Beskatta flyg eller ej?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Beskatta flyg eller ej?

Inlägg av Kulingen »

Nu är det ytterligare ett flygbolag på glid, frågan är om flygskatterna som en del partier vill införa.
Dessa kan ju hjälpa till billighetsflygbolagen att överleva. Tänk er om alla flygresor över atlanten höjs med typ 3000 kr skatt, då kommer det inte märkas så mycket i % som nu när flygbolagen dumpar priserna. Därav kan de istället konkurera med bli uppassad istället.

http://www.msn.com/sv-se/ekonomi/markna ... ocid=ientp
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Verdi

Re: Beskatta flyg eller ej?

Inlägg av Verdi »

Haha. Får ge dig cred för kreativt tänkande åtminstone men det är väl inte riktigt så det fungerar. :)

Höjs skatten, och därmed priserna, så kommer ju antalet resenärer minska och då slås ju bolag ut pga överkapacitet. Det är ju precis det miljörörelsen vill med skatten. Minska flygandet.

Jag tycker folk flyger alldeles för mycket samtidigt som jag har svårt för självutnämnda martyrer som t ex Isobel Hadley Kamptz som har varit ute och torgfört sin hemska uppoffring i klimatets namn mer än en gång... Eller Malena Ernman som säkert redan flugit 100 ggr mer än vad jag kommer göra i hela mitt liv.

Jag flyger när jag behöver. Inte särskilt långt eller särskilt ofta. Brukar väl bli en flygresa inom Europa en gång vartannat år i snitt. Jag tänker inte ha dåligt samvete för det, men jag kan tänka mig att betala mer för den biljetten. Iaf om de återinför fri dryck på planet! :D
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Beskatta flyg eller ej?

Inlägg av Kulingen »

Det var ju åt det hållet jag tänkte men hade lite otur när jag på min IPhone. :lol:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Beskatta flyg eller ej?

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
Brukar väl bli en flygresa inom Europa en gång vartannat år i snitt. Jag tänker inte ha dåligt samvete för det, men jag kan tänka mig att betala mer för den biljetten. Iaf om de återinför fri dryck på planet! :D
Fri dryck får du fortfarande, bara du väljer ”rätt” biljett ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Beskatta flyg eller ej?

Inlägg av Beigler »

Jag förstår egentligen inte varför flyget är särbehandlat. Skadligheten för miljön är väl lika viktig oavsett om fordonet har vingar eller ej.

Om man börjar straffbeskatta på global nivå, går inte att bara göra i Sverige, så driver det förhoppningsvis utvecklingen snabbare mot bättre alternativ.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Beskatta flyg eller ej?

Inlägg av bylund »

Ja, flyget är särbehandlat med skattefritt bränsle. Märkligt, men det är en gammal 50-talskonvention man inte lyckats ändra på. Det vore annars bättre att lägga skatten där så att skatten blir mer i proportion till utsläppen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar