Oj, skulle du kunna länka?fth skrev:Det här är ju helt osannolika siffror, jag hittade ett annat dokument som visar Sveriges raffinaderiers totala årsanvändning av energi, den är c:a 11.3TWh, dvs knappt 10% av Sveriges totalförbrukning !
Med samma antagande som zyax (2kWh/mil, 1500 mil/år) så skulle den energin räcka till 3.8 miljoner elbilar...
Har de här siffrorna uppmärksammats i media? Jag hade iaf inte det klart för mig att bara förädlingen av ICE-drivmedel använde så ofantliga mängder energi, räknas detta in i den totala energiförbrukningen när ICE jämförs med elbilar?
/fth
Raffenaderi preem lysekil
Moderator: Redaktion
Re: Raffenaderi preem lysekil
Re: Raffenaderi preem lysekil
Men volymen som raffineras räcker till 9 miljoner bilar som drar 0,8 l mil och kör 1500 mil per år. Raffinaderiet exporterar bränsle. Och som sagt används nästan bara egna oljan som bränsle för att värma processen och den kan inte rakt av översättas till el i bilens batteri eftersom oljeförbränning till värme är effektivt men oljeförbränning till elproduktion inte är det. Kanske kan den driva 500 000 bilar och värmt en mellanstor stad om den eldats i ett oljekraftverk?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Raffenaderi preem lysekil
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... -GfwbjvAyQ
Se ovan för dokumentet om industrins energianvändning, sida 15 nämner just raffinaderiernas totalförbrukning. En del av energin levereras "tillbaka" i form av fjärrvärme, men det är en bråkdel av användningen.
/fth
Se ovan för dokumentet om industrins energianvändning, sida 15 nämner just raffinaderiernas totalförbrukning. En del av energin levereras "tillbaka" i form av fjärrvärme, men det är en bråkdel av användningen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Raffenaderi preem lysekil
Det är klart att den kan jämföras ändå, men som du beskriver ska man veta hur det fungerar och ta det i beaktande. Svensk stålindustri är den enskilt största energianvändaren i Sverige för övrigt, men den slår alltså bara raffinanderierna med lite mindre än dubbla:AGCF skrev:Men volymen som raffineras räcker till 9 miljoner bilar som drar 0,8 l mil och kör 1500 mil per år. Raffinaderiet exporterar bränsle. Och som sagt används nästan bara egna oljan som bränsle för att värma processen och den kan inte rakt av översättas till el i bilens batteri eftersom oljeförbränning till värme är effektivt men oljeförbränning till elproduktion inte är det. Kanske kan den driva 500 000 bilar och värmt en mellanstor stad om den eldats i ett oljekraftverk?
Energi är en av de viktigaste råvarorna för järn- och stålindustrin, som räknas till energiintensiv industri. Energianvändning, inklusive processkol, var 2015 cirka 20 TWh. Det motsvarar cirka 14 procent av energianvändning för svensk industri.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Raffenaderi preem lysekil
Det här kan man ju snöa in på helt
Från dokumentet om Lysekil kan man utläsa att råoljan huvudsakligen kommer med tankers från Ryssland.
Den transporten drar förstås en hel del ytterligare energi, jag roade mig med att räkna på det, och resultatet blev transporten står för ytterligare c:a 600GWh per år
Bara den energiförbrukningen motsvarar ju 200k elbilar (2kWh/mil, 1500mil/år).
/fth
Från dokumentet om Lysekil kan man utläsa att råoljan huvudsakligen kommer med tankers från Ryssland.
Den transporten drar förstås en hel del ytterligare energi, jag roade mig med att räkna på det, och resultatet blev transporten står för ytterligare c:a 600GWh per år
Bara den energiförbrukningen motsvarar ju 200k elbilar (2kWh/mil, 1500mil/år).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Raffenaderi preem lysekil
Okej, trodde det var el som kan användas direkt till elbilar. Enligt dokumentet så är det 7% från el, alltså 791 GWh vilket förvisso ändå kan driva en hel del bilar.fth skrev:https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... -GfwbjvAyQ
Se ovan för dokumentet om industrins energianvändning, sida 15 nämner just raffinaderiernas totalförbrukning. En del av energin levereras "tillbaka" i form av fjärrvärme, men det är en bråkdel av användningen.
/fth
Re: Raffenaderi preem lysekil
Så om alla Sveriges bilar blev elbilar så skulle elanvändningen öka, men inte så mycket som man först kan tro, iom att vi kan stänga av strömmen till våra då nedlagda oljeraffinaderier.
Re: Raffenaderi preem lysekil
Oljeraffinaderierna går ej på el utan dom drar en viss mängd olja för att framställa bensin. detta är omräknat till el.Simon skrev:Så om alla Sveriges bilar blev elbilar så skulle elanvändningen öka, men inte så mycket som man först kan tro, iom att vi kan stänga av strömmen till våra då nedlagda oljeraffinaderier.
Exempel om en bil dra 1 liter milen så går det åt 0,6 liter olja att framställa denna liter bensin. Alltså går det åt 1.6 liter mil man kör istället
Re: Raffenaderi preem lysekil
Skulle vilja ställa en annan fråga, har den besvarats? Med tanke på att det från båda håll (för/emot elbilar) så borde ju rimligtvis hela processen med olja->bensin/diesel tas med i beräkningen, för just den enskilda bil man jämför med då. Eller har man från båda håll kommit fram till att det är så liten del att det inte behöver tas med eller har det bakats in med något annat? Ofta utgår man ju från att elbil/bensin bil "kostar" lika mycket att tillverka och sedan slänger man på hela batteriets och elens ursprung (samt givetvis bensinen till bensinbilen) och sedan har man olika sätt att få ihop slutsumman.fth skrev:Det här är ju helt osannolika siffror, jag hittade ett annat dokument som visar Sveriges raffinaderiers totala årsanvändning av energi, den är c:a 11.3TWh, dvs knappt 10% av Sveriges totalförbrukning !
Med samma antagande som zyax (2kWh/mil, 1500 mil/år) så skulle den energin räcka till 3.8 miljoner elbilar...
Har de här siffrorna uppmärksammats i media? Jag hade iaf inte det klart för mig att bara förädlingen av ICE-drivmedel använde så ofantliga mängder energi, räknas detta in i den totala energiförbrukningen när ICE jämförs med elbilar?
/fth
Någon som råkar känna till någon beräkning som tagit med denna processen också?
Re: Raffenaderi preem lysekil
Här har en undersökning som har gjort en livscykelanalys på Mercedes B-klass, både som bensin och elbil och med europeisk elmix så är utsläppen 24% lägre och med vattenkraft 64% lägre.rmokvist skrev:Skulle vilja ställa en annan fråga, har den besvarats? Med tanke på att det från båda håll (för/emot elbilar) så borde ju rimligtvis hela processen med olja->bensin/diesel tas med i beräkningen, för just den enskilda bil man jämför med då. Eller har man från båda håll kommit fram till att det är så liten del att det inte behöver tas med eller har det bakats in med något annat? Ofta utgår man ju från att elbil/bensin bil "kostar" lika mycket att tillverka och sedan slänger man på hela batteriets och elens ursprung (samt givetvis bensinen till bensinbilen) och sedan har man olika sätt att få ihop slutsumman.fth skrev:Det här är ju helt osannolika siffror, jag hittade ett annat dokument som visar Sveriges raffinaderiers totala årsanvändning av energi, den är c:a 11.3TWh, dvs knappt 10% av Sveriges totalförbrukning !
Med samma antagande som zyax (2kWh/mil, 1500 mil/år) så skulle den energin räcka till 3.8 miljoner elbilar...
