Kommande "skandaler"
Moderator: Redaktion
Kommande "skandaler"
Vi lever fortfarande i dieselgate som är en utdragen kamp mellan fuskande avgasbilstillverkare, miljöintressen och politiker som vill ha tårtan och äta upp den. Vi har inte sett slutet på detta och dieselbilar verkar försvaras med att om de klarar Euro6 så är de OK även ifall oberoende avgastester visar att så inte är fallet alltid.
Kommande saker kan vara att Adblue-enheterna kopplas bort för att de strular för mycket. Detta ska visst vara rätt vanligt för lastbilar där man vill ha driftsäkra system vilket Adblue inte verkar klara av så bra. Inga kontroller av detta sker och det skulle kanske behövas flygande inspektioner för det vilket inte sker. Utan adblue så är utsläppen av kväveoxider mycket större.
En annan sak är alla motorvärmare som går på diesel. Dessa är egentligen små dieselmotorer som helt eller till stor del frångår vanlig avgasrening. Dessa kan stå på i timme och kan då elda upp dryga halvlitern med diesel nu på vintern. Det spelar ingen roll om det är max tomgångskörning max 1 minut eller inte, det är ju tekniskt sett inte tomgångskörning. Utsläppen per minut är troligen större från dessa än från den riktiga motorn som trolgen har effektivare förbränning, partikelfiler och förhoppningsvis ej inaktiverat system för neutralisering av kväveoxider. Detta gäller både lastbilar och personbilar. En del kommer hävda att motorvärmare är bra för miljön vilket är tveksamt. Visst kommer dieselmotorn fungera bättre tack vare att den värmts upp men då ha man förbränt diesel utan någon som helst typ av rening när bilen stått stilla.
Kommande saker kan vara att Adblue-enheterna kopplas bort för att de strular för mycket. Detta ska visst vara rätt vanligt för lastbilar där man vill ha driftsäkra system vilket Adblue inte verkar klara av så bra. Inga kontroller av detta sker och det skulle kanske behövas flygande inspektioner för det vilket inte sker. Utan adblue så är utsläppen av kväveoxider mycket större.
En annan sak är alla motorvärmare som går på diesel. Dessa är egentligen små dieselmotorer som helt eller till stor del frångår vanlig avgasrening. Dessa kan stå på i timme och kan då elda upp dryga halvlitern med diesel nu på vintern. Det spelar ingen roll om det är max tomgångskörning max 1 minut eller inte, det är ju tekniskt sett inte tomgångskörning. Utsläppen per minut är troligen större från dessa än från den riktiga motorn som trolgen har effektivare förbränning, partikelfiler och förhoppningsvis ej inaktiverat system för neutralisering av kväveoxider. Detta gäller både lastbilar och personbilar. En del kommer hävda att motorvärmare är bra för miljön vilket är tveksamt. Visst kommer dieselmotorn fungera bättre tack vare att den värmts upp men då ha man förbränt diesel utan någon som helst typ av rening när bilen stått stilla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Kommande "skandaler"
Det där med bortkopplandet av AdBlue tror jag kommer bli ett stort miljöproblem i framtiden. Precis på samma sätt som folk idag plockar bort sina partikelfilter eftersom ett byte skulle bli för dyrt. Samma sak kommer hända med AdBlue-bilar när de har några år på nacken. Utsläppen blir då extremt höga när avgaserna släpps ut helt utan rening.
Det som krävs är strängare regler som tvingar bilprovningen att verkligen mäta de faktiska utsläppen istället för att förlita sig på dieselbilarnas egena diagnossystem.
Det som krävs är strängare regler som tvingar bilprovningen att verkligen mäta de faktiska utsläppen istället för att förlita sig på dieselbilarnas egena diagnossystem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kommande "skandaler"
Jag tycker systemet med Adblue borde vara hårdvarulåst av tillverkaren så att förbikoppling inte kan utföras.Svenssons skrev:Vi lever fortfarande i dieselgate som är en utdragen kamp mellan fuskande avgasbilstillverkare, miljöintressen och politiker som vill ha tårtan och äta upp den. Vi har inte sett slutet på detta och dieselbilar verkar försvaras med att om de klarar Euro6 så är de OK även ifall oberoende avgastester visar att så inte är fallet alltid.
Kommande saker kan vara att Adblue-enheterna kopplas bort för att de strular för mycket. Detta ska visst vara rätt vanligt för lastbilar där man vill ha driftsäkra system vilket Adblue inte verkar klara av så bra. Inga kontroller av detta sker och det skulle kanske behövas flygande inspektioner för det vilket inte sker. Utan adblue så är utsläppen av kväveoxider mycket större.
En annan sak är alla motorvärmare som går på diesel. Dessa är egentligen små dieselmotorer som helt eller till stor del frångår vanlig avgasrening. Dessa kan stå på i timme och kan då elda upp dryga halvlitern med diesel nu på vintern. Det spelar ingen roll om det är max tomgångskörning max 1 minut eller inte, det är ju tekniskt sett inte tomgångskörning. Utsläppen per minut är troligen större från dessa än från den riktiga motorn som trolgen har effektivare förbränning, partikelfiler och förhoppningsvis ej inaktiverat system för neutralisering av kväveoxider. Detta gäller både lastbilar och personbilar. En del kommer hävda att motorvärmare är bra för miljön vilket är tveksamt. Visst kommer dieselmotorn fungera bättre tack vare att den värmts upp men då ha man förbränt diesel utan någon som helst typ av rening när bilen stått stilla.
Angående dieselvärmarna: Kväveoxiderna är väl låga eftersom det är förbränning utan kompression? Partikelutsläpp vet jag inte hur det är med.
Re: Kommande "skandaler"
På min förra BMW 520d var det så enligt BMW att bilen ej går att starta om Adblue tar slut i bilen så den var låst på det sättet.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Kommande "skandaler"
Sånt där styrs via mjukvara och det finns sätt att komma runt det. Det finns företag som lever på sånt.MangeT skrev:På min förra BMW 520d var det så enligt BMW att bilen ej går att starta om Adblue tar slut i bilen så den var låst på det sättet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Kommande "skandaler"
Det finns finfina små boxar som man kopplar in i motorstyrningen som lurar systemet att tro att det finns AdBlue och att avgasreningssystemet fungerar som det ska. Tydligen ett inte helt ovanligt förekommande ”tillbehör” i åkeribranschen.mati skrev:Det där med bortkopplandet av AdBlue tror jag kommer bli ett stort miljöproblem i framtiden. Precis på samma sätt som folk idag plockar bort sina partikelfilter eftersom ett byte skulle bli för dyrt. Samma sak kommer hända med AdBlue-bilar när de har några år på nacken. Utsläppen blir då extremt höga när avgaserna släpps ut helt utan rening.
Det som krävs är strängare regler som tvingar bilprovningen att verkligen mäta de faktiska utsläppen istället för att förlita sig på dieselbilarnas egena diagnossystem.
Inga problem med strulande AdBlue-system, också slipper man fylla på den inte helt billiga geggan. Win-win
Detta kommer naturligtvis att bli vanligt även på persondieselbilarna.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Kommande "skandaler"
http://fordonshallen.se/adblue-inaktive ... gLCovD_BwEmati skrev:Sånt där styrs via mjukvara och det finns sätt att komma runt det. Det finns företag som lever på sånt.MangeT skrev:På min förra BMW 520d var det så enligt BMW att bilen ej går att starta om Adblue tar slut i bilen så den var låst på det sättet.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Kommande "skandaler"
Fasen va miljö-vidrigt. Riktigt irriterande att läsa deras text.Nicke Nyfiken skrev:http://fordonshallen.se/adblue-inaktive ... gLCovD_BwEmati skrev:Sånt där styrs via mjukvara och det finns sätt att komma runt det. Det finns företag som lever på sånt.MangeT skrev:På min förra BMW 520d var det så enligt BMW att bilen ej går att starta om Adblue tar slut i bilen så den var låst på det sättet.
Re: Kommande "skandaler"
Med Comic Sans-liknande typsnitt och allt!Nicke Nyfiken skrev:http://fordonshallen.se/adblue-inaktive ... gLCovD_BwEmati skrev:Sånt där styrs via mjukvara och det finns sätt att komma runt det. Det finns företag som lever på sånt.MangeT skrev:På min förra BMW 520d var det så enligt BMW att bilen ej går att starta om Adblue tar slut i bilen så den var låst på det sättet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Kommande "skandaler"
Trevligt. Som om Adblue och NOx-reducering bara fanns där för att krångla till det för bilägarna. Helt otroligt egentligen att såna företag uppenbarligen får hålla på utan påföljder. Lagligt kan det väl knappast vara. Bara att ingen bryr sig.Nicke Nyfiken skrev:http://fordonshallen.se/adblue-inaktive ... gLCovD_BwEmati skrev:Sånt där styrs via mjukvara och det finns sätt att komma runt det. Det finns företag som lever på sånt.MangeT skrev:På min förra BMW 520d var det så enligt BMW att bilen ej går att starta om Adblue tar slut i bilen så den var låst på det sättet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Kommande "skandaler"
Säkert lagligt att sälja men troligen olagligt att använda. Problemet är att upptäcka fusket.mati skrev:Trevligt. Som om Adblue och NOx-reducering bara fanns där för att krångla till det för bilägarna. Helt otroligt egentligen att såna företag uppenbarligen får hålla på utan påföljder. Lagligt kan det väl knappast vara. Bara att ingen bryr sig.Nicke Nyfiken skrev:http://fordonshallen.se/adblue-inaktive ... gLCovD_BwEmati skrev:Sånt där styrs via mjukvara och det finns sätt att komma runt det. Det finns företag som lever på sånt.MangeT skrev:På min förra BMW 520d var det så enligt BMW att bilen ej går att starta om Adblue tar slut i bilen så den var låst på det sättet.
Detta kommer att bli en storsäljare till alla Euro 6 dieselbilsägare. De har redan vid inköpet av bilen visat att de skiter fullständigt i miljön, så vad skulle hindra dem från att använda en sådan här pryl?
Finns snart på Biltema och Mekonomen.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Kommande "skandaler"
Hur kan dessa saker ens vara lagligt, kan jag undra?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Kommande "skandaler"
Finns för rätt många bilmodeller...Nicke Nyfiken skrev:
Detta kommer naturligtvis att bli vanligt även på persondieselbilarna.
https://www.avontuning.co.uk/services/a ... ue-removal
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Kommande "skandaler"
Enda lösningen är stickprovskontroller som utför avgastester slumpmässigt, precis som man t ex väger lastbilar för att kolla att de inte kör med överlast eller med för höga axelvikter. I nuläget är detta uppenbarligen främst ett problem som rör lastbilar. Hade man redan nu varit stenhårt och infört kontroller så hade man förmodligen minskat risken att fenomenet sprids även till personbilar. Men naturligtvis kostar såna kontroller pengar och det finns nog inget verkligt intresse hos myndigheterna att utsläppsgränserna respekteras.Nicke Nyfiken skrev:Säkert lagligt att sälja men troligen olagligt att använda. Problemet är att upptäcka fusket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kommande "skandaler"
Är problemet stort vilket det verkar vara och man ser till att det är dryga böter ungefär som för GDPR så lär kontroller kunna vara inkomstbringande alternativt kommer företagen rätta sig efter lagarna.mati skrev:Enda lösningen är stickprovskontroller som utför avgastester slumpmässigt, precis som man t ex väger lastbilar för att kolla att de inte kör med överlast eller med för höga axelvikter. I nuläget är detta uppenbarligen främst ett problem som rör lastbilar. Hade man redan nu varit stenhårt och infört kontroller så hade man förmodligen minskat risken att fenomenet sprids även till personbilar. Men naturligtvis kostar såna kontroller pengar och det finns nog inget verkligt intresse hos myndigheterna att utsläppsgränserna respekteras.Nicke Nyfiken skrev:Säkert lagligt att sälja men troligen olagligt att använda. Problemet är att upptäcka fusket.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Kommande "skandaler"
GDPR, ja... ska bli intressant att se hur det kommer att gå med implementerandet av det. Kommer att försvåra en hel del arbete. Undrar om sidor som Ratsit och Upplysning.se kan få fortsätta att lägga upp kompletta personnummer?Svenssons skrev:Är problemet stort vilket det verkar vara och man ser till att det är dryga böter ungefär som för GDPR så lär kontroller kunna vara inkomstbringande alternativt kommer företagen rätta sig efter lagarna.mati skrev:Enda lösningen är stickprovskontroller som utför avgastester slumpmässigt, precis som man t ex väger lastbilar för att kolla att de inte kör med överlast eller med för höga axelvikter. I nuläget är detta uppenbarligen främst ett problem som rör lastbilar. Hade man redan nu varit stenhårt och infört kontroller så hade man förmodligen minskat risken att fenomenet sprids även till personbilar. Men naturligtvis kostar såna kontroller pengar och det finns nog inget verkligt intresse hos myndigheterna att utsläppsgränserna respekteras.Nicke Nyfiken skrev:Säkert lagligt att sälja men troligen olagligt att använda. Problemet är att upptäcka fusket.
Re: Kommande "skandaler"
Oavsett så kommer det bli krångligt att kontrollera. Har man en sån där AdBlue box så kan ju bovarna ha möjlighet att återaktivera den vanliga avgasreningen så fort de hamnar i en kontroll, förutsatt att alla system finna kvar och fungerar. Då märker farbror blå ingenting. Efter kontrollen stängs avgasreningen av igen och bilarna får fortsätta förpesta luften. Enda sättet att sätta stopp på riktigt för det här är att rakt av förbjuda alla dieslar, oavsett vilken form av avgasrening de har.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kommande "skandaler"
Jo, det är nog betydligt effektivare att förbjuda eller avgiftsbelägga dieseln så hårt att det blir omöjligt att köra inom vissa zoner. Enklast som jag sagt förut är att höja trängselskatten på dieselbilar.
Poliser? Har vi trafikpoliser fortfarande?
Poliser? Har vi trafikpoliser fortfarande?
Re: Kommande "skandaler"
Nej, givetvis inte. Jag använde uttrycket mer som nåt slags synonym för ett påtänkt framtida kontrollorgan.LarsL skrev:Poliser? Har vi trafikpoliser fortfarande?
Å andra sidan borde avgasproblematiken vara ett globalt problem som förekommer även i länder utanför Sverige och där tror jag att flatheten är mindre utbredd, dvs polis och andra kontrollmyndigheter finns kvar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kommande "skandaler"
Jodå, här i Nyköping finns de iaf. Fast de står hellre på motorvägen och tar fast de som kör 115 km/h istf på 30-sträckor utanför skolor.LarsL skrev:Poliser? Har vi trafikpoliser fortfarande?
Re: Kommande "skandaler"
De har ju t.o.m sin egen TV-serie numera noterade jag häromdagenLarsL skrev:Poliser? Har vi trafikpoliser fortfarande?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kommande "skandaler"
Aha, det är DÄR dom är!StefL skrev:De har ju t.o.m sin egen TV-serie numera noterade jag häromdagenLarsL skrev:Poliser? Har vi trafikpoliser fortfarande?
Funderade vart dom tagit vägen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kommande "skandaler"
En riktigt drygBjelke skrev:Aha, det är DÄR dom är!StefL skrev:De har ju t.o.m sin egen TV-serie numera noterade jag häromdagenLarsL skrev:Poliser? Har vi trafikpoliser fortfarande?
Funderade vart dom tagit vägen...
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Kommande "skandaler"
Kan undra hur mycket bilindustrin har hunnit att fundera på GDPR gällande godkännande av insamling av information då en bil oftast har flera olika förare men oftast är det den primära föraren som har godkänt insamling av information från bilen. Har för egen del inte provat att kolla om de olika förarprofilerna i Teslan får möjligheten att godkänna eller avstå insamling av information...Jerker skrev:GDPR, ja... ska bli intressant att se hur det kommer att gå med implementerandet av det. Kommer att försvåra en hel del arbete. Undrar om sidor som Ratsit och Upplysning.se kan få fortsätta att lägga upp kompletta personnummer?
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof