Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathotet

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Jerka »

Jag har ju rest rätt mycket i mina dagar, men jag kan inte påstå att jag känner igen mig särskilt mycket i texten. Man reser väl för att uppleva nya saker, eller kanske för att uppleva samma sak som man verkligen gillar gång på gång - om det så är Thailands stränder eller Frankrikes vingårdar eller skidåkning i Alperna. Prestige har mycket lite med saken att göra.

Att många visar upp sina resebilder på sociala medier har nog mycket att göra med att det är då man tar bilder som är värda att lägga upp. Få människor lägger upp allt som händer i vardagen (och de som gör det blockerar man snart för att man inte orkar med dem).
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Bjelke »

Lite intressant text i sig, men jag håller med om att den påminner om andra texter där man innerligt försöker se/hitta något oerhört fascinernande att forska om och publicera
(dvs visa hur duktig man är, vilket lite ironiskt nog hennes egen text just handlar om)...
Man kan säkert tolka in vad som helst inom vilket område som helst typ...
Ta nedanstående text och stoppa in typ 4000 tjusiga ord (och byt ut dom flesta i texten mot komplicerade och imponerande ord) och vi har en doktorsavhandling som försöker
hitta något som inte finns (nästan):

"Långhårs-mannen o dess könsdrifter.

Långhåriga män vill visa sin stora maskulinitet och på så sätt få ligga. Män som låter håret växa vill alltså attrahera honorna till parning och
på så sätt skaffa sig en fördel mot andra män. Detta mönster syns tydligt i djurvärlden där ofta den mest långhåriga får para sig, och är det inte
långt hår så är det stora muskler eller något annat som hannarna tävlar med (tex stora horn/kraftiga färger/vassa klor/lång näsa osv = bevisat).
Även hos människan kan man se spåren så långt tillbaks i tiden som våra allra första anfäder där i princip alla män som lyckats fortplanta sig var långhåriga (beviset).
Långt hår används alltså på samma sätt än i dag och återkommer som trender med jämna mellanrum.
Att det ibland försvinner beror på att när alla skaffar långt hår så blir det ingen unik fördel längre och männen söker då något annat att konkurrera med (tex resor hehe)"

Solklart, när får jag minns doktorsgrad? :mrgreen: :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av mati »

Dr Bjelke. Elbilolog.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Bjelke »

Dr Bjelke hade ju varit ett sjyst nick här ;) :lol: :mrgreen: :ugeek:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Legato »

Jerka skrev:
Jag har ju rest rätt mycket i mina dagar, men jag kan inte påstå att jag känner igen mig särskilt mycket i texten. Man reser väl för att uppleva nya saker, eller kanske för att uppleva samma sak som man verkligen gillar gång på gång - om det så är Thailands stränder eller Frankrikes vingårdar eller skidåkning i Alperna. Prestige har mycket lite med saken att göra.

Att många visar upp sina resebilder på sociala medier har nog mycket att göra med att det är då man tar bilder som är värda att lägga upp. Få människor lägger upp allt som händer i vardagen (och de som gör det blockerar man snart för att man inte orkar med dem).
Jag tror också de flesta reser för att de faktiskt uppskattar upplevelsen, äventyret, vädret eller vad det nu må vara. Det finns givetvis de som lever sitt liv mest för att få visa upp sina framgångar också, men jag hoppas och tror att de är i minoritet.

Personligen undviker jag resebider i sociala medier, känns som ett onödigt sätt att meddela världen att ens boende står tillgängligt för inbrott. Sambon delar dock inte denna åsikt :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av lobbin »

Legato skrev:
Personligen undviker jag resebider i sociala medier, känns som ett onödigt sätt att meddela världen att ens boende står tillgängligt för inbrott. Sambon delar dock inte denna åsikt :lol:
Finns det verkligen några belägg för det där? Det brukar dyka upp som argument då och då, men det finns det några hårda fakta bakom?
Verdi

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Verdi »

lobbin skrev:
Legato skrev:
Personligen undviker jag resebider i sociala medier, känns som ett onödigt sätt att meddela världen att ens boende står tillgängligt för inbrott. Sambon delar dock inte denna åsikt :lol:
Finns det verkligen några belägg för det där? Det brukar dyka upp som argument då och då, men det finns det några hårda fakta bakom?
Ska vara om man har nån inbrottstjuv i bekantskapskretsen då... För visst kan man välja vem som får se inläggen?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Leo »

Vet bekanta till mig som fick TVÅ inbrott hemma samma gång de var i Thailand. Där de så lagt upp bilder på att de åkt osv. Dessutom kanske lite av en "lokalkändis" i vissa avseenden så inlägget det kanske delades av ett antal.

Sen om det var inläggen på FB som verkligen var orsaken till inbrotten är ju svårt att bevisa. Då skulle man nog behöva fråga tjuvarna! Men det ryktades att det var flera på den orten som varit bortresta och det var precis de som fick inbrott.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Legato »

Det beror givetvis på hur mycket man visar och till vilka. Om "kompisars kompisar" kan se osv.

Har man en tight liten grupp vänner och har inställningar att enbart de kan se så är det givetvis ett marginellt problem. Har man 1000-tals kontakter på sociala medier och mer öppna inställningar så är det ju självklart att man får en stor exponering.

Har flera vänner som drabbats av inbrott som delat med sig på sociala medier inför "stor publik", men nej, det är klart det är svårt att veta 100%. Det är ju en försvinnande liten andel av alla bostadsinbrott som klaras upp.

För mig är det bara ren logik att det ökar risken, sen kan man diskutera hur mycket det ökar risken... Då jag personligen inte känner något värde av att lägga upp bilder precis när det sker så offrar jag inget för att minska risken och då är det ett lätt val.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Mickep »

Så varför struntar långresenärerna i klimatpåverkan?
Jag anser att det är självrationalisering då man annars skulle erkänna att man gjort något fel med att åka på långresa. och då skulle man bli en hycklare.
Men vi måste komma in i pudels kärna; är det FEL att åka på långresa om man vill vara naturvän? jag anser inte det. flygen kommer gå i vilket fall som helst och att besöka diktaturer för att det är soligt och billigt där är att förakta men samtidigt är det vår livsstil. det betyder inte att man inte skall göra ingenting alls (ugh trippelnegation), för att det går att göra NÅGOT. man kan klimatkompensera (totalt meningslöst) påverka bränsleblandningen och man kan välja att resa någon annanstans eller vara hemmavid. Däremot att totalt förbjuda och sanktionera skiten ur flygresor ser jag som överreaktioner. Lite har att göra med ekonomi och inte slå ut en bransch. men jag ser hellre att man har morötter att se till att rätt saker händer än att piska folk till underkastelse.

min mor köpte alltid morötter för att kompensera när något onyttigt köpts. låt säga att vi hade mycket morötter hemma.
Verdi

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Så varför struntar långresenärerna i klimatpåverkan?
Jag anser att det är självrationalisering då man annars skulle erkänna att man gjort något fel med att åka på långresa. och då skulle man bli en hycklare.
Men vi måste komma in i pudels kärna; är det FEL att åka på långresa om man vill vara naturvän? jag anser inte det. flygen kommer gå i vilket fall som helst och att besöka diktaturer för att det är soligt och billigt där är att förakta men samtidigt är det vår livsstil. det betyder inte att man inte skall göra ingenting alls (ugh trippelnegation), för att det går att göra NÅGOT. man kan klimatkompensera (totalt meningslöst) påverka bränsleblandningen och man kan välja att resa någon annanstans eller vara hemmavid. Däremot att totalt förbjuda och sanktionera skiten ur flygresor ser jag som överreaktioner. Lite har att göra med ekonomi och inte slå ut en bransch. men jag ser hellre att man har morötter att se till att rätt saker händer än att piska folk till underkastelse.

min mor köpte alltid morötter för att kompensera när något onyttigt köpts. låt säga att vi hade mycket morötter hemma.

Så flygen skulle gå även om ingen flög? Intressant.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Surfaren »

Mickep skrev:
jag anser inte det. flygen kommer gå i vilket fall som helst
Nej, flygen går för att folk köper biljetter.
Mickep skrev:
att besöka diktaturer för att det är soligt och billigt där är att förakta men samtidigt är det vår livsstil.
Livsstil är inget giltigt skäl att göra vad som helst. Man kan ändra sin livsstil.
Mickep skrev:
Lite har att göra med ekonomi och inte slå ut en bransch.
Tyvärr väldigt mycket har med ekonomi att göra. Ganska få som bryr sig om det globala klimatet. Egentligen.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Jerker »

Surfaren skrev:
Mickep skrev:
jag anser inte det. flygen kommer gå i vilket fall som helst
Nej, flygen går för att folk köper biljetter.
Mickep skrev:
att besöka diktaturer för att det är soligt och billigt där är att förakta men samtidigt är det vår livsstil.
Livsstil är inget giltigt skäl att göra vad som helst. Man kan ändra sin livsstil.
Mickep skrev:
Lite har att göra med ekonomi och inte slå ut en bransch.
Tyvärr väldigt mycket har med ekonomi att göra. Ganska få som bryr sig om det globala klimatet. Egentligen.
Helt rätt Surfaren! Det kan kännas meningslöst när man är en som avstår flygresor och 100.000 som väljer att flyga. Jag ensam ställer givetvis inte in några flyg. Men alla rörelser börjar med en eller några få och när man nått en viss kritisk massa så börjar man påverka sin omvärld. Jag vet inte var brytpunkten ligger men det räcker kanske med att 1/3 flygstolar står tomma för att man ska börja ställa in flighter? Då minskar flygandet i praktiken.

Jag tycker att man ska begränsa sitt nöjesflygande så att den nödvändiga yrkestrafiken kan fortgå. Flyget är en fruktansvärd miljöbov och är man det minsta intresserad av att försöka få ordning på den skenande uppvärmningen av jorden så bör man verkligen ransonera sitt flygande så gott man kan. Observera att finlandsbåtarna är lika stora miljöbovar som flyget...
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av themax »

Bjelke skrev:
Lite intressant text i sig, men jag håller med om att den påminner om andra texter där man innerligt försöker se/hitta något oerhört fascinernande att forska om och publicera
(dvs visa hur duktig man är, vilket lite ironiskt nog hennes egen text just handlar om)...
Man kan säkert tolka in vad som helst inom vilket område som helst typ...
Ta nedanstående text och stoppa in typ 4000 tjusiga ord (och byt ut dom flesta i texten mot komplicerade och imponerande ord) och vi har en doktorsavhandling som försöker
hitta något som inte finns (nästan):

"Långhårs-mannen o dess könsdrifter.

Långhåriga män vill visa sin stora maskulinitet och på så sätt få ligga. Män som låter håret växa vill alltså attrahera honorna till parning och
på så sätt skaffa sig en fördel mot andra män. Detta mönster syns tydligt i djurvärlden där ofta den mest långhåriga får para sig, och är det inte
långt hår så är det stora muskler eller något annat som hannarna tävlar med (tex stora horn/kraftiga färger/vassa klor/lång näsa osv = bevisat).
Även hos människan kan man se spåren så långt tillbaks i tiden som våra allra första anfäder där i princip alla män som lyckats fortplanta sig var långhåriga (beviset).
Långt hår används alltså på samma sätt än i dag och återkommer som trender med jämna mellanrum.
Att det ibland försvinner beror på att när alla skaffar långt hår så blir det ingen unik fördel längre och männen söker då något annat att konkurrera med (tex resor hehe)"

Solklart, när får jag minns doktorsgrad? :mrgreen: :lol:
Men, du har ju kort hår! ;-)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Sealord
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 apr 2016 18:50
Ort: Ekerö

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Sealord »

Tala om polariserande text. Jag anser att man kan tycka om elbilar OCH att resa långt. Att göra det svårare för gemene man att flyga genom högre avgift på flyget kommer inte att främja interaktionen mellan människor långt ifrån varandra. Både kultur och ekonomin mår bra av att människor möts. Jag kommer att fortsätta köra min elbil, sopsortera, köpa ekologiskt OCH resa mycket - och det med gott samvete.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Jerka »

Vi måste fixa elektriska flyg och sluta använda fossila bränslen helt. Det är enda sättet att lösa klimatfrågan. Visst, ska man bara runt i Sverige, Norden eller möjligtvis Tyskland så går det väl bra att åka tåg, men det är ju svårt att åka till Island eller Thailand den vägen - och det känns som en dödsdömd idé att förlita sig på att folk slutar flyga på grund av oro för klimatet.

Dags för oss ingenjörer att rädda planeten.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Jerker »

Sealord skrev:
Tala om polariserande text. Jag anser att man kan tycka om elbilar OCH att resa långt. Att göra det svårare för gemene man att flyga genom högre avgift på flyget kommer inte att främja interaktionen mellan människor långt ifrån varandra. Både kultur och ekonomin mår bra av att människor möts. Jag kommer att fortsätta köra min elbil, sopsortera, köpa ekologiskt OCH resa mycket - och det med gott samvete.
Bra att du med gott samvete kan smutsa ner naturen när det faktiskt är möjligt att låta bli!

Problemet är att flyget idag är kraftig subventionerat och konkurrerar ojämlikt med andra transportslag. Man har inte samma skatter på bränslet och i sin tävlan om att få internationella flygplatser inom sina gränser så öser kommunerna pengar över flygbolagen vilket gör det möjligt för dessa att ha osannolikt låga biljettpriser. Jag tycker att det minsta man ska göra är att rätta till detta missförhållande.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Jerker »

Jerka skrev:
Vi måste fixa elektriska flyg och sluta använda fossila bränslen helt. Det är enda sättet att lösa klimatfrågan. Visst, ska man bara runt i Sverige, Norden eller möjligtvis Tyskland så går det väl bra att åka tåg, men det är ju svårt att åka till Island eller Thailand den vägen - och det känns som en dödsdömd idé att förlita sig på att folk slutar flyga på grund av oro för klimatet.

Dags för oss ingenjörer att rädda planeten.
Precis samma som med elbilar. Men under tiden kan vi väl nöja oss med att göra flygresor som är nödvändiga och undvika nöjesresor.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av mati »

Jerka skrev:
Dags för oss ingenjörer att rädda planeten.
Jag gör i alla fall så gott jag kan. ;)
När jag en dag sitter på hemmet och dreglar i min välling så vill jag med gott samvete kunna säga att jag har i alla fall försökt att vara med och rädda världen. Få se hur det går.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Legato »

Jag körde lika mycket bil (nästan) före Teslan men är glad att kunna minska min klimatpåverkan samt påverka andra att gå över till elektriskt.

På samma sätt ser jag fram emot elektriskt flyg, vilket inte verkar ligga så långt bort, och jag kommer definitivt vara beredd att betala extra i början för att gynna den transformationen också.

Jag är för höga skatter på allt som skadar miljön, inklusive flygbränsle, det skulle också driva på transformationen. Jag tycker dock man ska få flyga precis så mycket man vill, men önskar att man tvingades betala för de negativa externa effekter det medför.

Jag tror inte alls på "deep green" tankarna med att hämma teknik och utveckling och förvänta sig att folk kollektivt ska gå ihop och sluta resa. Ekonomiska styrmedel är (som vanligt) det enda logiska och det enda som funkar imo.

Många pratar om att jobbresor skulle vara mer ok än nöjesresor. Jag tycker generellt tvärtom. Jobbresorna kan för det mesta ersättas med virtuella möten. Att uppleva nya länder, miljöer, möten med människor osv virtuellt funkar däremot inte så bra... Tror dessutom mycket av den rasism vi har i samhället idag beror på att så pass få reser och bor utomlands. Reser man mycket och verkligen upplever andra kulturer så förstår man snabbt vilket nonsens det är som tex SD predikar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
Jag körde lika mycket bil (nästan) före Teslan men är glad att kunna minska min klimatpåverkan samt påverka andra att gå över till elektriskt.

På samma sätt ser jag fram emot elektriskt flyg, vilket inte verkar ligga så långt bort, och jag kommer definitivt vara beredd att betala extra i början för att gynna den transformationen också.

Jag är för höga skatter på allt som skadar miljön, inklusive flygbränsle, det skulle också driva på transformationen. Jag tycker dock man ska få flyga precis så mycket man vill, men önskar att man tvingades betala för de negativa externa effekter det medför.

