El bolag som köper el från t.ex solceller

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

El bolag som köper el från t.ex solceller

Inlägg av chaffis75 »

Hej

Jag håller på och undersöka allt runt att installera solceller där hemma. Då hamnade jag på punkten att sälja sin el vid de tillfällen då man överproducerar. Som jag ser de så kommer jag ganska ofta producera mer än jag behöver under sommarmånaderna medans på vintern får jag köpa tillbaka och totalt kommer jag bara producera ca hälften av den jag använder utslaget på året.
Jag kollade med den el leverantör jag har idag men de köpte vist inte el.

Så till min fråga.
Vad för bolag använder ni som säljer el och vad får ni betalt?
Köper och säljer ni enligt timpriser eller är de ett månads pris liknande så som åtminstone jag köper el idag?

Ja berätta hur de är att vara elproducent och tipsa gärna om vilka misstag man inte ska göra när man skaffar solceller. Ja tipsa gärna också om vad som kan vara bra eller kul att göra när man ändå installerar och har elektriker på plats, jag funderade t.ex på att ha en smart mätare som man kan se live hur mycket man producerar och vad man köper eller säljer, inget man behöver man kan vara kul.

Ytterligare en fråga som jag kanske kan ta i samma inlägg är vad ni tror om elcertifikat, kommer dessa gå upp eller ner i värde de närmaste 10 åren (lätt fråga att svara på) för ska man sälja dessa certifikat så får man investera i ytterligare en liten apparat som såklart måste betala sig själv för att de ska vara lönt.

Och för er som undrar, min plan är att ha solcellerna på taket. De beräknas ge mellan 7000-8000 kWh per år baserat på var huset står och riktningen på taket . Jag har inte bestämt mig helt än om jag ska hoppa på det eller ej men de lutar åt att de blir så.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: El bolag som köper el från t.ex solceller

Inlägg av Pro-Z »

Själv säljer jag till Vattenfall på timme.
Jag har CESAR-konto hos Svenska kraftnät och får elcertifikat och ursprungsgarantier. Vattanfall köper inte dessa så just nu sparar jag dom på hög. Har ingen aning om hur priset på dom kommer utveckla sig :P

Finns en eldsjäl som har knåpat ihop ett dokument med elleverantörer, hur mycket dom ersätter m.m
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: El bolag som köper el från t.ex solceller

Inlägg av Jojo »

Jag säljer till Bixia, de är någon av de schysstare aktörer på marknaden. Man behöver ej vara deras nettokund (vilket de flesta kräver) och får spotpris utan avdrag. De köper cert/ursprungsgarantier under vissa förutsättningar, dock håller jag på att spara mina just nu. Jag har ingen timavräkning via min nätägare.

Gör det bara med Dina solceller Du kommer inte ångra Dig! Kolla referenser innan installationen, jag har träffat på någon skojare som inte höll vad han lovade när han skulle installera bruttomätare, men min installatör var fantastiskt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: El bolag som köper el från t.ex solceller

Inlägg av Legato »

Återigen, välj GodEl. Alltid bäst....

Lägst pris, betalar bra, grym kundservice, bara miljömärkt och sist men inte minst så går all vinst till välgörenhet!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: El bolag som köper el från t.ex solceller

Inlägg av chaffis75 »

Tack för alla tipsen... jag får börja kolla upp lite bolag...

Väntar också på tydligare besked om 30% bidrag på solceller, budgeten har väl gått igenom men tydligen är de inte tydligt i branschen att man får dessa 30%.

Jag antar jag inte är ensam om att överproducera några sommar månader, hur fungerar de rent praktiskt med räkningen? Kommer de betalas ut pengar till mig eller har man de till godo inför vintern?

Sedan få man väl tillbaka på energiskatten på något sätt. Någon som kan berätta lite kort hur detta fungerar eller om ni har någon länk där en enkel förklaring finns?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: El bolag som köper el från t.ex solceller

Inlägg av Pro-Z »

Varsågod :)

Kopierat från Energimyndigheten
Ansökningarna behandlas i turordning av Länsstyrelserna. Stödet är rambegränsat vilket innebär att det bara kan ges så länge de avsatta pengarna räcker.
Inför 2018 har regeringen skjutit till 525 miljoner kronor för att få tillgodose och få ner den befintliga kön.
http://www.regeringen.se/pressmeddeland ... -pa-taken/

Den produktion jag säljer till Vattenfall på sommarhalvåret får jag avräknat på elfakturan. Eftersom jag har 3-månaders fakturering samt att jag har Vattenfall även som elnätskund så har kostnaderna hittills inte överskridit produktion.
Men om jag inte missminner så hanteras en eventuell högre produktion med att man får en kredit inför nästa betalningsperiod. Men andra bolag hanterar säkert detta olika.

Du får skattereduktion på 60 öre/kWh som matas ut på elnätet. Elbolaget som du säljer din el till ska rapportera antalet kWh till Skatteverket och som därmed per automatik dyker upp ett förtryckt avdrag på din privata skattedeklaration.
https://www.skatteverket.se/privat/fast ... f4220.html
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: El bolag som köper el från t.ex solceller

Inlägg av chaffis75 »

Tack de var två mycket bra länkar... Nu tror jag att jag snart har koll på allt :D eller tja nästan kanske...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: El bolag som köper el från t.ex solceller

Inlägg av Pro-Z »

chaffis75 skrev:
Tack de var två mycket bra länkar... Nu tror jag att jag snart har koll på allt :D eller tja nästan kanske...
:)
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: El bolag som köper el från t.ex solceller

Inlägg av Jojo »

chaffis75 skrev:
Tack för alla tipsen... jag får börja kolla upp lite bolag...

Väntar också på tydligare besked om 30% bidrag på solceller, budgeten har väl gått igenom men tydligen är de inte tydligt i branschen att man får dessa 30%.

Jag antar jag inte är ensam om att överproducera några sommar månader, hur fungerar de rent praktiskt med räkningen? Kommer de betalas ut pengar till mig eller har man de till godo inför vintern?

Sedan få man väl tillbaka på energiskatten på något sätt. Någon som kan berätta lite kort hur detta fungerar eller om ni har någon länk där en enkel förklaring finns?
Du kommer få Dina 30%, så länge pengar finns kvar. Annars kan det dröja med utbetalningen.
Kolla gärna med olika bolag, med se upp att inte låsa fast Dig med avtalet, då villkoren och ersättningsnivåer ofta ändras med väderleken.
Överproduktion under vissa tider är inget problem, Du får ersättning för överskottet och kan (om Du nu har samma bolag som leverantör) kvittas mot elen Du använder, d v s köper tillbaka. Hur de gör, om Du får penagrna på kontot eller har de innestående, kan variera mellan de olika bolagen. Du får under ett år inte producera mer än Du gör Dig av med, för då blir det lite mer krångligt.
Skriv svar