Solcellskollen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Solcellskollen

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
infelicitas skrev:
Är det någon som lagrar sin ström i battericeller hemma? Eller är det för mycket jobb kontra att sälja den till elbolagen.
Jag har frågat min solcellsleverantör eftersom de säljer batteribackup, och då trodde jag att det kanske ändå finns en poäng med det. Det något överraskande svaret jag fick var att de inte rekommenderar att skaffa batterier i dagsläget eftersom det är ekonomiskt vansinne. Varför säljs det då, kan man undra. Men bra att de är ärliga. :)
Än mer vansinne är väl att det ges bidrag för batteribackup till privatpersoner. Batteribackup i större skala för elleverantörer är ju en annan sak. Då skulle man kunna minska på reservkraft från t.ex. oljeeldning.
Fast det är väl inte batteribackup bidraget går till, utan för energilagring för att jämna ut effektuttaget? Det har ju liknande effekt rätt använd, om man antar att man laddar ur batteriet när elen är som dyrast, även om det såklart blir sämre koordinerat än centralstyrda system.

Backup tolkar jag som att skydda mot strömavbrott.

I övrigt håller jag med om vansinnigheten i det hela.
Bidraget går till privatpersoner som köper batteribackup till sitt hushåll och kopplar in dessa online. De får inte kopplas in off-grid vad jag fattar det som och därmed kan de inte användas vid strömavbrott. Hur de används av privatpersoner i övrigt spelar ingen roll för om man får bidrag eller ej. När privatpersoner köper dessa vatteribackuper så kommer de med största sannolikhet inte kunna användas för att jämna ut effektbehovet. Sannolikt kommer de flesta som installerar batteribackup även ha solceller och de kommer alltså laddas med solceller. Solceller levererar effekt när effektuttaget normalt sett är som störst och förekomsten av batteribackup motverkar då att jämna ut effektuttaget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Som jag har fattat det så jobbar flera tillverkare av batterilagringssystem med på att kunna optimera elräkningen med hjälp av batterierna. Man laddar batteriet när elen är billig - med fördel via solceller, men inte nödvändigtvis - och säljer elen när man får som bäst betalt. Det är ju indirekt ett sätt att jämna ut effekttoppar i nätet eftersom elen är som dyrast när topparna är som högst.
Det jag undrar är huruvida det går ihop med systemet som bestämmer hur vi får betalt för solelen. Staten ger oss ju 60 öre för varje kWh vi matar ut. Elleverantören betalar oftast också ganska bra för solel. Men om man har ett batteri kan ingen veta om elen är solel eller om batteriet har laddats på natten när elen var billig. Jag skulle kunna sälja en massa el på vintern, trots att solcellerna inte ger nånting, bara genom att ladda batteriet på natten.
Det känns inte helt genomtänkt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Solcellskollen

Inlägg av Walker »

Kraftverksdoktorn skrev:
Idag passerade min årsproduktion förra årets, gott om tid att utöka rekordet.
Det gör min varje dag, eftersom jag inte hadde någon förra året! :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Solcellskollen

Inlägg av Walker »

Idag fyllde min 6,6 kWp-anläggning 4 MWh. (Driftsatt 4/5 i år)
Drar nog ihop mina 6 MWh/år utan roblem. 8-)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Solcellskollen

Inlägg av TeslaTissel »

Genombrott med dubbelsidiga solceller?

Hittade denna artikel om att solcellernas effektivitet och pris nu ger möjligheter för flera kombinationer och möjligheter med solceller.

Dvs dubbelsidiga solceller och nya system som följer solen.

https://cleantechnica.com/2017/06/17/ac ... odern-evs/

Del ett i samma artikel-serie
https://cleantechnica.com/2018/08/19/ro ... ve-part-1/

Hepp!
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Solcellskollen

Inlägg av Bod »

Vi är två familjer som måste renovera våra tak och tänker sätt satsa på solceller. Helst sådan som ser ut som takpannor. Jag har varit i kontakt med Skellefteå Kraft men de kunde inte rkomendera något företag. I våras fick jag några offerts men där var det solceller som låg utan på själva taket. Dess leverantörer sa att integrerade solceller hade taskig verkningsgrad.

Nu har jag börjat titta igen och fått rekomendationer på två företag.

Dels Otovo https://www.otovo.se/?gclid=EAIaIQobChM ... gKLufD_BwE, men de svarar inte på e-post och försöker man starta en chat är det ingen respons.

Det andra företaget är Monier https://www.monier.se/. Men att få någon info av dem är så segt. Jag har varit uppe och mätt taket, del för del och mätt fram lutningen. Ändå vill de inte ge något. De har dessutom två varianter av integrerade takpannor och jag måste ha bestämt vilken jag vill ha inna de kan ge mig en prisindiakation. Upplever att de har så gott om kunder att de inte behöver bry sig.

Helst skulle jag vilja vänta på Tesla men där fär man heller inga indikaitoner på pris. Dessutom vet man aldrig när de kommer att leverera.

Vad/vilka rekomenderar ni? Vårt och den adra familjens hus tak är ca 160 kvm. 80 mot norr och 80 mot söder. Lutningen är 18,3 grader i vårat fall. Båda har idag svarta betongpannor med sålig underlagspapp.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Solcellskollen

Inlägg av evilirish »

Har ingen egen erfarenhet, men det finns även http://www.soltechenergy.com/sv/produkt ... h-shingel/

Kanske värt att undersöka?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Solcellskollen

Inlägg av Walker »

Bod skrev:
Vi är två familjer som måste renovera våra tak och tänker sätt satsa på solceller. Helst sådan som ser ut som takpannor. Jag har varit i kontakt med Skellefteå Kraft men de kunde inte rkomendera något företag. I våras fick jag några offerts men där var det solceller som låg utan på själva taket. Dess leverantörer sa att integrerade solceller hade taskig verkningsgrad.

Nu har jag börjat titta igen och fått rekomendationer på två företag.

Dels Otovo https://www.otovo.se/?gclid=EAIaIQobChM ... gKLufD_BwE, men de svarar inte på e-post och försöker man starta en chat är det ingen respons.

Det andra företaget är Monier https://www.monier.se/. Men att få någon info av dem är så segt. Jag har varit uppe och mätt taket, del för del och mätt fram lutningen. Ändå vill de inte ge något. De har dessutom två varianter av integrerade takpannor och jag måste ha bestämt vilken jag vill ha inna de kan ge mig en prisindiakation. Upplever att de har så gott om kunder att de inte behöver bry sig.

Helst skulle jag vilja vänta på Tesla men där fär man heller inga indikaitoner på pris. Dessutom vet man aldrig när de kommer att leverera.

Vad/vilka rekomenderar ni? Vårt och den adra familjens hus tak är ca 160 kvm. 80 mot norr och 80 mot söder. Lutningen är 18,3 grader i vårat fall. Båda har idag svarta betongpannor med sålig underlagspapp.
Att lägga solcellstak på norrsida är bortkastade pengar.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellskollen

Inlägg av zyax »

Bod skrev:
Vi är två familjer som måste renovera våra tak och tänker sätt satsa på solceller. Helst sådan som ser ut som takpannor. Jag har varit i kontakt med Skellefteå Kraft men de kunde inte rkomendera något företag. I våras fick jag några offerts men där var det solceller som låg utan på själva taket. Dess leverantörer sa att integrerade solceller hade taskig verkningsgrad.

Nu har jag börjat titta igen och fått rekomendationer på två företag.

Dels Otovo https://www.otovo.se/?gclid=EAIaIQobChM ... gKLufD_BwE, men de svarar inte på e-post och försöker man starta en chat är det ingen respons.

Det andra företaget är Monier https://www.monier.se/. Men att få någon info av dem är så segt. Jag har varit uppe och mätt taket, del för del och mätt fram lutningen. Ändå vill de inte ge något. De har dessutom två varianter av integrerade takpannor och jag måste ha bestämt vilken jag vill ha inna de kan ge mig en prisindiakation. Upplever att de har så gott om kunder att de inte behöver bry sig.

Helst skulle jag vilja vänta på Tesla men där fär man heller inga indikaitoner på pris. Dessutom vet man aldrig när de kommer att leverera.

Vad/vilka rekomenderar ni? Vårt och den adra familjens hus tak är ca 160 kvm. 80 mot norr och 80 mot söder. Lutningen är 18,3 grader i vårat fall. Båda har idag svarta betongpannor med sålig underlagspapp.
Gissar att återbetalningstiden för ett integrerat tak i Sverige blir för lång så att investeringen inte alls görs, alternativt görs enbart för sakens skull. När jag räknade lätt på det en gång skulle mitt eget tak aldrig betalat sig (30+ år) med den lösning som Soltech eller för den delen Tesla säljer.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Tezzla
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 nov 2014 23:26
Ort: Nacka

Re: Solcellskollen

Inlägg av Tezzla »

Jag har inte installerat solceller än, men detta svenska företag säljer solceller som ser ut som valsat plåttak om det kan vara ett alternativ. De var iallafall snabba att svara när jag mailade dem en fråga om pris tidigare.

https://clixbymidsummer.se/

//Martin
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 812
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Solcellskollen

Inlägg av Jojo »

evilirish skrev:
Har ingen egen erfarenhet, men det finns även http://www.soltechenergy.com/sv/produkt ... h-shingel/

Kanske värt att undersöka?
Dessa är nog de enda vettiga konkurrenter till SolarRoof på den skandinaviska marknaden. Tyvärr har SolarRoof ej riktigt kommit igång än... åtminstone i våra regioner.
Om taket vetter mot norr är effekten såklart mindre, men beroende på övriga förhållanden kan det vara lönt ändå. Jag ångrar mig numera att jag inte la panel på norrsidan med :evil:
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Solcellskollen

Inlägg av chaffis75 »

zyax skrev:

Gissar att återbetalningstiden för ett integrerat tak i Sverige blir för lång så att investeringen inte alls görs, alternativt görs enbart för sakens skull. När jag räknade lätt på det en gång skulle mitt eget tak aldrig betalat sig (30+ år) med den lösning som Soltech eller för den delen Tesla säljer.
Räknade du in att du behövde byta taket ändå också? Integrerat tak tycker jag borde vara lönsamt om man ändå ska byta tak men om man byter bara för att få de integrerat så tror jag ju dock de blir svårare att räkna hem.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellskollen

Inlägg av zyax »

chaffis75 skrev:
zyax skrev:

Gissar att återbetalningstiden för ett integrerat tak i Sverige blir för lång så att investeringen inte alls görs, alternativt görs enbart för sakens skull. När jag räknade lätt på det en gång skulle mitt eget tak aldrig betalat sig (30+ år) med den lösning som Soltech eller för den delen Tesla säljer.
Räknade du in att du behövde byta taket ändå också? Integrerat tak tycker jag borde vara lönsamt om man ändå ska byta tak men om man byter bara för att få de integrerat så tror jag ju dock de blir svårare att räkna hem.
Eftersom jag både bytt tak och lagt på solceller så kan jag ju säga att du antar fel. De integrerade taken har sämre verkningsgrad och är långt dyrare än takbyte+solcellsinstallation på det.

EDIT: Jag avfärdar trots det inte en sådan installation då det estetiska i sig har ett värde som man får uppskatta själv. Mina egna solceller syns endast om man flyger så jag bryr mig föga för egen del.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Solcellskollen

Inlägg av chaffis75 »

zyax skrev:
chaffis75 skrev:
zyax skrev:

Gissar att återbetalningstiden för ett integrerat tak i Sverige blir för lång så att investeringen inte alls görs, alternativt görs enbart för sakens skull. När jag räknade lätt på det en gång skulle mitt eget tak aldrig betalat sig (30+ år) med den lösning som Soltech eller för den delen Tesla säljer.
Räknade du in att du behövde byta taket ändå också? Integrerat tak tycker jag borde vara lönsamt om man ändå ska byta tak men om man byter bara för att få de integrerat så tror jag ju dock de blir svårare att räkna hem.
Eftersom jag både bytt tak och lagt på solceller så kan jag ju säga att du antar fel. De integrerade taken har sämre verkningsgrad och är långt dyrare än takbyte+solcellsinstallation på det.

EDIT: Jag avfärdar trots det inte en sådan installation då det estetiska i sig har ett värde som man får uppskatta själv. Mina egna solceller syns endast om man flyger så jag bryr mig föga för egen del.
ok... ja som sagt var ett antagande men förvånar mig att de inte är lönsamt... men de är du som har räknat på de, jag har bara antagit så du har garanterat rätt..
Men som du säger detta är ren ekonomi sen kan man värdesätta de integrerade solceller på andra sätt också. Vi har själva solceller och nästan hela vårt tak numera och jag tycker de ser bra ut... VI har valt att sätta i jämna block och liksom inte bara hoppat över enstaka paneler för att få hål till ventilation tex utan de allt är liksom x * x paneler i att antal fält.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Solcellskollen

Inlägg av leiflodde »

Finns en anläggning uppsatt av Nyedal Solenergi http://www.nyedalsolenergi.se/solpannan/
Fandorin
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 nov 2016 18:06

Re: Solcellskollen

Inlägg av Fandorin »

Du kanske har sett det redan men här är en sammanfattning av produkter som säljs i Sverige.
https://www.elinstallatoren.se/innehall ... nliga-tak/
[/yt]
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Solcellskollen

Inlägg av Bod »

Tak för alla uppgifter. Obs medveten felstavning. Är på tjänsteresa och går igenom länkarn när jag kommer hem. För oss är inte lönsamheten viktigast, men verkningsgraden per investerad krona. Vi räknar inte med att bo kvar mer än tio år.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellskollen

Inlägg av zyax »

Om det är någon som har SolarEdge växelriktare här så har jag fulknåpat ihop en grej som hämtar data från deras API till ett Google spreadsheet varje natt och jag håller på att snickra ihop något som dessutom hämtar Nordpools timspotspriser så är man intresserad kan man få dokumentet när det är klart. Skicka ett PM.
SolarEdge api är beroende av en nyckel man genererar via webbgränssnittet på sin adminsida, denna nyckel och anläggningens ID knappar man in i arket och sedan kan man börja hämta data. Nordpools api verkar helt öppet så där hämtar man bara rätt av.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellskollen

Inlägg av zyax »

Just nu är det fasen inte mycket sol, men jag roade mig att beräkna hur året kommer att sluta. Gör jag av med ungefär lika mycket energi i resten av året som jag gjorde förra året kommer anläggningen täcka mellan 98 och 100 % av årsförbrukningen. Eller så kan man säga att förbukningen kommer överstiga produktionen någon gång mellan jul och nyår.

Sådana här år vill vi ha med anläggningen, men ska vi nå dit igen får jag nog faktiskt sänka förbrukningen istället för att hoppas på mer sol :D
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Solcellskollen

Inlägg av HerrNilsson »

Fängslande med solcellstekniken…
Skärmavbild 2018-11-20 kl. 09.45.22.png
https://goo.gl/maps/zjBRq9ViNVC2
Mvh
Nilsson

Model Y LR
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Solcellskollen

Inlägg av +46 »

Den Moderata budgeten som Riksdagen idag klubbade igenom innebär att solcellsstödet för 2019 minskas från 915 miljoner kronor till 475 miljoner kronor. Investeringsstödet sänks samtidigt från 30 procent till 15 procent.
Jag fick min solcellsanläggning driftsatt den 12 september i år. Lite drygt två månader senare fick jag stödet utbetalt av Länsstyrelsen i Stockholm. Frågan är vad händer med alla dom som ännu inte har fått stödet godkänt eller utbetalt?
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Solcellskollen

Inlägg av Tars »

+46 skrev:
Den Moderata budgeten som Riksdagen idag klubbade igenom innebär att solcellsstödet för 2019 minskas från 915 miljoner kronor till 475 miljoner kronor. Investeringsstödet sänks samtidigt från 30 procent till 15 procent.
Jag fick min solcellsanläggning driftsatt den 12 september i år. Lite drygt två månader senare fick jag stödet utbetalt av Länsstyrelsen i Stockholm. Frågan är vad händer med alla dom som ännu inte har fått stödet godkänt eller utbetalt?
Har beställt solceller men har inte ansökt förens idag av en slump.
Jag verkar få 30%.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Solcellskollen

Inlägg av iAkita »

+46 skrev:
Den Moderata budgeten som Riksdagen idag klubbade igenom innebär att solcellsstödet för 2019 minskas från 915 miljoner kronor till 475 miljoner kronor. Investeringsstödet sänks samtidigt från 30 procent till 15 procent.
Jag fick min solcellsanläggning driftsatt den 12 september i år. Lite drygt två månader senare fick jag stödet utbetalt av Länsstyrelsen i Stockholm. Frågan är vad händer med alla dom som ännu inte har fått stödet godkänt eller utbetalt?
Jag har nyligen ansökt om bidrag och var redo att sätta igång. Nu vet jag inte hur jag ska göra, men det lutar att jag lägger ner projektet för nu. 15% eller inga pengar alls gör en väldig skillnad mot 30%. Anslagen till bevarande av biologisk mångfald halverades de också. Så trist att de år 2018 så uppenbart struntar i klimat- och miljöfrågor.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Solcellskollen

Inlägg av Teslaspolen »

Sådant här som blir struligt med bidrag; den dagen de tas bort eller skärs ner på kraftigt. Strular till det rejält för både företagen som säljer och installerar, och sedan för oss privatpersoner som det ger en nedkylande effekt på köpsuget.
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Solcellskollen

Inlägg av Machris »

Bedrövligt! Man slopar flygskatten med. Den hade behövt höjas istället. En mörk dag för miljön :(
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Skriv svar