Toriumdriven kärnkraft i Sverige

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Toriumdriven kärnkraft i Sverige

Inlägg av Teslaspolen »

Hej alla!

Ja, jag har gått och klurat på detta bra länge. Personligen är jag i längden emot nuvarande fissionsbaserade kärnkraft. Nyckelordet är dock nuvarande.

Det som fick igång mig att äntligen skriva här och höra vad ni andra anser var att jag snubblade över den här artikeln: http://www.di.se/artiklar/2014/4/23/rys ... karnkraft/

Nu är jag knappast något expert, men det känns som om fokusen är helt fel inställd. Varför i hela världen använder vi uran-reaktorer fortfarande i Sverige?!

En video jag såg för ett par år sedan:

Vad jag förstår så lär torium fungera precis lika bra fast utan allt avfall som tar 100 000-tals år att halvera (Med torium lär det röra sig om 100 år, och i mindre mängd), och den enda anledningen till att uran valdes var att man kan göra kärnvapen av det som blir kvar; det kan man inte med torium.
Problemet som jag förstår av videon är att i USA finns det hundratals reaktorer som blir kostsamt att bygga om allihopa. I Sverige har vi totalt tio reaktorer. Bygg om dom och så vips så har vi löst importproblemet, energibehovet i framtiden och miljöproblemet (Tillsammans med alla våras favoritbilar ;))

Diskutera!
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kärnkraft i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Själv är jag definitivt FÖR kärnkraft och blir alltid lika besviken när jag hör idéer om nerrustning av den precis när vi som mest behöver utsläppsfri ren energi.

Ni som har Netflix ska definitivt titta på dokumentärfilmen Pandora's Promise!

Youtube trailer:
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kärnkraft i Sverige

Inlägg av Teslaspolen »

TiborBlomhall skrev:
Själv är jag definitivt FÖR kärnkraft och blir alltid lika besviken när jag hör idéer om nerrustning av den precis när vi som mest behöver utsläppsfri ren energi.

Ni som har Netflix ska definitivt titta på dokumentärfilmen Pandora's Promise!

Youtube trailer:
Kärnkraft som helhet är ingen dum idé, det är slutförvaringen på flera 100 000 år som jag är emot. Men som sagt, torium löser det och bra mycket mer samtidigt, därav tråden! Poängen är att det stirras blint på frågan kärnkraft ja/nej. Reformera kärnkraften säger jag!

Ändrade trådtiteln för att lägga än mer fokus på vad tråden är om.
Användarvisningsbild
Hanuman
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 feb 2015 16:27
Ort: Skurup

Re: Kärnkraft i Sverige

Inlägg av Hanuman »

TiborBlomhall skrev:
Själv är jag definitivt FÖR kärnkraft och blir alltid lika besviken när jag hör idéer om nerrustning av den precis när vi som mest behöver utsläppsfri ren energi.

Ni som har Netflix ska definitivt titta på dokumentärfilmen Pandora's Promise!

Youtube trailer:
Att beskriva kärnkraft som utsläppsfri ren energi är att ta i. Ungefär som att säga att vätgasbilar bara släpper ut vatten.
Vi kan använda den enorma mängd solstrålning som faller över Sverige och resten av världen. Vi behöver inte förgifta naturen för kommande generationer.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Kärnkraft i Sverige

Inlägg av Herr X »

Teslaspolen skrev:
Kärnkraft som helhet är ingen dum idé, det är slutförvaringen på flera 100 000 år som jag är emot. Men som sagt, torium löser det och bra mycket mer samtidigt, därav tråden! Poängen är att det stirras blint på frågan kärnkraft ja/nej. Reformera kärnkraften säger jag!
Jag är självklart också för kärnkraft - de som är motståndare till kärnkraft som teknik 2015 har inte hängt med i teknikutvecklingen.

Samtidigt håller jag med om att dagens lättvattenreaktorer inte är en bra lösning - när kärnkraftverket är färdig med bränslet bör inte restprodukten vara långlivat kärnavfall.
Torium i breedreaktorer löser de flesta av de problem som lättvattenreaktorer har, men klarar dessvärre fortfarande inte att helt kvitta sig med det långlivade kärnavfallet. Anledningen till detta är att Toriumet i sig självt inte längre är farligt för människor efter ca. 100 år, men avfallet innehåller också en hel coctail av uran, americium, plutonium, protactinium och annat långlivat kärnavfall som fortfarande behöver lagras i hundratusentals år för att inte vara farligt för människan. Mängderna är dock mycket små eftersom breedreaktorer klarar att utnyttja en mycket större del av energin i bränslet, men än så länge ser det alltså ut som att också Toriumreaktorer kommer generera en viss mängd långlivat avfall. Jag har för mig att man numera klarar att separera Toriumet från det långlivade avfallet, men länge såg det ut som att man skulle vara tvungen att slutförvara också det förbrukade huvudbränslet Torium, trots att detta inte längre är radioaktivt efter bara 100 år (är dock inte säker på hur forskningsläget ser ut inom detta område just nu).

Ställt mot alternativen så är kärnkraft hästlängder bättre än all annan teknik vi har uppfunnit för att generera stora mängder energi och jag menar att det vore galenskap för Sverige att inte investera i Toriumdrivna reaktorer, som alltså inte kan råka ut för härdsmälta eller användas till atombomber. Men Toriumreaktorer genererar alltså också extremt farligt avfall, som i fel händer kan användas till smutsiga bomber osv. Om Sverige ska få lov att bygga Toriumreaktorer, ska vi också tillåta Nordkorea, Iran och Syrien? Kan vi vara säkra på att det fortfarande är demokrati i Sverige om 1000 år, eller är det risk att vårt nedgrävda långlivade avfall kommer i fel händer? Det är lätt att tänka att vi lever i stabila demokratier, men för bara 70 år sedan var nästan hela Europa i storkrig. Hur hade detta krig utvecklats om de deltagande länderna hade haft tillgång till extremt radioaktivt avfall som i en kombination med bomber och raketer hade haft potential att utrota stora delar av de krigande ländernas befolkning. Nu är vi ju redan där att det finns kärnkraft, och de flesta länderna har redan tillgång till sådant kärnavfall, men om man aktivt arbetar för att avveckla kärnkraften så skulle man nog på sikt kunna kvitta sig med dagens existerade långlivade kärnavfall och få total frihet från radioaktivitet på jorden.
Observera att jag inte är kritisk till kärnkraft - bara lyfter några frågor som inte är alldeles självklart enkelt att svara på.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Toriumdriven kärnkraft i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

När alldeles för många inte ens kan skilja mellan atombomb och kärnkraft - hur ska man då kunna prata med dem om olika slags kärnkraft?

Här anser jag miljörörelsens största misstag ligger: att man på grund av irrationell rädsla sagt nej till all slags kärnkraft. Och lyckats piska upp rädslan för dem i massorna. Ta folkomröstningen i Sverige tex där man endast kunde rösta på tre nyanser av NEJ? :roll:

(Inom parantes kan jag nämna att medan jag välkomnar fusionskraft, torium och andra nya teknologier så har jag inga större problem med dagens kärnkraftverk heller.)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Toriumdriven kärnkraft i Sverige

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Toriumdriven kärnkraft i Sverige

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
Huvudorsaken till att vi har de kärnkraftverk vi har är ju att det varit forskningsförbud (på sätt och vis tankeförbud) vad gäller kärnkraft i Sverige. Uran är också något som vi har rätt mycket av i Sverige och som vi skulle kunna utvinna om viljan fanns (det är dock rätt smutsigt att bryta uran och därmed kostsamt om svenska regler skall gälla).
Det behöver kanske inte vara särskilt smutsigt eller kostsamt att bryta Uran i Sverige - man utreder frågan och har hållit på ett tag att planera för svenska urangruvor.
http://www.energinyheter.se/2013/05/ura ... -i-sverige
Svenssons skrev:
Har inte kollat upp thoriumkraftverk på länge men mig veterligt finns väl inget kommersiellt verk i drift? Thorium är väl inte heller något som vi bryter i Sverige.
Det finns flera testreaktorer i drift, bland annat i Norge (http://www.extremetech.com/extreme/1601 ... ree-energy), men ännu är inga kommersiella kraftverk tagna i drift. Första kommersiella reaktorn planeras till 2016 (http://www.pocket-lint.com/news/129913- ... ear-energy). Både Indien och Norge som har stora Torium-tillgångar driver hårt på forskningen.
Svenssons skrev:
Nu har vi riksdagsbeslut på att vi kan byta ut befintliga kraftverk men frågan är om någon aktör vågar ta och satsa på det?
De riksdagsbeslutet är inte värt mer än pappret det är skrivet på. De svenska regeringarna kommer att ändra sig i frågan vart fjärde år om man inte kan komma överens med varandra om en långsiktig svensk energipolitik. Ingen kommer våga göra några långsiktiga investeringar om det inte finns en långsiktig politisk trygghet. Svenska befolkningen är heller inte informerad om det ändrade forskningsläget, såsom att nästa generations kärnkraft inte kan få härdsmältor och att avfallet är kortlivat. Samtidigt är det som kallar sig Miljöpartiet ute och aktivt sprider lögner och myter om kärnkraft - det är inte rimligt att någon aktör har lust att göra mångmiljardinvesteringar med de förutsättningarna.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Toriumdriven kärnkraft i Sverige

Inlägg av LarsL »

De kärnkraftverk vi har idag verkar ju ha en tendens att haverera så där vart 20:e år någonstans i världen. Det tycker jag är lite problematiskt.

Om halverings tiden är 100år så strålar väl materialet mer. Det är ju inte heller ofarligt efter att halveringstiden gått, andra halvan fortsätter ju att sönderfalla och sedan nästa halv osv i evighet.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Toriumdriven kärnkraft i Sverige

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Om halverings tiden är 100år så strålar väl materialet mer. Det är ju inte heller ofarligt efter att halveringstiden gått, andra halvan fortsätter ju att sönderfalla och sedan nästa halv osv i evighet.
Efter 100 år är Toriumet fritt att balansera på nästippen eller operera in i låret (varför man nu skulle vilja det).
Uppsala Universitet skrev:
Toriumisotopen med naturlig halveringstid på 13 timmar är ett specialfall genom sin extremt låga sönderfallsenergi, som är jämförbar med den kemiska bindningsenergin mellan atomer i vanlig materia.
Källa: http://www.uu.se/nyheter/nyhet-visning/ ... gt&lang=sv
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Hanuman
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 feb 2015 16:27
Ort: Skurup

Re: Toriumdriven kärnkraft i Sverige

Inlägg av Hanuman »

Jag ser stora likheter mellan kärnkraftsindustrin och bilindustrin. Båda saluför produkter som är tekniska mästerverk och intellektuella bedrifter. Båda industrikomplexen vill också stanna kvar så länge som möjligt och tjäna pengar.
Pengar är som alltid det som styr. Att produkterna är tveksamma ur miljösynpunkt struntar man i. Att användandet är direkt ohederligt mot kommande generationer väljer man att inte se.
Att i dagsläget förorda ny bättre kärnkraft är som att i dagsläget förorda nya bättre förbränningsmotorer.
Det finns alternativ och om resurser läggs på forskning och utveckling av dessa så kan vi ta steget in en ny teknikvärld. Svårt, kanske, men inte omöjligt. Det ser ut att gå bra på bilsidan!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Toriumdriven kärnkraft i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Vilka alternativ ser du till kärnkraft?
Användarvisningsbild
Hanuman
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 feb 2015 16:27
Ort: Skurup

Re: Toriumdriven kärnkraft i Sverige

Inlägg av Hanuman »

Det krävs antaglingen ett stort antal angreppssätt. Utveckling av de befintliga alternativen, främst sol och vind, tillsammans med utveckling av lagringsmöjlighet för skördad energi. Vi behöver också effektivisera vår nuvarande användning och utveckla ny mindre energikrävande teknik.

Allt detta är pågående processer, ännu så länge ser det ut som sol vind och vatten är vad vi får lita på.

Det går alltid att avfärda den föreslagna vägen som omöjlig eller orealistisk, det är den lätta vägen, men vad blir bättre av det? Då kan industrin fortsätta tjäna sina pengar och vi fortsätter skita ner. Inget kul.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Toriumdriven kärnkraft i Sverige

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Toriumdriven kärnkraft i Sverige

Inlägg av Kalle »

Jag gillar fusion, då specielt när de anvender en tockomac som de tenker göra i ITER.
De e ett spännande projekt (trots all hopplös byrokrati när så många länder är inblandade)

http://www.iter.org
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Toriumdriven kärnkraft i Sverige

Inlägg av LarsL »

Det där med att inte ha ekonomiskttillväxt och dela på det som finns har vi redan provat 70 år, funka väl sådär om man ska vara snäll. Nä tillväxt måste vi ha så att alla kan få det bättre, så glömma det där med att spara oss ur problemet. Vi måste ha energi och förmodligen mer energi än vi använder nu.
Jag tycker solceller är jätteintressant och när jag tittar på priser och storlekar på anläggningar så verkar ju kalkylerna gå ihop. Hade vi bara haft regelbunden sol här hade det varit en ganska självklar investering (som tex i Kalifornien). Här uppe i Norden är det ju tyvärr så att vi behöver mest energi på vintern då solen lyser med sin frånvaro.
Vindkraft har jag inte sett några anläggningar som jag skulle köpa in mig i. Underhållet verkar vara enormt och livslängden... begränsad.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Toriumdriven kärnkraft i Sverige

Inlägg av Teslaspolen »

Ja fusion är ju en solklar (haha) energikälla, men det ligger säkert 30 år i framtiden.

Massiva vindfarmar är intressant. Nej det är inte det landskapet vi är vana vid, men det är väll heller inte skorstenar med kolsvart rök och förändrat klimat, heller? Och ute till havs ser de ju riktigt bra och häftigt ut, i min mening.

Solkraft tycker jag är jättespännande då den är så flexibel. Nej du kan inte gämnföra en solpanel med ett stort kraftverk, utan här har det snarare att göra med många bäckar små. Personligen hade jag gärna sett varje solpaneler på varje hushåll och officiella byggnad (kommunhus, kontor, bussstationer, etc) ju fler desto bättre. Tesla laddstationer med solcellstak, någon?

Fission med uran är jag tveksam till. Människan kan inte se 100 000 år in i framtiden, vi ser knappt ens så långt bakåt i tiden med säkerhet. Men alternativet kol är än värre för oss; så länge det inte sker någon olycka, för annars är vi torsk...
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Toriumdriven kärnkraft i Sverige

Inlägg av Jojo »

TiborBlomhall skrev:
Vilka alternativ ser du till kärnkraft?
-solenergi
-vindenergi
-energi från biologiska produkter (t ex biogas)
-geotermi, där detta är möjligt
-än så länge outforskade resurser, såsom vågenergi

...and, last but not least, minskad energiförbrukning!!!
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Toriumdriven kärnkraft i Sverige

Inlägg av mickeisol »

sitter just nu i norrland och njuter av en fin och solig februaridag, mina solceller ger just nu 9,4 kw och har gjort 44kwh idag
grannen har bättre vinkel men lite skugga (solen låg vinkel, 13,2 grader från horisonten) ger 11,9 kw och har gett 69kwh hittils idag.
en annan har 10,9kw (en annan vinkel samt en rad skuggad) och har gett 56kwh.
mer än vad vi behöver mao.

om ett tag kommer teslan och man kör på sin egen ström, känns bra!!
Jag tror att solcellerna kommer att succesivt ta över, det ska bli intressant att se vad solarcitys solcellsfabrik i buffalo kommer att få för effektt på solcellsmarknaden.
Om jag själv körde på en lagringslösning från tesla på säg 20kwh så skulle jag vara självförsörjande på el från slutet av februari till mitten på november.
övrig tid så skulle en generator eller kanske bränslecell för metanol kunna ladda HES systemet.
Eller varför inte, det man nu håller på att snacka tesladödare med flödesceller. Dom kanske skulle klara lagringen över mitten av vintern.
Undrar just hur mycket vätska som behövs och vad den kostar (typ två tankar 2*2*2meter) 2*8m3 undrar hur många kwh en sån skulle lagra.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Toriumdriven kärnkraft i Sverige

Inlägg av mickeisol »

mickeisol skrev:
sitter just nu i norrland och njuter av en fin och solig februaridag, mina solceller ger just nu 9,4 kw och har gjort 44kwh idag
grannen har bättre vinkel men lite skugga (solen låg vinkel, 13,2 grader från horisonten) ger 11,9 kw och har gett 69kwh hittils idag.
en annan har 10,9kw (en annan vinkel samt en rad skuggad) och har gett 56kwh.
mer än vad vi behöver mao.

om ett tag kommer teslan och man kör på sin egen ström, känns bra!!
Jag tror att solcellerna kommer att succesivt ta över, det ska bli intressant att se vad solarcitys solcellsfabrik i buffalo kommer att få för effektt på solcellsmarknaden.
Om jag själv körde på en lagringslösning från tesla på säg 20kwh så skulle jag vara självförsörjande på el från slutet av februari till mitten på november.
övrig tid så skulle en generator eller kanske bränslecell för metanol kunna ladda HES systemet.
Eller varför inte, det man nu håller på att snacka tesladödare med flödesceller. Dom kanske skulle klara lagringen över mitten av vintern.
Undrar just hur mycket vätska som behövs och vad den kostar (typ två tankar 2*2*2meter) 2*8m3 undrar hur många kwh en sån skulle lagra.
googlade och såg att energitätheten låg på påstådda 0,6kwh/liter saltvattenslösning, om det stämmer så skulle 16000liter lagra 9600kwh.
skulle ju passa perfekt till hemmalagring om literpriset och tekniken inte är för dyr.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Toriumdriven kärnkraft i Sverige

Inlägg av Kalle »

de där med flödesceller är intresnt. hur funkar de egentligen. kan man ladda den igen själv eller måste man skicka iväg smeten för återladdning?
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Toriumdriven kärnkraft i Sverige

Inlägg av mickeisol »

Kalle skrev:
de där med flödesceller är intresnt. hur funkar de egentligen. kan man ladda den igen själv eller måste man skicka iväg smeten för återladdning?
Nej, man ska kunna ladda dom själva, vet inte verkningsgraden.

Annars om det tar slut så skulle man ju kunna beställa en tankbil och få ny ström levererad (byta ut mot laddad vätska), ungefär som man gjorde förr och fyllde på oljetanken.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Toriumdriven kärnkraft i Sverige

Inlägg av Kalle »

Jo men de blir kronglit när man bor på en ö.
Har man problem med frysning på vintern montro? Vore ju trist om smeten fryser om man har de i en farmartank på gården
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Toriumdriven kärnkraft i Sverige

Inlägg av 12man »

bra video i ämnet tycker jag, men lite längre än ts video
https://www.youtube.com/watch?v=bbyr7jZOllI

det snygga med torium är bl.a att den har härdsmälta som normalläge isf tvärtom, kräver mindre säkerhet dvs kan byggas små och många, "bränner" bränslet långt över 1-2% som lättvattenreaktorer, kan användas för att elda upp kärnbränsle sopor, ger istället för vapenplutonium, isotoper som behövs i sjukvården bl.a

torium finns överallt, 1m3 vanlig jord var som helst innehåller lika mycket energi i form av torium som 30m3 olja gör för elproduktion, dvs ger inga möjligheter till handel och det

när 80% av världens fossila energi eldas för annat än transporter så är batteribilar inte en lösning på co2, men det skickar signaler

vi måste komma bort från biobränsle av alla typer inkl bioetanol vilket lur det är... etanol jesus
biogas borde inte tillverkas utan istället borde man göra proteiner av avfallet mha flugor, så slipper vi fiska haven tomma på protein till bl.a fiskodlingar
vi måste bort från tänket om god och ond co2 typ, pellets och annat

solenergi är bra men 24 timmars täckning? då måste vi ha batterilager eller kraftledningar öster och väster ut typ 8 tidzoner åt ena hållet går? inte, åt andra, vill vi?

vågenergi funkar inte tillräckligt bra, var nyhet i veckan

sen kommer vi behöva MYCKET mer energi i framtiden, avsalta havsvatten, tillverka konstgödsel, även diesel, t.o.m om alla bor i nollenergihus och sparar av bara h-vete

att smältsalt torium reaktorer inte kommit , beror troligen på att de inte kan ge något material till vapen och att de precis som solceller och vindkraft inte behöver
vara så stora för att fungera, dvs inte kan användas för att utpressa och skapa stora vinster, läs vattenfall och vad bl.a enron försökte

ni har säkert sett att elpriset sjunker över tid, funderat på varför?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Olof Borjesson
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 01 jun 2014 12:59
Ort: Kungshamn, nära Smögen på västkusten

Re: Toriumdriven kärnkraft i Sverige

Inlägg av Olof Borjesson »

Det Svensk-Norska elcertifikatsystemet har lett till en rejäl utbyggnad av förnybar elproduktion, främst av bioeldad kraftvärme och vindkraft. Förra året producerade den Svenska vindkraften 11,5 TWh eller 8% av elproduktionen. Sveriges elexport var 15TWh eller 10%. Elpriserna sätts på den nordiska spot-marknaden där tillgång och efterfrågan styr priset. Svensk färdigbetald kärnkraft förlorar pengar vid ett elpris på under 30 öre medan nybyggd storskalig landbaserad vindkraft går ihop på 30 öre plus elcertifikaten på ca 18 öre. Man kan följa elpriser, produktion och export-import på http://svk.se/Drift-och-marknad/Kraftsy ... situation/
Skriv svar