Artikel i SvD angående Dieselbluffen
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i SvD angående Dieselbluffen
Verkar som diesel även diskuteras i Göteborg enligt Svenskan https://www.svd.se/dieselbilen-kan-forb ... elt-i-city
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Re: Artikel i SvD angående Dieselbluffen
SvD fyller på sin artikelserie med ilsket E-brev som kräver att Sverige agerar i dieselgata.
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Re: Artikel i SvD angående Dieselbluffen
Sedan på samma uppslag fanns även artikel kring svenska regeringens nej till rening av dieselbilar.
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Senast redigerad av unumlapis, redigerad totalt 1 gånger.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Re: Artikel i SvD angående Dieselbluffen
Men vad är det för svar? Då får man väl ändra på reglerna. Vi har förbjudit dubbdäck på vissa gator ”i efterhand” (m.a.o. efter folk köpt sina dubbdäck). Så svårt kan det väl inte vara?det finns inget regelverk som gör att vi kan ställa krav i efterhand
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Artikel i SvD angående Dieselbluffen
Fröberg släpper inte detta, bra, kanske nåt för teslapodden, det är val nästa år, mp borde skärpa till sig, vw är ju inte problemet för dem utan Volvo är det
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i SvD angående Dieselbluffen
Precis. Sveriges regering kan omöjligt ställa hårdare krav så länge Volvo har så stor diesel-andel i sin försäljning, samtidigt som de inte klarar av att uppfylla utsläppskraven. Våra politiker är alledes för fega och mesiga för det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i SvD angående Dieselbluffen
Men det är väl betydligt bättre om det blir förbud mot elbilar i city-zoner? Det skulle kyla ner försäljningen ordentligt.
Re: Artikel i SvD angående Dieselbluffen
Ja bra där tvinga in alla dieslar runt riksdagshusetLarsL skrev:Men det är väl betydligt bättre om det blir förbud mot elbilar i city-zoner? Det skulle kyla ner försäljningen ordentligt.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i SvD angående Dieselbluffen
Fast ett sådant förbud måste också följas upp. Jag är lite tveksam. Folk skiter i förbudet och ingenting händer. Precis som dubbdäcksförbudet.LarsL skrev:Men det är väl betydligt bättre om det blir förbud mot elbilar i city-zoner? Det skulle kyla ner försäljningen ordentligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i SvD angående Dieselbluffen
På sätt och vis är det väl bättre att dieselbilarna inte fixas men förbjuds i städer? Fixen innebär ju att bilarna drar mer, men släpper ut färre partiklar. Bättre kanske att de drar mindre där de gör mindre skada.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Artikel i SvD angående Dieselbluffen
Förbudet skulle lätt kunna övervakas av trängselskattekamerorna. Sätt helt enkelt en hög skatt på dieslar säg 500kr per passage.
Re: Artikel i SvD angående Dieselbluffen
ganske är gammaldags, men lögner ska inte löna sig, och det ska kosta när man ljuger, delar av bilindustrin har lovat låga utsläpp och låg förbrukning hur de får till det ?????, de som köpte skiten ska ju kunna lita på de de köpte av, de är ju inte kiviksmarknad liksom(inge ont om skåne alls)
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i SvD angående Dieselbluffen
Finns det nån som helst chans att man inför förbudet i hela innerstan? Det var med i Transportstyrelsens utredning, men det finns ju inget beslut om zonerna än. Regeringen har inte heller fått timmen ur med slutgiltiga beslutet om vilka zoner som får införas.LarsL skrev:Förbudet skulle lätt kunna övervakas av trängselskattekamerorna. Sätt helt enkelt en hög skatt på dieslar säg 500kr per passage.
Sen står det i Transportstyrelsens utredning att zonerna är trafikregler och att det är polisens uppgift att se till att de efterföljs, så det verkar nog tyvärr som att man inte kommer använda sig av nuvarande kameror.
Och risken är väl att man inleder lite mesigt med några gator. Typ som dubbdäcksförbudet...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i SvD angående Dieselbluffen
Jo, men till slut måste vi ju återinföra poliser i samhället annars blir ju lagarna meningslösa.
Re: Artikel i SvD angående Dieselbluffen
Jag tycker att Transportstyrelsen har varit alltför mesiga mot de bilfabrikanter som medvetet lurat så många konsumenter. I flera länder lovas ordentlig kompensation och tom återköp av bilar. Här i Sverige skall man vara glad om man som kund får bilen åtgärdad utan att den tappar en massa hästkrafter och därmed drar mer bränsle.
En granne fick sin VW Golf "åtgärdad" på verkstad och han var väldigt besviken då bilen knappt gick på tomgång. I motorvägsfart var han tvungen att gasa mer för att kunna hålla farten och märkte att den drog en hel del mer diesel. När han upprepade gånger klagade hos VW-verkstaden gick de med på att ta in den igen. När han sedan fick tillbaks den var den tillbaka i sitt gamla originalskick med samma kraft och förbrukning. Man kan undra vad dom gjorde med bilen och han fruktade att den kanske inte skulle gå igenom en besiktning där de kollade avgasutsläppen.
Jag tror de rullade tillbaka styrenhetsprogrammeringen till den han hade från början för att slippa höra gubben tjata, men lät det stå kvar i protokollet att bilen var åtgärdad.
En granne fick sin VW Golf "åtgärdad" på verkstad och han var väldigt besviken då bilen knappt gick på tomgång. I motorvägsfart var han tvungen att gasa mer för att kunna hålla farten och märkte att den drog en hel del mer diesel. När han upprepade gånger klagade hos VW-verkstaden gick de med på att ta in den igen. När han sedan fick tillbaks den var den tillbaka i sitt gamla originalskick med samma kraft och förbrukning. Man kan undra vad dom gjorde med bilen och han fruktade att den kanske inte skulle gå igenom en besiktning där de kollade avgasutsläppen.
Jag tror de rullade tillbaka styrenhetsprogrammeringen till den han hade från början för att slippa höra gubben tjata, men lät det stå kvar i protokollet att bilen var åtgärdad.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Re: Artikel i SvD angående Dieselbluffen
Tror inte det rör sig om att vara mesig utan att hummersås har varit inblandad...kenhag skrev:Jag tycker att Transportstyrelsen har varit alltför mesiga mot de bilfabrikanter som medvetet lurat så många konsumenter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i SvD angående Dieselbluffen
Tycker det är dax att någon (SVT Uppdrag granskning) gör ett belysande inslag om dieselbluffen, dessa turer med avslöjanden och icke intresse från regeringar.
Släng med samtidigt fakta om fossilt vs. elektrifierat utan försköningar. Finns nog infall och material till en hel programserie.
Intresset och påverkan på gemene man om detta är så stort att det går inte ducka för.
Släng med samtidigt fakta om fossilt vs. elektrifierat utan försköningar. Finns nog infall och material till en hel programserie.
Intresset och påverkan på gemene man om detta är så stort att det går inte ducka för.
MYLR-24
Re: Artikel i SvD angående Dieselbluffen
Ja, något måste ju göras för folk köper ju fortfarande dieslar Volkswagen (Audi, Skoda osv). Om de hade klart för sig vilka lurendrejare de egentligen är så borde de gå långa cirklar runt det bolaget och dess dieslar.
Re: Artikel i SvD angående Dieselbluffen
En liten påminnelse lär det bli när Volkswagenchefen får sin dom i dieselgate som lär komma idag:
I dag får Oliver Schmidt, högt uppsatt chef på tyska Volkswagen i USA, sin dom för inblandning i dieselskandalen. Oliver Schmidt döms i en domstol i Detroit och riskerar nu sju års fängelse. Hans försvarsadvokater har dock yrkat på att fängelsedomen inte ska överstiga 40 månader, det vill säga drygt tre år.
Källa: SvD
I dag får Oliver Schmidt, högt uppsatt chef på tyska Volkswagen i USA, sin dom för inblandning i dieselskandalen. Oliver Schmidt döms i en domstol i Detroit och riskerar nu sju års fängelse. Hans försvarsadvokater har dock yrkat på att fängelsedomen inte ska överstiga 40 månader, det vill säga drygt tre år.
Källa: SvD
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof