inget jag som kund märker.

Ok, nu har jag ändå sålt min Vw före den skulle in för uppdatering så mig drabbade det inte. Men om jag hade köpt en dyr ny bil som drabbats, hade jag nog varit aningens tjurig.

Trots det så är flera av deras modeller väldigt intressanta, men företagets historik gör det svårt att lite på direkt och ha kvar förtroendet för. Sedan att deras verkstadsorganisation i Sverige är ett unikum av svårnårbarhet, är en helt annan fråga. Eller är det bara lokalt här i Småland.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av LarsL »

Det värsta straffet vore kanske att förbjuda dieselbilar. Det skulle slå hårt mot Vuskwagen. De har ju uppenbart inte lärt sig än.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10081
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Legato »

frippe skrev:
Legato skrev:
Axelryckning? Say what?

Skandalen har redan kostat dem ca 30 miljarder dollar. De har reserverat ytterligare 8 miljarder dollar i balansräkningen. Vissa analytiker tror den totala återstående kostnaden kan landa uppåt 60 miljarder dollar!

Tro mig, det finns inte en enda person varken i VWs ledning eller bland storägarna som rycker på axlarna åt en av de dyraste företagsskandalerna i världshistorien!

Jo, fast som kund, vad har kunden fått ut av att de avslöjats? Det är kundensom står för tappad 2:a värde, som står för risken att få lägre effekt, högre bränsleförbrukning, som riskerar att få sin bil förbjuden inom vissa områden, som får ta min arbetstid för att köra bilen till och från verkstad för uppdateringar, som får stå hela tekniska risken om uppdateringar inte håller måttet.

Sedan om det kostat Vw x antal miljarder, det är inget jag som kund märker.

Ok, nu har jag ändå sålt min Vw före den skulle in för uppdatering så mig drabbade det inte. Men om jag hade köpt en dyr ny bil som drabbats, hade jag nog varit aningens tjurig.

Trots det så är flera av deras modeller väldigt intressanta, men företagets historik gör det svårt att lite på direkt och ha kvar förtroendet för. Sedan att deras verkstadsorganisation i Sverige är ett unikum av svårnårbarhet, är en helt annan fråga. Eller är det bara lokalt här i Småland.
Jag har inte uttalat mig alls hur man bemött kunderna. Jag skrev att det definitivt inte är sant att ledningen skulle "rycka på axlarna".

Kunderna har säkert bemötts som skit som vanligt ;) Du kanske blandar ihop mig med Mati som var den jag svarade till, personligen skulle jag aldrig köpa en VW efter skandalerna...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av frippe »

Legato skrev:
Jag har inte uttalat mig alls hur man bemött kunderna. Jag skrev att det definitivt inte är sant att ledningen skulle "rycka på axlarna".

Kunderna har säkert bemötts som skit som vanligt ;) Du kanske blandar ihop mig med Mati som var den jag svarade till, personligen skulle jag aldrig köpa en VW efter skandalerna...
Sorry, var inte meningen att hacka på dig.

Tyckte bara det var lite konstigt, att det kostat Vw miljarder men jag som (f.d.) kund inte sett något av det, bara tvärt om. Allt läggs över på kunderna.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Axelryckning? Say what?

Skandalen har redan kostat dem ca 30 miljarder dollar. De har reserverat ytterligare 8 miljarder dollar i balansräkningen. Vissa analytiker tror den totala återstående kostnaden kan landa uppåt 60 miljarder dollar!!
Du missförstår mig nog. Det jag menar är att det inte blir några personliga konsekvenser för VW:s ledning i i Europa. Eventuella böter betalas av VW men inte av de ansvariga cheferna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av vigge50 »

Vet inte vad man ska säga längre, bort med dieselbilar :( :roll: :shock:

http://teknikensvarld.se/audi-fuskar-me ... ar-578138/
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Kulingen »

Håller med och bötfäll WW koncernen
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4823
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av chaffis75 »

Trodde de inte var sant när man läste om de igen... Att man ens vågar försöka fuska igen eller de är helt enkelt billigare att fuska, dvs konsekvenserna är en del av den ekonomiska uträkningen kanske..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av lobbin »

Kanske snarare så att man själv inte har någon aning om hur många ställen man har mixtrat.

KBA verkar däremot ta saker och ting på allvar istället för den mjäkiga inställningen vi har sett i Sverige.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av LarsL »

Kulingen skrev:
Håller med och bötfäll WW koncernen
Skulle säga fängelse för ledande personer. Det skulle nog få dem att vakna till.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Kulingen skrev:
Håller med och bötfäll WW koncernen
Skulle säga fängelse för ledande personer. Det skulle nog få dem att vakna till.
Precis, om konsekvenserna av lyckat fusk är fetare bonus och misslyckat fusk är en fallskärm så finns inte riktigt rätt incitament för att bete sig hederligt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Limbster »

Lite tråkigt att de europeiska politikerna är så fega, enligt experter på naturvårdverket är mjukvaruförändringen de gjort mer eller mindre meningslös. De behöver helt enkelt bygga om hela reningen ordentligt om de ska funka som de sagt. Inför körförbud på samtliga bilar som inte uppfyller reningskraven med omedelbar verkan. Har jag trasig rening på min bil får jag körförbud varför är vissa undantagna?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av LarsL »

Ja, omedelbart körförbud på bilarna ger också bra effekt. Det skulle ge arga kunder och lättare att sätta ansvariga i fängelse.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av mati »

Tyvärr drabbar ett körförbud bara kunderna. Visst skulle de bli arga, men troligen inte på dem som har fuskat utan på myndigheterna som utfärdar körförbudet. Och om det inte går att fixa bilarna så att de klarar utsläppskraven står plötsligt massor med människor med en bil som de inte får använda längre. En ekonomisk totalkatastrof för de drabbade. Enda lösningen är att Audi/VW tvingas köpa tillbaka alla bilar men det kommer aldrig att hända. Inte här i Europa iaf.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Limbster »

mati skrev:
Tyvärr drabbar ett körförbud bara kunderna. Visst skulle de bli arga, men troligen inte på dem som har fuskat utan på myndigheterna som utfärdar körförbudet. Och om det inte går att fixa bilarna så att de klarar utsläppskraven står plötsligt massor med människor med en bil som de inte får använda längre. En ekonomisk totalkatastrof för de drabbade. Enda lösningen är att Audi/VW tvingas köpa tillbaka alla bilar men det kommer aldrig att hända. Inte här i Europa iaf.
Hårdvaran går att bygga om men WV vägrar. Klart att det drabbar kunderna, men varför tillåts de köra med bilar som dödar människor i förtid? Det finns liksom andra som drabbas mycket hårdare, än att några kunder blir arga på ett företag. Jag får körförbud om jag inte får godkänt vid besiktning på avgassystemet, varför detta undantag för en hel koncern?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10892
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Tyvärr drabbar ett körförbud bara kunderna. Visst skulle de bli arga, men troligen inte på dem som har fuskat utan på myndigheterna som utfärdar körförbudet. Och om det inte går att fixa bilarna så att de klarar utsläppskraven står plötsligt massor med människor med en bil som de inte får använda längre. En ekonomisk totalkatastrof för de drabbade. Enda lösningen är att Audi/VW tvingas köpa tillbaka alla bilar men det kommer aldrig att hända. Inte här i Europa iaf.
Nej, det kommer inte att hända eftersom det drabbar den inhemska bilindustrin, vilket drabbar företag som ger människor jobb, vilket drabbar väljarna, vilket drabbar politikerna. Av såna beslut blir det en sån rekyl som ingen politiker överlever.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Teslaspolen »

Ett tydligt problem som demokratin ändå har. Det är inte ett helt felfritt system...
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av e5m1r »

En ny serie på netflix tar bland annat upp skandalen
https://www.netflix.com/se/title/80118100
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar