Hur många fossilfria mil kör du?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Hur många fossilfria mil kör du?

Inlägg av ovelundkvist »

Självklart måste alla sätta sin egen ribba för vad man är beredd att göra för miljön. Men om man under de senaste åren har haft ambitionen att sänka miljöbelastningen av sitt bilåkande har jag väldigt svårt att förstå hur någon upplyst människa i Sverige kan ha missat de skadliga effekterna av dieselavgaser. Att skylla på att man blivit lurad av att dieseldrivna bilar av korkade/vilseledda politiker under en period ansågs vara miljöbilar anser jag är självbedrägeri.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hur många fossilfria mil kör du?

Inlägg av nek0 »

ovelundkvist skrev:
Självklart måste alla sätta sin egen ribba för vad man är beredd att göra för miljön. Men om man under de senaste åren har haft ambitionen att sänka miljöbelastningen av sitt bilåkande har jag väldigt svårt att förstå hur någon upplyst människa i Sverige kan ha missat de skadliga effekterna av dieselavgaser. Att skylla på att man blivit lurad av att dieseldrivna bilar av korkade/vilseledda politiker under en period ansågs vara miljöbilar anser jag är självbedrägeri.
Hoppas bara på att du inte tror att vi som kör bilar inte vet hur skadliga de är. Ingen är lurad att tro på att diesel är miljösmart val tror jag. Det är plånboken som styr plus att det saknas alternativ.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Hur många fossilfria mil kör du?

Inlägg av ovelundkvist »

Nej, det tror jag inte. Men fram till nu har jag trott att ni som kör nyare dieselbilar har trott det. Men nu vet jag att även ni förstår att dieselavgaser är hälsofarliga, och att det är plånboken som gör att ni fortsätter att köra dieselbil. Tack för klargörandet.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hur många fossilfria mil kör du?

Inlägg av nek0 »

ovelundkvist skrev:
Nej, det tror jag inte. Men fram till nu har jag trott att ni som kör nyare dieselbilar har trott det. Men nu vet jag att även ni förstår att dieselavgaser är hälsofarliga, och att det är plånboken som gör att ni fortsätter att köra dieselbil. Tack för klargörandet.
Oj! Var det en nyhet för dig att många köper sina bilar med egna pengar?
Det var som fan . Jag trodde att man visste det. Har du aldrig sett en arbetare som får sin lön den 25. i månaden och måste betala alla sina räkningar mat och annat med sina 15-20 000 kr? Tänk dig att man har någon % privatägda elbilar. Så länge man kan få en Tesla genom sina jobb blir det många Teslor på vägarna. Vad händer sedan det får vi se. Jag själv byter bil efter 3-4 år och köper med mina sparade pengar. Lånar aldrig till en bil :) .
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hur många fossilfria mil kör du?

Inlägg av Smutt »

För 2,5år sedan när jag köpte min senaste fosilbil fanns det massor med lösningar, bränslet skulle komma från raps eller svensk skog osv samtidigt som biogasen var mest naturgas X hade inte kommit eller någon 7sitsig hybrid så med kunskapen då gjorde jag ett val, sägas kan ju att en biogasbil exploderade vid tankning samtidigt som jag skulle välja bil vilket inte kändes så bra
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
jespersundqvist
Inlägg: 36
Blev medlem: 24 apr 2017 19:17

Re: Hur många fossilfria mil kör du?

Inlägg av jespersundqvist »

Jag är beredd att göra väldigt mycket för miljön, men just nu har jag inte ekonomin att köpa en elbil, då jag bara är 19 år och ej är fast anställd ännu. Men när ekonomin tillåter kommer jag köpa en begagnad elbil, tills dess får jag göra det jag kan för att minska min klimatpåverkan. Konsumera mindre, åka mindre bil och utesluta onödiga bilresor, mer vegansk mat
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hur många fossilfria mil kör du?

Inlägg av nek0 »

jespersundqvist skrev:
Jag är beredd att göra väldigt mycket för miljön, men just nu har jag inte ekonomin att köpa en elbil, då jag bara är 19 år och ej är fast anställd ännu. Men när ekonomin tillåter kommer jag köpa en begagnad elbil, tills dess får jag göra det jag kan för att minska min klimatpåverkan. Konsumera mindre, åka mindre bil och utesluta onödiga bilresor, mer vegansk mat
Kan du tipsa mig om miljösmart vegan mat nu på vintern?
Sedan som Smutt skriver det är inte enkelt att göra allt rätt om man hela tiden matas med fel uppgifter.
Tycker att det räcker att alla vi gör det vi kan och inte pekar mot varandra. Ingen vet hur miljösmarta vi på forumet är.
Jag kanske kör 100 mil om året med min Euro 6 diesel , flyger aldrig, har bergvärme, solpaneler på taket ....
Någon annan kör kanske elbil men eldar ved eller olja, flyger par gånger per år på semester .
Vem är store miljövän?
Jag tycker inte att detta är viktigt. Viktigare är för mig att vi gör vad vi kan.
jespersundqvist
Inlägg: 36
Blev medlem: 24 apr 2017 19:17

Re: Hur många fossilfria mil kör du?

Inlägg av jespersundqvist »

nek0 skrev:
jespersundqvist skrev:
Jag är beredd att göra väldigt mycket för miljön, men just nu har jag inte ekonomin att köpa en elbil, då jag bara är 19 år och ej är fast anställd ännu. Men när ekonomin tillåter kommer jag köpa en begagnad elbil, tills dess får jag göra det jag kan för att minska min klimatpåverkan. Konsumera mindre, åka mindre bil och utesluta onödiga bilresor, mer vegansk mat
Kan du tipsa mig om miljösmart vegan mat nu på vintern?
Sedan som Smutt skriver det är inte enkelt att göra allt rätt om man hela tiden matas med fel uppgifter.
Tycker att det räcker att alla vi gör det vi kan och inte pekar mot varandra. Ingen vet hur miljösmarta vi på forumet är.
Jag kanske kör 100 mil om året med min Euro 6 diesel , flyger aldrig, har bergvärme, solpaneler på taket ....
Någon annan kör kanske elbil men eldar ved eller olja, flyger par gånger per år på semester .
Vem är store miljövän?
Jag tycker inte att detta är viktigt. Viktigare är för mig att vi gör vad vi kan.
Jag brukar köra på mycket havregrynsgröt året runt, tycker det ger en väldigt bra mättnad och kaloriinnehåll. Har börjat göra egna falafel, iofs gjorda på kikärtor som ofta kommer från Asien, men ändå avsevärt mycket lägre miljöpåverkan än kött.
Är inte jättelätt att äta klimatsmart på vintern då det inte verkar finnas mycket info på nätet vad som är bäst ut miljösynpunkt. Men när jag väl äter kött försöker jag att undvika nötkött.

Oj, 100mil om året är verkligen inte mycket, vad gör att du inte behöver utnyttja bilen mer än så?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hur många fossilfria mil kör du?

Inlägg av nek0 »

jespersundqvist skrev:
nek0 skrev:
jespersundqvist skrev:
Jag är beredd att göra väldigt mycket för miljön, men just nu har jag inte ekonomin att köpa en elbil, då jag bara är 19 år och ej är fast anställd ännu. Men när ekonomin tillåter kommer jag köpa en begagnad elbil, tills dess får jag göra det jag kan för att minska min klimatpåverkan. Konsumera mindre, åka mindre bil och utesluta onödiga bilresor, mer vegansk mat
Kan du tipsa mig om miljösmart vegan mat nu på vintern?
Sedan som Smutt skriver det är inte enkelt att göra allt rätt om man hela tiden matas med fel uppgifter.
Tycker att det räcker att alla vi gör det vi kan och inte pekar mot varandra. Ingen vet hur miljösmarta vi på forumet är.
Jag kanske kör 100 mil om året med min Euro 6 diesel , flyger aldrig, har bergvärme, solpaneler på taket ....
Någon annan kör kanske elbil men eldar ved eller olja, flyger par gånger per år på semester .
Vem är store miljövän?
Jag tycker inte att detta är viktigt. Viktigare är för mig att vi gör vad vi kan.
Jag brukar köra på mycket havregrynsgröt året runt, tycker det ger en väldigt bra mättnad och kaloriinnehåll. Har börjat göra egna falafel, iofs gjorda på kikärtor som ofta kommer från Asien, men ändå avsevärt mycket lägre miljöpåverkan än kött.
Är inte jättelätt att äta klimatsmart på vintern då det inte verkar finnas mycket info på nätet vad som är bäst ut miljösynpunkt. Men när jag väl äter kött försöker jag att undvika nötkött.

Oj, 100mil om året är verkligen inte mycket, vad gör att du inte behöver utnyttja bilen mer än så?
Tack för tipset.
:) skrev "jag" som exempel annars kör jag ca 1500-2000 mil per år. Förr körde jag ca 3-4000mil/år
jespersundqvist
Inlägg: 36
Blev medlem: 24 apr 2017 19:17

Re: Hur många fossilfria mil kör du?

Inlägg av jespersundqvist »

nek0 skrev:
jespersundqvist skrev:
nek0 skrev:
jespersundqvist skrev:
Jag är beredd att göra väldigt mycket för miljön, men just nu har jag inte ekonomin att köpa en elbil, då jag bara är 19 år och ej är fast anställd ännu. Men när ekonomin tillåter kommer jag köpa en begagnad elbil, tills dess får jag göra det jag kan för att minska min klimatpåverkan. Konsumera mindre, åka mindre bil och utesluta onödiga bilresor, mer vegansk mat
Kan du tipsa mig om miljösmart vegan mat nu på vintern?
Sedan som Smutt skriver det är inte enkelt att göra allt rätt om man hela tiden matas med fel uppgifter.
Tycker att det räcker att alla vi gör det vi kan och inte pekar mot varandra. Ingen vet hur miljösmarta vi på forumet är.
Jag kanske kör 100 mil om året med min Euro 6 diesel , flyger aldrig, har bergvärme, solpaneler på taket ....
Någon annan kör kanske elbil men eldar ved eller olja, flyger par gånger per år på semester .
Vem är store miljövän?
Jag tycker inte att detta är viktigt. Viktigare är för mig att vi gör vad vi kan.
Jag brukar köra på mycket havregrynsgröt året runt, tycker det ger en väldigt bra mättnad och kaloriinnehåll. Har börjat göra egna falafel, iofs gjorda på kikärtor som ofta kommer från Asien, men ändå avsevärt mycket lägre miljöpåverkan än kött.
Är inte jättelätt att äta klimatsmart på vintern då det inte verkar finnas mycket info på nätet vad som är bäst ut miljösynpunkt. Men när jag väl äter kött försöker jag att undvika nötkött.

Oj, 100mil om året är verkligen inte mycket, vad gör att du inte behöver utnyttja bilen mer än så?
Tack för tipset.
:) skrev "jag" som exempel annars kör jag ca 1500-2000 mil per år. Förr körde jag ca 3-4000mil/år
Jaha okej! På sommaren är det väldigt lätt att vara vegan/vegetarian i Sverige om man bor i villa och har en egen odling, men jag tror fortfarande att det är bättre med importerade köttfria alternativ än närodlade kött/mejeriprodukter. Är själv ”befriad” från mejeriprodukter då jag är mjölkproteinallergiker!
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Hur många fossilfria mil kör du?

Inlägg av Kulingen »

En sådan här olycka borde göra så att utsläppen på fosilbilar borde räknas upp.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3j ... med-fartyg
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Hur många fossilfria mil kör du?

Inlägg av Laban »

nek0 skrev:
Nej du, känner mig inte attackerad. Tycker bara att man skall sänka ribban lite.Etanol var ju miljöbränslet sedan kom diesel nu är det el. Vi får se om några år vad som händer. De rätta svaren brukar vi få först efteråt :)
Den här diskussionen (etanol.. diesel.. vad kommer efter el ?) bygger på premissen att någonting effektivare än eldrift (batteri) snart kommer att uppfinnas, något som inte är sannolikt.

