VW:s ofattbara utsläppsskandal

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:
Jerker skrev:
Hur som helst så tror jag att det inom överskådlig framtid inte är möjligt att börja beskatta elbilskörning särskilt hårt eftersom incitamentet att det är billigare att köra elbil kommer att behövas under en lång tid. Annars kommer man att få svårt att motivera somliga petrolheads att sluta krama oljan. Man måste helt enkelt finna andra vägar att ta in de förlorade skatterna på.
Håller med dig, inom en överskådlig framtid kommer det inte ske - då kommer man beskatta fossila drivmedel än mer. Det jag skrev om var på längre sikt, när elbilarna är i majoritet och fossilbilarna är så få att deras bidrag (oavsett skattenivå) till stadskassan är förhållandevis liten.
När avgasbilarn är så få kommer priset på bränslet ha gått upp bra mycket mer och då inte enbart skattedelen, så elbilar kommer vara mycket billigare att köra jämfört med avgasbil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Jerker skrev:
Hur som helst så tror jag att det inom överskådlig framtid inte är möjligt att börja beskatta elbilskörning särskilt hårt eftersom incitamentet att det är billigare att köra elbil kommer att behövas under en lång tid. Annars kommer man att få svårt att motivera somliga petrolheads att sluta krama oljan. Man måste helt enkelt finna andra vägar att ta in de förlorade skatterna på.
Håller med dig, inom en överskådlig framtid kommer det inte ske - då kommer man beskatta fossila drivmedel än mer. Det jag skrev om var på längre sikt, när elbilarna är i majoritet och fossilbilarna är så få att deras bidrag (oavsett skattenivå) till stadskassan är förhållandevis liten.
När avgasbilarn är så få kommer priset på bränslet ha gått upp bra mycket mer och då inte enbart skattedelen, så elbilar kommer vara mycket billigare att köra jämfört med avgasbil.
Ja det säger väl sig självt att den mest beskattade varianten blir dyrast. Men min poäng var fortfarande att de låga kostnader vid elbilskörning som vi har idag - ej kommer förbli så i all evighet. Men det kanske inte framgick tydligt. De måste gå upp på sikt, för att skatteintäkterna inte ska minska.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:

Ja det säger väl sig självt att den mest beskattade varianten blir dyrast. Men min poäng var fortfarande att de låga kostnader vid elbilskörning som vi har idag - ej kommer förbli så i all evighet. Men det kanske inte framgick tydligt. De måste gå upp på sikt, för att skatteintäkterna inte ska minska.
Du skrev "Just att det är billigare att köra elbil...".

Då är väl den enda rimliga tolkningen att du menade "billigare att köra elbil än fossilbil"? Där känner jag mig väldigt övertygad om att det är fel på längre sikt.

Menade du istället (vilket det nu låter som) "billigt att köra elbil" så känns det för mig inte lika solklart åt något håll. Jag är övertygad om att inköpspriserna på elbilar kommer falla snabbt, men jag tror också att man på sikt kommer få skatta mer, den totala nettoeffekten är svårt att sia om tycker jag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
Geni87 skrev:

Ja det säger väl sig självt att den mest beskattade varianten blir dyrast. Men min poäng var fortfarande att de låga kostnader vid elbilskörning som vi har idag - ej kommer förbli så i all evighet. Men det kanske inte framgick tydligt. De måste gå upp på sikt, för att skatteintäkterna inte ska minska.
Du skrev "Just att det är billigare att köra elbil...".

Då är väl den enda rimliga tolkningen att du menade "billigare att köra elbil än fossilbil"? Där känner jag mig väldigt övertygad om att det är fel på längre sikt.

Menade du istället (vilket det nu låter som) "billigt att köra elbil" så känns det för mig inte lika solklart åt något håll. Jag är övertygad om att inköpspriserna på elbilar kommer falla snabbt, men jag tror också att man på sikt kommer få skatta mer, den totala nettoeffekten är svårt att sia om tycker jag.
Jag menade helt enkelt att de låga kostnader per mil (bilens inköpspris borträknad) som elbilsförare kan njuta av idag ej kommer att kunna kvarstå i all framtid. Absolut, inköpspriserna kommer falla snabbt. Men de har en lång väg att falla, så att säga. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Svenssons »

Det är visst inte enbart europeiska avgasbiltillverkare som fuskar i testerna. Är detta ett tecken på att vi får se fusk från fler kommande kinesiska tillverkare? :)

https://swedroid.se/huawei-anklagas-for ... tvecklare/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Kriper »

https://www.dn.se/ekonomi/eu-misstanker ... ilkartell/
Tyska biljättarna BMW, Daimler och Volkswagen misstänks ha samarbetat för att försvåra för konsumenter att köpa renare bilar.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av nek0 »

EN_1_VW_Group_deliveries_Aug_18
EN_1_VW_Group_deliveries_Aug_18.JPG
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av TiborBlomhall »

tia1212824911.png
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Elbilisten »

Nu är det inte bara återköpta avgasbilar de måste hyra plats för.

https://www.dagbladet.no/nyheter/her-st ... d/70276459
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Bjelke »

Inte konstigt att dom satsar mer och mer på elbilar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Geni87 »

Elbilisten skrev:
Nu är det inte bara återköpta avgasbilar de måste hyra plats för.

https://www.dagbladet.no/nyheter/her-st ... d/70276459
Jobbigt att läsa på Norska men det där är väl relaterat till att VW inte har hunnit certa om alla varianter enligt WLTP ännu?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av vigge50 »

Någon som trodde att denna sörjan var över?

https://teknikensvarld.se/audi-har-fiff ... ssinummer/
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av dd88 »

vigge50 skrev:
Någon som trodde att denna sörjan var över?

https://teknikensvarld.se/audi-har-fiff ... ssinummer/
Tycker nog att detta var mest intressant:

”Audis försäljning i Europa dök med 55,5 procent under september månad”

Är mer eller mindre omöjligt att få tag i en ny vettig Audi idag, ett fåtal modeller som fortfarande tillverkas och motorutbudet är skralt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av chaffis75 »

dd88 skrev:
vigge50 skrev:
Någon som trodde att denna sörjan var över?

https://teknikensvarld.se/audi-har-fiff ... ssinummer/
Tycker nog att detta var mest intressant:

”Audis försäljning i Europa dök med 55,5 procent under september månad”

Är mer eller mindre omöjligt att få tag i en ny vettig Audi idag, ett fåtal modeller som fortfarande tillverkas och motorutbudet är skralt.
Jag tror inte man ska dra för långa slutsatser än hur försäljningen går på längre sikt då dessa siffror skapas mycket av WLTP. Många bilar har inte hunnit bli certifierade i tid och biltillverkarna har inte kunnat få ut bilar. Tittar vi i Sverige så påverkade dessutom bonus malus systemet ganska mycket med försäljning som tidigare lagats och självklart får man en dipp nu. Jag tror man ska vänta till typ början på nästa år, pekar siffrorna ner då också så är de ju spännande.
Oavsett så måste denna tillfälliga (eller permanenta?) dip svida ganska hårt... Ja för alla oss som bor i Europa så hoppas jag biltillverkarna har mer elbilar i pipen än vad vi vet för vad man än tycker om miljö så påverkar denna omställning vår ekonomi. Låt oss i Europa ta tag i detta och gör de till något som påverkar ekonomin positivt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Surfaren »

Det är helt klart dags nu att sluta att förvånas. :shock: får bli :|
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av LarsL »

Det är ju något lurt med den här WLTP godkännandet. Jag går inte riktigt på att de inte hinner få bilar som är okej/ofuskade genom testerna i tid. VAG borde ju vetat om att den nya testcykeln skulle införas för länge sedan och borde ha kunnat förbereda sig och gjort testerna innan. Har någon annan biltillverkare också svårt att testa sina bilar?

Hybriderna ska ju byggas/programmeras om innan de kan säljas. Är det något liknade med de ”rena” avgasbilarna?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av mati »

Nej, jag håller med. Det är nåt konstigt. WLTP kom väl inte som en överraskning eller? De borde ju rimligen haft möjlighet att fixa testerna i god tid.
Eller trodde de att de skulle kunna lobba bort regelverket i sista sekund?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Det är ju något lurt med den här WLTP godkännandet. Jag går inte riktigt på att de inte hinner få bilar som är okej/ofuskade genom testerna i tid. VAG borde ju vetat om att den nya testcykeln skulle införas för länge sedan och borde ha kunnat förbereda sig och gjort testerna innan. Har någon annan biltillverkare också svårt att testa sina bilar?

Hybriderna ska ju byggas/programmeras om innan de kan säljas. Är det något liknade med de ”rena” avgasbilarna?
Var det inte så att de vill förlänga räckvidden på el för att kunna få bonus?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av LarsL »

Jo, det var något sånt med hybriderna. Också lite konstigt att de inte insåg för några årsedan eftersom parametrarna borde varit kända redan då.

Vad är det de måste ändra på dieslarna då? För det måste ju bara vara något mer än att de inte ”hunnit” testa dem än.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Surfaren »

mati skrev:
Nej, jag håller med. Det är nåt konstigt. WLTP kom väl inte som en överraskning eller? De borde ju rimligen haft möjlighet att fixa testerna i god tid.
Eller trodde de att de skulle kunna lobba bort regelverket i sista sekund?
Jag håller med er också. Det ligger en apa begraven...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Jo, det var något sånt med hybriderna. Också lite konstigt att de inte insåg för några årsedan eftersom parametrarna borde varit kända redan då.

Vad är det de måste ändra på dieslarna då? För det måste ju bara vara något mer än att de inte ”hunnit” testa dem än.
Jag tror inte att de ska ändra något . Vad jag läst vill de testa alla bilar och sedan välja vilka de ska sälja . Tror inte att de kommer sälja alla dieslar.
De påstår att testet är långt och att de har massa modeller så det tar tid . Kan ha fel . När det gäller VW så är inget omöjligt förutom ärlighet :) .
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av LarsL »

Men var är i så fall Mercedes och BMWs köade bilar?
WLTP har införts gradvis under många år så jag går inte alls på att de inte skulle hunnit med, alla andra verkar ju ha hunnit med.
Jag gissar att de väntar på en mjukvara som inte är uppdaterad än.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Leo »

Skulle tro att VW-koncernen tillsammans har betydligt fler versioner/modeller än övriga.

Där alltså varenda version (kaross/växellåda/4WD/motor) ska testas separat vid samma tidpunkt.

Där man antagligen inte heller kunnat ”göra det i förväg”.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av LarsL »

Intressant från Mercedes webbsida WLTP infördes för ett år sedan och beräknas fram för de olika modellerna. De behöver alltså inte en tid i ett labb.

https://www.mercedes-benz.com/en/merced ... cles/wltp/
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av vigge50 »

Det är knappast bara elbilarna och laddhybriderna som inte blivit godkända än, i fredags meddelade Volkswagen att samtliga av deras 14 populäraste modeller var godkända, fler väntar.

https://teknikensvarld.se/nu-ar-volkswa ... tifierade/

Kollar man på Audis hemsida så kan du inte beställa någon av TT modellerna, RS modellerna eller R8.
Skriv svar