Hur långt kommer man med grön skatteväxling?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Hur långt kommer man med grön skatteväxling?

Inlägg av AGCF »

Förr eller senare måste den gröna skatteväxlingen skiftas över på något bestående eftersom statens utgiften oftast är av permanent karaktär. Exempelvis bensinskatten kommer generera mindre och mindre intäkter. Var är det för fel på gamla hederliga förbud som styrmedel?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Verdi

Re: Hur långt kommer man med grön skatteväxling?

Inlägg av Verdi »

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatt ... per-skatt/

Statens totala skatteintäkter 2016: 1 914,1 miljarder kronor.

Skatt som kan härröras till bilismen (koldioxidskatt, vägskatt, drivmedelsskatt osv) är dessa:
Skatt på vägtrafik 19,7
Koldioxidskatt bensin 8,2
Koldioxidskatt oljeprodukter 15,4 (bland annat diesel.)
Energiskatt bensin 11,9
Energiskatt oljeprodukter 11,3

Totalt: 66,5 miljarder.

Där ligger mycket annat än privatbilism också. Lastbilar, traktorer, båtar, flygplan... Moms tillkommer dock. Men säg att de två faktorerna tar ut varandra.

66,5/1914,1 = 3,5% av totala skatteintäkterna.

Ja, det ÄR mycket pengar. Men samtidigt inte så stor del av intäkterna att det inte är omöjligt att åtminstone delvis kompensera med andra skatter. Det BEHÖVER inte bli just el och elbilar som får betala. Inte så länge staten vill att vi ska byta bort våra fossilbilar. Vilket de säkert kommer vilja i 10-20 år till.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hur långt kommer man med grön skatteväxling?

Inlägg av AGCF »

Bra genomlysning
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Verdi

Re: Hur långt kommer man med grön skatteväxling?

Inlägg av Verdi »

AGCF skrev:
Bra genomlysning
Tack.

Det här med att staten står och faller med intäkterna från bensin och diesel är ju en sån där tröttsam alternativ fakta som brukar frodas i kommentarsfält under elbilsartiklar. Inte bara där förresten. Min egen far har varit på mig om det här. Jag tycker dock det känns skönt att ha kollat upp siffrorna och ha svar på tal. :)
wing
Inlägg: 56
Blev medlem: 13 apr 2016 19:10

Re: Hur långt kommer man med grön skatteväxling?

Inlägg av wing »

Om man är orolig för statens finansiering så kan man ju införa miljöskatter av "cap and dividend"-modell. Istället för att ta in miljöavgifter som en skatt som går till staten så delar man ut den direkt till medborgarna. I mer komplicerade varianter så får varje medborgare samma mängd utsläppsrätter, som de sedan kan använda själva eller sälja vidare. Vill man släppa ut mer än sin tilldelning får man köpa. I slutändan blir det samma effekt, men betydligt mindre krångel, om man bara bakar in utsläppen i priset och ger varje medborgare värdet av utsläppsrätten i pengar.

Å andra sidan blir det ju i så fall skötsamma privatpersoner som kan få problem med finanserna den dagen deras grannar slutar skita ner.

En stor fördel är annars att det blir fler som vinner på systemet än förlorar, eftersom fördelningen av utsläpp är sådan att det finns ett fåtal som orsakar väldigt stora utsläpp (medelvärdet är högre än medianvärdet). Så man kan få ett politiskt tryck för att höja avgifterna av rent egoistiskt egenintresse, medan det egoistiska egenintresset mest jobbar emot miljöskatter i dagsläget.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hur långt kommer man med grön skatteväxling?

Inlägg av AGCF »

De borde ha gjort bonus/malussystemet dynamiskt så det alltid går jämnt ut.

På sikt blir det nu mer rättvist för bilisterna eftersom vägarna idag finansieras x 2 av fordons och drivmedelsskatt. Med elbilar blir det mer i nivå med infrastrukturens kostnad.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Skriv svar