Solcellskollen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Solcellskollen

Inlägg av bonath »

Min granne har "solpannan".
http://www.nyedalsolenergi.se
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Solcellskollen

Inlägg av ellerstrom »

bonath skrev:
Min granne har "solpannan".
http://www.nyedalsolenergi.se
Hur tycker du det ser ut i verkligheten? Ska snart bygga om/ut och funderar på dessa då Teslas förmodligen inte hinner komma till Europa i tid.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Solcellskollen

Inlägg av bonath »

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Solcellskollen

Inlägg av Jerker »

Jaha! Vad kul!

Jag gjorde mig till och startade en egen tråd om den artiklen:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 46&t=11770
:oops:
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellskollen

Inlägg av zyax »

Skojigt. Nu är det äntligen dags att börja kolla på mätningarna från ens tak igen efter en mörk vinter som innehöll mycket snö dessutom. Senaste dagarna har varit soliga och väldigt bra dock!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Solcellskollen

Inlägg av leiflodde »

chaffis75 skrev:
zyax skrev:
+46 skrev:
6AE72791-0798-40B1-ADEC-A11019799A64.jpeg
Ni som har koll - är Vattenfalls olika solcellspaket konkurrenskraftiga, eller finns det bättre och mer prisvärda alternativ?
https://www.vattenfall.se/for-hemmet/so ... ellspaket/

Är intresserad av att lägga paneler på en del av ladans plåttak (rent söderläge, cirka 45 graders takvinkel). Har bra uppsäkrat hemma så jag tänkte börja med 40 - 50 paneler.
Förbrukar själv minst 40 kWh per dygn i hushållsel.

(Peakarna i mitt förbrukningsdiagram efter maj-15 är laddning av den egna elbilen. Peakarna innan dess härrör sig till de tillfällen som jag fick låna en elbil. De många vita strecken i början på diagrammet visar elavbrotten) :lol:
Morgan här på forumet installerade mina 20kWp plus massiv växelriktare för en ganska mycket billigare penning än Vattenfalls deals. Det finns säkerligen andra bra lösningar, men det är väl enklast att gå till en som är rätt billig och bra och som dessutom kör Tesla ;)
Jag har en offert på en 9.2 kw anläggning som monteras på taket. Den anläggningen kostar 147000 kr inklusive moms före några eventuella bidrag, monterat och klart.
Detta är med Nyedal Solenergi.

Tips på andra bra leverantörer.
Har en anläggning från Nyedal Solenergi, lite mindre 6,5kw om du vill kolla.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellskollen

Inlägg av zyax »

Vilken grym månad maj 2018 är, nu kan man ju spå prognosen så här en hyfsad väderprognosvecka före denna månads slut och för oss lär det landa på drygt 3000kWh vilket är bra nära praktiskt max för vår anläggning (räknade ut att den bör vara 3550kWh om det inte är ett enda moln på hela månaden).
Svårmotiverat att vara utan solceller på taket just nu faktiskt.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

zyax skrev:
Vilken grym månad maj 2018 är, nu kan man ju spå prognosen så här en hyfsad väderprognosvecka före denna månads slut och för oss lär det landa på drygt 3000kWh vilket är bra nära praktiskt max för vår anläggning (räknade ut att den bör vara 3550kWh om det inte är ett enda moln på hela månaden).
Svårmotiverat att vara utan solceller på taket just nu faktiskt.
Samma här. Nästan 2,4MWh hittills i maj. Och varje dag tillkommer nästan 120kWh. Det blir en kanonmånad. Tyvärr ligger det ett gult lager med pollen på panelerna vilket gör det roliga lite mindre roligt. Men ändå roligt. :)

Man glömmer varje dag att solceller enligt många inte fungerar i Sverige på grund av det ena och det andra...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellskollen

Inlägg av zyax »

mati skrev:
zyax skrev:
Vilken grym månad maj 2018 är, nu kan man ju spå prognosen så här en hyfsad väderprognosvecka före denna månads slut och för oss lär det landa på drygt 3000kWh vilket är bra nära praktiskt max för vår anläggning (räknade ut att den bör vara 3550kWh om det inte är ett enda moln på hela månaden).
Svårmotiverat att vara utan solceller på taket just nu faktiskt.
Samma här. Nästan 2,4MWh hittills i maj. Och varje dag tillkommer nästan 120kWh. Det blir en kanonmånad. Tyvärr ligger det ett gult lager med pollen på panelerna vilket gör det roliga lite mindre roligt. Men ändå roligt. :)

Man glömmer varje dag att solceller enligt många inte fungerar i Sverige på grund av det ena och det andra...
I söndags låg det ett lager med gult pollen när solen sken hela dagen, då passade jag på att göra experiment med att spola vatten på dem när det var som hetast. Kunde kombinera experimentet med att kyla grejerna samtidigt som jag fick bort pollen och fågelskit. Peakeffekten ökade från 13.1 till 13.4 kW för en kortare stund varför experimentet kostade mer i vatten än det gav tillbaka, men nu har man testat detta i alla fall. Nästa gång får regnet tvätta istället :D
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

zyax skrev:
I söndags låg det ett lager med gult pollen när solen sken hela dagen, då passade jag på att göra experiment med att spola vatten på dem när det var som hetast. Kunde kombinera experimentet med att kyla grejerna samtidigt som jag fick bort pollen och fågelskit. Peakeffekten ökade från 13.1 till 13.4 kW för en kortare stund varför experimentet kostade mer i vatten än det gav tillbaka, men nu har man testat detta i alla fall. Nästa gång får regnet tvätta istället :D
Bra, då slipper jag göra det. Jag funderade på att göra samma sak nämligen. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellskollen

Inlägg av zyax »

Idag blir det troligt nytt rekord igen, ganska kallt ute men bara sol, kan nog bli uppåt 135kWh gissar jag på om det inte råkar komma något moln.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Jajamän, passerar just nu 136kWh, fortfarande knappt 2kW inkommande. En stor dag för oss solels-junkies. :geek:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Solcellskollen

Inlägg av Stefan T »

jag fick rekord igår med med 56,67 kWh bäst hittills, nästan 4 kWh bättre än förra rekordet från i torsdags
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Solcellskollen

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jajamän, passerar just nu 136kWh, fortfarande knappt 2kW inkommande. En stor dag för oss solels-junkies. :geek:
För lite nördighet här, ni borde ange det i någon annan lämplig enhet som tex teslamil vilket då blir ca 68 mil :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Solcellskollen

Inlägg av +46 »

Måste kännas otroligt skönt i dessa tider. Grymt höga elpriser nu och extremt höga för att vara så här års. Sverige exporterar som aldrig förr.
https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/
Installerat 13,2 kWp solceller
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Solcellskollen

Inlägg av chaffis75 »

Stefan T skrev:
jag fick rekord igår med med 56,67 kWh bäst hittills, nästan 4 kWh bättre än förra rekordet från i torsdags
Skriv gärna hur stor anläggning du har också för annars blir siffran ganska intetsägande ja förutom att du producerade mer än innan.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Solcellskollen

Inlägg av Stefan T »

51m2
16x270W
13x320W
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Solcellskollen

Inlägg av Legato »

Någon annan i Stockholmsregionen eller på annat ställe som också slog rekord igår?

Vet inte vad som hände riktigt... :lol: 70 kWh har varit magiska gränsen jag aldrig nått över men många dagar med 68-69,5 kWh. Igår producerade panelerna plötsligt 77,48 kWh!!

Har 12 kWp installerat, platt på tak 3 grader "norrut".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Solcellskollen

Inlägg av chaffis75 »

Jag blev förvånad igår över hur bra produktion jag hade med tanke på att de var en del moln emellanåt här i skåne. De blev inget rekord men jag var inte långt ifrån.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Jag blev förvånad igår över hur bra produktion jag hade med tanke på att de var en del moln emellanåt här i skåne. De blev inget rekord men jag var inte långt ifrån.
Jag hade samma upplevelse. Lite halvmulet, sol och moln i omväxlande takt. Ändå så kom jag upp i nästan 120kWh, vilket är helt i paritet med de soligaste dagarna i mitten på maj. Förklaringen tycks vara de extrema peakarna på 18-19kW man får efter att solen har varit bakom ett moln. Med rätt moln-sol-förhållande skulle man kanske få ett bättre resultat än med enbart sol. Nån som orkar räkna på det?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Solcellskollen

Inlägg av Legato »

mati skrev:
chaffis75 skrev:
Jag blev förvånad igår över hur bra produktion jag hade med tanke på att de var en del moln emellanåt här i skåne. De blev inget rekord men jag var inte långt ifrån.
Jag hade samma upplevelse. Lite halvmulet, sol och moln i omväxlande takt. Ändå så kom jag upp i nästan 120kWh, vilket är helt i paritet med de soligaste dagarna i mitten på maj. Förklaringen tycks vara de extrema peakarna på 18-19kW man får efter att solen har varit bakom ett moln. Med rätt moln-sol-förhållande skulle man kanske få ett bättre resultat än med enbart sol. Nån som orkar räkna på det?
Mmm, det är intressant det där vad mycket mer de producerar när de inte är för varma! Jag antar att norrländsk sommar måste vara väldigt bra med låååånga dagar som sällan blir så heta.

Förvånad dock över dina peakar. Hur mycket var det du hade installerat? Jag hade gissat att du hade 17-18 kWp installerat, samtidigt trodde jag aldrig man kunde producera mer (ens momentant) än den siffran? Mina har toppat runt 10 kW med 12 kWp installerat.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Solcellskollen

Inlägg av David D »

Jag har 6,6 kWp, men de har momentant producerat över 7kW när solen tittar fram efter att ha varit i moln. I kontinuerlig sol toppar produktionen på lite över 5 kW.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Förvånad dock över dina peakar. Hur mycket var det du hade installerat? Jag hade gissat att du hade 17-18 kWp installerat, samtidigt trodde jag aldrig man kunde producera mer (ens momentant) än den siffran? Mina har toppat runt 10 kW med 12 kWp installerat.
Mina paneler har en sammanlagt topeffekt på ca 19,5kW. Drygt 15kW på ena sidan, resten på andra sidan av taket. Såhär års når solen över nocken efter klockan 10 på förmiddagen ungefär. Då ligger alltså alla paneler i solen, fast en del med dålig vinkel.
Växelriktaren ska ha en maxeffekt på 17kW, men det verkar den inte känna till. Den högsta uppmätta peaken någonsin låg på 18,8kW tror jag. Idag blev det inte mer än 17,6kW.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Solcellskollen

Inlägg av jonas »

Jag har 25kW installerat och fått 217kWh på en dag som max. Söderläge 45grd.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Solcellskollen

Inlägg av Tars »

jonas skrev:
Jag har 25kW installerat och fått 217kWh på en dag som max. Söderläge 45grd.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Inte illa!
Hoppas kunna ha ekonomi att sätta upp 20 i år. Sen ytterligare 8-10 när garaget är på plats.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar