Ungefär samma resultat för batterier, helt olika reaktioner

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ungefär samma resultat för batterier, helt olika reaktio

Inlägg av vigge50 »

joel80 skrev:
Ah, jag räknade med den siffra som diskuterades på förra sidan här. (36kwh)

Men är det 30kwh som de räknat på i den studien som det verkar blir det 75kwh totalt. Du får räkna x2.5 eftersom det handlar om 1,5 byten.

Hm.. man verkar mixa lite med miltal och årtal.. Att säga att ett batteri inte håller 20k mil tycker jag verkar galet. Det verkar ju som att det kan hålla betydligt längre.
Däremot kan jag förstå din in vändning om att vi inte vet om de håller 16 år.

Nu är det nog så att de flesta nyare bilar körs betydligt mer än 1250 mil och de många äldre som kanske bara står eller används som andrabilar drar ner snittet en bit.

Kollar man begagnade bilar som är 3 år är det ett väldigt fåtal som ligger kring 4500 mil medans de flesta ligger på 8000-12000 mil.


Sen kan man ju fundera över om de batterier som sätts i bilarna idag kanske är lite bättre än de som kom för 10-15 år sen...
Du har rätt, antagligen har de räknat med 75 kWh batteri totalt.

Det stämmer att nyare bilar brukar köras mer än en gammal men detta lär även ske med en elbil, bara för att de körs 2000 mil per år de första 4 åren så betyder det inte att den kommer fortsättas att köra så mycket i 10 år utan även den kanske kommer minska till lägre siffror efterhand.

Hur dagens batterier står sig mot tio år gamla gör inte frågan lättare, det kommer som sagt ta tio år innan vi vet hur dagens batterier håller och när vi väl kommer dit så har vi antagligen andra typer av batterier.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Ungefär samma resultat för batterier, helt olika reaktio

Inlägg av Toja »

Vi vet i iallafall att batterier från 2012-2013 har hållit väldigt bra och med nyare programvara samt nyare batterier blir nog livslängden ännu bättre.
Iallafall hos Tesla som har värmning och kylning av batterierna.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ungefär samma resultat för batterier, helt olika reaktio

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
boreno skrev:
Jerker skrev:
Nu blev jag avbruten så jag inte hann skriva klart
Det hettar till i diskussionerna här på forumet. Men nog är det en first, att bli avbruten på ett forum? Eller, så klart, det har säkert redan hänt (på Reddit)

:lol:
;) Nu blev jag avbruten IRL, så det var två världar som krockade...
Ja, IRL ska du undvika. Det händer jätte hemska saker där, har jag hört.

Angående begagnade bilar så är det ju jätteenkelt, bara att ta bort tillverkningen ur diagrammet. I Sverige är det alltså katastrof att fortsätta köra med det gamla härket.
Eller som jag brukar säga:
”En fossilbil är bättre än en elbil om den står i garaget, men startar du den så dör du.”
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ungefär samma resultat för batterier, helt olika reaktio

Inlägg av vigge50 »

Även om jag inte använt det argumentet så mycket så har jag faktiskt tänkt på att Nissan Leaf som är världens mest sålda elbil använder dels batterier som släpper ut minst koldioxid under tillverkningen enligt denna studien och inte har någon kobolt i sig. Tyvärr så går det argumentet inte att använda längre då Nissan har valt att gå över till NCM som är smutsigare och har kobolt :(

Bild

https://www.nissan-global.com/EN/TECHNO ... on_ev.html
Skriv svar