Solcellskollen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Solcellskollen

Inlägg av HerrNilsson »

Niklas Z skrev:
Rimligtvis kommer luftkonditionering i bostäder att bli allt vanligare och då passar det ju väldigt bra att generera mycket solel när AC får jobba mycket. Om jag inte minns fel har jag någonstans läst att i världen som helhet går det åt mer energi för att kyla byggnader än för att värma dem. Det är sällan det är varmt utan att solen också skiner.
Jag har det på det sättet nu. Har en LG Inverter utomhusenhet till två inomhusenheter som blåser på duktigt om dagarna nu kan jag säga. Men då samtidigt som solcellerna genererar som mest.
Jag sprängde 1 MWh i helgen, det tog ganska exakt en månad att generera (6,1kWp). Bra mkt fortare än planerat men inte så konstigt i detta vädret.

Nån som vet hur man kan få reda på i realtid hur mycket el huset konsumerar? Har beställt en Watty men det verkar dröja innan man får den...
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellskollen

Inlägg av zyax »

Tars skrev:
zyax skrev:
Bjelke skrev:
zyax skrev:
Niklas Z skrev:
Rimligtvis kommer luftkonditionering i bostäder att bli allt vanligare och då passar det ju väldigt bra att generera mycket solel när AC får jobba mycket. Om jag inte minns fel har jag någonstans läst att i världen som helhet går det åt mer energi för att kyla byggnader än för att värma dem. Det är sällan det är varmt utan att solen också skiner.
Funderade faktiskt på att köpa till ett kylsystem till bergvärmepumpen, det hade varit schysst att ha i år. Å andra sidan så har man både källare och gillestuga där man kan överleva sommaren.
Jag har en sån anläggning där jag nyttjar kylan i borrhålet nu på sommaren, helt sjukt najs! :)
Denna sommar har temperaturen i hålet stigit ganska skapligt tack vare detta, men inte så mycket att kylanläggningen tappar så mycket effekt ändå (från ca 3 till nästan 8 grader i hålet nu).
Jag kör inte bergvärmepumpen "baklänges" utan tar vattnet direkt upp till ett stort fläktelement, men det kanske är så alla gör... en liten cirkulationspump samt den lilla motorn i elementet är
allt som förbrukar något (typ 50-60W tillsammans).
Vad kostade tillägget, vet du det?
Till min NIBE kostar bara modulen för att styra det hela med mitt ftx-system ca 30.000:-.
Sen själva elementet till ftx-aggregatet gick på 11.000, sen ska det dras lite rör och inkoppling gissningsvis 20.000:-.
Då är det klart ovärt, när jag ändå har ett hål som håller för alltid samt en källare att sova i när det är varmt.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Solcellskollen

Inlägg av Bjelke »

zyax skrev:
Bjelke skrev:
zyax skrev:
Niklas Z skrev:
Rimligtvis kommer luftkonditionering i bostäder att bli allt vanligare och då passar det ju väldigt bra att generera mycket solel när AC får jobba mycket. Om jag inte minns fel har jag någonstans läst att i världen som helhet går det åt mer energi för att kyla byggnader än för att värma dem. Det är sällan det är varmt utan att solen också skiner.
Funderade faktiskt på att köpa till ett kylsystem till bergvärmepumpen, det hade varit schysst att ha i år. Å andra sidan så har man både källare och gillestuga där man kan överleva sommaren.
Jag har en sån anläggning där jag nyttjar kylan i borrhålet nu på sommaren, helt sjukt najs! :)
Denna sommar har temperaturen i hålet stigit ganska skapligt tack vare detta, men inte så mycket att kylanläggningen tappar så mycket effekt ändå (från ca 3 till nästan 8 grader i hålet nu).
Jag kör inte bergvärmepumpen "baklänges" utan tar vattnet direkt upp till ett stort fläktelement, men det kanske är så alla gör... en liten cirkulationspump samt den lilla motorn i elementet är
allt som förbrukar något (typ 50-60W tillsammans).
Vad kostade tillägget, vet du det?
För mig var tillägget ca 20 tusen men jag gjorde det vid hela installationen av bergvärme så lite svårt att säga hur exakt det priset stämde eg.
När jag frågade efteråt så sa dom att normalt 20-30 tusen (en kompis som hade frågat mig för han ville komplettera sin bergvärme).
Skillnaden i mitt fall är endast ett par T-kopplingar, en cirkulationspump, ett par ventiler (för att kunna stänga kretsen helt vintertid), X meter rör med isolering samt
ett fläktelement (med termostat i såklart samt ett litet dräneringsrör för kondensvatten), that's it :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Solcellskollen

Inlägg av 12man »

HerrNilsson skrev:
Nån som vet hur man kan få reda på i realtid hur mycket el huset konsumerar? Har beställt en Watty men det verkar dröja innan man får den...
Ikea sparsnäs @ 99:- bara enkel display med lite historik
ms 76132 "Eleamore"
MattHall
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 jul 2018 14:58

Re: Solcellskollen

Inlägg av MattHall »

Jag var runt och kollade en hel del olika sidor som kan tänkas ha bra info om solceller, förutom solcellskollen. Jag hittade detta inlägg: https://www.greenmatch.se/blogg/2015/03 ... 000-kronor, vad tror ni om det? Något att ha? Verkar helt klart seriöst enligt mig!
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellskollen

Inlägg av zyax »

MattHall skrev:
Jag var runt och kollade en hel del olika sidor som kan tänkas ha bra info om solceller, förutom solcellskollen. Jag hittade detta inlägg: https://www.greenmatch.se/blogg/2015/03 ... 000-kronor, vad tror ni om det? Något att ha? Verkar helt klart seriöst enligt mig!
Personligen tycker jag att det känns oseriöst så länge det inte är någon som verkligen räknar på ditt hus, med dina vinklar åt olika håll etc etc. Är det bara åt en mindre anläggning åt ett håll där det finns bra bilder/flygbilder/satellitbilder etc så kanske...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

zyax skrev:
Förut låg ju energiskatten på deras räkning också och då hade man kunnat leva med detta system eftersom det hade börjat kosta i mitten av vintern, men nu går det liksom inte ihop (någon har inte tänkt klart på mitt bolag, Utellus)
Jag får väl också höra med dem. Jag har numera snart 10MWh egenproducerad el som jag inte har fått betalt för. Oklart hur de tänker lösa det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MattHall
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 jul 2018 14:58

Re: Solcellskollen

Inlägg av MattHall »

zyax skrev:
MattHall skrev:
Jag var runt och kollade en hel del olika sidor som kan tänkas ha bra info om solceller, förutom solcellskollen. Jag hittade detta inlägg: https://www.greenmatch.se/blogg/2015/03 ... 000-kronor, vad tror ni om det? Något att ha? Verkar helt klart seriöst enligt mig!
Personligen tycker jag att det känns oseriöst så länge det inte är någon som verkligen räknar på ditt hus, med dina vinklar åt olika håll etc etc. Är det bara åt en mindre anläggning åt ett håll där det finns bra bilder/flygbilder/satellitbilder etc så kanske...
Jag förstår, det kan jag hålla med om. Men överlag är informationen ändå täckande, typ denna sida: https://www.greenmatch.se/solceller. Tänker att jag kan beställa offerter där så får jag se hur det blir. Det är ju gratis så kan ju alltid testa.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Solcellskollen

Inlägg av +46 »

Äntligen är de på plats!
Totalt blev det 40 paneler (1x2 meter). Var ett tag inne på att lägga solceller på hela taket men sparade 15 meter av ladans längd för morgondagens energiomvandlingar. Man vill ju liksom alltid ha något nytt att se fram emot...
96C9FC4E-6684-4CFE-AC24-9D4EEAC99F3A.jpeg
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Solcellskollen

Inlägg av ellerstrom »

Nice +46! Ska lägga upp en bild på mina föräldrars anläggning när den är helt klar (ca 2/3 var uppe och driftsatt innan sommaren och nu sätts resterande paneler upp).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

+46 skrev:
Äntligen är de på plats!
Totalt blev det 40 paneler (1x2 meter). Var ett tag inne på att lägga solceller på hela taket men sparade 15 meter av ladans längd för morgondagens energiomvandlingar. Man vill ju liksom alltid ha något nytt att se fram emot...
Snyggt. Jag tänkte likadant och sparade 1/3 av taket. Idén höll inte länge. Efter ett halvår var taket fullt. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Solcellskollen

Inlägg av +46 »

mati skrev:
+46 skrev:
Äntligen är de på plats!
Totalt blev det 40 paneler (1x2 meter). Var ett tag inne på att lägga solceller på hela taket men sparade 15 meter av ladans längd för morgondagens energiomvandlingar. Man vill ju liksom alltid ha något nytt att se fram emot...
Snyggt. Jag tänkte likadant och sparade 1/3 av taket. Idén höll inte länge. Efter ett halvår var taket fullt. :lol:
Ha, ha den risken har jag säkert underskattat. Som tur är finns många tak på gården så det löser sig säkert på ett eller annat sätt. ;)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Solcellskollen

Inlägg av Monark1954 »

+46 skrev:
Äntligen är de på plats!
Totalt blev det 40 paneler (1x2 meter). Var ett tag inne på att lägga solceller på hela taket men sparade 15 meter av ladans längd för morgondagens energiomvandlingar. Man vill ju liksom alltid ha något nytt att se fram emot...
Ca 12 kW?
Siktar du på egen årsförbrukning och "microproducent"?
Jag har begärt 16 kW då jag tror att du behåller förmåner upp till egen förbrukning ändå och får normalt betalt för det däröver.
Någon som kan bekräfta det?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Solcellskollen

Inlägg av infelicitas »

Är det någon som lagrar sin ström i battericeller hemma? Eller är det för mycket jobb kontra att sälja den till elbolagen.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Solcellskollen

Inlägg av Svenssons »

infelicitas skrev:
Är det någon som lagrar sin ström i battericeller hemma? Eller är det för mycket jobb kontra att sälja den till elbolagen.
Problemet med batteribackup i Sverige är väl att du får betala en massa pengar för batteribackup och installation för att sedan få in mindre pengar än utan batteribackup. Det är helt enkelt inte ekonomiskt sunt. Vill du ha backup för ifall strömmen går så är det dubbla växelriktare och lite annat som krävs och batteribackupen kommer då stå helt oanvänd tills det blir strömavbrott och man växlar över till den.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

infelicitas skrev:
Är det någon som lagrar sin ström i battericeller hemma? Eller är det för mycket jobb kontra att sälja den till elbolagen.
Jag har frågat min solcellsleverantör eftersom de säljer batteribackup, och då trodde jag att det kanske ändå finns en poäng med det. Det något överraskande svaret jag fick var att de inte rekommenderar att skaffa batterier i dagsläget eftersom det är ekonomiskt vansinne. Varför säljs det då, kan man undra. Men bra att de är ärliga. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Solcellskollen

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
infelicitas skrev:
Är det någon som lagrar sin ström i battericeller hemma? Eller är det för mycket jobb kontra att sälja den till elbolagen.
Jag har frågat min solcellsleverantör eftersom de säljer batteribackup, och då trodde jag att det kanske ändå finns en poäng med det. Det något överraskande svaret jag fick var att de inte rekommenderar att skaffa batterier i dagsläget eftersom det är ekonomiskt vansinne. Varför säljs det då, kan man undra. Men bra att de är ärliga. :)
Än mer vansinne är väl att det ges bidrag för batteribackup till privatpersoner. Batteribackup i större skala för elleverantörer är ju en annan sak. Då skulle man kunna minska på reservkraft från t.ex. oljeeldning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Solcellskollen

Inlägg av +46 »

Monark1954 skrev:
+46 skrev:
Äntligen är de på plats!
Totalt blev det 40 paneler (1x2 meter). Var ett tag inne på att lägga solceller på hela taket men sparade 15 meter av ladans längd för morgondagens energiomvandlingar. Man vill ju liksom alltid ha något nytt att se fram emot...
Ca 12 kW?
Siktar du på egen årsförbrukning och "microproducent"?
Inledningsvis så är det i första han för att minska mina inköp av el. Gör av med cirka 18 000 kWh / år enbart i hushållsel.
Uppvärmningen sker primärt med en 35 kW vedpanna som jag kör mot en 2 m3 ackumulatortank via kulvertledning till huset. Har även installerat en ny stor luft/vatten värmepump som också är dockad till ackmulatortanken. Idéen är att gå över till tidstariff på elnätsabonnemanget och timdebitering på elinköpen men även slippa en del vedeldande (börjar bli lite lat ;) )
7AC1CAE5-A166-4995-B26A-408DE7AA7FC4.jpeg
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Än mer vansinne är väl att det ges bidrag för batteribackup till privatpersoner. Batteribackup i större skala för elleverantörer är ju en annan sak. Då skulle man kunna minska på reservkraft från t.ex. oljeeldning.
Sant. Nu är det förmodligen ändå ytterst få privatpersoner som skaffar batterier, men jag håller med, att ge bidrag till detta är tämligen idiotiskt. Enda skälet varför man kanske vill skaffa batteribackup är att man inte vill sitta i mörkret när strömmen går, men det lär vara ganska få som har det problemet. Samtidigt är det oftast på vintern när snön tynger ner luftledningarna som det blir strömavbrott och då funkar ju inte solcellerna heller så bra. Meningslöst alltså.
Som reglerkraft funkar väl batterier iofs alltid, oavsett om de är utspridda över hela landet eller om de sitter ihopkopplade i en stor anläggning som den i Australien. Men det sistnämnda skulle troligen bli betydligt mindre kostsamt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Solcellskollen

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
mati skrev:
infelicitas skrev:
Är det någon som lagrar sin ström i battericeller hemma? Eller är det för mycket jobb kontra att sälja den till elbolagen.
Jag har frågat min solcellsleverantör eftersom de säljer batteribackup, och då trodde jag att det kanske ändå finns en poäng med det. Det något överraskande svaret jag fick var att de inte rekommenderar att skaffa batterier i dagsläget eftersom det är ekonomiskt vansinne. Varför säljs det då, kan man undra. Men bra att de är ärliga. :)
Än mer vansinne är väl att det ges bidrag för batteribackup till privatpersoner. Batteribackup i större skala för elleverantörer är ju en annan sak. Då skulle man kunna minska på reservkraft från t.ex. oljeeldning.
Fast det är väl inte batteribackup bidraget går till, utan för energilagring för att jämna ut effektuttaget? Det har ju liknande effekt rätt använd, om man antar att man laddar ur batteriet när elen är som dyrast, även om det såklart blir sämre koordinerat än centralstyrda system.

Backup tolkar jag som att skydda mot strömavbrott.

I övrigt håller jag med om vansinnigheten i det hela.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Jag såg precis att min anläggning har fyllt 20MWh idag. Grattis då. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellskollen

Inlägg av zyax »

Grattis, jag ligger några MWh efter dig.
Förresten ser september otroligt mycket bättre ut i år...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

zyax skrev:
Grattis, jag ligger några MWh efter dig.
Förresten ser september otroligt mycket bättre ut i år...
Ja, hittills är det riktigt bra, bortsett från 5 och 7 september. Augusti däremot var kass. Jämfört med förra året alltså.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Solcellskollen

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jag såg precis att min anläggning har fyllt 20MWh idag. Grattis då. :)
Whoop whoop! :) Grattis då :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Solcellskollen

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Idag passerade min årsproduktion förra årets, gott om tid att utöka rekordet.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Skriv svar