Batteriproduktion borde ta 100% av elen från "kolkraftverk".

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Christer A
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 nov 2017 17:38

Batteriproduktion borde ta 100% av elen från "kolkraftverk".

Inlägg av Christer A »

Jag är ny på det här forumet och är hittills ganska imponerad av nivån, både kunskapsmässigt och förmågan att tänka logiskt :-) . Min förhoppning är att ni kan hjälpa mig att tänka lite. Många hjärnor är bättre än en.

Häromdagen gjorde jag ett tankeexperiment där hela världen tog el enbart från kolkraftverk. Någon i den här världen fick för sig att bygga vindkrafts-parker och började bygga sådana med el enbart från kolkraftverken. Någon annan fick för sig att bygga batterier för att lagra överskottet från vindkraftsverken. Ibland blåser det ju lite för mycket och vissa delar av året, och dygnet, behövs det inte lika mycket ström. Batterifabriken tog också all sin el från kolkraftverken. Intressant fakta från vår egen värld är att när ett vindkraftverk står stilla så är det nästan alltid för att det inte behövs mer ström just då.

Lite matematik, dock inte i huvudet, men med data hämtad från vår egen värld, visade att vindkraftverken som hade en livstid på 25 år hade koldioxidkompenserat sig efter 3 år, så efter det var de koldioxidneutrala. Matematiken visade även att batterierna var koldioxidkompenserade efter ungefär en tiondel av sin livstid. Man får ut 290 000 kWh ur ett 100 kWh batteri, om man låter det degradera ända ner till 40% under sin livstid, med 20% degradering per 1000 laddcykler (det kanske kan användas ännu längre men det här räcker för att visa min poäng). Med 100% kolkrafts-el så har det kostat 29 ton koldioxid att producera ett 100 kWh batteri. 1 kWh från ett kolkraftverk producerar ungefär 1 kg koldioxid, så 290 000 kWh från ett batteri istället från ett kolkraftverk sparar 290 ton koldioxid.

Olje- och kol-kramarna har ju för vana att slå ut koldioxidkostnader per kWh, vilket ger intrycket att vind-, sol- och batterier aldrig kan bli koldioxid-neutrala. Vilket jag anser vara nonsens. Rätta mig gärna om jag har fel.

I mitt tankeexperiment så fick man börja stänga ner kolkraftverken efterhand som det blev fler och större vindkrafts-parker med batterier. Från vår egen värld har det visat sig att större vindkraftverk är effektivare. Vem kunde tro det ;-) ?

Efter ett tag slog det mig att det bästa sättet att använda elen från resterande kolkraftsverk är väl för att producera dess ersättare; vindkraft, solkraft, vattenkraft och batterier? Något annat vore väl vansinne? Eller tänker jag fel? Eller egentligen med den billigaste el vi kan få tag i. Desto billigare blir det och snabbare går det att bygga bort kolkraftverken.

Tills sist, i mitt lilla tankeexperiment, är alla kolkraftverken nedlagda och vi får all vår el från sol, vind och vatten, och elen är då helt koldioxidfri. Ja, de började bygga solkrafts- och vattenkrafts-fabriker också :-) .

Okej, rätta nu alla mina tankefel, så är ni snälla. Jag vet hur tokigt det kan bli när man sitter själv på kammaren och funderar :-) .
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Batteriproduktion borde ta 100% av elen från "kolkraftve

Inlägg av bullen »

Största felet är att du ber oss räkna avancerad matte en lördagkväll.
Användarvisningsbild
Plinder
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 05 jun 2015 21:09
Ort: Spånga, Stockholm

Re: Batteriproduktion borde ta 100% av elen från "kolkraftve

Inlägg av Plinder »

En grej är väl att du inte stänger av vindkraftverk för att det finns för mycket effekt. Du stänger av ett kolkraftverk istället.

Den gång du stänger av ett vindkraftverk så (givet jämn förbrukning och tillverkning alternativt inga överföringsförluster) så är alla kolkraftverk redan avstängda. I det läget har du förstås vunnit.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Batteriproduktion borde ta 100% av elen från "kolkraftve

Inlägg av Kulingen »

I Sverige är det vattenkraften som står för regleringen, kol/olja används bara i nödfall.

http://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Batteriproduktion borde ta 100% av elen från "kolkraftve

Inlägg av AGCF »

Jag vill slå ett slag för http://www.elstatistik.se/ som pedagogiskt visar varje kraftslag för sig. Just nu verkar inte dygnsgrafen fungera men kolla tvåveckorsgrafen så ser man hur vår vattenkraft används nästan bara för att reglera dag/natt variationen. Ju mer elbilar vi får som kan ladda på natten, desto mer vattenkraft kan vi använda för att exportera och slå ut fossil kraft i andra länder.

Också intressant är att Finland, som ofta framhävs som en förebild som satsar på kärnkraft, konstant behöver importera mängder av el. Varje gång jag kollar har de en stor importkurva.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Batteriproduktion borde ta 100% av elen från "kolkraftve

Inlägg av bylund »

Kulingen skrev:
I Sverige är det vattenkraften som står för regleringen, kol/olja används bara i nödfall.

http://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/
Kol används väl rutinmässigt i Fortums kolkraftverk i Värtahamnen i Stockholm. Stockholms enskilt största utsläppskälla av koldioxid.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Batteriproduktion borde ta 100% av elen från "kolkraftve

Inlägg av Kulingen »

bylund skrev:
Kulingen skrev:
I Sverige är det vattenkraften som står för regleringen, kol/olja används bara i nödfall.

http://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/
Kol används väl rutinmässigt i Fortums kolkraftverk i Värtahamnen i Stockholm. Stockholms enskilt största utsläppskälla av koldioxid.
Det stämmer men dom ska börja avveckla detta nu inom 5 år ska det vara klart
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Batteriproduktion borde ta 100% av elen från "kolkraftve

Inlägg av Toja »

Kol används i värtan och hammarbysjöstad för fjärrvärme


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Batteriproduktion borde ta 100% av elen från "kolkraftve

Inlägg av bylund »

Toja skrev:
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
El och värme. I alla fall Värtan är ett kraftvärmeverk. Bättre än att slänga det en eller andra, men ändå är det kolkraft vi snackar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar