Ungefär samma resultat för batterier, helt olika reaktioner

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Ungefär samma resultat för batterier, helt olika reaktio

Inlägg av MangeT »

En konvertering av den gamla bilen till elbil borde vara bäst. :D
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Ungefär samma resultat för batterier, helt olika reaktio

Inlägg av zyax »

MangeT skrev:
En konvertering av den gamla bilen till elbil borde vara bäst. :D
Det är inte alls säkert då batteriet är den enskilt största boven i tillverkningen så inte ens det måste vara sant.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Ungefär samma resultat för batterier, helt olika reaktio

Inlägg av AGCF »

Man räknar fortfarande ned att batteriet hamnar på deponi eller hur? Så i beräkningen nu ligger att 2,5 batterier skall deponeras (1,5 byten + batteriet från början). Men i realiteten kommer de användas eller materialåtervinnas till nya batterier som inte kräver gruvbrytning. Samtidigt, idag tillverkas alla batterier av gruvbrutna metaller antar jag.

En sak är säkert, fossilbränsle kan bara användas en gång :)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Ungefär samma resultat för batterier, helt olika reaktio

Inlägg av Jerka »

Jag förstår ändå inte riktigt poängen. Fossilbilar är totalt ohållbara och kommer alltid vara det. Elbilar är också ohållbara när de tillverkas med fossil el och man slänger batteriet när bilen är slut. Slutsatsen måste väl då bli att vi ska förbättra elmixen globalt och satsa på batteriåtervinning utöver elbilarna? Nej, folk drar istället slutsatsen att fossilbilar är bättre!

Jämförelsen är som en löpartävling mellan en åttioåring och en treåring. Visst, de kan vara lika snabba nu, men ge det tio år ska ni få se.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ungefär samma resultat för batterier, helt olika reaktio

Inlägg av Bjelke »

zyax skrev:
MangeT skrev:
En konvertering av den gamla bilen till elbil borde vara bäst. :D
Det är inte alls säkert då batteriet är den enskilt största boven i tillverkningen så inte ens det måste vara sant.
Fast att sätta samma batteri i en befintlig (gammal) eller ny bil ger ju samma utsläpp för själva batteriet så alltså skulle det (mest hypotetiskt)
ändå vara bäst att sätta det i en gammal bil (om man utgår från ungefär samma CV-värden på bilen åtminstone, vilket är fullt möjligt).

Jag tror att vi kommer att få se en stor ökning i konverterade bilar framöver när det börjar bli lite marknad för begagnade batterier, och inte bara att man stoppar
in dom i "rätt" bilar sas...
Dvs gamla Tesla-batterier kommer nog inte bara att stoppas in i andra Teslor utan diverse konverterade bilar/båtar/traktorer (och som batterilager i hus osv såklart) osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ungefär samma resultat för batterier, helt olika reaktio

Inlägg av joel80 »

Med 1,5 byten räknar dom alltså egentligen med 90kWh batteri.. Så man bör ju kunna applicera siffrorna kring det på en Tesla också.

Att man skulle behöva byta ett batteri 1,5 gånger på 20k mil är väldigt osannolikt. Det är väl bara ett fåtal av den senaste generations elbilar som behövt byta batteri innan 20k mil?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ungefär samma resultat för batterier, helt olika reaktio

Inlägg av vigge50 »

joel80 skrev:
Med 1,5 byten räknar dom alltså egentligen med 90kWh batteri.. Så man bör ju kunna applicera siffrorna kring det på en Tesla också.

Att man skulle behöva byta ett batteri 1,5 gånger på 20k mil är väldigt osannolikt. Det är väl bara ett fåtal av den senaste generations elbilar som behövt byta batteri innan 20k mil?
Var läser du 90 kWh? Under deras tabell så står följande.
The basic assumptions are: a life time driven distance of 200.000km and a weight of the glider of 1200kg. For the battery electric vehicle following assumption are considered: a real-life electricity consumption of 0,2 kWh/km [19] and a 30kWh LMO battery (average of 55 kgCO2/kWh [12]); 1,5 battery replacement is needed over the life time of the vehicle [20, 17]. The reference diesel vehicle emits 120 gCO2/km on NEDC, which is augmented with 35% to reflect real life driving conditions [5]. The EU 28 mix of 2015 emits 300gCO2/kWh [21].
Med en normal körsträcka på 1250 mil som här i Sverige så räknar de alltså på 16 år vilket vi inte kan säga med säkerhet att batterierna kommer hålla och sen så räknar denna studien med 45 kWh, inte 90 kWh.

Problemet är att ålder också försämrar batterierna och än så länge har vi i ingen statistik för hur ett batteri är efter tio år, de allra första Tesla Roadster börjar komma upp i den åldern nu men jag har inte läst någon sammanställning över hur dessa batterier mår idag.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ungefär samma resultat för batterier, helt olika reaktio

Inlägg av joel80 »

Ah, jag räknade med den siffra som diskuterades på förra sidan här. (36kwh)

Men är det 30kwh som de räknat på i den studien som det verkar blir det 75kwh totalt. Du får räkna x2.5 eftersom det handlar om 1,5 byten.

Hm.. man verkar mixa lite med miltal och årtal.. Att säga att ett batteri inte håller 20k mil tycker jag verkar galet. Det verkar ju som att det kan hålla betydligt längre.
Däremot kan jag förstå din in vändning om att vi inte vet om de håller 16 år.

Nu är det nog så att de flesta nyare bilar körs betydligt mer än 1250 mil och de många äldre som kanske bara står eller används som andrabilar drar ner snittet en bit.

Kollar man begagnade bilar som är 3 år är det ett väldigt fåtal som ligger kring 4500 mil medans de flesta ligger på 8000-12000 mil.


Sen kan man ju fundera över om de batterier som sätts i bilarna idag kanske är lite bättre än de som kom för 10-15 år sen...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Ungefär samma resultat för batterier, helt olika reaktio

Inlägg av boreno »

Jerker skrev:
Nu blev jag avbruten så jag inte hann skriva klart
Det hettar till i diskussionerna här på forumet. Men nog är det en first, att bli avbruten på ett forum? Eller, så klart, det har säkert redan hänt (på Reddit)

:lol:
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ungefär samma resultat för batterier, helt olika reaktio

Inlägg av Jerker »

boreno skrev:
Jerker skrev:
Nu blev jag avbruten så jag inte hann skriva klart
Det hettar till i diskussionerna här på forumet. Men nog är det en first, att bli avbruten på ett forum? Eller, så klart, det har säkert redan hänt (på Reddit)

:lol:
;) Nu blev jag avbruten IRL, så det var två världar som krockade...
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ungefär samma resultat för batterier, helt olika reaktio

Inlägg av vigge50 »

joel80 skrev:
Ah, jag räknade med den siffra som diskuterades på förra sidan här. (36kwh)

Men är det 30kwh som de räknat på i den studien som det verkar blir det 75kwh totalt. Du får räkna x2.5 eftersom det handlar om 1,5 byten.

Hm.. man verkar mixa lite med miltal och årtal.. Att säga att ett batteri inte håller 20k mil tycker jag verkar galet. Det verkar ju som att det kan hålla betydligt längre.
Däremot kan jag förstå din in vändning om att vi inte vet om de håller 16 år.

Nu är det nog så att de flesta nyare bilar körs betydligt mer än 1250 mil och de många äldre som kanske bara står eller används som andrabilar drar ner snittet en bit.

Kollar man begagnade bilar som är 3 år är det ett väldigt fåtal som ligger kring 4500 mil medans de flesta ligger på 8000-12000 mil.


Sen kan man ju fundera över om de batterier som sätts i bilarna idag kanske är lite bättre än de som kom för 10-15 år sen...
Du har rätt, antagligen har de räknat med 75 kWh batteri totalt.

Det stämmer att nyare bilar brukar köras mer än en gammal men detta lär även ske med en elbil, bara för att de körs 2000 mil per år de första 4 åren så betyder det inte att den kommer fortsättas att köra så mycket i 10 år utan även den kanske kommer minska till lägre siffror efterhand.

Hur dagens batterier står sig mot tio år gamla gör inte frågan lättare, det kommer som sagt ta tio år innan vi vet hur dagens batterier håller och när vi väl kommer dit så har vi antagligen andra typer av batterier.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 968
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Ungefär samma resultat för batterier, helt olika reaktio

Inlägg av Toja »

Vi vet i iallafall att batterier från 2012-2013 har hållit väldigt bra och med nyare programvara samt nyare batterier blir nog livslängden ännu bättre.
Iallafall hos Tesla som har värmning och kylning av batterierna.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ungefär samma resultat för batterier, helt olika reaktio

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
boreno skrev:
Jerker skrev:
Nu blev jag avbruten så jag inte hann skriva klart
Det hettar till i diskussionerna här på forumet. Men nog är det en first, att bli avbruten på ett forum? Eller, så klart, det har säkert redan hänt (på Reddit)

:lol:
;) Nu blev jag avbruten IRL, så det var två världar som krockade...
Ja, IRL ska du undvika. Det händer jätte hemska saker där, har jag hört.

Angående begagnade bilar så är det ju jätteenkelt, bara att ta bort tillverkningen ur diagrammet. I Sverige är det alltså katastrof att fortsätta köra med det gamla härket.
Eller som jag brukar säga:
”En fossilbil är bättre än en elbil om den står i garaget, men startar du den så dör du.”
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ungefär samma resultat för batterier, helt olika reaktio

Inlägg av vigge50 »

Även om jag inte använt det argumentet så mycket så har jag faktiskt tänkt på att Nissan Leaf som är världens mest sålda elbil använder dels batterier som släpper ut minst koldioxid under tillverkningen enligt denna studien och inte har någon kobolt i sig. Tyvärr så går det argumentet inte att använda längre då Nissan har valt att gå över till NCM som är smutsigare och har kobolt :(

Bild

https://www.nissan-global.com/EN/TECHNO ... on_ev.html
Skriv svar