Såg att klimatklivet har resultat över vilka de har betalat ut bidrag till och hur mycket som har betalats ut. På sidan ser det ut som laddstationer är överlägset övriga ansökningar:
Detta är dock endast antalet beviljade ansökningar. Ingen rapport finns på sidan för hur mycket skattepengar som har gått till varje del. Summerar man de olika kategorierna för sig så visas en helt annan sanning:
Produktion biogas och energikonvertering står för var sin tredjedel och övriga nio kategorier får dela på den sista tredjedelen där Laddstationer står för lite drygt 8% av de beviljade skattepengarna.
http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-m ... matklivet/
Vad Klimatklivet alltså främst ger pengar till är biogasanläggningar och fjärrvärmeverk.
Själv är jag inte för bidrag i någon form utan ser hellre att man lägger skatt på de saker som man inte vill ha eller som kostar staten pengar (tex. i nedsmutsning vilket leder till bland annat högre vårdkostnader). Varför Naturvårdsverket inte presenterar graf över pengar utan över antalet ansökningar vet jag inte men själv anser jag att det är beloppen som har betalats ut som är det mest intressanta.
Resultat för Klimatklivet
Moderator: Redaktion
Resultat för Klimatklivet
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Resultat för Klimatklivet
Bägge är intressanta och visar hur snuskigt billigt det är att bygga ut elbilsladdning. Antar att de flesta snabbladdare som satts upp ligger med i den här pengen.
Gillar inte heller bidrag eftersom det snedvrider konkurrensen, lite av poängen.
Gillar inte heller bidrag eftersom det snedvrider konkurrensen, lite av poängen.
Re: Resultat för Klimatklivet
Vad används biogasen till? Är de huvudsakligen gasbilar eller finns de andra stora användningsområden?
Jag funderade lite på hur fördelningen ser ut om man räknar ut summan per rullande bil av respektive typ också. Hur många gasbilar vs elbilar finns i Sverige? Laddhybrider bör kanske räknas med här också då de också använder laddarna som sätts upp även om de sällan är snabbladdare de använder.
Jag funderade lite på hur fördelningen ser ut om man räknar ut summan per rullande bil av respektive typ också. Hur många gasbilar vs elbilar finns i Sverige? Laddhybrider bör kanske räknas med här också då de också använder laddarna som sätts upp även om de sällan är snabbladdare de använder.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Resultat för Klimatklivet
Bussar är väl rätt stora på biogas?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Resultat för Klimatklivet
Enligt http://www.llt.lulea.se/fossilfritt/ så är 70% av landets kollektivtrafik fossilfritt (dock ej utsläppsfritt) men man nämner främst HVO för egen del.bylund skrev:Bussar är väl rätt stora på biogas?
Dessutom har man haft problem med biogasspåret:
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/backar- ... 05387.aspx
Samtidigt kommer signaler om att flera kommuner avvecklar sin satsning på biogas. Jönköping, Lidköping och Skövde tillhör dem, och Göteborg vacklar. Allt enligt en kartläggning som tidningen Dagens samhälle gjort.
Och i Luleå planerar LLT att köpa in elbussar.
– Biogasen har behäftats med många bakslag och med ett högre oljepris hade den haft en mycket attraktivare situation. Men jag är övertygad om att den tillhör framtiden som ett av flera olika förnybara drivmedel.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Resultat för Klimatklivet
Biogas blir snart (bio-)etanol 2.0, nån smart kommer på att importera det från Afrika etc etc
ms 76132 "Eleamore"