Partiell miljöfrågeblindhet

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av Verdi »

Inte räddar vi några isbjörnar genom att köra runt i våra Teslor. Det har jag svårt att se.

Som lantis med många jordbrukare i släkten ser jag även andra värden med betande djur. Det hjälper till att hålla landskapet öppet. Utan betande djur blir det snårskog på många ställen som inte passar att odla på.

Jag är även uppvuxen längs en utbyggd norrlandsälv, Ljusnan, och även där finns andra naturvärden än att maximera kWh från kraftverken.

Vi i Sverige ska såklart göra det vi ska. Och gärna lite till så att vi kan inspirera större länder och visa vad som är möjligt. Men att vi ska "förstöra" mycket av det som är vackert i vårt land för att vara omotiverat duktiga känns faktiskt inte ok. Ett igenvuxet odlingslandskap och skövlade älvdalar är iaf inte vad jag vill ha.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Vi i Sverige ska såklart göra det vi ska. Och gärna lite till så att vi kan inspirera större länder och visa vad som är möjligt. Men att vi ska "förstöra" mycket av det som är vackert i vårt land för att vara omotiverat duktiga känns faktiskt inte ok. Ett igenvuxet odlingslandskap och skövlade älvdalar är iaf inte vad jag vill ha.
+1 på den. Jag stör mig också på när fina fjällandskap förstörs av vindkraftsparker eller när en vacker älv eller sjö görs om till vattenkraftverk. Och det är oftast inte heller okej att omvandla odlingsbar mark till en solcellspark. Jag tycker att solceller ska läggas på tak. Det är otroligt stora ytor som idag inte används till någonting. Börja där.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av Teslalink »

Tycker det är en bra tråd som Jerker drog igång.

Tycker det är synd att folk blandar ihop klimat och miljö vilket är olika saker. Tycker också det är synd att man relativiserar så mycket. "Hallå, men flyget då" eller "nä, det är köttets fel". Ingen blir glad av att peka finger. Fundera istället på en strategi där du själv kan halvera din CO2 påverkan över de närmsta 10 åren.

Klimatförändringar som är gjorda av människan är på riktigt och det är också på allvar. Vi ser mer torka, starkare stormar, högre vattennivåer, mer översvämningar osv. Att elbilen inte är hela lösningen är nog alla också helt överens om.

Neil deGrasse Tyson har några vettiga ord:
Model 3 LR AWD 19"
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av Jerka »

Det är svårt med just flyget. Jag är bara 33 men har, inser jag nu, flugit väldigt mycket i mina dar. Jag har varit i Amerika fyra gånger och flugit ner till Europa otaliga gånger. Förra året åkte jag till Thailand tre gånger, inte för att jag ville det utan för att mitt dåvarande jobb krävde det. Senaste åren har vi semestrat i Grekland, på Island, i USA, i Italien och på Färöarna och nu har vi precis bokat en bröllopsresa till Nya Zeeland. Alltihop med flyg såklart.

Lyxkonsumtion? Ja, så kan man se det. Men också fantastiska minnen för livet. Ska man avstå allt det för miljöns skull? Gör det någon skillnad i slutändan? Jag menar, detta är inte som att köpa ekologisk mjölk, att man bara väljer ett lite dyrare alternativ - här handlar det om att avstå från en hel livsstil.

Jag försöker göra mycket rätt: äta mindre kött, sopsortera, cykla när jag kan, välja miljömärkt el, men faktum är att jag sabbar miljön mer än de flesta med mina absurda dieselräkningar och många flygresor. Det är tungt att inse och jag har ingen bra lösning, bara att stoppa huvudet i sanden och hoppas på att räddas av ny teknik i framtiden... :(
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av Simon »

Jag åker aldrig flygplan.
Jag har åkt på två resor som inkluderade flygplan. Sjukt obekväma farkoster. Tacka vet jag tåg och långfärdsbussar.
Vad finns det egentligen att se som man måste använda flygplan för att komma till?
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av ovelundkvist »

Eller så kanske även du Jerka skulle agera lite mer utifrån de insikter om klimat- och miljöpåverkan som du uppenbarligen redan har?
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av Simon »

Simon skrev:
Vad finns det egentligen att se som man måste använda flygplan för att komma till?
Svar: Jerusalem. Det går tydligen inga färjor till det landet, och bilvägen går genom Syrien. Supercharger-planerna slutar i Turkiet.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av bjelkeman »

Utsläppen från flygtrafiken kommer vara en stor utmaning framöver. Flygindustrin säger att de ska öka bränsle effektiviteten med 1.5% per år. [1] Men när flygtrafiken ökar som den gör, från 3.1 miljarder flygresor 2013 till 3.9 miljarder 2017, en 25% ökning på fyra år (se bilden) så riskerar flyget att stå för en riktigt stor del av våra utsläpp framöver. Det håller inte, men det är inte populärt när man säger det.

Personligen så tror jag bara man kan stoppa det men en ordentlig koldioxidskatt, men när internationellt flyg inte har några skatter alls på flygbränsle så ser det mörkt ut att försöka få igenom det.

Själv flyger jag alldeles för mycket. Mest i jobbet, men även annat.
IMG_0376.PNG
Bild från BBC.

[1] http://www.iata.org/policy/environment/ ... hange.aspx
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av bylund »

Simon skrev:
Simon skrev:
Vad finns det egentligen att se som man måste använda flygplan för att komma till?
Svar: Jerusalem. Det går tydligen inga färjor till det landet, och bilvägen går genom Syrien. Supercharger-planerna slutar i Turkiet.
Det går (gick?) ett fartyg från Italien till Israel där man rentav kan få med bilen. En gång i veckan ungefär.

Om man vill superladda i Jordanien.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av Tjell »

Solcellsparker kan väl anläggas utmed motorvägar och på andra ställen där landskapet redan är "förstört/utnyttjat"?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av AGCF »

bylund skrev:
Simon skrev:
Simon skrev:
Vad finns det egentligen att se som man måste använda flygplan för att komma till?
Svar: Jerusalem. Det går tydligen inga färjor till det landet, och bilvägen går genom Syrien. Supercharger-planerna slutar i Turkiet.
Det går (gick?) ett fartyg från Italien till Israel där man rentav kan få med bilen. En gång i veckan ungefär.

Om man vill superladda i Jordanien.
Fartyg för persontransport lär dock förta miljövinsten av att ta bilen va?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av LarsL »

Finns en solcellspark i Kungsbacka där de satt solcellerna ute på en äng där djur kan beta under. Det tycker jag känns som en bra kombination då marken utnyttjas dubbelt. Det behövs inga maskiner för att klippa under solcellerna och djuren får skugga.

....

Det blir väldigt lustigt när folk inte äter ordentligt och gör andra miljöritualer för att sedan dra iväg på långa flygsemestrar. Det blir mindre lustigt när samma människor angriper mig för att jag äter mina egna får och svenskt nötkött. Det är mer än dubbelmoral.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Finns en solcellspark i Kungsbacka där de satt solcellerna ute på en äng där djur kan beta under. Det tycker jag känns som en bra kombination då marken utnyttjas dubbelt. Det behövs inga maskiner för att klippa under solcellerna och djuren får skugga..
Just den marken var väl ändå inte så lämplig som odlingsmark har jag fått för mig att jag läste nånstans. Då är ju det här en bra lösning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av 12man »

AGCF skrev:
Fartyg för persontransport lär dock förta miljövinsten av att ta bilen va?
Pendelbåtar är ju det nya svarta i Stockholm, pendelbåt Järfälla in till stan med stopp i Hässelby åktid över timmen när tåget tar 20 min, energiåtgång?? där snackar vi total miljöförmörkelse
Senast redigerad av 12man, redigerad totalt 2 gång.
ms 76132 "Eleamore"
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av iAkita »

LarsL skrev:
Finns en solcellspark i Kungsbacka där de satt solcellerna ute på en äng där djur kan beta under. Det tycker jag känns som en bra kombination då marken utnyttjas dubbelt. Det behövs inga maskiner för att klippa under solcellerna och djuren får skugga.

....

Det blir väldigt lustigt när folk inte äter ordentligt och gör andra miljöritualer för att sedan dra iväg på långa flygsemestrar. Det blir mindre lustigt när samma människor angriper mig för att jag äter mina egna får och svenskt nötkött. Det är mer än dubbelmoral.
Du ska inte rättfärdiga dina ur klimathänseende dåliga matvanor med att andra flyger. Det är lika mycket dubbelmoral som tvärtom.

Det är en myt att naturbeteskött påverkar klimatet i liten utsträckning, eller ens mindre än konventionellt producerat nötkött.

http://www.wwf.se/wwfs-arbete/ekologisk ... -naturbete
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av Jerker »

iAkita skrev:
LarsL skrev:
Finns en solcellspark i Kungsbacka där de satt solcellerna ute på en äng där djur kan beta under. Det tycker jag känns som en bra kombination då marken utnyttjas dubbelt. Det behövs inga maskiner för att klippa under solcellerna och djuren får skugga.

....

Det blir väldigt lustigt när folk inte äter ordentligt och gör andra miljöritualer för att sedan dra iväg på långa flygsemestrar. Det blir mindre lustigt när samma människor angriper mig för att jag äter mina egna får och svenskt nötkött. Det är mer än dubbelmoral.
Du ska inte rättfärdiga dina ur klimathänseende dåliga matvanor med att andra flyger. Det är lika mycket dubbelmoral som tvärtom.

Det är en myt att naturbeteskött påverkar klimatet i liten utsträckning, eller ens mindre än konventionellt producerat nötkött.

http://www.wwf.se/wwfs-arbete/ekologisk ... -naturbete
Fast det där undrar jag om de har på fötterna för. WHO gjorde den stor studie för att antal år sedan där man kom fram till en helt annan slutsats, nämligen att naturbeteskött är klimatneutralt. WWF hänvisar till att nötkreatur släpper ut stora mängder metangas, men för dessa djur är det relativt lite jämfört med djur som står uppstallade större delen av året och mest äter kraftfoder och spannmål. Det fodret är inte deras naturliga föda och det orsakar mer gaser i magen och därmed större utsläpp av metan. Djur i köttfabriker orsakar dessutom dramatiskt mycket mer utsläpp av fossila bränslen eftersom deras foder sås, gödslas, skördas, transporteras och förädlas och där går det åt diesel i stora mängder, något som nästan helt saknas i naturbetesdjurens livscykel. Det används bara traktorer i skördandet av det som ska bli vinterfoder, vilket är en piss i havet jämfört med de utsläpp som köttfabrikerna ger upphov till. Dessutom sker det naturlig gödsling av betesmarkerna och den mängd gödsel som måste hanteras i djurstallarna minskar drastiskt när djuren går ute en stor del av året.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av zyax »

Jerker skrev:

Fast det där undrar jag om de har på fötterna för. WHO gjorde den stor studie för att antal år sedan där man kom fram till en helt annan slutsats, nämligen att naturbeteskött är klimatneutralt. WWF hänvisar till att nötkreatur släpper ut stora mängder metangas, men för dessa djur är det relativt lite jämfört med djur som står uppstallade större delen av året och mest äter kraftfoder och spannmål. Det fodret är inte deras naturliga föda och det orsakar mer gaser i magen och därmed större utsläpp av metan. Djur i köttfabriker orsakar dessutom dramatiskt mycket mer utsläpp av fossila bränslen eftersom deras foder sås, gödslas, skördas, transporteras och förädlas och där går det åt diesel i stora mängder, något som nästan helt saknas i naturbetesdjurens livscykel. Det används bara traktorer i skördandet av det som ska bli vinterfoder, vilket är en piss i havet jämfört med de utsläpp som köttfabrikerna ger upphov till. Dessutom sker det naturlig gödsling av betesmarkerna och den mängd gödsel som måste hanteras i djurstallarna minskar drastiskt när djuren går ute en stor del av året.
Även kor går inne på vintern i Sverige. Att det skulle vara klimatneutralt med kor i Sverige är ren BS. Andra typer av djur däremot är det även om de går inne på vintern.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av iAkita »

Jerker skrev:
iAkita skrev:
LarsL skrev:
Finns en solcellspark i Kungsbacka där de satt solcellerna ute på en äng där djur kan beta under. Det tycker jag känns som en bra kombination då marken utnyttjas dubbelt. Det behövs inga maskiner för att klippa under solcellerna och djuren får skugga.

....

Det blir väldigt lustigt när folk inte äter ordentligt och gör andra miljöritualer för att sedan dra iväg på långa flygsemestrar. Det blir mindre lustigt när samma människor angriper mig för att jag äter mina egna får och svenskt nötkött. Det är mer än dubbelmoral.
Du ska inte rättfärdiga dina ur klimathänseende dåliga matvanor med att andra flyger. Det är lika mycket dubbelmoral som tvärtom.

Det är en myt att naturbeteskött påverkar klimatet i liten utsträckning, eller ens mindre än konventionellt producerat nötkött.

http://www.wwf.se/wwfs-arbete/ekologisk ... -naturbete
Fast det där undrar jag om de har på fötterna för. WHO gjorde den stor studie för att antal år sedan där man kom fram till en helt annan slutsats, nämligen att naturbeteskött är klimatneutralt. WWF hänvisar till att nötkreatur släpper ut stora mängder metangas, men för dessa djur är det relativt lite jämfört med djur som står uppstallade större delen av året och mest äter kraftfoder och spannmål. Det fodret är inte deras naturliga föda och det orsakar mer gaser i magen och därmed större utsläpp av metan. Djur i köttfabriker orsakar dessutom dramatiskt mycket mer utsläpp av fossila bränslen eftersom deras foder sås, gödslas, skördas, transporteras och förädlas och där går det åt diesel i stora mängder, något som nästan helt saknas i naturbetesdjurens livscykel. Det används bara traktorer i skördandet av det som ska bli vinterfoder, vilket är en piss i havet jämfört med de utsläpp som köttfabrikerna ger upphov till. Dessutom sker det naturlig gödsling av betesmarkerna och den mängd gödsel som måste hanteras i djurstallarna minskar drastiskt när djuren går ute en stor del av året.
Tyvärr har du fel Jerker, på flera punkter. Hinner inte utveckla fullt ut just nu, men läs WWF länken till att börja med. Du måste ta hänsyn till var köttet produceras. I Sverige går djuren bara ute en kort tid av året (det gör även annat nöt än naturbetesproducerat), dieselåtgången är lika hög eller högre än i konventionell produktion, djuren växer långsammare, inneffektiv vallodling på därmed stora arealer åkermark, och låg foderkvalitet som ger högre metanutsläpp. Det är bara några potentiella problem som produktionen bidrar med.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av bylund »

AGCF skrev:
bylund skrev:
Simon skrev:
Simon skrev:
Vad finns det egentligen att se som man måste använda flygplan för att komma till?
Svar: Jerusalem. Det går tydligen inga färjor till det landet, och bilvägen går genom Syrien. Supercharger-planerna slutar i Turkiet.
Det går (gick?) ett fartyg från Italien till Israel där man rentav kan få med bilen. En gång i veckan ungefär.

Om man vill superladda i Jordanien.
Fartyg för persontransport lär dock förta miljövinsten av att ta bilen va?
Att ta bilen är ju knappast en miljövinst jämför att stanna hemma, men fartyg lär vara bättre än flyg ur koldioxidperspektiv, men knappast partiklar.

För övrigt är det Grimaldi Lines Freighter Travel man kan åka med från Salerno i Italien till Ashdod i Israel. Faktiskt stannar båten vid Tjörn också, men då får man vara till sjöss ett tag http://www.grimaldi-freightercruises.co ... 202017.pdf
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av themax »

Jag äter rött kött med gott samvete flera gånger i veckan. Dels från min egna frys, där det uteslutande ligger älgkött, men också ibland på jobbet; då från en restaurang som erbjuder ekokött. Flyger gör jag nån gång per år när jobbet kräver men bil kör jag mycket.

En dietist sa till mig för många år sedan när diskussionen om olika dieter (medelhavskost, stenålderskost, 5:2, LCHF etc.) att man ska äta allt man tycker om, men med måtta. Precis så lever jag livet.

Lev livet, men med måtta.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av Jerker »

iAkita skrev:
Tyvärr har du fel Jerker, på flera punkter. Hinner inte utveckla fullt ut just nu, men läs WWF länken till att börja med. Du måste ta hänsyn till var köttet produceras. I Sverige går djuren bara ute en kort tid av året (det gör även annat nöt än naturbetesproducerat), dieselåtgången är lika hög eller högre än i konventionell produktion, djuren växer långsammare, inneffektiv vallodling på därmed stora arealer åkermark, och låg foderkvalitet som ger högre metanutsläpp. Det är bara några potentiella problem som produktionen bidrar med.
Jo, jag vet att det är skillnad på frigående djur i Brasilien och i Sverige, även om det brasilianska förlorar i andra grenar. Men de köttbönder jag köper av låter djuren gå ute en större del av året. Det är endast en kortare tid när det är helt helt snötäckt eller riktigt kallt som de behöver vara inne. Det gäller ju att välja härdiga raser. Så det beror nog på vem man pratar med vilket svar man får.

Jag är väldigt luttrad när det gäller såna här generella studier. När man som jag vill leva så "miljöriktigt" som det är möjligt så gäller det ju att navigera rätt hårt i terrängen och leta upp de alternativ som är bäst, och det är knappast dem som såna här studier är gjorda på utan ett genomsnitt av såna som vill kalla det de säljer för naturbeteskött.

Sen köper jag dessutom rätt mycket viltkött.
Verdi

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av Verdi »

Simon skrev:
Jag åker aldrig flygplan.
Jag har åkt på två resor som inkluderade flygplan. Sjukt obekväma farkoster. Tacka vet jag tåg och långfärdsbussar.
Vad finns det egentligen att se som man måste använda flygplan för att komma till?

Du måste väl aldrig flyga men att ta dig till t ex Nya Zeeland utan flyg är ju rätt tidskrävande.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av Torkel »

iAkita skrev:
Tyvärr har du fel Jerker, på flera punkter. Hinner inte utveckla fullt ut just nu, men läs WWF länken till att börja med...
Läser du Philip Morris rapporter om tobakens effekter också? Skämt åsido så är WWF en ekonomisk organisation med opinionsskapande agenda och en tydlig ideologisk inriktning. Man kanske bör ha det i åtanke när man läser.
Verdi

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av Verdi »

Torkel skrev:
iAkita skrev:
Tyvärr har du fel Jerker, på flera punkter. Hinner inte utveckla fullt ut just nu, men läs WWF länken till att börja med...
Läser du Philip Morris rapporter om tobakens effekter också? Skämt åsido så är WWF en ekonomisk organisation med opinionsskapande agenda och en tydlig ideologisk inriktning. Man kanske bör ha det i åtanke när man läser.

Fake news alltså? Jaha... Hur vet du det?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av LarsL »

Jag vet hur köttet produceras så inga problem med mitt samvete.
Skriv svar