Elen i sig kan ju också tillverkas av precis samma råvaror som etanol, biodiesel osv om det nu skulle ske något genombrott på den fronten. Men det är inget litet genombrott som krävs. Teslalink skrev i annan tråd här på forumet:

Per år, en kvadratmeter solpaneler (i sverige) ger ca 150kWh eller 75mil
Per år, en kvadratmeter rapsfält ger 0,11 liter biodiesel eller ca 1,3km
Per år, en kvadratmeter oljepalm ger ca 0,59 liter biodiesel eller ca 6,8km
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur många fossilfria mil kör du?

Inlägg av LarsL »

Det är hyfsat lätt att effektivisera något från 20% medan det är nästan omöjligt när man ligger på 90%. Det kommer alltså inte hända jättemycket med elbilars effektivitet, inte jämfört med vad som hänt med fosilbilen.
Det finns lite vinster att göra genom distribution och lagring av el. Men det talar absolut inte emot elbilen, snarare tvärtom.

Om de alternativa bränslena ä4 så fantastiska så producera el av dem. Men senast jag frågade varför de inte producerar el av biogas så hävdade de att elen var för billig... okej gameover för biogas då? Varför skulle jag välja ett dyrare bränsle som jag måste åka iväg och tanka?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hur många fossilfria mil kör du?

Inlägg av nek0 »

Laban skrev:
nek0 skrev:
Nej du, känner mig inte attackerad. Tycker bara att man skall sänka ribban lite.Etanol var ju miljöbränslet sedan kom diesel nu är det el. Vi får se om några år vad som händer. De rätta svaren brukar vi få först efteråt :)
Den här diskussionen (etanol.. diesel.. vad kommer efter el ?) bygger på premissen att någonting effektivare än eldrift (batteri) snart kommer att uppfinnas, något som inte är sannolikt.

Elen i sig kan ju också tillverkas av precis samma råvaror som etanol, biodiesel osv om det nu skulle ske något genombrott på den fronten. Men det är inget litet genombrott som krävs. Teslalink skrev i annan tråd här på forumet:

Per år, en kvadratmeter solpaneler (i sverige) ger ca 150kWh eller 75mil
Per år, en kvadratmeter rapsfält ger 0,11 liter biodiesel eller ca 1,3km
Per år, en kvadratmeter oljepalm ger ca 0,59 liter biodiesel eller ca 6,8km
Nej jag tror inte heller att det händer så mycket med elmotorn men batterier tror jag vi får se mycket nytt av.
Vi vet inte om litium batteri är bästa lösningen.
Det kan hända mycket på den fronten.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Hur många fossilfria mil kör du?

Inlägg av Laban »

nek0 skrev:
Nej jag tror inte heller att det händer så mycket med elmotorn men batterier tror jag vi får se mycket nytt av.
Vi vet inte om litium batteri är bästa lösningen.
Det kan hända mycket på den fronten.
Visst, men jag tror inte att någon bryr sig vad det är för typ av batteri i en elbil, det är resultatet som räknas. Och om nu någon mot förmodan har en fetisch för litium så innehåller även solid-state batterier litium, åtminstone de jag har läst om.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur många fossilfria mil kör du?

Inlägg av LarsL »

Vad jag har förstått så är litium den effektivaste metallen att använda i ett batteri. Det är alltså inte så troligt att den kommer att ersättas av något annat. Litium är ju också en ganska liten del i ett litiumbatteri. Däremot finns det andra delar i batteriet som kan ersättas, men räkna inte med någon revolution.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hur många fossilfria mil kör du?

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Vad jag har förstått så är litium den effektivaste metallen att använda i ett batteri. Det är alltså inte så troligt att den kommer att ersättas av något annat. Litium är ju också en ganska liten del i ett litiumbatteri. Däremot finns det andra delar i batteriet som kan ersättas, men räkna inte med någon revolution.
Det är sanningen idag. Frågan är vad vi vet om 10-15-20 år
Vi kanske har kall fusion som producerar elen i bilarna eller pellets vad vet jag. Det jag är säker på är att utvecklingen inte stannar vid 18650 eller 2170 batterier.
Potatis chips har vi ätit i många år. Minns ni akrylamid skriverierna?
Hela tiden matas vi med "sanningar" .Vi får se vad nästa larmet handlar om :)
Skriv svar