Har de här siffrorna uppmärksammats i media? Jag hade iaf inte det klart för mig att bara förädlingen av ICE-drivmedel använde så ofantliga mängder energi, räknas detta in i den totala energiförbrukningen när ICE jämförs med elbilar?
/fth
Någon som råkar känna till någon beräkning som tagit med denna processen också?
http://www.greencarcongress.com/2014/12 ... class.html
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Raffenaderi preem lysekil
Enligt Lysekils-dokumentet använder dom 524GWh "riktig" el, dvs från svenska elnätet, utöver 6414GWh "bränsleåtgång"Kulingen skrev:Oljeraffinaderierna går ej på el utan dom drar en viss mängd olja för att framställa bensin. detta är omräknat till el.
Dvs c:a 175000 "Tesla-år" enligt tidigare definition.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Raffenaderi preem lysekil
Den siffran kan för övrigt inte stämma, bara Lysekil använder som sagt enligt egen utsaga 524GWh "riktig" el per år, då skulle resten av raffinaderierna tillsammans bara använda 267GWh.vigge50 skrev:Okej, trodde det var el som kan användas direkt till elbilar. Enligt dokumentet så är det 7% från el, alltså 791 GWh vilket förvisso ändå kan driva en hel del bilar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Raffenaderi preem lysekil
Fosilbilar ForeverAndEverfth skrev:Enligt Lysekils-dokumentet använder dom 524GWh "riktig" el, dvs från svenska elnätet, utöver 6414GWh "bränsleåtgång"Kulingen skrev:Oljeraffinaderierna går ej på el utan dom drar en viss mängd olja för att framställa bensin. detta är omräknat till el.
Dvs c:a 175000 "Tesla-år" enligt tidigare definition.
/fth
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Raffenaderi preem lysekil
Fler roliga beräkningar: om man använde råoljan i ett elverk direkt (dvs istället för att transportera, konvertera till bensin, transportera igen, och sedan förbränna den i ICE-bilar), så skulle Lysekils årsproduktion räcka till drygt 14 miljoner "Tesla-år". Då skulle man också spara 600GWh i tanker-transport samt 524GWh "riktig" el enligt tidigare diskussion, samt transport från Lysekil till förbrukare.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Raffenaderi preem lysekil
Har ingen exakt siffra nu men importen av olja eller raffinerad sådan för transportsektorn i Sverige totalt över ett år ligger på någonstans mellan 20 och 40 miljarder kronor. Någon får gärna länka detta också i så fall. Sverige går en ljus framtid till mötes om vi inom 20 år ska omfördela dessa pengar inom landet istället för att de ska försvinna till Ryssland...fth skrev:Fler roliga beräkningar: om man använde råoljan i ett elverk direkt (dvs istället för att transportera, konvertera till bensin, transportera igen, och sedan förbränna den i ICE-bilar), så skulle Lysekils årsproduktion räcka till drygt 14 miljoner "Tesla-år". Då skulle man också spara 600GWh i tanker-transport samt 524GWh "riktig" el enligt tidigare diskussion, samt transport från Lysekil till förbrukare.
/fth
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Raffenaderi preem lysekil
När vi slutar "Ge" ryssarna dessa pengar så invanderar dom oss istället, i bästa fall går allt åt helvete ändå.zyax skrev:Har ingen exakt siffra nu men importen av olja eller raffinerad sådan för transportsektorn i Sverige totalt över ett år ligger på någonstans mellan 20 och 40 miljarder kronor. Någon får gärna länka detta också i så fall. Sverige går en ljus framtid till mötes om vi inom 20 år ska omfördela dessa pengar inom landet istället för att de ska försvinna till Ryssland...fth skrev:Fler roliga beräkningar: om man använde råoljan i ett elverk direkt (dvs istället för att transportera, konvertera till bensin, transportera igen, och sedan förbränna den i ICE-bilar), så skulle Lysekils årsproduktion räcka till drygt 14 miljoner "Tesla-år". Då skulle man också spara 600GWh i tanker-transport samt 524GWh "riktig" el enligt tidigare diskussion, samt transport från Lysekil till förbrukare.
/fth
Re: Raffenaderi preem lysekil
Det verkar vara runt 20-25 miljoner kubikmeter olja som importeras till Sverige.
0,12 kubikmeter är 1 fat
1 fat kostar idag 56 dollar vilket ger ett pris på 467 dollar per kubikmeter
vilket ger totalpris på runt 10 miljarder dollar per år för importerad olja.
Det blir ju avsevärt mycket mer pengar än jag räknade på, men kanske går det mesta till industri och tung transport på sjön?
EDIT: Det kan nog stämma med 20-40 miljarder i import för transportsektorn i Sverige om mycket av det som importeras exporteras i form av raffinerat. Import för i dagsläget runt 90 miljarder kronor per år alltså.
0,12 kubikmeter är 1 fat
1 fat kostar idag 56 dollar vilket ger ett pris på 467 dollar per kubikmeter
vilket ger totalpris på runt 10 miljarder dollar per år för importerad olja.
Det blir ju avsevärt mycket mer pengar än jag räknade på, men kanske går det mesta till industri och tung transport på sjön?
EDIT: Det kan nog stämma med 20-40 miljarder i import för transportsektorn i Sverige om mycket av det som importeras exporteras i form av raffinerat. Import för i dagsläget runt 90 miljarder kronor per år alltså.
Senast redigerad av zyax, redigerad totalt 1 gånger.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Raffenaderi preem lysekil
Mer intressant från http://www.energimyndigheten.se/nyhetsa ... drivmedel/ som kan göra det enklare att visa på korrekt fakta.
Svensk raffinaderiindustri och drivmedelimport
Sverige har en förhållandevis stor raffinaderiindustri med kapacitet att producera mer drivmedel och övriga raffinerade produkter än vad som används i landet, vilket gör att Sverige är nettoexportör av raffinerade petroleumprodukter.
Sverige är totalt beroende av omvärlden för sin import av råolja, som 2014 uppgick till strax under 22 miljoner kubikmeter. Den råolja som Sverige importerar kommer framför allt från Nordsjön och Ryssland, vilket är en naturlig följd av vår placering mellan dessa två stora oljeproducerande regioner.
2014 importerades till exempel cirka 2,4 miljoner kubikmeter motorbensin, 1,1 miljoner kubikmeter flygfotogen samt 2,9 miljoner kubikmeter diesel/eldningsolja 1 till Sverige. Under samma år exporterades samtidigt över 10 miljoner kubikmeter motorbensin och diesel/eldningsolja 1.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Raffenaderi preem lysekil
De siffrorna gäller ju också en specifik körsträcka (16 000 mil), differensen blir större ju längre man kör, jag roade mig med att extrapolera en graf över detta.vigge50 skrev:Här har en undersökning som har gjort en livscykelanalys på Mercedes B-klass, både som bensin och elbil och med europeisk elmix så är utsläppen 24% lägre och med vattenkraft 64% lägre.
Här kan man utläsa en del roliga saker, t.ex.:
- elbil som körs på el från vattenkraft är bättre än ICE redan efter c:a 3000 mil
- elbil som körs på el enligt "EU-mix" är bättre än ICE efter c:a 7000 mil
Efter dessa punkter bara ökar avståndet till ICE, vid 25000 mil har ICE släppt ut 4ggr så mycket CO2 som "hydro" och 1.5ggr så mycket som "EU-mix"
Kurvan för "EU-mix" bör ju i verkligheten också vara brantare, eftersom "EU-mix" med tiden sannolikt kommer att innehålla större inslag av CO2-neutral elframställning.
Bra siffror att använda som motargument till alla påhopp man har fått efter studien/artiklarna om batteriframställningen!
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options