vigge50 skrev:Här har en undersökning som har gjort en livscykelanalys på Mercedes B-klass, både som bensin och elbil och med europeisk elmix så är utsläppen 24% lägre och med vattenkraft 64% lägre.
De siffrorna gäller ju också en specifik körsträcka (16 000 mil), differensen blir större ju längre man kör, jag roade mig med att extrapolera en graf över detta.
Här kan man utläsa en del roliga saker, t.ex.:
- elbil som körs på el från vattenkraft är bättre än ICE redan efter c:a 3000 mil
- elbil som körs på el enligt "EU-mix" är bättre än ICE efter c:a 7000 mil
Efter dessa punkter bara ökar avståndet till ICE, vid 25000 mil har ICE släppt ut 4ggr så mycket CO2 som "hydro" och 1.5ggr så mycket som "EU-mix"
Kurvan för "EU-mix" bör ju i verkligheten också vara brantare, eftersom "EU-mix" med tiden sannolikt kommer att innehålla större inslag av CO2-neutral elframställning.
Bra siffror att använda som motargument till alla påhopp man har fått efter studien/artiklarna om batteriframställningen!
/fth