Raffenaderi preem lysekil
Moderator: Redaktion
Raffenaderi preem lysekil
Detta förtjänar en egen tråd tycker jag,
om det går åt ungefär 0,7 liter olja att producera i liter bensin/diesel
då drar ju en fossilbil som drar ungefär 0,5liter/mil motsvarande 8,5 kwh
det vore ju intressant ifall någon klok person kunde kolla upp detta (ytterligare spikar i fossilkistan).
Från https://preem.se/globalassets/om-preem/ ... l-2015.pdf
Tabell 8 sidan 15
Fossilenergi 6414 GWh
Elenergi 524GWh
Värmeexport 53GWh
Netto 6893 GWh
Dvs 7,347kWh/liter. Med gasen 7,090
Riktigt jävla illa
Snälla någon säg att jag räknat/tänkt fel...
Edit Oops glömde gasen 34000m3(vid vilket tryck specas den?)
om det går åt ungefär 0,7 liter olja att producera i liter bensin/diesel
då drar ju en fossilbil som drar ungefär 0,5liter/mil motsvarande 8,5 kwh
det vore ju intressant ifall någon klok person kunde kolla upp detta (ytterligare spikar i fossilkistan).
Från https://preem.se/globalassets/om-preem/ ... l-2015.pdf
Tabell 8 sidan 15
Fossilenergi 6414 GWh
Elenergi 524GWh
Värmeexport 53GWh
Netto 6893 GWh
Dvs 7,347kWh/liter. Med gasen 7,090
Riktigt jävla illa
Snälla någon säg att jag räknat/tänkt fel...
Edit Oops glömde gasen 34000m3(vid vilket tryck specas den?)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Raffenaderi preem lysekil
Som allt annat som har med olja att göraDSV skrev:Länken verkar inte blivit rätt
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Raffenaderi preem lysekil
11 miljoner ton råolja total genomstömning (sid 17) är ca 12 miljarder liter olja. 6 893 000 000 kWh / 11 000 000 000 liter = 0,62 kWh / liter råolja
https://preem.se/globalassets/om-preem/ ... l-2015.pdf
https://preem.se/globalassets/om-preem/ ... l-2015.pdf
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Raffenaderi preem lysekil
Den volymuppgift som fanns var anläggningens lagringskapacitet.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Raffenaderi preem lysekil
Spännande att räkna på är det, tyvärr får det vänta till en annan dag, men bara att se att de använder 6TWh energi per år att raffinera i Lysekil är ju spännande, om man översätter till el så är det 5% av Sveriges totalförbrukning.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3287
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Raffenaderi preem lysekil
6 TWh skulle räcka till två miljoner elbilar om man utgår från 1500 mil per år och 2 kWh/mil.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7082
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Raffenaderi preem lysekil
Det här är ju helt osannolika siffror, jag hittade ett annat dokument som visar Sveriges raffinaderiers totala årsanvändning av energi, den är c:a 11.3TWh, dvs knappt 10% av Sveriges totalförbrukning !
Med samma antagande som zyax (2kWh/mil, 1500 mil/år) så skulle den energin räcka till 3.8 miljoner elbilar...
Har de här siffrorna uppmärksammats i media? Jag hade iaf inte det klart för mig att bara förädlingen av ICE-drivmedel använde så ofantliga mängder energi, räknas detta in i den totala energiförbrukningen när ICE jämförs med elbilar?
/fth
Med samma antagande som zyax (2kWh/mil, 1500 mil/år) så skulle den energin räcka till 3.8 miljoner elbilar...
Har de här siffrorna uppmärksammats i media? Jag hade iaf inte det klart för mig att bara förädlingen av ICE-drivmedel använde så ofantliga mängder energi, räknas detta in i den totala energiförbrukningen när ICE jämförs med elbilar?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Raffenaderi preem lysekil
Nu vill jag absolut inte försvara oljebranschen, men jag tror att en stor del av oljeraffinaderiernas energi kommer från förbränningen av olja och inte tillförd el, även om det krävs en hel del el oxå.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Raffenaderi preem lysekil
Det har ofta pekats på följande informativa YouTube-klipp: men det finns ju inga exakta siffror från det klippet på vad det innebär för svenska raffinanderier etc. Att Preem presenterar sina siffror som vi bara kan läsa av och förfäras över är ju underbart. Intressant är väl att se hur mycket av svensk transportsektor använder av den i Sverige raffinerade fossilsoppan (importerar vi eller exporterar vi raffinerad sådan?).fth skrev:Det här är ju helt osannolika siffror, jag hittade ett annat dokument som visar Sveriges raffinaderiers totala årsanvändning av energi, den är c:a 11.3TWh, dvs knappt 10% av Sveriges totalförbrukning !
Med samma antagande som zyax (2kWh/mil, 1500 mil/år) så skulle den energin räcka till 3.8 miljoner elbilar...
Har de här siffrorna uppmärksammats i media? Jag hade iaf inte det klart för mig att bara förädlingen av ICE-drivmedel använde så ofantliga mängder energi, räknas detta in i den totala energiförbrukningen när ICE jämförs med elbilar?
/fth
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Raffenaderi preem lysekil
Oj, skulle du kunna länka?fth skrev:Det här är ju helt osannolika siffror, jag hittade ett annat dokument som visar Sveriges raffinaderiers totala årsanvändning av energi, den är c:a 11.3TWh, dvs knappt 10% av Sveriges totalförbrukning !
Med samma antagande som zyax (2kWh/mil, 1500 mil/år) så skulle den energin räcka till 3.8 miljoner elbilar...
Har de här siffrorna uppmärksammats i media? Jag hade iaf inte det klart för mig att bara förädlingen av ICE-drivmedel använde så ofantliga mängder energi, räknas detta in i den totala energiförbrukningen när ICE jämförs med elbilar?
/fth
Re: Raffenaderi preem lysekil
Men volymen som raffineras räcker till 9 miljoner bilar som drar 0,8 l mil och kör 1500 mil per år. Raffinaderiet exporterar bränsle. Och som sagt används nästan bara egna oljan som bränsle för att värma processen och den kan inte rakt av översättas till el i bilens batteri eftersom oljeförbränning till värme är effektivt men oljeförbränning till elproduktion inte är det. Kanske kan den driva 500 000 bilar och värmt en mellanstor stad om den eldats i ett oljekraftverk?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7082
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Raffenaderi preem lysekil
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... -GfwbjvAyQ
Se ovan för dokumentet om industrins energianvändning, sida 15 nämner just raffinaderiernas totalförbrukning. En del av energin levereras "tillbaka" i form av fjärrvärme, men det är en bråkdel av användningen.
/fth
Se ovan för dokumentet om industrins energianvändning, sida 15 nämner just raffinaderiernas totalförbrukning. En del av energin levereras "tillbaka" i form av fjärrvärme, men det är en bråkdel av användningen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Raffenaderi preem lysekil
Det är klart att den kan jämföras ändå, men som du beskriver ska man veta hur det fungerar och ta det i beaktande. Svensk stålindustri är den enskilt största energianvändaren i Sverige för övrigt, men den slår alltså bara raffinanderierna med lite mindre än dubbla:AGCF skrev:Men volymen som raffineras räcker till 9 miljoner bilar som drar 0,8 l mil och kör 1500 mil per år. Raffinaderiet exporterar bränsle. Och som sagt används nästan bara egna oljan som bränsle för att värma processen och den kan inte rakt av översättas till el i bilens batteri eftersom oljeförbränning till värme är effektivt men oljeförbränning till elproduktion inte är det. Kanske kan den driva 500 000 bilar och värmt en mellanstor stad om den eldats i ett oljekraftverk?
Energi är en av de viktigaste råvarorna för järn- och stålindustrin, som räknas till energiintensiv industri. Energianvändning, inklusive processkol, var 2015 cirka 20 TWh. Det motsvarar cirka 14 procent av energianvändning för svensk industri.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7082
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Raffenaderi preem lysekil
Det här kan man ju snöa in på helt
Från dokumentet om Lysekil kan man utläsa att råoljan huvudsakligen kommer med tankers från Ryssland.
Den transporten drar förstås en hel del ytterligare energi, jag roade mig med att räkna på det, och resultatet blev transporten står för ytterligare c:a 600GWh per år
Bara den energiförbrukningen motsvarar ju 200k elbilar (2kWh/mil, 1500mil/år).
/fth
Från dokumentet om Lysekil kan man utläsa att råoljan huvudsakligen kommer med tankers från Ryssland.
Den transporten drar förstås en hel del ytterligare energi, jag roade mig med att räkna på det, och resultatet blev transporten står för ytterligare c:a 600GWh per år
Bara den energiförbrukningen motsvarar ju 200k elbilar (2kWh/mil, 1500mil/år).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Raffenaderi preem lysekil
Okej, trodde det var el som kan användas direkt till elbilar. Enligt dokumentet så är det 7% från el, alltså 791 GWh vilket förvisso ändå kan driva en hel del bilar.fth skrev:https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... -GfwbjvAyQ
Se ovan för dokumentet om industrins energianvändning, sida 15 nämner just raffinaderiernas totalförbrukning. En del av energin levereras "tillbaka" i form av fjärrvärme, men det är en bråkdel av användningen.
/fth
Re: Raffenaderi preem lysekil
Så om alla Sveriges bilar blev elbilar så skulle elanvändningen öka, men inte så mycket som man först kan tro, iom att vi kan stänga av strömmen till våra då nedlagda oljeraffinaderier.
Re: Raffenaderi preem lysekil
Oljeraffinaderierna går ej på el utan dom drar en viss mängd olja för att framställa bensin. detta är omräknat till el.Simon skrev:Så om alla Sveriges bilar blev elbilar så skulle elanvändningen öka, men inte så mycket som man först kan tro, iom att vi kan stänga av strömmen till våra då nedlagda oljeraffinaderier.
Exempel om en bil dra 1 liter milen så går det åt 0,6 liter olja att framställa denna liter bensin. Alltså går det åt 1.6 liter mil man kör istället
Re: Raffenaderi preem lysekil
Skulle vilja ställa en annan fråga, har den besvarats? Med tanke på att det från båda håll (för/emot elbilar) så borde ju rimligtvis hela processen med olja->bensin/diesel tas med i beräkningen, för just den enskilda bil man jämför med då. Eller har man från båda håll kommit fram till att det är så liten del att det inte behöver tas med eller har det bakats in med något annat? Ofta utgår man ju från att elbil/bensin bil "kostar" lika mycket att tillverka och sedan slänger man på hela batteriets och elens ursprung (samt givetvis bensinen till bensinbilen) och sedan har man olika sätt att få ihop slutsumman.fth skrev:Det här är ju helt osannolika siffror, jag hittade ett annat dokument som visar Sveriges raffinaderiers totala årsanvändning av energi, den är c:a 11.3TWh, dvs knappt 10% av Sveriges totalförbrukning !
Med samma antagande som zyax (2kWh/mil, 1500 mil/år) så skulle den energin räcka till 3.8 miljoner elbilar...
Har de här siffrorna uppmärksammats i media? Jag hade iaf inte det klart för mig att bara förädlingen av ICE-drivmedel använde så ofantliga mängder energi, räknas detta in i den totala energiförbrukningen när ICE jämförs med elbilar?
/fth
Någon som råkar känna till någon beräkning som tagit med denna processen också?
Re: Raffenaderi preem lysekil
Här har en undersökning som har gjort en livscykelanalys på Mercedes B-klass, både som bensin och elbil och med europeisk elmix så är utsläppen 24% lägre och med vattenkraft 64% lägre.rmokvist skrev:Skulle vilja ställa en annan fråga, har den besvarats? Med tanke på att det från båda håll (för/emot elbilar) så borde ju rimligtvis hela processen med olja->bensin/diesel tas med i beräkningen, för just den enskilda bil man jämför med då. Eller har man från båda håll kommit fram till att det är så liten del att det inte behöver tas med eller har det bakats in med något annat? Ofta utgår man ju från att elbil/bensin bil "kostar" lika mycket att tillverka och sedan slänger man på hela batteriets och elens ursprung (samt givetvis bensinen till bensinbilen) och sedan har man olika sätt att få ihop slutsumman.fth skrev:Det här är ju helt osannolika siffror, jag hittade ett annat dokument som visar Sveriges raffinaderiers totala årsanvändning av energi, den är c:a 11.3TWh, dvs knappt 10% av Sveriges totalförbrukning !
Med samma antagande som zyax (2kWh/mil, 1500 mil/år) så skulle den energin räcka till 3.8 miljoner elbilar...
Har de här siffrorna uppmärksammats i media? Jag hade iaf inte det klart för mig att bara förädlingen av ICE-drivmedel använde så ofantliga mängder energi, räknas detta in i den totala energiförbrukningen när ICE jämförs med elbilar?
/fth
Någon som råkar känna till någon beräkning som tagit med denna processen också?
http://www.greencarcongress.com/2014/12 ... class.html
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7082
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Raffenaderi preem lysekil
Enligt Lysekils-dokumentet använder dom 524GWh "riktig" el, dvs från svenska elnätet, utöver 6414GWh "bränsleåtgång"Kulingen skrev:Oljeraffinaderierna går ej på el utan dom drar en viss mängd olja för att framställa bensin. detta är omräknat till el.
Dvs c:a 175000 "Tesla-år" enligt tidigare definition.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7082
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Raffenaderi preem lysekil
Den siffran kan för övrigt inte stämma, bara Lysekil använder som sagt enligt egen utsaga 524GWh "riktig" el per år, då skulle resten av raffinaderierna tillsammans bara använda 267GWh.vigge50 skrev:Okej, trodde det var el som kan användas direkt till elbilar. Enligt dokumentet så är det 7% från el, alltså 791 GWh vilket förvisso ändå kan driva en hel del bilar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Raffenaderi preem lysekil
Fosilbilar ForeverAndEverfth skrev:Enligt Lysekils-dokumentet använder dom 524GWh "riktig" el, dvs från svenska elnätet, utöver 6414GWh "bränsleåtgång"Kulingen skrev:Oljeraffinaderierna går ej på el utan dom drar en viss mängd olja för att framställa bensin. detta är omräknat till el.
Dvs c:a 175000 "Tesla-år" enligt tidigare definition.
/fth
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7082
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Raffenaderi preem lysekil
Fler roliga beräkningar: om man använde råoljan i ett elverk direkt (dvs istället för att transportera, konvertera till bensin, transportera igen, och sedan förbränna den i ICE-bilar), så skulle Lysekils årsproduktion räcka till drygt 14 miljoner "Tesla-år". Då skulle man också spara 600GWh i tanker-transport samt 524GWh "riktig" el enligt tidigare diskussion, samt transport från Lysekil till förbrukare.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Raffenaderi preem lysekil
Har ingen exakt siffra nu men importen av olja eller raffinerad sådan för transportsektorn i Sverige totalt över ett år ligger på någonstans mellan 20 och 40 miljarder kronor. Någon får gärna länka detta också i så fall. Sverige går en ljus framtid till mötes om vi inom 20 år ska omfördela dessa pengar inom landet istället för att de ska försvinna till Ryssland...fth skrev:Fler roliga beräkningar: om man använde råoljan i ett elverk direkt (dvs istället för att transportera, konvertera till bensin, transportera igen, och sedan förbränna den i ICE-bilar), så skulle Lysekils årsproduktion räcka till drygt 14 miljoner "Tesla-år". Då skulle man också spara 600GWh i tanker-transport samt 524GWh "riktig" el enligt tidigare diskussion, samt transport från Lysekil till förbrukare.
/fth
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.