Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathotet
Moderator: Redaktion
Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote
Jag hade ju förväntat mig nåt mer av texten efter den rubriken, och texten var lite ostrukturerad. Men intressant, det där med att alla egentligen söker status. Jag ser inte riktigt att det är det jag är ute efter. Jag känner bara att min moraliska kompass inte tillåter mig att göra val som jag säkert vet är dåligt för miljön, och dessutom är jag inte en förespråkare av höghastighetståg eftersom jag tror att det som pågår nu i Sverige kommer att bli vår tids Wasaskepp eller Karlsborgs fästning.
Men det är riktigt intressant att människan är så bra på att tillåta sig partiell blindhet för att klara av att att göra handlingar mot bättre vetande. Jag har ju diskuterat just flygande med familj, vänner och arbetskamrater, och det är inte populärt. Många blir faktiskt aggressiva. Det tolkar jag som att det trots allt finns ett dåligt samvete som jag väcker med mina "påhopp".
Men det är riktigt intressant att människan är så bra på att tillåta sig partiell blindhet för att klara av att att göra handlingar mot bättre vetande. Jag har ju diskuterat just flygande med familj, vänner och arbetskamrater, och det är inte populärt. Många blir faktiskt aggressiva. Det tolkar jag som att det trots allt finns ett dåligt samvete som jag väcker med mina "påhopp".
Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote
Nu handlar ju den här tråden inte om detta, egentligen, men jag är mycket lik dig i den här frågan. Att vara borta länge är inte nåt jag gillar, men jag kan ha glädje av lite resor i Sverige och möjligtvis inom Norden. Jag brukar säga att allt det som andra gillar med att resa tycker jag illa om. Dels gillar jag inte sol och värme, vilket brukar vara det vanligaste argumentet för att använda flygplan för att förflytta sig. Sen är jag nog lite introvert så jag är inte alls trakterad av det här med "möten med andra kulturer". Det kan vara intressant att läsa och höra om andra kulturer och kulturella uttryck, men inte att befinna sig mitt i det själv. Och det är väl där man brukar anklagas för att vara inskränkt.mati skrev:Jaha. Jag reser inte. Har aldrig gjort det, kommer aldrig att göra det heller. Och med tanke på alla utsläpp som flyget genererar hade jag inte rest även om jag hade gillat det.
Men jag har aldrig förstått varför det är så viktigt att resa så långt bort som möjligt. Jag trivs bäst hemma, hatar att vara borta längre än någon dag. Kalla mig inskränkt eller så. Men så är det.
Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote
Vi skulle nog kunna göra en resa tillsammans du och jag Jerker. Vi åker till Mora, det är tillräckligt långt bort. Där äter vi lunch och tittar lite på båtarna i Siljan. Sen tycker vi att det räcker med resandet och åker hem igen. Och på vägen pratar vi om inget annat än elbilar och batterier.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote
Låter underbart!mati skrev:Vi skulle nog kunna göra en resa tillsammans du och jag Jerker. Vi åker till Mora, det är tillräckligt långt bort. Där äter vi lunch och tittar lite på båtarna i Siljan. Sen tycker vi att det räcker med resandet och åker hem igen. Och på vägen pratar vi om inget annat än elbilar och batterier.
Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote
Har en kollega som är uppväxt i Mora som skrev sin doktorsavhandling inom batteriteknik. Ta med honom vet jag. Han kan nog det mesta om både bygden och era favoritämnen.mati skrev:Vi skulle nog kunna göra en resa tillsammans du och jag Jerker. Vi åker till Mora, det är tillräckligt långt bort. Där äter vi lunch och tittar lite på båtarna i Siljan. Sen tycker vi att det räcker med resandet och åker hem igen. Och på vägen pratar vi om inget annat än elbilar och batterier.
Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote
Mati, jag åker ibland till Trollhättan från Nyköping. Med en Zoe så kan jag inte välja åka norr om Vättern, annars hade jag passerat där du bor. Men vi får se om det kommer upp några laddare på strategiska platser, då kanske jag hör av mig!
Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote
Du är så välkommen. Jag har numera två laddboxar. Men vilken väg tar du då? Det är väl inte så mycket bättre söderut heller?Jerker skrev:Mati, jag åker ibland till Trollhättan från Nyköping. Med en Zoe så kan jag inte välja åka norr om Vättern, annars hade jag passerat där du bor. Men vi får se om det kommer upp några laddare på strategiska platser, då kanske jag hör av mig!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote
Jag åker E4:an till Jönköping och sen 47:an upp till Trollhättan. Jag laddar i Ödeshög, Jönköping och Floby (där ett företag har godheten att bjuda på 22 kW-laddning). Brukar klara mig att ladda helt på gratisladdare. Norröver är det dels dåliga vägar, dels är saknas helt laddare med högre effekt än 3,7 kW. Såg nu att det är nån ny laddplats i Askersund som har en kombiladdare för Chademo och CCS med typ 2 på en separat stolpe, men effekten är ännu inte avslöjad. Om det är en 22 kW så skulle jag kunna ta norra vägen nu.mati skrev:Du är så välkommen. Jag har numera två laddboxar. Men vilken väg tar du då? Det är väl inte så mycket bättre söderut heller?Jerker skrev:Mati, jag åker ibland till Trollhättan från Nyköping. Med en Zoe så kan jag inte välja åka norr om Vättern, annars hade jag passerat där du bor. Men vi får se om det kommer upp några laddare på strategiska platser, då kanske jag hör av mig!
Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote
Just det, Floby hade jag glömt. Annars är det ju fruktansvärt dåligt kring Falköping. Det finns ingenting där. De har helt fastnat i stenåldern. Norrut är det så sett bättre, en massa gratisladdare med 22kW lite överallt. Förutom kring Askersund då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote
+1Surfaren skrev:Jag tycker väl att det var onödigt fånigt skrivet, men jag kanske tänker annorlunda än gemene man. Bryr mig inte ett dugg om "status" och tycker hela konceptet är destruktivt. Har precis sålt Teslan och slipper förhoppningsvis folk som tänker "kolla på det rika äcklet i sin Tesla" härefter. Köpte inte bilen för att klättra på någon statusstege. Däremot bryr jag mig om hur planeten i stort ska klara framtiden, och elbilar anser jag vara ett litet steg i rätt riktning. Att sluta flyga, eller iaf kraftigt skära ner på flygandet, är ett annat steg vi kan ta i rätt riktning.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote
Jag har ju rest rätt mycket i mina dagar, men jag kan inte påstå att jag känner igen mig särskilt mycket i texten. Man reser väl för att uppleva nya saker, eller kanske för att uppleva samma sak som man verkligen gillar gång på gång - om det så är Thailands stränder eller Frankrikes vingårdar eller skidåkning i Alperna. Prestige har mycket lite med saken att göra.
Att många visar upp sina resebilder på sociala medier har nog mycket att göra med att det är då man tar bilder som är värda att lägga upp. Få människor lägger upp allt som händer i vardagen (och de som gör det blockerar man snart för att man inte orkar med dem).
Att många visar upp sina resebilder på sociala medier har nog mycket att göra med att det är då man tar bilder som är värda att lägga upp. Få människor lägger upp allt som händer i vardagen (och de som gör det blockerar man snart för att man inte orkar med dem).
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote
Lite intressant text i sig, men jag håller med om att den påminner om andra texter där man innerligt försöker se/hitta något oerhört fascinernande att forska om och publicera
(dvs visa hur duktig man är, vilket lite ironiskt nog hennes egen text just handlar om)...
Man kan säkert tolka in vad som helst inom vilket område som helst typ...
Ta nedanstående text och stoppa in typ 4000 tjusiga ord (och byt ut dom flesta i texten mot komplicerade och imponerande ord) och vi har en doktorsavhandling som försöker
hitta något som inte finns (nästan):
"Långhårs-mannen o dess könsdrifter.
Långhåriga män vill visa sin stora maskulinitet och på så sätt få ligga. Män som låter håret växa vill alltså attrahera honorna till parning och
på så sätt skaffa sig en fördel mot andra män. Detta mönster syns tydligt i djurvärlden där ofta den mest långhåriga får para sig, och är det inte
långt hår så är det stora muskler eller något annat som hannarna tävlar med (tex stora horn/kraftiga färger/vassa klor/lång näsa osv = bevisat).
Även hos människan kan man se spåren så långt tillbaks i tiden som våra allra första anfäder där i princip alla män som lyckats fortplanta sig var långhåriga (beviset).
Långt hår används alltså på samma sätt än i dag och återkommer som trender med jämna mellanrum.
Att det ibland försvinner beror på att när alla skaffar långt hår så blir det ingen unik fördel längre och männen söker då något annat att konkurrera med (tex resor hehe)"
Solklart, när får jag minns doktorsgrad?
(dvs visa hur duktig man är, vilket lite ironiskt nog hennes egen text just handlar om)...
Man kan säkert tolka in vad som helst inom vilket område som helst typ...
Ta nedanstående text och stoppa in typ 4000 tjusiga ord (och byt ut dom flesta i texten mot komplicerade och imponerande ord) och vi har en doktorsavhandling som försöker
hitta något som inte finns (nästan):
"Långhårs-mannen o dess könsdrifter.
Långhåriga män vill visa sin stora maskulinitet och på så sätt få ligga. Män som låter håret växa vill alltså attrahera honorna till parning och
på så sätt skaffa sig en fördel mot andra män. Detta mönster syns tydligt i djurvärlden där ofta den mest långhåriga får para sig, och är det inte
långt hår så är det stora muskler eller något annat som hannarna tävlar med (tex stora horn/kraftiga färger/vassa klor/lång näsa osv = bevisat).
Även hos människan kan man se spåren så långt tillbaks i tiden som våra allra första anfäder där i princip alla män som lyckats fortplanta sig var långhåriga (beviset).
Långt hår används alltså på samma sätt än i dag och återkommer som trender med jämna mellanrum.
Att det ibland försvinner beror på att när alla skaffar långt hår så blir det ingen unik fördel längre och männen söker då något annat att konkurrera med (tex resor hehe)"
Solklart, när får jag minns doktorsgrad?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote
Dr Bjelke. Elbilolog.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote
Dr Bjelke hade ju varit ett sjyst nick här
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote
Jag tror också de flesta reser för att de faktiskt uppskattar upplevelsen, äventyret, vädret eller vad det nu må vara. Det finns givetvis de som lever sitt liv mest för att få visa upp sina framgångar också, men jag hoppas och tror att de är i minoritet.Jerka skrev:Jag har ju rest rätt mycket i mina dagar, men jag kan inte påstå att jag känner igen mig särskilt mycket i texten. Man reser väl för att uppleva nya saker, eller kanske för att uppleva samma sak som man verkligen gillar gång på gång - om det så är Thailands stränder eller Frankrikes vingårdar eller skidåkning i Alperna. Prestige har mycket lite med saken att göra.
Att många visar upp sina resebilder på sociala medier har nog mycket att göra med att det är då man tar bilder som är värda att lägga upp. Få människor lägger upp allt som händer i vardagen (och de som gör det blockerar man snart för att man inte orkar med dem).
Personligen undviker jag resebider i sociala medier, känns som ett onödigt sätt att meddela världen att ens boende står tillgängligt för inbrott. Sambon delar dock inte denna åsikt
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote
Finns det verkligen några belägg för det där? Det brukar dyka upp som argument då och då, men det finns det några hårda fakta bakom?Legato skrev:Personligen undviker jag resebider i sociala medier, känns som ett onödigt sätt att meddela världen att ens boende står tillgängligt för inbrott. Sambon delar dock inte denna åsikt
Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote
Ska vara om man har nån inbrottstjuv i bekantskapskretsen då... För visst kan man välja vem som får se inläggen?lobbin skrev:Finns det verkligen några belägg för det där? Det brukar dyka upp som argument då och då, men det finns det några hårda fakta bakom?Legato skrev:Personligen undviker jag resebider i sociala medier, känns som ett onödigt sätt att meddela världen att ens boende står tillgängligt för inbrott. Sambon delar dock inte denna åsikt
Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote
Vet bekanta till mig som fick TVÅ inbrott hemma samma gång de var i Thailand. Där de så lagt upp bilder på att de åkt osv. Dessutom kanske lite av en "lokalkändis" i vissa avseenden så inlägget det kanske delades av ett antal.
Sen om det var inläggen på FB som verkligen var orsaken till inbrotten är ju svårt att bevisa. Då skulle man nog behöva fråga tjuvarna! Men det ryktades att det var flera på den orten som varit bortresta och det var precis de som fick inbrott.
Sen om det var inläggen på FB som verkligen var orsaken till inbrotten är ju svårt att bevisa. Då skulle man nog behöva fråga tjuvarna! Men det ryktades att det var flera på den orten som varit bortresta och det var precis de som fick inbrott.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote
Det beror givetvis på hur mycket man visar och till vilka. Om "kompisars kompisar" kan se osv.
Har man en tight liten grupp vänner och har inställningar att enbart de kan se så är det givetvis ett marginellt problem. Har man 1000-tals kontakter på sociala medier och mer öppna inställningar så är det ju självklart att man får en stor exponering.
Har flera vänner som drabbats av inbrott som delat med sig på sociala medier inför "stor publik", men nej, det är klart det är svårt att veta 100%. Det är ju en försvinnande liten andel av alla bostadsinbrott som klaras upp.
För mig är det bara ren logik att det ökar risken, sen kan man diskutera hur mycket det ökar risken... Då jag personligen inte känner något värde av att lägga upp bilder precis när det sker så offrar jag inget för att minska risken och då är det ett lätt val.
Har man en tight liten grupp vänner och har inställningar att enbart de kan se så är det givetvis ett marginellt problem. Har man 1000-tals kontakter på sociala medier och mer öppna inställningar så är det ju självklart att man får en stor exponering.
Har flera vänner som drabbats av inbrott som delat med sig på sociala medier inför "stor publik", men nej, det är klart det är svårt att veta 100%. Det är ju en försvinnande liten andel av alla bostadsinbrott som klaras upp.
För mig är det bara ren logik att det ökar risken, sen kan man diskutera hur mycket det ökar risken... Då jag personligen inte känner något värde av att lägga upp bilder precis när det sker så offrar jag inget för att minska risken och då är det ett lätt val.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote
Så varför struntar långresenärerna i klimatpåverkan?
Jag anser att det är självrationalisering då man annars skulle erkänna att man gjort något fel med att åka på långresa. och då skulle man bli en hycklare.
Men vi måste komma in i pudels kärna; är det FEL att åka på långresa om man vill vara naturvän? jag anser inte det. flygen kommer gå i vilket fall som helst och att besöka diktaturer för att det är soligt och billigt där är att förakta men samtidigt är det vår livsstil. det betyder inte att man inte skall göra ingenting alls (ugh trippelnegation), för att det går att göra NÅGOT. man kan klimatkompensera (totalt meningslöst) påverka bränsleblandningen och man kan välja att resa någon annanstans eller vara hemmavid. Däremot att totalt förbjuda och sanktionera skiten ur flygresor ser jag som överreaktioner. Lite har att göra med ekonomi och inte slå ut en bransch. men jag ser hellre att man har morötter att se till att rätt saker händer än att piska folk till underkastelse.
min mor köpte alltid morötter för att kompensera när något onyttigt köpts. låt säga att vi hade mycket morötter hemma.
Jag anser att det är självrationalisering då man annars skulle erkänna att man gjort något fel med att åka på långresa. och då skulle man bli en hycklare.
Men vi måste komma in i pudels kärna; är det FEL att åka på långresa om man vill vara naturvän? jag anser inte det. flygen kommer gå i vilket fall som helst och att besöka diktaturer för att det är soligt och billigt där är att förakta men samtidigt är det vår livsstil. det betyder inte att man inte skall göra ingenting alls (ugh trippelnegation), för att det går att göra NÅGOT. man kan klimatkompensera (totalt meningslöst) påverka bränsleblandningen och man kan välja att resa någon annanstans eller vara hemmavid. Däremot att totalt förbjuda och sanktionera skiten ur flygresor ser jag som överreaktioner. Lite har att göra med ekonomi och inte slå ut en bransch. men jag ser hellre att man har morötter att se till att rätt saker händer än att piska folk till underkastelse.
min mor köpte alltid morötter för att kompensera när något onyttigt köpts. låt säga att vi hade mycket morötter hemma.
Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote
Mickep skrev:Så varför struntar långresenärerna i klimatpåverkan?
Jag anser att det är självrationalisering då man annars skulle erkänna att man gjort något fel med att åka på långresa. och då skulle man bli en hycklare.
Men vi måste komma in i pudels kärna; är det FEL att åka på långresa om man vill vara naturvän? jag anser inte det. flygen kommer gå i vilket fall som helst och att besöka diktaturer för att det är soligt och billigt där är att förakta men samtidigt är det vår livsstil. det betyder inte att man inte skall göra ingenting alls (ugh trippelnegation), för att det går att göra NÅGOT. man kan klimatkompensera (totalt meningslöst) påverka bränsleblandningen och man kan välja att resa någon annanstans eller vara hemmavid. Däremot att totalt förbjuda och sanktionera skiten ur flygresor ser jag som överreaktioner. Lite har att göra med ekonomi och inte slå ut en bransch. men jag ser hellre att man har morötter att se till att rätt saker händer än att piska folk till underkastelse.
min mor köpte alltid morötter för att kompensera när något onyttigt köpts. låt säga att vi hade mycket morötter hemma.
Så flygen skulle gå även om ingen flög? Intressant.
Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote
Nej, flygen går för att folk köper biljetter.Mickep skrev:jag anser inte det. flygen kommer gå i vilket fall som helst
Livsstil är inget giltigt skäl att göra vad som helst. Man kan ändra sin livsstil.Mickep skrev:att besöka diktaturer för att det är soligt och billigt där är att förakta men samtidigt är det vår livsstil.
Tyvärr väldigt mycket har med ekonomi att göra. Ganska få som bryr sig om det globala klimatet. Egentligen.Mickep skrev:Lite har att göra med ekonomi och inte slå ut en bransch.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote
Helt rätt Surfaren! Det kan kännas meningslöst när man är en som avstår flygresor och 100.000 som väljer att flyga. Jag ensam ställer givetvis inte in några flyg. Men alla rörelser börjar med en eller några få och när man nått en viss kritisk massa så börjar man påverka sin omvärld. Jag vet inte var brytpunkten ligger men det räcker kanske med att 1/3 flygstolar står tomma för att man ska börja ställa in flighter? Då minskar flygandet i praktiken.Surfaren skrev:Nej, flygen går för att folk köper biljetter.Mickep skrev:jag anser inte det. flygen kommer gå i vilket fall som helst
Livsstil är inget giltigt skäl att göra vad som helst. Man kan ändra sin livsstil.Mickep skrev:att besöka diktaturer för att det är soligt och billigt där är att förakta men samtidigt är det vår livsstil.
Tyvärr väldigt mycket har med ekonomi att göra. Ganska få som bryr sig om det globala klimatet. Egentligen.Mickep skrev:Lite har att göra med ekonomi och inte slå ut en bransch.
Jag tycker att man ska begränsa sitt nöjesflygande så att den nödvändiga yrkestrafiken kan fortgå. Flyget är en fruktansvärd miljöbov och är man det minsta intresserad av att försöka få ordning på den skenande uppvärmningen av jorden så bör man verkligen ransonera sitt flygande så gott man kan. Observera att finlandsbåtarna är lika stora miljöbovar som flyget...
Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote
Men, du har ju kort hår!Bjelke skrev:Lite intressant text i sig, men jag håller med om att den påminner om andra texter där man innerligt försöker se/hitta något oerhört fascinernande att forska om och publicera
(dvs visa hur duktig man är, vilket lite ironiskt nog hennes egen text just handlar om)...
Man kan säkert tolka in vad som helst inom vilket område som helst typ...
Ta nedanstående text och stoppa in typ 4000 tjusiga ord (och byt ut dom flesta i texten mot komplicerade och imponerande ord) och vi har en doktorsavhandling som försöker
hitta något som inte finns (nästan):
"Långhårs-mannen o dess könsdrifter.
Långhåriga män vill visa sin stora maskulinitet och på så sätt få ligga. Män som låter håret växa vill alltså attrahera honorna till parning och
på så sätt skaffa sig en fördel mot andra män. Detta mönster syns tydligt i djurvärlden där ofta den mest långhåriga får para sig, och är det inte
långt hår så är det stora muskler eller något annat som hannarna tävlar med (tex stora horn/kraftiga färger/vassa klor/lång näsa osv = bevisat).
Även hos människan kan man se spåren så långt tillbaks i tiden som våra allra första anfäder där i princip alla män som lyckats fortplanta sig var långhåriga (beviset).
Långt hår används alltså på samma sätt än i dag och återkommer som trender med jämna mellanrum.
Att det ibland försvinner beror på att när alla skaffar långt hår så blir det ingen unik fördel längre och männen söker då något annat att konkurrera med (tex resor hehe)"
Solklart, när får jag minns doktorsgrad?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote
Tala om polariserande text. Jag anser att man kan tycka om elbilar OCH att resa långt. Att göra det svårare för gemene man att flyga genom högre avgift på flyget kommer inte att främja interaktionen mellan människor långt ifrån varandra. Både kultur och ekonomin mår bra av att människor möts. Jag kommer att fortsätta köra min elbil, sopsortera, köpa ekologiskt OCH resa mycket - och det med gott samvete.