Koboltgruvor
Moderator: Redaktion
Re: Koboltgruvor
Kobolten kan mycket väl bli en flaskhals i batteritillverkningen, varken Tesla eller BMW använder någon kobolt från Kongo.
LG chem har köpt upp nickelgruvor där de räknar med att även kunna utvinna kobolt
Tesla är på gång med en ny gruva i Kanada för att säkra sitt Kobolt behov
WV har varit i förhandlingar och försökt säkra leverantör på kobolt, men misslyckats Frågan är om det någonsin kommer några vettiga elbilar till vettigt pris från denna koncern innan de är i konkurs?
LG chem har köpt upp nickelgruvor där de räknar med att även kunna utvinna kobolt
Tesla är på gång med en ny gruva i Kanada för att säkra sitt Kobolt behov
WV har varit i förhandlingar och försökt säkra leverantör på kobolt, men misslyckats Frågan är om det någonsin kommer några vettiga elbilar till vettigt pris från denna koncern innan de är i konkurs?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Koboltgruvor
Tror du verkligen att VW går i konkurs för att de inte klarar skaka fram 100 000 elbilar per år??Limbster skrev:Kobolten kan mycket väl bli en flaskhals i batteritillverkningen, varken Tesla eller BMW använder någon kobolt från Kongo.
LG chem har köpt upp nickelgruvor där de räknar med att även kunna utvinna kobolt
Tesla är på gång med en ny gruva i Kanada för att säkra sitt Kobolt behov
WV har varit i förhandlingar och försökt säkra leverantör på kobolt, men misslyckats Frågan är om det någonsin kommer några vettiga elbilar till vettigt pris från denna koncern innan de är i konkurs?
Re: Kobolt gruvor
Orka... ta en bulle och softa vet ja.nek0 skrev:Bra inställning det här.HelectriC skrev:Tur att bensin och diesel är så rent och fint från brunn till hjul då
Varför vill vi köra elbilar?
Bara för att fossil bilar skiter ner behöver inte elbilen bli likadan .
Tycker man hela tiden försvarar sina dåliga drag med någon annans dåliga drag.
Vi vet att bensin är skit och de skiter ner miljön punkt.
Vad ska vi göra för att det vi ersätter bensin med inte är samma skit? Det är det man ska ha fokus på.
Om man ska tänka som du skrev då kan ja sova lugnt för min granne kör en Volvo v70 som släpper ut 211g CO2. Min diesel släpper 117g Co2.
Nej jag är inte nöjd med detta, mitt mål är 0g CO2 och jag skiter i vad min granne gör.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Kobolt gruvor
Jo det går ganska bra egentligen. Rent blir det ju aldrig dock.Xmag skrev:Det står nog inte så bra till med oljeutvinningen i Kongo heller...
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Kobolt gruvor
+1Gustafsson skrev:Gruvbrytning är ett jättestort miljöproblem för de som drabbas. Bör väl inte var större vad gäller kobolt än andra mineraler/metaller
Hoppas de stora bolagen tar ansvar och främjar gruvor som bryter så "hälsovänligt" som möjligt. Batterier behövs ju i snart sagt varje pryl idag och bilarna behöver väldigt mycket batterier...
De länder där brytning pågår är väl knappast världsledande vad gäller arbetsmiljöfrågor heller. Hur ser det ut vad gäller gruvnäringen i stort ? Tänker mig att det finns mycket att göra där också fortfarande.
Hur är det med utvinningen av järn för stålplåtstillverkning ? Teslan är ju gjord av aluminium mest hur ser den utvinningen ut. Omöjligt för en lekman att veta vad som är bra/minst dåligt !