Jag tror inte alls på "deep green" tankarna med att hämma teknik och utveckling och förvänta sig att folk kollektivt ska gå ihop och sluta resa. Ekonomiska styrmedel är (som vanligt) det enda logiska och det enda som funkar imo.

Många pratar om att jobbresor skulle vara mer ok än nöjesresor. Jag tycker generellt tvärtom. Jobbresorna kan för det mesta ersättas med virtuella möten. Att uppleva nya länder, miljöer, möten med människor osv virtuellt funkar däremot inte så bra... Tror dessutom mycket av den rasism vi har i samhället idag beror på att så pass få reser och bor utomlands. Reser man mycket och verkligen upplever andra kulturer så förstår man snabbt vilket nonsens det är som tex SD predikar.
+1
Bra skrivet Legato
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Jerker »

Det finns jobb- och studieresor som är nödvändiga, och de är OK. Naturligtvis ska man undvika onödiga jobbresor också.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Jerka »

Vi hade en sån här tråd för ett tag sen och jag säger som jag sa då:

Det är lätt att låta bli att flyga när man inte har resor som största intresse.
Det är lätt att låta bli att äta kött när man ändå inte är så förtjust i det.
Det är lätt att låta bli att köra bil om man bor i Stockholms innerstad.
Det är lätt att handla ekologiskt om man har det gott ställt ekonomiskt.
Det är lätt att klanka ner på andra vars liv inte ser ut som ens eget.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Jerker »

Jerka skrev:
Vi hade en sån här tråd för ett tag sen och jag säger som jag sa då:

Det är lätt att låta bli att flyga när man inte har resor som största intresse.
Det är lätt att låta bli att äta kött när man ändå inte är så förtjust i det.
Det är lätt att låta bli att köra bil om man bor i Stockholms innerstad.
Det är lätt att handla ekologiskt om man har det gott ställt ekonomiskt.
Det är lätt att klanka ner på andra vars liv inte ser ut som ens eget.
Jorden, som vi känner den, håller på att gå under. Man kan komma med vilka undanflykter man vill, men det hjälper inte emot den globala uppvärmningen. Det finns bara ett sätt att motverka det, och det kommer att svida för alla, men alternativet är ännu värre, särskilt för våra barn.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Därför struntar medelklassens långresenärer i klimathote

Inlägg av Bjelke »

themax skrev:
Bjelke skrev:
Lite intressant text i sig, men jag håller med om att den påminner om andra texter där man innerligt försöker se/hitta något oerhört fascinernande att forska om och publicera
(dvs visa hur duktig man är, vilket lite ironiskt nog hennes egen text just handlar om)...
Man kan säkert tolka in vad som helst inom vilket område som helst typ...
Ta nedanstående text och stoppa in typ 4000 tjusiga ord (och byt ut dom flesta i texten mot komplicerade och imponerande ord) och vi har en doktorsavhandling som försöker
hitta något som inte finns (nästan):

"Långhårs-mannen o dess könsdrifter.

Långhåriga män vill visa sin stora maskulinitet och på så sätt få ligga. Män som låter håret växa vill alltså attrahera honorna till parning och
på så sätt skaffa sig en fördel mot andra män. Detta mönster syns tydligt i djurvärlden där ofta den mest långhåriga får para sig, och är det inte
långt hår så är det stora muskler eller något annat som hannarna tävlar med (tex stora horn/kraftiga färger/vassa klor/lång näsa osv = bevisat).
Även hos människan kan man se spåren så långt tillbaks i tiden som våra allra första anfäder där i princip alla män som lyckats fortplanta sig var långhåriga (beviset).
Långt hår används alltså på samma sätt än i dag och återkommer som trender med jämna mellanrum.
Att det ibland försvinner beror på att när alla skaffar långt hår så blir det ingen unik fördel längre och männen söker då något annat att konkurrera med (tex resor hehe)"

Solklart, när får jag minns doktorsgrad? :mrgreen: :lol:
Men, du har ju kort hår! ;-)
:lol: jag satsade på en Tesla istället :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar