Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathotet

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Verdi

Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathotet

Inlägg av Verdi »

Ganska intressant. Tar bland annat upp varför det anses så fult att åka på charter.

https://www.dn.se/kultur-noje/sofia-ulv ... imathotet/

Sofia Ulver: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathotet
Sofia Olver om dagens medvetna medelklass.
Sofia Olver om dagens medvetna medelklass. Foto: J. David Ake/AP
UPPDATERAD 07:48PUBLICERAD IGÅR

I dagens medvetna medelklass möts två grupper av människor: långresenärerna och resevägrarna. Men i själva verket styrs de av liknande värderingar – och söker bekämpa samma fiende. Det skriver konsumtionsforskaren Sofia Ulver.

Lämna kommentar
Skriv ut Rätta artikel Spara artikel
När människor vill understryka att en sak eller upplevelse inte kan vara värd alla de pengar den kräver, finns det en specifik jämförelse som görs oftare än andra. Den med resan. ”För de pengarna hade du kommit hela vägen till Bangalore!” utbrister de indignerat. Men jag ville ju inte till Bangalore. Jag ville på finkrog, eller något annat minnesvärt, där den monetära investeringen omedelbart ser ut att vara i obalans med tiden det tar att uppleva.

I den till synes oskyldiga jämförelsen av en upplevelse med en annan, visas och produceras en upphöjning av just resan som överordnad andra konsumtionsföremål. Resan ges här en omutlig status som det slutgiltiga målet med hela vår lönearbetande tillvaro, vårt knocklande och slit. Resan är hägringen i horisonten, en konsumtionens fata morgana, och den kan bara nås med flyg.


Men på senare tid råder det oreda i medelklasskontraktet huruvida resan ska få fortsätta ha sin särställning som upphöjd (eller ens acceptabel) statusmarkör. I sociologisk forskning om konsumtionskultur är den nutida medelklassmänniskans omedvetna statusambitioner välbeskrivna, ofta enligt den franska sociologen Pierre Bourdieus teorier om smaken som klassmarkör. Enligt dem tillhandahåller vår sociala miljö oss med kulturellt och ekonomiskt ”kapital” som dikterar vad vi tycker är fint och riktigt att konsumera. Ju fler generationer som kommit att befinna sig i en sorts privilegierad medelklass, desto mer likartade blir premisserna för rivaliserandet om positionerna och förmånerna.

Något liknande inträffar när den västerländska medelklassen nu går den krympande Teskedsgummans öde till mötes. Slagfältet om status blir mer fragmenterat, desperat och infekterat. Då är vi, oaktat våra till synes jämbördiga förutsättningar, inte längre överens om vilka värden som skall sättas främst – och vilka som i sina konsumistiska förkroppsliganden blir ömsesidigt uteslutande. Resan förvandlas från historiskt upphöjd till makalöst kontroversiell – och den ultimata medelklassmarkörens imperativ blir tudelat: ”Res så långt du kan!” eller ”Res inte alls!”.

Ju längre bort du reser, ju svårare, ju obekvämare, desto mer oavhängig är du. Bättre helt enkelt.
Resans symbolik kan sägas vara historiskt mångfacetterad, och förvandlas i kölvattnen kring rådande ideologiers skiftningar. Efter århundraden av elitens maktutövande genom kolonialisering (jag bortser här ifrån årtusenden av överlevnadsmotiverade folkvandringar) kom resan att bli den ultimata manifestationen i modernitetens hyllning av autonomi – och är det fortfarande. Ju längre bort du reser, ju svårare, ju obekvämare, desto mer oavhängig är du. Bättre helt enkelt. Resandet är på det viset en fortsättning på upplysningsstidens bildningsresor, begeistringen för det exotiska och det antropologiska autenticitetssökandet. Men resandet är paradoxalt nog också den nyliberala kapitalismens bästa vän – inte bara för att den är en kommersiell industri utan för att den i kroppslig mening globaliserar.


Tidig turismsociologi belyste just att turistindustrins framväxt red på den växande medelklassens (oftast omedvetna) vilja att omskapa den patinerade överklassens bildningsresor. Enligt den australienska sociologen Peter Corrigan kunde man under 1900-talet med gott samvete särskilja överklassens ”resenär” från medelklassens ”turist” och de lägre klassernas ”trippare”. Runt millennieskiftet skulle det dock bli mer relevant att tala om turister i form av negationer och i relation till begreppet ironi. I den ”icke-ironiska icke-turismen” ingår alltså allsköns långresor: ekoturism, katastrofturism, biståndsturism, och all denna extremturism. Det ska vara svårt, otillgängligt, ansträngande, obekvämt, och gärna farligt, att resa. I den ”icke-ironiska icke-turistens” föreställning om resandets upphöjdhet finns därför bara plats för det ordinära om det ingår i det extraordinära. Det vardagliga livet i en kazakisk bergsby må vara ordinärt i sin vardaglighet, men extraordinärt i sin oskuldsfulla beskaffenhet. Det har ännu inte skapats en front stage i sociologen Erving Goffmans bemärkelse. Inte heller har ”turistens blick”, som turistsociologen John Urry kallade det, bränt hål i den villkorslöshet som vi (naivt) föreställer oss skulle ha präglat sociala relationer innan den globala marknaden gjorde sitt intåg.

Samma medvetna medelklassmänniska som långreser också bryr sig mycket om att sopsortera, köpa ekologiskt och praktisera flexitarianism.
Men den andra sidan av myntet är så klart att idealtypen av samma medvetna medelklassmänniska som långreser också bryr sig mycket om att sopsortera, köpa ekologiskt och praktisera flexitarianism. Hur går detta ihop? Extremresenärerna gör den nya tidens expeditioner, ofta i familjekonstellation, och manifesterar den nyliberala ideologin som verkligt fria, autonoma och inte minst högpresterande. De bemästrar i någon mån världen: de sammanvävda sociala relationerna och dess hyllade värden i det globala, ekonomiska systemet. I den nya skrikrika, Silicon Valley-inspirerade statuskulturen innefattar resorna visserligen ofta lyx i form av kostnader för sherpor och specialfordon, men blandas med obekvämligheter som livsfarliga bergsklättringar, free ride-skidåkning med hopp från helikopter, ubåtar och rymdfarkoster. Under solen intet nytt. Som praktik är det långa, besvärliga resandet uttryck för de saker vi ser i den sociologiska forskningen om konsumtionskultur: självmaximering, högprestation, hyperautonomi, autenticitetsvurmeri… you name it. Dessa värden legitimerar att temporärt sätta hållbarhetspraktiker och klimatmedvetenhet på paus.


Nu kan vän av ordning invända att kärleken till dessa värden inte bara omhuldas i resans värld. Mycket riktigt. Konsumtionskulturens diskurser ockuperar ständigt nya domäner: musiken, resan, sporten, kroppen, hälsan, hemmet, köket, maten. Och i förfiningen av dessa nyanträdda territorier lever vi ut samtidens dygder. Hur snarlikt är det inte när den experimentelle och äventyrlige upptäcktsresenären talar om sina vandringar i inre Mongoliet och när den närodlande foodien lägger ut orden om sina balkongprunkande saltgurkor? Om vi väljer att fortsätta med det exemplet och blunda (riktigt) hårt för det globala matsystemets klimatavtryck i stort, framstår då den nya matkulturens nästan protektionistiska ömmande för den lokala grästäppan långt mer oskuldsfull än långresandets inbyggda behov av en Boeing Dreamliner. Få andra tidsfördriv tycks kräva så mycket maskin.

Så kvar på marken står därför den idealtypiske resevägraren. Den stolte klimatkramaren som önskar höghastighetståg (om hen i yttersta nödfall skulle vara tvungen att förflytta sig längre än benen och cykeln tyr) och skyhöjda priser på flyg. Denna till synes flegmatiske existens förblir emellertid inte orörlig statusmässigt, åtminstone inte om legitimeringen av stillaståendet görs i form av det politiskt genomtänkta valet, nutidens mest medvetna konsumentmedvetenhet. Resevägraren reser kulturellt högt med sitt politiska patos, sin disciplin och beundransvärda självuppoffring. Att sluta resa är då den verkliga resan.

Resevägraren reser kulturellt högt med sitt politiska patos, sin disciplin och beundransvärda självuppoffring. Att sluta resa är då den verkliga resan.
Så hur skiljer sig dessa idealtyper åt? Är deras respektive cocktails av kulturellt och ekonomisk kapital särpräglade? Bor de i symboliskt olikklingande delar av samma städer? Tenderar de att föredra estetiskt olikartade sysselsättningar? Distanserar de sig någorlunda från varandra på en traditionell, politisk höger–vänster-skala? Antagligen i viss mån. Men inte tillräckligt för att vi ska bli kloka på det. Gemensamt tycks emellertid vara den resa som extremresenären och resevägraren verkligen håller på med: den nya tidens klassresa. Det vill säga inte klassresan som vi känner den från början och mitten av 1900-talet, där majoriteten under slit skulle ta sig upp ur lantbrukar- eller arbetarklassen, utan om att vara i konstant rörelse för att inte tappa fotfäste och sjunka ner i det fruktade ”prekariatet”. En sorts balett i flytande kvicksand – som Zygmunt Bauman kanske skulle ha uttryckt det. Både långresenären och resevägraren håller sig ovanför ytan genom argumenten att deras ovillkorliga intresse för världen kompenserar för klimatavtrycket, respektive att politiskt omvälvande och självuppoffrande konsumtion är det nya svarta.

Den som riskerar att sjunka är emellertid mainstreamturisten. I resevägrarnas och långresenärernas olika biblar är mainstreamturistens resande – kort med flygplan till kulturellt och geografiskt tillgängliga platser – endast klimatdestruktiv och kompenserar inte med något mer hedervärt än den högst egoistiska njutningen.

Det är hög tid att omvärdera resans betydelse som den enskilt högsta upplevelsen. Detta gjorde författaren Joris-Karl Huysmans redan 1884 i sin ”À rebours” (”Mot strömmen”) genom romanfiguren Jean des Esseintes, som med all önskvärd tydlighet kommer till den bittra slutsatsen att drömmen om resan aldrig kan kompensera för ”verklighetens vulgaritet”. Och därmed blir han – mig veterligen – en av de första uttalade resevägrarna.

Men alltjämt är de i minoritet. Så denna jul var det fortfarande många i min förlängda bekantskapskrets som skulle resa långt, obekvämt och svårt i flera veckor. När de radade upp alla sina resmål – Tibet, Kambodja, Sri Lanka, Indien, Nigeria, Galapagos, Grönland – varför tänkte jag då inte på att säga ”Men du milde, för de pengarna hade ni ju kunnat gå hela familjen på finkrog!”. Eller varför inte: ”Oj, det måste ju ha kostat mer än 200 inbundna böcker!”

Nästa gång.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Smutt »

Klistra gärna in artikeln så den går att läsa :)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Klistra gärna in artikeln så den går att läsa :)
Är den låst?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Jerker »

Intressant!
Verdi

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Intressant!
Det här ju du Jerker! :D
Så kvar på marken står därför den idealtypiske resevägraren. Den stolte klimatkramaren som önskar höghastighetståg (om hen i yttersta nödfall skulle vara tvungen att förflytta sig längre än benen och cykeln tyr) och skyhöjda priser på flyg. Denna till synes flegmatiske existens förblir emellertid inte orörlig statusmässigt, åtminstone inte om legitimeringen av stillaståendet görs i form av det politiskt genomtänkta valet, nutidens mest medvetna konsumentmedvetenhet. Resevägraren reser kulturellt högt med sitt politiska patos, sin disciplin och beundransvärda självuppoffring. Att sluta resa är då den verkliga resan.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av mati »

Jaha. Jag reser inte. Har aldrig gjort det, kommer aldrig att göra det heller. Och med tanke på alla utsläpp som flyget genererar hade jag inte rest även om jag hade gillat det.
Men jag har aldrig förstått varför det är så viktigt att resa så långt bort som möjligt. Jag trivs bäst hemma, hatar att vara borta längre än någon dag. Kalla mig inskränkt eller så. Men så är det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Limbster »

Hahaha, riktigt rolig läsning. Alla vill vi vara lite bättre en den andre
nöjd med min Ampera tillsvidare
Verdi

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Jaha. Jag reser inte. Har aldrig gjort det, kommer aldrig att göra det heller. Och med tanke på alla utsläpp som flyget genererar hade jag inte rest även om jag hade gillat det.
Men jag har aldrig förstått varför det är så viktigt att resa så långt bort som möjligt. Jag trivs bäst hemma, hatar att vara borta längre än någon dag. Kalla mig inskränkt eller så. Men så är det.
Jag gillar inte att resa heller. Däremot åker jag flygplan ibland ändå.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Surfaren »

Jag tycker väl att det var onödigt fånigt skrivet, men jag kanske tänker annorlunda än gemene man. Bryr mig inte ett dugg om "status" och tycker hela konceptet är destruktivt. Har precis sålt Teslan och slipper förhoppningsvis folk som tänker "kolla på det rika äcklet i sin Tesla" härefter. Köpte inte bilen för att klättra på någon statusstege. Däremot bryr jag mig om hur planeten i stort ska klara framtiden, och elbilar anser jag vara ett litet steg i rätt riktning. Att sluta flyga, eller iaf kraftigt skära ner på flygandet, är ett annat steg vi kan ta i rätt riktning.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Jaha. Jag reser inte. Har aldrig gjort det, kommer aldrig att göra det heller. Och med tanke på alla utsläpp som flyget genererar hade jag inte rest även om jag hade gillat det.
Men jag har aldrig förstått varför det är så viktigt att resa så långt bort som möjligt. Jag trivs bäst hemma, hatar att vara borta längre än någon dag. Kalla mig inskränkt eller så. Men så är det.
+1
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Jerker »

Jag hade ju förväntat mig nåt mer av texten efter den rubriken, och texten var lite ostrukturerad. Men intressant, det där med att alla egentligen söker status. Jag ser inte riktigt att det är det jag är ute efter. Jag känner bara att min moraliska kompass inte tillåter mig att göra val som jag säkert vet är dåligt för miljön, och dessutom är jag inte en förespråkare av höghastighetståg eftersom jag tror att det som pågår nu i Sverige kommer att bli vår tids Wasaskepp eller Karlsborgs fästning.

Men det är riktigt intressant att människan är så bra på att tillåta sig partiell blindhet för att klara av att att göra handlingar mot bättre vetande. Jag har ju diskuterat just flygande med familj, vänner och arbetskamrater, och det är inte populärt. Många blir faktiskt aggressiva. Det tolkar jag som att det trots allt finns ett dåligt samvete som jag väcker med mina "påhopp".
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jaha. Jag reser inte. Har aldrig gjort det, kommer aldrig att göra det heller. Och med tanke på alla utsläpp som flyget genererar hade jag inte rest även om jag hade gillat det.
Men jag har aldrig förstått varför det är så viktigt att resa så långt bort som möjligt. Jag trivs bäst hemma, hatar att vara borta längre än någon dag. Kalla mig inskränkt eller så. Men så är det.
Nu handlar ju den här tråden inte om detta, egentligen, men jag är mycket lik dig i den här frågan. Att vara borta länge är inte nåt jag gillar, men jag kan ha glädje av lite resor i Sverige och möjligtvis inom Norden. Jag brukar säga att allt det som andra gillar med att resa tycker jag illa om. Dels gillar jag inte sol och värme, vilket brukar vara det vanligaste argumentet för att använda flygplan för att förflytta sig. Sen är jag nog lite introvert så jag är inte alls trakterad av det här med "möten med andra kulturer". Det kan vara intressant att läsa och höra om andra kulturer och kulturella uttryck, men inte att befinna sig mitt i det själv. Och det är väl där man brukar anklagas för att vara inskränkt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av mati »

Vi skulle nog kunna göra en resa tillsammans du och jag Jerker. Vi åker till Mora, det är tillräckligt långt bort. Där äter vi lunch och tittar lite på båtarna i Siljan. Sen tycker vi att det räcker med resandet och åker hem igen. Och på vägen pratar vi om inget annat än elbilar och batterier. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Vi skulle nog kunna göra en resa tillsammans du och jag Jerker. Vi åker till Mora, det är tillräckligt långt bort. Där äter vi lunch och tittar lite på båtarna i Siljan. Sen tycker vi att det räcker med resandet och åker hem igen. Och på vägen pratar vi om inget annat än elbilar och batterier. :lol:
Låter underbart! :D
Verdi

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Vi skulle nog kunna göra en resa tillsammans du och jag Jerker. Vi åker till Mora, det är tillräckligt långt bort. Där äter vi lunch och tittar lite på båtarna i Siljan. Sen tycker vi att det räcker med resandet och åker hem igen. Och på vägen pratar vi om inget annat än elbilar och batterier. :lol:
Har en kollega som är uppväxt i Mora som skrev sin doktorsavhandling inom batteriteknik. Ta med honom vet jag. Han kan nog det mesta om både bygden och era favoritämnen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Jerker »

Mati, jag åker ibland till Trollhättan från Nyköping. Med en Zoe så kan jag inte välja åka norr om Vättern, annars hade jag passerat där du bor. Men vi får se om det kommer upp några laddare på strategiska platser, då kanske jag hör av mig!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Mati, jag åker ibland till Trollhättan från Nyköping. Med en Zoe så kan jag inte välja åka norr om Vättern, annars hade jag passerat där du bor. Men vi får se om det kommer upp några laddare på strategiska platser, då kanske jag hör av mig!
Du är så välkommen. Jag har numera två laddboxar. ;) Men vilken väg tar du då? Det är väl inte så mycket bättre söderut heller?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Mati, jag åker ibland till Trollhättan från Nyköping. Med en Zoe så kan jag inte välja åka norr om Vättern, annars hade jag passerat där du bor. Men vi får se om det kommer upp några laddare på strategiska platser, då kanske jag hör av mig!
Du är så välkommen. Jag har numera två laddboxar. ;) Men vilken väg tar du då? Det är väl inte så mycket bättre söderut heller?
Jag åker E4:an till Jönköping och sen 47:an upp till Trollhättan. Jag laddar i Ödeshög, Jönköping och Floby (där ett företag har godheten att bjuda på 22 kW-laddning). Brukar klara mig att ladda helt på gratisladdare. Norröver är det dels dåliga vägar, dels är saknas helt laddare med högre effekt än 3,7 kW. Såg nu att det är nån ny laddplats i Askersund som har en kombiladdare för Chademo och CCS med typ 2 på en separat stolpe, men effekten är ännu inte avslöjad. Om det är en 22 kW så skulle jag kunna ta norra vägen nu.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av mati »

Just det, Floby hade jag glömt. Annars är det ju fruktansvärt dåligt kring Falköping. Det finns ingenting där. De har helt fastnat i stenåldern. Norrut är det så sett bättre, en massa gratisladdare med 22kW lite överallt. Förutom kring Askersund då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Kriper »

Surfaren skrev:
Jag tycker väl att det var onödigt fånigt skrivet, men jag kanske tänker annorlunda än gemene man. Bryr mig inte ett dugg om "status" och tycker hela konceptet är destruktivt. Har precis sålt Teslan och slipper förhoppningsvis folk som tänker "kolla på det rika äcklet i sin Tesla" härefter. Köpte inte bilen för att klättra på någon statusstege. Däremot bryr jag mig om hur planeten i stort ska klara framtiden, och elbilar anser jag vara ett litet steg i rätt riktning. Att sluta flyga, eller iaf kraftigt skära ner på flygandet, är ett annat steg vi kan ta i rätt riktning.
:) +1
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Jerka »

Jag har ju rest rätt mycket i mina dagar, men jag kan inte påstå att jag känner igen mig särskilt mycket i texten. Man reser väl för att uppleva nya saker, eller kanske för att uppleva samma sak som man verkligen gillar gång på gång - om det så är Thailands stränder eller Frankrikes vingårdar eller skidåkning i Alperna. Prestige har mycket lite med saken att göra.

Att många visar upp sina resebilder på sociala medier har nog mycket att göra med att det är då man tar bilder som är värda att lägga upp. Få människor lägger upp allt som händer i vardagen (och de som gör det blockerar man snart för att man inte orkar med dem).
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Bjelke »

Lite intressant text i sig, men jag håller med om att den påminner om andra texter där man innerligt försöker se/hitta något oerhört fascinernande att forska om och publicera
(dvs visa hur duktig man är, vilket lite ironiskt nog hennes egen text just handlar om)...
Man kan säkert tolka in vad som helst inom vilket område som helst typ...
Ta nedanstående text och stoppa in typ 4000 tjusiga ord (och byt ut dom flesta i texten mot komplicerade och imponerande ord) och vi har en doktorsavhandling som försöker
hitta något som inte finns (nästan):

"Långhårs-mannen o dess könsdrifter.

Långhåriga män vill visa sin stora maskulinitet och på så sätt få ligga. Män som låter håret växa vill alltså attrahera honorna till parning och
på så sätt skaffa sig en fördel mot andra män. Detta mönster syns tydligt i djurvärlden där ofta den mest långhåriga får para sig, och är det inte
långt hår så är det stora muskler eller något annat som hannarna tävlar med (tex stora horn/kraftiga färger/vassa klor/lång näsa osv = bevisat).
Även hos människan kan man se spåren så långt tillbaks i tiden som våra allra första anfäder där i princip alla män som lyckats fortplanta sig var långhåriga (beviset).
Långt hår används alltså på samma sätt än i dag och återkommer som trender med jämna mellanrum.
Att det ibland försvinner beror på att när alla skaffar långt hår så blir det ingen unik fördel längre och männen söker då något annat att konkurrera med (tex resor hehe)"

Solklart, när får jag minns doktorsgrad? :mrgreen: :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av mati »

Dr Bjelke. Elbilolog.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Bjelke »

Dr Bjelke hade ju varit ett sjyst nick här ;) :lol: :mrgreen: :ugeek:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Legato »

Jerka skrev:
Jag har ju rest rätt mycket i mina dagar, men jag kan inte påstå att jag känner igen mig särskilt mycket i texten. Man reser väl för att uppleva nya saker, eller kanske för att uppleva samma sak som man verkligen gillar gång på gång - om det så är Thailands stränder eller Frankrikes vingårdar eller skidåkning i Alperna. Prestige har mycket lite med saken att göra.

Att många visar upp sina resebilder på sociala medier har nog mycket att göra med att det är då man tar bilder som är värda att lägga upp. Få människor lägger upp allt som händer i vardagen (och de som gör det blockerar man snart för att man inte orkar med dem).
Jag tror också de flesta reser för att de faktiskt uppskattar upplevelsen, äventyret, vädret eller vad det nu må vara. Det finns givetvis de som lever sitt liv mest för att få visa upp sina framgångar också, men jag hoppas och tror att de är i minoritet.

Personligen undviker jag resebider i sociala medier, känns som ett onödigt sätt att meddela världen att ens boende står tillgängligt för inbrott. Sambon delar dock inte denna åsikt :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar