Partiell miljöfrågeblindhet

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av Jerker »

Jag vet att det är många som hittat till Tesla och även hit till detta forum utan att vara det minsta intresserade av miljöfrågor. Oftast är det, som jag förstår det, ett bil- eller allmänt teknikintresse som lett dem hit. Själv kom jag hit via min oro över miljöförändringar. Det var det som fick mig att börja fundera över om jag hade möjlighet att skaffa mig en elbil eftersom jag identifierade det som mitt största enskilda bidrag till miljöförstöringen att jag körde fossilt.

Sedan jag började köra elbil har jag också blivit allt mer medveten om vad annat som går att göra för att vi ska klara av att bromsa den miljöförstöring om riskerar att göra jorden obeboelig för mina barn. I takt med det har jag allt mer förvånats över att människor t.ex. kan vara duktiga på att sortera sopor och vara noga med att inte skräpa ner i naturen samtidigt som de aldrig funderar över att byta till en miljövänligare bil. Och i sällskap som kör elbil kan jag förvånas över att man utan att blinka åker kors och tvärs över jorden med flyg, vilket är att aktivt motarbeta miljöarbetet.

Just flyg är en av de riktigt stora miljöbovarna som dessutom i princip lyckats klara sig undan de miljöskatter som de flesta andra stora utsläppskällorna har belagts med. I kombination med att mindre kommuner utanför storstadsområdena slåss om att få billighetsflygen till hembygden därför bjuder dem på infrastruktur och t.o.m. betalar miljonbelopp direkt in i flygbolagens kassor kan flyget öka obehindrat och miljöförstöringen ökar ytterligare. Själv bor jag i en sån kommun (Nyköping med Skavsta) och har genom åren sett hur kommunen betalat miljonbelopp årligen direkt till Ryan Air i "reklamavtal" m.m. och i gengäld har Ryan Air pissat på Nyköping och hotat att lämna Skavsta (eller lägga ner flyglinjer) varje gång bidragen har ifrågasatts. Dessutom anställer man inte som utlovat människor från kommunen utan tar in billig utländsk arbetskraft och när lokaltidningen ställer kommunen mot väggen och undrar varför de inte tvingar Ryan Air att leva upp till avtalen säger de bara "Oj då! Så tokigt!" Kommunen vet nämligen att det finns andra kommuner som står i kö och är mer än villiga att låta sig pissas på av Ryan Air.

Detta är ett sjukt system och Svenne Banan väljer helt att bortse ifrån att de med sin livsnödvändiga Thailandsresa bidrar med enorma utsläpp. De låter dessutom glatt Ryan Air och Norwegian pissa på dem, de också, bara det blir billigt. Sen kommer de hem och fortsätter att sopsortera och känner sig duktiga och miljövänliga.

För mig personligen så har mitt miljömedvetande gjort det omöjligt att använda flyget. Jag har iofs inget större behov av att resa utomlands, men vid vissa tillfällen hade det varit både trevligt och praktiskt att använda flyget men det har jag alltså valt bort av den enkla anledningen att jag inte kan med att göra det. Jag vet ju hur miljövidrigt flyget är och jag har helt enkelt inte samvete att använda mig av det.

Jag kan förstå att en överväldigande majoritet av alla bilägare inte idag har råd att köpa en ny elbil (och det finns knappt några begagnade att köpa) och på så sätt bidra till en snabbare utfasning av fossilerna och därmed bidra till miljöarbetet. Men att istället lägga ner tiotusentals kronor varje år på flygresor som tvärtom ökar miljöförstöringen, det kallar jag för partiell miljölfrågeblindhet.

Jag skulle vilja veta hur ni här på forumet motiverar era flygresor. Särskilt era nöjesresor.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av Niklas Z »

För mig är också miljöfrågan central och det främsta skälet till att nästa bil blir eldriven. Den elektriska drivlinan har många fördelar, sett ur ett rent bilperspektiv, så jag hade gärna haft en elbil nästa gång även om det inte vore miljömässigt bättre. Trots allt är ändå miljöargumentet absolut tyngst vägande.
När det gäller flygresor i jobbet är det för min del så att det är uppdragsgivaren som bokar resorna, vilket gör att jag inte kan styra över dem. Eftersom flygresor (oftast är det Norwegian vi flyger med) är alldeles för billiga blir det svårt att argumentera för alternativ. Som tur är flyger jag ganska lite i jobbet, kanske 200-300 mil per år.
Flygresor privat är ett annat kapitel. Jag avstår helst från långväga flygresor under semester o.d., men det är en dragkamp inom familjen. Varje gång en flygresa föreslås plockar jag fram fakta om hur många mils bilkörning med fossilbil den tilltänkta resan motsvarar i form av klimatpåverkan. Tyvärr tror jag alldeles för få människor har koll på vilken miljöpåverkan flyget har.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av zyax »

Jag har varit miljömässig väldigt länge, kanske 25 år, men inte tagit så allvarligt på några överträdelser på fel sida så länge det inte finns något alternativ. När det finns ett fullgott alternativ så tycker jag alla ska välja det. Jag flyger därför utan någon större klump i magen kanske två resor per år, en kortare och en längre. Den dagen flyget kastar fram ett miljövänligare alternativ eller Hyperloop eller något annat kommer då ska jag rata det dåliga flyget, men fram tills dess så har jag få betänkligheter mot att flyga.
Jag tycker med andra ord att man inte behöver skämmas för att flyga idag, men imorgon kan man behöva skämmas som fan för att välja flyget.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 811
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av Jojo »

Själv undviker jag flyget i största möjliga utsträckning och ffa flygbolaget Du nämnde (bl a av just dessa skäl). Nöjesresor med flyg ifrågekommer för mig inte, då tar jag hellre bilen (eller MC:n). Dessutom gör jag hellre fjällsemester i Jämtland än att steka i solen på Ibiza.
Vissa destinationer är dock svårt att nå med andra färdmedel än flyget och då måste man väl biter ihop och ta sig dit med flyg. Måste dock erkänna att jag är f d flygare själv...
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av ovelundkvist »

Bästa inlägget på forumet på mycket länge Jerker! +100
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av Delta »

Jerker-du har helt rätt.

Parisavtalet hade ingen särskild pasus om flyget, jag tror det hade behövts för att folk inklusive politiker skulle förstå vilken miljöbov som flyget är. I stället dansade vi på gatorna över en överenskommen procentsiffra på 1,5 eller var det 2 %? Det är nu fullt möjligt att skippa flyget och ta bilen istället om destinationen är Europa utom Island. Att bygga ut flygtrafiken som numera sker är faktiskt forkasteligt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av mati »

Du och jag Jerker tänker väldigt lika i den punkten. Jag är inte heller den som längtar efter utlandsresor. Men om det blir en semesterresa så blir elbilen det självklara valet. Att flyga för nöjets skull, dvs att ta en snabbis till Mallis eller nåt, skulle inte falla mig in. Jag har även försökt att påverka min omgivning i den punkten, men det är som att bita i granit. Det går liksom inte. Folk förstår inte att deras nöjesresor är en miljöbov utan dess like. Det är som du säger. Miljötänket sträcker sig möjligen till sopsorteringen, man kan eventuellt till och med tänka sig att skaffa en miljövänligare bil (knappt det ens), men när det kommer till flyget och semesterresor till andra sidan jordklotet är det stopp. Det verkar som att många tror att det är en mänsklig rättighet att flyga långt och mycket. Det där argumentet, "men vi flyger ju bara två-tre gånger om året" har jag hört många gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av Alfred »

Jag har också hittat hit på grund av miljöintresse. Jag kör elbil och har lagt om kosten. Ändå är jag ungefär lika dålig som mina grannar totalt sett eftersom jag inte klarar av att avstå flygresor. Delvis på grund av mitt arbete, men handen på hjärtat så är vissa resor nöjesresor.

För att stilla samvetet köper jag utsläppsrätter av Naturskyddsföreningen för att kompensera. Men jag vet att systemet inte är vattentätt. Tilldelningen av utsläppsrätter har varit för genrös och man kan aldrig veta om inte EU kommer göra om misstaget om fler likt mig köper upp utsläppsrätterna och struntar i att använda dem.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Verdi

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av Verdi »

Absolut. Detta har retat mig länge. Framförallt dessa s.k. progressiva innerstadsbor som gör en grej av att ha en elbil eller ingen bil alls samtidigt som de inte har några problem att åka skytteltrafik till New York, byta kök vart tredje år och allmänt konsumera som om det inte fanns någon morgondag, ekonomiskt dopade av stigande bostadspriser som de är.

Det finns visst alternativ till flyg till Thailand. Vad sägs om att stanna hemma eller välja ett alterntiv i Europa åtminstone? Är ingen mänsklig rättighet att flyga runt jorden för sitt höga nöjes skull. Flyget borde sättas åt mycket mer än bilarna. Bilarna används ju till praktiska saker i vår vardag. Flyg är oftast rent nöje. Alla skitviktiga affärsresenärer borde också kunna begränsa sitt flygande med skype och annat.

Dock, efter att ha sagt allt detta så anser jag att utsläppen måste begränsas med ekonomiska styrmedel, både nationellt och internationellt, och inte överlåtas till individers "klimatångest". För det fungerar bevisligen inte särskilt bra. Ofta blir det som sagt att de siktar in sig på sånt som ger flest likes på Instagram. Typ "köttfri måndag" osv.

Jag gillar inte att flyga (av andra orsaker än klimatångest) men det blir väl i snitt en resa med flyg per år. Alltid inom Europa än så länge. Har aldrig känt mig sugen på att flyga längre och se nåt annat. Föreslog faktiskt att vi skulle åka Tesla ner till Dolomiterna i vinter men mina kompisar trodde väl mest att jag skämtade så det blir flyg ändå... Tar lite för lång tid att köra tyvärr.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av Gustafsson »

Jag personligen skulle tjäna mycket tid på att flyga i jobbet, men jag tar elbilen. Det är dock inte bara av miljöskäl utan även ekonomiskt med hjälp av SuC blir det en liten vinst. Tiden i bilen är också för mig en tid för avkoppling, det går liksom inte att göra tre saker på en gång när man kör. Sedan jag blev med elbil är jag också tvungen att lätta på gasen lite och ta välbehövliga pauser, vilket gör resandet något jag tom kan se fram emot, skönt att sätta sig i bilen...
Det som är den springande punkten är väl annars bränslet som flyget använder. Kunde man stimulera användande / utveckling av rent bränsle, dvs typ icke fossilt biobränsle med neutralt CO2 avtryck skulle jag inte ha något emot flyget i sig.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av zyax »

Alfred skrev:
Jag har också hittat hit på grund av miljöintresse. Jag kör elbil och har lagt om kosten. Ändå är jag ungefär lika dålig som mina grannar totalt sett eftersom jag inte klarar av att avstå flygresor. Delvis på grund av mitt arbete, men handen på hjärtat så är vissa resor nöjesresor.

För att stilla samvetet köper jag utsläppsrätter av Naturskyddsföreningen för att kompensera. Men jag vet att systemet inte är vattentätt. Tilldelningen av utsläppsrätter har varit för genrös och man kan aldrig veta om inte EU kommer göra om misstaget om fler likt mig köper upp utsläppsrätterna och struntar i att använda dem.
Är inte klimatkompensation genom trädplantering (EDIT:) bättre i så fall? Om EU kunde komma överens om att tvinga fram klimatkompensation på alla flygresor till och från EU så hade det varit en mycket bättre lösning än att höja skatten i ett litet land i norr.
Senast redigerad av zyax, redigerad totalt 1 gånger.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av Jerker »

Jag har ännu inte heller lyckats påverka min närmaste omgivning, inte ens min egen fru. Resultatet är att hon gör utlandsflygresor (en eller två per år) tillsammans med kompisar istället eftersom jag vägrar att följa med henne. Hon tycker att det nöjet är allt för nödvändigt för att avstå ifrån.

Men man måste ju börja med sig själv om man ska kunna påverka andra, även om det tar lite tid innan det sjunker in. Och jag tror att det blir färre flygresor även för min fru när jag inte åker med henne.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av Teslaspolen »

Jag hittade hit av en blandning av teknik- och miljöintresse. Teknikintresset finns där än, men miljöfrågan har helt tagit över. Ja, den har till och med fått mig att ändra riktning på vad jag vill jobba med.

Jag är 24 år, och har flugit 6 gånger totalt i mitt liv, båda vägarna inräknat. Däremot är jag en direkt anledning att min kroatiska flickvänn flyger hit två gånger om året. Känns ju inte så där jättebra miljömässigt, men jag tittar alltid på olika sätt att kompensera det hela, hittils har jag lagt in X antal "alldeles för mycket pengar" på Handelsbankens Hållbar Energi fond.

Finns dock flera i min närhet som flyger kors och tvärs...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av Jerker »

Gustafsson skrev:
Jag personligen skulle tjäna mycket tid på att flyga i jobbet, men jag tar elbilen. Det är dock inte bara av miljöskäl utan även ekonomiskt med hjälp av SuC blir det en liten vinst. Tiden i bilen är också för mig en tid för avkoppling, det går liksom inte att göra tre saker på en gång när man kör. Sedan jag blev med elbil är jag också tvungen att lätta på gasen lite och ta välbehövliga pauser, vilket gör resandet något jag tom kan se fram emot, skönt att sätta sig i bilen...
Det som är den springande punkten är väl annars bränslet som flyget använder. Kunde man stimulera användande / utveckling av rent bränsle, dvs typ icke fossilt biobränsle med neutralt CO2 avtryck skulle jag inte ha något emot flyget i sig.
Jag brukar säga det: Tills dess att flyget går på ett betydligt mer miljövänligt bränsle så avstår jag helt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:
Jag är 24 år, och har flugit 6 gånger totalt i mitt liv

Hm... När jag räknar efter så har jag faktiskt bara gjort 2 ToR-flygresor i mitt liv (jag är 54). Dels beror det på att jag aldrig gillat särskilt mycket att resa utomlands, dels på att vi inte haft ekonomi att göra det. Nu är jag i en helt annan ekonomisk sits än jag nånsin varit tidigare så jag skulle utan vidare ha råd att flyga kors och tvärs, men nu avstår jag av miljöskäl.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av MangeT »

Jag reser en hel del i jobbet och då är ofta flyget enda alternativet om jag ska hinna med.
Vad gäller nöjesresor så blir det ofta flyg på grund av pris men också för att om det tar ca 3h så tar bil ca 3 dygn istället. Flyget är väldigt snabbt.
Tåg kan då kanske ta 1,5 dygn.
När jag var yngre bilade vi en hel del i Europa och tog då ofta biltåg från norra till södra Tyskland.
Det är ett alternativ men det tar längre tid och kostar betydligt mer.
Vi får hoppas att det kommer vettiga alternativ. Tåget är dessvärre inte där ännu för oss här uppe.
Bor man centralt i Europa kan det finnas mycket bra alternativ med snabbtåg.
Förstår egentligen inte varför inte SJ inför t.ex biltåg till fjällen under vintertid speciellt under semesterveckor.
Jag satt fast i Bologna på en mässa när vulkanutbrottet på Island ägde rum. Fick ta mig hem med tåg via byten upp till Norra Tyskland, båt över till Sverige, taxi till nästa tågstation och tåg till Stockholm. Tog totalt över 33h och då hade jag inte mycket väntan mellan alla byten. Flyget tar normalt sett ca 4h har jag för mig.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av TiborBlomhall »

Om man som jag inte skaffat elbil på grund av miljöintresse märker man ändå på sig själv att det där med miljö kommer liksom "på köpet" med elbil. Elbilen i sig gör att man börjar mer intressera sig för miljön. Mer intresse betyder dock inte total omvändning. Att man ändå fortsätter flyga kan förklaras med detta diagram:

Bild

Ovan diagram kommer från SCB och visar att drygt 80% av hushållens utsläpp av växthusgaser kommer från bilen. De flygresor man gör hamnar i "övriga utsläppskällor"-stapeln. Så genom att byta bil har jag minskat mina utsläpp med 80%. Vad jag än gör för andra anpassningar till ett mer miljövänligt livsstil kommer de inte ens i närheten till besparingen jag gjorde genom mitt byte av bil. Sopsortering, flygresor, vegankost allt sånt bidrar bara med en bråkdel så mycket som elbilen i sig.

Bytet till elbil har skett utan nämnvärt försämring av livskvalitet, det beslutet var lätt att fatta. Avsaknad av solsemester skulle medföra enorm försämring av min livskvalitet anser jag - inte värt de få procent ytterligare utsläppsminskning det skulle medföra.
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 10 jan 2015 08:14

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av Fuelman »

Hej, Sverige är ett exportberoende land med stora avstånd både inom riket och med långa avstånd till marknader. Det råder mörker under många månader per år och folk behöver komma till sol och värme. Vad är egentligen miljövidrigt? Låt oss vända på resonemanget. Vi gräver som bekant upp en hel del kol och olja för att få ett visst välstånd.

Flyget är en väldigt bra BNP-generator och står för 3-5% av BNP i västvärlden, beroende på land. Samtidigt är CO2 utsläppen från flyget 2%. Flyget sitter fast i en fossilfälla och enda realistiska öppningarna verkar vara biofuel från alger och så småningom el/batterier.

Det finns mycket dumt som är miljövidrigt och är enkelt att åtgärda för oss konsumenter. Att köpa amerikanskt kött som är skeppad från USA. Att köpa norsk lax som är nedfrusen i Norge, skeppad till Kina, upptinad, styckad, paketerad, nedfryst och sedan skeppad tillbaka till Europa för att slutligen gå på lastbil till Sverige.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av Teslaspolen »

[quote="Teslaspolen"]Text[quote]

Ska tilgga att solsemester intresserar mig inte direkt. Vi åker på skidsemestrar i Norge varje år, med elbil numera.

Vad gällande flyg så har jag alltid tyckt att inrikesflyg är totalt vansinne.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av Niklas Z »

När det gäller flyget så måste man ta i beaktande att utsläppen på hög höjd får avgjort större effekt på klimatet än motsvarande utsläpp nära marken.
Anledningen till att jag ser flygandet som allvarligt är att det ofta är en ren lyxkonsumtion. När vi i familjen (4 pers) åkte till Rom över en påskhelg för några år sedan tog jag och kollade hur mycket bilkörning den resan motsvarade i fråga om klimatpåverkan och det visade sig att den motsvarade ett års bilkörning för mig. Är det rimligt att åka till Rom då? Visst hade vi trevligt, men hade vi så mycket trevligare än om vi stannat hemma att det är värt motsvarande ett års bilkörning? Jag har lättare att motivera bilkörningen, eftersom till helt övervägande del handlar om att ta mig till jobbet, köra barn till träning, handla och annat som nog får ses som viktigare än att åka till Rom. Thailandsresor och liknande hade givetvis varit än värre än en resa till Rom.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av zyax »

MangeT skrev:
Jag reser en hel del i jobbet och då är ofta flyget enda alternativet om jag ska hinna med.
Vad gäller nöjesresor så blir det ofta flyg på grund av pris men också för att om det tar ca 3h så tar bil ca 3 dygn istället. Flyget är väldigt snabbt.
Tåg kan då kanske ta 1,5 dygn.
När jag var yngre bilade vi en hel del i Europa och tog då ofta biltåg från norra till södra Tyskland.
Det är ett alternativ men det tar längre tid och kostar betydligt mer.
Vi får hoppas att det kommer vettiga alternativ. Tåget är dessvärre inte där ännu för oss här uppe.
Bor man centralt i Europa kan det finnas mycket bra alternativ med snabbtåg.
Förstår egentligen inte varför inte SJ inför t.ex biltåg till fjällen under vintertid speciellt under semesterveckor.
Jag satt fast i Bologna på en mässa när vulkanutbrottet på Island ägde rum. Fick ta mig hem med tåg via byten upp till Norra Tyskland, båt över till Sverige, taxi till nästa tågstation och tåg till Stockholm. Tog totalt över 33h och då hade jag inte mycket väntan mellan alla byten. Flyget tar normalt sett ca 4h har jag för mig.
Flyget tar 3 timmar och kostar i snitt 280kg koldioxid. Tåget hade kostat cirka 10% av det varför du kan åka tåget 10 ggr för samma resa pga längre sträcka. Det är självklart så att det inte väger upp att klimatkompensera en sådan resa, men inom en tid framöver får vi leva med att flyget kommer vara den bov vi inte kommer att minska miljöpåverkan med så snabbt som andra transportmedel.
Låt oss hoppas att vi kan få till något alternativ snart, men må inte så dåligt över de resor man känner att man vill göra säger jag. Den solcellsanläggning som hamnat på mitt tak har sänkt miljöpåverkan från vårt hushåll till en tur och returresa till Italien per månad (för en person då).
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av Teslaspolen »

En annan sak som gör att flyget är så trögt är att det syns inte. Från marken ser man flygplan långt, låååångt ovanför en. Jämför med nedskräpning och bilar som blir direkt påtaglig. Det är alldeles för lätt att blunda för flyget.

Och mitt personliga "problem" med flyget är att jag har än så länge svårt att se en direkt "fix". Biobränslen som Centerpartiet pratat om är ett steg i rätt riktning, men hur pass hållbart och ekonomiskt det är i längden vet jag inte.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Teslaspolen skrev:
Vad gällande flyg så har jag alltid tyckt att inrikesflyg är totalt vansinne.
Man kan inte heller hålla för ögonen och strunta i konsekvenserna för nationens ekonomin och människors levnadsvillkor om inrikesflyget togs bort i Sverige.

Större delen av glesbygden i norra Sverige skulle avfolkas eftersom väldigt få företag skulle kunna överleva utan möjligheten till rimliga transporter för personal och affärsbesök.

Det hade slutat med att större delen av Sveriges befolkning tvingats bo i några få storstadsområden i södra delen av landet. Men allt annat är kanske vansinne ur miljösynpunkt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av zyax »

Nicke Nyfiken skrev:
Teslaspolen skrev:
Vad gällande flyg så har jag alltid tyckt att inrikesflyg är totalt vansinne.
Man kan inte heller hålla för ögonen och strunta i konsekvenserna för nationens ekonomin och människors levnadsvillkor om inrikesflyget togs bort i Sverige.

Större delen av glesbygden i norra Sverige skulle avfolkas eftersom väldigt få företag skulle kunna överleva utan möjligheten till rimliga transporter för personal och affärsbesök.

Det hade slutat med att större delen av Sveriges befolkning tvingats bo i några få storstadsområden i södra delen av landet. Men allt annat är kanske vansinne ur miljösynpunkt.
Någon miljövinst i att lägga ner flyget och pressa ännu mer grejer till Stockholm och de ställen som ligger i närheten tror jag inte heller på.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Partiell miljöfrågeblindhet

Inlägg av Teslalink »

Fuelman, du behöver skilja på miljö och klimat.

Miljö är "lokalt" och har med försurningar, nedsmutsning, förgiftning osv. att göra.
Klimat är globalt och är ett genomsnitt av väder över tid.

Vi har en CO2 budget på ca 800 miljarder ton. Det är den mängd CO2 som kan öka i atmosfären om vi skall hålla ned temperaturen till de 1.5 grader C som Paris avtalet menar på.
Vi är ca 7.5 miljarder människor på jorden, om vi fördelar budgeten jämt över befolkningen så har vi per person alltså ca 100 TON att röra oss med, om vi nu inte vill ge nästa generationer något att röra sig med. I Sverige förbrukar vi i snitt ca 8 ton per person och per år.

På något sätt måste vi byta BNP-generator från ett fossildrivet sådant till något annat. Det händer mycket på den fronten då förnyelsebar energi konkurrerar ut fossil energi i stora delar av världen rent ekonomiskt.
Model 3 LR AWD 19"
Skriv svar