Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av Jerka »

Så om det fattas battericeller i världen så är lösningen att bygga laddhybrider. Smart.

Undrar om de där artikelförfattarna brukar äta chips med jordgubbssylt till middag också för att det var det som råkade finnas hemma?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5452
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jerka skrev:
Så om det fattas battericeller i världen...
Det fattas inte råvaror till batterier.

Som ni säkert vet är den genomsnittliga koldioxidhalten i atmosfären nu uppe i mer än 414 Parts Per Million (PPM).

Vid industrialismens början ca år 1880 var koldioxidhalten ca. 280 PPM. 97% av jordens klimatforskare är sen åtminstone mer än 20 år tillbaka i tiden överens om att den högsta långsiktigt hållbara koldioxidhalten i atmosfären är max 350 PPM. 350 PPM blåste vi förbi år 1988. Och för att halten koldioxid ska börja sjunka måste de globala utsläppen minska med ca 85% från dagens nivå.

Enligt IPCC har vi mindre än tolv år på oss att göra något riktigt drastiskt åt den här klimatkrisen.

https://www.theguardian.com/environment ... -un-report

Förbränningsmotorer kommer aldrig vara ett alternativ!

Ju snabbare dem försvinner desto bättre!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av dd88 »

”Världen går under, alla måste köpa elbil” är nog det dummaste argumentet man kan komma med om man verkligen bryr sig om miljön.

Om vi på något magiskt sätt skulle byta ut alla existerande bilar mot el-diton så skulle vi fortfarande vara långt ifrån att rädda världen, krävs betydligt mer än så.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av Tars »

dd88 skrev:
”Världen går under, alla måste köpa elbil” är nog det dummaste argumentet man kan komma med om man verkligen bryr sig om miljön.

Om vi på något magiskt sätt skulle byta ut alla existerande bilar mot el-diton så skulle vi fortfarande vara långt ifrån att rädda världen, krävs betydligt mer än så.
En bit på vägen i alla fall.

Är samma argument att vi i Sverige inte gör någon miljönytta om man jämför resten av världen.

Det handlar om att det går och visar att andra också kan.

Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av dd88 »

Tars skrev:
dd88 skrev:
”Världen går under, alla måste köpa elbil” är nog det dummaste argumentet man kan komma med om man verkligen bryr sig om miljön.

Om vi på något magiskt sätt skulle byta ut alla existerande bilar mot el-diton så skulle vi fortfarande vara långt ifrån att rädda världen, krävs betydligt mer än så.
En bit på vägen i alla fall.

Är samma argument att vi i Sverige inte gör någon miljönytta om man jämför resten av världen.

Det handlar om att det går och visar att andra också kan.

Bild
Ja det blir säkert jättebra, tycker bara det är sorgligt när någon drar miljökortet men att insatsen stannar vid konsumtion av nya lite miljövänligare prylar och utsläppsrätter för sommarsemestern.

”Alla kan göra lite” är inte tillräckligt, gör istället mycket.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av Tars »

dd88 skrev:
Tars skrev:
dd88 skrev:
”Världen går under, alla måste köpa elbil” är nog det dummaste argumentet man kan komma med om man verkligen bryr sig om miljön.

Om vi på något magiskt sätt skulle byta ut alla existerande bilar mot el-diton så skulle vi fortfarande vara långt ifrån att rädda världen, krävs betydligt mer än så.
En bit på vägen i alla fall.

Är samma argument att vi i Sverige inte gör någon miljönytta om man jämför resten av världen.

Det handlar om att det går och visar att andra också kan.

Bild
Ja det blir säkert jättebra, tycker bara det är sorgligt när någon drar miljökortet men att insatsen stannar vid konsumtion av nya lite miljövänligare prylar och utsläppsrätter för sommarsemestern.

”Alla kan göra lite” är inte tillräckligt, gör istället mycket.
Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3289
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av Niklas Z »

Jerka skrev:
Så om det fattas battericeller i världen så är lösningen att bygga laddhybrider. Smart.

Undrar om de där artikelförfattarna brukar äta chips med jordgubbssylt till middag också för att det var det som råkade finnas hemma?
Naturligtvis måste produktionskapaciteten för battericeller kraftigt öka, men det är inte så att om ett år så finns det fabriker som skulle kunna räcka till för att förse hela världens bilproduktion (någonstans mellan 50 och 100 miljoner bilar) med batterier. Till dess kan det vara smartare (om målet är att minimera de totala CO2-utsläppen) att fördela tillgängliga batterier så att största möjliga andel av alla körda mil sker med eldrift.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
thedude skrev:
Svenssons skrev:
Eftersom Tesla står för så stor andel av batterier till elbilar och de använder förnybar el i tillverkningen så görs batterier oftast med grön el. Att producera förbränningsmotorer i onödan är inte miljövänligt. Att köra med förbränningsmotor istället för elmotor är inte miljövänligare.
Sant, sant och sant :) men artikeln handlar om enbart Tesla utan elbilar generellt. Jag vet också att Tesla avänder 1/4 Kobolt av vad andra tillverkare gör och dessutom är inget av Teslas Kobolt kommer från Kongo.

Som med andra aspekter av elbilar och batterier så är Tesla ett undantag som oftast glöms bort i liknande artiklar.
Ja, det var generellt som jag tänkte också. Tesla står väl för mer än hälften av alla batterier till elbilar och eftersom de endast använder förnybar el till sin tillverkning så blir mer än hälften av alla batterier tillverkade av grön el, oftast är de alltså tillverkade med grön el. Nu tror jag inte att andra tillverkare använde enbart energi från fossila bränslen. Tvärtom tror jag att även för de övriga tillverkarna så är grön el en viktig energikälla.

Oj, här har man en kraftig övertro till Tesla. Enligt denna artikeln så stod Model 3 för 16% av all batterikapacitet i laddbara bilar i Maj månad i år. Lägg till S och X så kommer det upp i 22%, men inte i närheten av några 50%. Nu är det för endast en månad och inte Teslas top månad så kanske hade siffrorna sätt annorlunda ut om man kollade på Q2 men några 50% är det definitivt inte.

https://electrek.co/2019/07/16/tesla-mo ... -capacity/
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av Mickep »

Vad är bättre att köpa? En begagnad fossilbil som inte används eller en ny batteribil som körs på solel. Logisk och objektivt sätt sätt vinner då fossilbilen i miljönyttan då både elbil och solpaneler måste tillverkas med stor energiåtgång medans bilen redan finns (oavsett om den producerades förra året eller för 3 månader sedan och bytt ägare).
Men det är ju vansinne att ställa det så.
Visst, hybrider kräver inte lika mycket energi (eller?) vid tillverkning. (man kan säga att ju dyrare bilen är destå mer energi har gått åt). Men något säger mig att när elbilar blir billigare att tillverka kommer även energin som krävs att minska. och då minskar avståndet till hybrider.(sedan beror det också vilken typ man jämför med hybrider kan köra korta sträckor utan besin, och de flesta resor som görs är just korta sträckor, men det kan även en elbil med litet batteri, som är billigare energimässigt att tillverka än ett med stort batteri (som är tyngre och kräver mer energi för att rulla)) så det äör ju äppel och päron man ibland jämför.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3289
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av Niklas Z »

Jo, men att man inte jämför hybridbilar med elbilar med mycket litet batteri beror på att det finns en stor grupp bilägare som vars körmönster ser ut så att de mestadels kör korta sträckor (ofta i stadsmiljö) och ibland använder samma bil till längre sträckor. Det körmönstret passar dåligt för en ren elbil med litet batteri. Alternativet skulle då vara att ha två bilar, vilket kan fungera för många familjehushåll, men det finns gott om hushåll med en bil som skall täcka alla behov.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5452
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av SwedishAdvocate »

dd88 skrev:
[1.] ”Världen går under, alla måste köpa elbil” är nog det dummaste argumentet man kan komma med om man verkligen bryr sig om miljön.

[2.] Om vi på något magiskt sätt skulle byta ut alla existerande bilar mot el-diton så skulle vi fortfarande vara långt ifrån att rädda världen, krävs betydligt mer än så.
1. Svar: Är det? "Köpa hybridbil är bättre än elbil." ...tycker jag är ännu dummare. Och det råkar dessutom vara det som den här tråden handlar om...

2. Nähe?... (Ledtråd: Ironi...)

3. " 'A vegan diet is probably the single biggest way to reduce your impact on planet Earth ... It is far bigger than cutting down on your flights or buying an electric car' - Joseph Poore, University of Oxford, UK"

--> Kunde inte låta bli och notera ditt citat i fotnoten... Lite anmärkningsvärt i sammanhanget -- Tycker du inte?

Edit:

4. Kunde heller inte låta bli att notera att du har en BMW M3 som profilbild. Hur tänkte du där?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5452
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av SwedishAdvocate »

dd88 skrev:
[1.] Ja det blir säkert jättebra, tycker bara det är sorgligt när någon drar miljökortet men att insatsen stannar vid konsumtion av nya lite miljövänligare prylar och utsläppsrätter för sommarsemestern.

[2.] ”Alla kan göra lite” är inte tillräckligt, gör istället mycket.
1. Igen: Den här tråden handlar om hybrider och elbilar, och en elbil kommer alltid vara bättre än en hybrid.

2. Verkar det som att jag inte förstår det?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5452
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av SwedishAdvocate »

Mickep skrev:
Vad är bättre att köpa? En begagnad fossilbil som inte används eller en ny batteribil som körs på solel. Logisk och objektivt sätt sätt vinner då fossilbilen i miljönyttan då både elbil och solpaneler måste tillverkas med stor energiåtgång medans bilen redan finns (oavsett om den producerades förra året eller för 3 månader sedan och bytt ägare).
Men det är ju vansinne att ställa det så.
Visst, hybrider kräver inte lika mycket energi (eller?) vid tillverkning. (man kan säga att ju dyrare bilen är destå mer energi har gått åt). Men något säger mig att när elbilar blir billigare att tillverka kommer även energin som krävs att minska. och då minskar avståndet till hybrider.(sedan beror det också vilken typ man jämför med hybrider kan köra korta sträckor utan besin, och de flesta resor som görs är just korta sträckor, men det kan även en elbil med litet batteri, som är billigare energimässigt att tillverka än ett med stort batteri (som är tyngre och kräver mer energi för att rulla)) så det äör ju äppel och päron man ibland jämför.
Anledningen till att energiproduktion idag är ett problem är att det idag till stor del används fossila bränslen vid energiproduktionen. I en hållbar värld används inte några fossila bränslen vid energiproduktion. Och det är dit vi måste komma. I den världen är energiproduktionen inte ett problem. I den världen sker inte några utsläpp från fossila bränslen vid produktion av en elbil.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5452
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av SwedishAdvocate »

dd88 skrev:
”Världen går under, alla måste köpa elbil” är nog det dummaste argumentet man kan komma med om man verkligen bryr sig om miljön.

Om vi på något magiskt sätt skulle byta ut alla existerande bilar mot el-diton så skulle vi fortfarande vara långt ifrån att rädda världen, krävs betydligt mer än så.
Lite mer om citatet i din fotnot: " 'A vegan diet is probably the single biggest way to reduce your impact on planet Earth ... It is far bigger than cutting down on your flights or buying an electric car' - Joseph Poore, University of Oxford, UK"

Räknat på individnivå måste du äta kött i minst två år för att komma upp i samma koldioxidutsläpp som en tur-returresa till Thailand.

Utifrån det du skrivit ovan: Tycker du fortfarande att det är smart att vara vegan men fortsätta flyga?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av Jerka »

Niklas Z skrev:
Jerka skrev:
Så om det fattas battericeller i världen så är lösningen att bygga laddhybrider. Smart.

Undrar om de där artikelförfattarna brukar äta chips med jordgubbssylt till middag också för att det var det som råkade finnas hemma?
Naturligtvis måste produktionskapaciteten för battericeller kraftigt öka, men det är inte så att om ett år så finns det fabriker som skulle kunna räcka till för att förse hela världens bilproduktion (någonstans mellan 50 och 100 miljoner bilar) med batterier. Till dess kan det vara smartare (om målet är att minimera de totala CO2-utsläppen) att fördela tillgängliga batterier så att största möjliga andel av alla körda mil sker med eldrift.
Vi vet dock inte hur lång tid det kommer ta att bygga dessa fabriker. Om vi startar laddhybridtillverkning i stor skala nu så kommer bilmodellerna säljas i 5-10 år till och leva vidare på begagnatmarknaden i ytterligare 10 år. Vi får leva med utsläppen hela vägen dit och de riktiga elbilarnas övertagande av marknaden kanske fördröjs. Jag tror det bästa vore att ställa om så fort som möjligt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av Zalman3 »

En lite annorlunda utveckling vore om CCS teknik används för att minska CO2 halten i luften.
Men istället för att lagra CO2 i marken, så tillverkar man grafit(kol).
Och elbilsbatterier består i allra största del av grafit.
Givetvis ska dessa fabriker drivas med vind/solel.

Så ju mera batterier man tillverkar, desto lägre CO2 halt i luften.

Och bygga fabriker går snabbt.
Teslas Shanghai fabrik kommer att kunna tillverka elbilar mycket snart.
Och uppgiften om att man ska tillverka 3000 bilar i veckan är kanske i underkant.

Ark Invest tror att det tillverkas 26 miljoner elbilar 2023.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av PoloPrinsen »

Tänk OM tex Skoda/WV/Seat/Fiat/Toyota/Opel/Nissan hade beslutat sig för att masstillverka en liten och billig renodlad pendlarbil/citybil med viss långfärdskapacitet (CCS) men helt utan en ICE eller ens en REX.

Det hade alltså kunnat vara en i den lilla bilstorleken,men ändå möljigt att åka 4 vuxna i den. Tänk minst 8-10 mil på vintern så att man kan pendla in till grannstaden, men i många fall "tvingas" man ladda både hemma och på jobbet. En bil med en prislapp på samma nivå som en lika stor modell med bensinmotoe/dieselmotor. Typ 120000 till 150000 sek, Inte dyrare, vem hade då inte bytt till en helt eldriven bil då?

Jajustja, i en liten bil så kanske det räcker med en stor bilmodells hybridbatteri X2 st för att göra den till ett bra rent elbilsalternativ!?!

Jag vill hävda att detta hade gjort mera för att skynda på omställningen till rena elbilar om alltså ett helt bilsegment där köparna ofta (men inte alltid) är ekonomiskt pressade hade valt eldrìft OM de fått välja fritt vilken drivlina de vill ha utan att inköpspriset påverkar i nån större utsträckning.

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av vigge50 »

PoloPrinsen skrev:
Tänk OM tex Skoda/WV/Seat/Fiat/Toyota/Opel/Nissan hade beslutat sig för att masstillverka en liten och billig renodlad pendlarbil/citybil med viss långfärdskapacitet (CCS) men helt utan en ICE eller ens en REX.

Det hade alltså kunnat vara en i den lilla bilstorleken,men ändå möljigt att åka 4 vuxna i den. Tänk minst 8-10 mil på vintern så att man kan pendla in till grannstaden, men i många fall "tvingas" man ladda både hemma och på jobbet. En bil med en prislapp på samma nivå som en lika stor modell med bensinmotoe/dieselmotor. Typ 120000 till 150000 sek, Inte dyrare, vem hade då inte bytt till en helt eldriven bil då?

Jajustja, i en liten bil så kanske det räcker med en stor bilmodells hybridbatteri X2 st för att göra den till ett bra rent elbilsalternativ!?!

Jag vill hävda att detta hade gjort mera för att skynda på omställningen till rena elbilar om alltså ett helt bilsegment där köparna ofta (men inte alltid) är ekonomiskt pressade hade valt eldrìft OM de fått välja fritt vilken drivlina de vill ha utan att inköpspriset påverkar i nån större utsträckning.

Mvh PP
Kanske möjligt om något år när de stora tillverkarna har mycket kunskap och investeringar gjorda i elbilar men nog inte idag. Jag tycker du beskriver VW eUP ganska bra men tack vare den låga tillverkningsvolymen för elbilar generellt hos VW så är det ändå en dyr bil som knappt säljs över huvud taget.

Såg nu när jag kollade på Volkswagens hemsida att från modellår 2020 så kommer UP endast sämjas som eUP i Sverige, får se vad de får ner priset till på den modellen och speccen.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3289
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av Niklas Z »

Jerka skrev:
Niklas Z skrev:
Jerka skrev:
Så om det fattas battericeller i världen så är lösningen att bygga laddhybrider. Smart.

Undrar om de där artikelförfattarna brukar äta chips med jordgubbssylt till middag också för att det var det som råkade finnas hemma?
Naturligtvis måste produktionskapaciteten för battericeller kraftigt öka, men det är inte så att om ett år så finns det fabriker som skulle kunna räcka till för att förse hela världens bilproduktion (någonstans mellan 50 och 100 miljoner bilar) med batterier. Till dess kan det vara smartare (om målet är att minimera de totala CO2-utsläppen) att fördela tillgängliga batterier så att största möjliga andel av alla körda mil sker med eldrift.
Vi vet dock inte hur lång tid det kommer ta att bygga dessa fabriker. Om vi startar laddhybridtillverkning i stor skala nu så kommer bilmodellerna säljas i 5-10 år till och leva vidare på begagnatmarknaden i ytterligare 10 år. Vi får leva med utsläppen hela vägen dit och de riktiga elbilarnas övertagande av marknaden kanske fördröjs. Jag tror det bästa vore att ställa om så fort som möjligt.
Nej, vi vet inte hur lång tid det kommer att ta att bygga dessa fabriker, men det är inte ett argument för elbilar i stället för laddhybrider.

Om jag minns rätt levererar väl Gigafactory i Nevada ungefär 25 GWh batterier per år. Om denna produktion går oavkortat till elbilar med 50 kWh batterier blir det 500000 bilar per år, eller mindre än 1 % av den årliga bilproduktionen. Det skulle således behövas väldigt många sådana fabriker och i detta sammanhang skulle det vara intressant att veta hur många liknande fabriker som projekteras, för det krävs många.

Det är ofta vanskligt att utgå från sig själv, men ska ändå göra det nu. Jag har räknat på mitt körmönster och kan konstatera att för mig skulle en laddhybrid, om den har en verklig räckvidd på el på minst 3 mil, innebära att ungefär 75 % av all körning skulle kunna göras på el. Då det främst är korta sträckor och stadskörning som då skulle ske på el, dvs körning där fossilmotorn är som mest ineffektiv, skulle den verkliga bränslebesparingen snarare bli 80 %. Således skulle ett batteri på max 10 kWh leda till en väldigt stor minskning av utsläpp. Därtill kommer att utsläpp av partiklar och NOx i stadsmiljö skulle minska ännu mer. Mitt körmönster är inte ovanligt.
Alternativet för mig vore att skaffa en Model 3 (vilket jag nog kommer att göra i vilket fall, eftersom jag personligen föredrar en elbil före laddhybrid) med 75 kWh batteri. Då minskar jag min förbrukning av fossila drivmedel med 100 %. Men ser vi det ur miljöns synpunkt vore det bättre att dessa 75 kWh batterier spreds ut på 7 likasinnade förare av laddhybrider, för då skulle den totala mängden utsläpp minska mycket mer. Och utsläppen måste ner snabbt. Det krävs naturligtvis mycket mer än att flottan av personbilar förändras, för de står för långt mindre än hälften av alla klimatpåverkande utsläpp.

Sedan tror jag att laddhybrider snarast stärker intresset för renodlade elbilar. Som ofta skrivits här på forumet kan de utgöra inkörsporten till tyngre missbruk.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
andersm
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 sep 2018 22:06
Ort: Stockholm

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av andersm »

Det största problemet nu är inte att vi behöver fördela en viss given begränsad batteriproduktion optimalt, det största problemet nu är att vi ännu inte på allvar startat konverteringen till el.

Det utvecklas fortfarande nya bensinmotorer! T.o.m VW som säger sig ligga långt fram när det gäller elbilar säger att de ska fortsätta designa nya bensinbilar fram till år 2025!

Det saknas vilja till elektrifiering. Grunden till detta är att den genomsnittliga bilköparen inte bryr sig så mycket om klimatpåverkan, och inte är villig att betala ens lite extra i pengar eller bekvämlighet genom att köpa en elbil.

Därför är det bästa man kan göra nu att vägra köpa bensinbil, och "rösta med plånboken" genom att köpa 100% elektriskt.

Om bilden i styrelserummen i hos VW etc var "enligt våra prognoser för hösten 2019 kommer 75% av alla bilköpare vägra köpa en bensinbil, och hellre köa för en model 3, Leaf eller Zoe och behålla sin befintliga bil så länge ", så är jag övertygad om att det skulle se HELT annorlunda ut. T.ex skulle Tesla-aktien troligtvis gå långt över $500. Investeringstakten i elbilar skulle skena.

Så köp 100% elektriskt. Vägra bensin! :-)
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av PoloPrinsen »

vigge50 skrev:
PoloPrinsen skrev:
Tänk OM tex Skoda/WV/Seat/Fiat/Toyota/Opel/Nissan hade beslutat sig för att masstillverka en liten och billig renodlad pendlarbil/citybil med viss långfärdskapacitet (CCS) men helt utan en ICE eller ens en REX.

Det hade alltså kunnat vara en i den lilla bilstorleken,men ändå möljigt att åka 4 vuxna i den. Tänk minst 8-10 mil på vintern så att man kan pendla in till grannstaden, men i många fall "tvingas" man ladda både hemma och på jobbet. En bil med en prislapp på samma nivå som en lika stor modell med bensinmotoe/dieselmotor. Typ 120000 till 150000 sek, Inte dyrare, vem hade då inte bytt till en helt eldriven bil då?

Jajustja, i en liten bil så kanske det räcker med en stor bilmodells hybridbatteri X2 st för att göra den till ett bra rent elbilsalternativ!?!

Jag vill hävda att detta hade gjort mera för att skynda på omställningen till rena elbilar om alltså ett helt bilsegment där köparna ofta (men inte alltid) är ekonomiskt pressade hade valt eldrìft OM de fått välja fritt vilken drivlina de vill ha utan att inköpspriset påverkar i nån större utsträckning.

Mvh PP
Kanske möjligt om något år när de stora tillverkarna har mycket kunskap och investeringar gjorda i elbilar men nog inte idag. Jag tycker du beskriver VW eUP ganska bra men tack vare den låga tillverkningsvolymen för elbilar generellt hos VW så är det ändå en dyr bil som knappt säljs över huvud taget.

Såg nu när jag kollade på Volkswagens hemsida att från modellår 2020 så kommer UP endast sämjas som eUP i Sverige, får se vad de får ner priset till på den modellen och speccen.
Ja kanske det, jag har bara provat framstolarna i eUP om jag minns korrekt. Fick intryck av aningens mindre inuti än polo. Och på tok för dyr såklart! Där stämmer don kh.teori om anral o pris säkert bra också.

Tänk OM WV 5 år tidigare än vad de nu gjort... beslutat sig för att iaf med en modell satsa 100% på eldrift. Dvs byggt en batteriforskningsfabrik, en batteritillverkningsfabrik, och en bilsammansättningsfabrik. Eller en alltiettfabrik. Som Tesgas Gigafactory ungefär typ. Ca 3-5 gånger fler bilar i kapacitet ut ungefär om batterikapaciteten är flaskhalsen. Och kundpris som i mitt förra inlägg skulle göra att Svenne vägrar bensin/diesel!

Iaf vad jag tror.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av LarsL »

Mest effektivt använda är batterierna i elbilar om de säljs till Sverige och andra länder med grön-el.

I Sverige kör en elbil in tillverkningskostnaden i CO^2 på 3200 mil, även om avgasbilen redan är tillverkad och står hemma på gården.
A996413E-83CB-496A-942B-D2613D6E7E21.jpeg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av LarsL »

PoloPrinsen skrev:
Tänk OM tex Skoda/WV/Seat/Fiat/Toyota/Opel/Nissan hade beslutat sig för att masstillverka en liten och billig renodlad pendlarbil/citybil med viss långfärdskapacitet (CCS) men helt utan en ICE eller ens en REX.
Det var väl typ det de etablerade tillverkarna försökte med? De byggde små pendlarbilar som inte skulle konkurrera med deras ”riktiga” bilar.

Tänk om dessa bolag istället hade byggt bra stora familjebilar? Kombi bilar med dragkrok, när kommer dom?
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av PoloPrinsen »

LarsL skrev:
PoloPrinsen skrev:
Tänk OM tex Skoda/WV/Seat/Fiat/Toyota/Opel/Nissan hade beslutat sig för att masstillverka en liten och billig renodlad pendlarbil/citybil med viss långfärdskapacitet (CCS) men helt utan en ICE eller ens en REX.
Det var väl typ det de etablerade tillverkarna försökte med? De byggde små pendlarbilar som inte skulle konkurrera med deras ”riktiga” bilar.

Tänk om dessa bolag istället hade byggt bra stora familjebilar? Kombi bilar med dragkrok, när kommer dom?
Försökte o försökte... skulle nog vilja påstå att man byggde småbilar till sportbilens prislapp, men levererade trotts allt bara en liten liten bil. ( till kommuner o företag som måste grenwasha sig, elker till den miljömedvetne med riktigt tjock plånbok. Svenne hade inte råd. Och samma gäller ännu nu i denna stund, för inte är en
Leaf värd ca 430000
Zoe värd 333000
EUp vä280000
...egentligen värd dessa slantar jämfört med dess syskonmodeller som slukar olja.
Dessa massiva prispåslag hindrar effektivt småbilarna från att säljas och bli dominerand på vägarna.ī

Hmmm ja sgora bilar och med dragkrok.... ha det ķommer såfort de ställt om produktionslinorna till det. OM du har råd med en Passatkombi till Audi a7 pris... typ
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Skriv svar