Min kommentar innan var att man inte ska peka på någon som gör något dåligt när man själv inte är helt ren utan se till att göra vad du kan så att det du gör är ok
Tar inte part för varken el eller bensin eller något annat
Är bara trött på pajkastningen bensin mot batterier och tvärtom istället för att alla gör något åt det man förespråkar så att det blir bättre
Re: Koboltgruvor
Otroligt vilket ansvar Tesla tagit känns extra bra att köra den nu
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Koboltgruvor
Men känns lite pinsamt att inte äpple kan garantera 0 barnarbetare och vettiga förhållanden faktiskt väldigt besviken
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Koboltgruvor
Nej men de lär gå i konkurs om de bara kan skaka fram några hundra tusen elbilar per år, de har en stor transformation de måste göra för att överleva https://pushevs.com/2017/10/14/volkswag ... lity-2025/nek0 skrev:Tror du verkligen att VW går i konkurs för att de inte klarar skaka fram 100 000 elbilar per år??Limbster skrev:Kobolten kan mycket väl bli en flaskhals i batteritillverkningen, varken Tesla eller BMW använder någon kobolt från Kongo.
LG chem har köpt upp nickelgruvor där de räknar med att även kunna utvinna kobolt
Tesla är på gång med en ny gruva i Kanada för att säkra sitt Kobolt behov
WV har varit i förhandlingar och försökt säkra leverantör på kobolt, men misslyckats Frågan är om det någonsin kommer några vettiga elbilar till vettigt pris från denna koncern innan de är i konkurs?
De är så pass stora att en ständig produktion på högvolym är helt nödvändig, när kunder vill ha elbilar och andra kan sälja kan man inte stå där utan lämpliga elbilar
https://investingnews.com/daily/resourc ... ply-deals/
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Koboltgruvor
Som jag förstått det är det mesta av volym av Kobolt som framställs/används i världen i dag restprodukt" vid brytning av andra råvaror, tex koppar. Dessutom är det på få platser i världen idag det sker.
Kändes inte riktigt som det kom fram i artikeln (läste den dock bara snabbt).
Sen är ju frågan om dessa gruvor är bättre/sämre än den i artikeln en annan fråga? Kan dock misstänka att de stora kommersiella gruvorna drivs mer mekaniserat osv.
Så frågan är ju snarare hur ser Koboltbrytningen ut om efterfrågan ökas x10 eller x100? Är det fortfarande främst samma områden där man får fram Kobolt eller börjar man ta fram det på andra ställen?
Tas det över av stora mekaniserade gruvbolag eller exploderar marknaden för små lokala manuella gruvor med barnarbetare som den i artikeln?
Tyvärr lär ju inte "rikedomarna" hamna hos folket i Kongo eller på andra platser i världen oavsett.
https://www.google.se/amp/s/www.fool.co ... -2017.aspx
Kändes inte riktigt som det kom fram i artikeln (läste den dock bara snabbt).
Sen är ju frågan om dessa gruvor är bättre/sämre än den i artikeln en annan fråga? Kan dock misstänka att de stora kommersiella gruvorna drivs mer mekaniserat osv.
Så frågan är ju snarare hur ser Koboltbrytningen ut om efterfrågan ökas x10 eller x100? Är det fortfarande främst samma områden där man får fram Kobolt eller börjar man ta fram det på andra ställen?
Tas det över av stora mekaniserade gruvbolag eller exploderar marknaden för små lokala manuella gruvor med barnarbetare som den i artikeln?
Tyvärr lär ju inte "rikedomarna" hamna hos folket i Kongo eller på andra platser i världen oavsett.
https://www.google.se/amp/s/www.fool.co ... -2017.aspx
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Koboltgruvor
+1Simon skrev:Lösningen på koboltproblemet är att ge gruvarbetarna mänskliga arbetsvillkor.
Lösningen på petroleumproblemet är att sluta helt.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Koboltgruvor
Läste ochså Aftonbladets kobolt reportage och ja det är inte bra att speciellt barn i dessa länder jobbar med utvinning med allt det innebär. Men det är inte riktigt där problemet ligger.
Dessa länder har andra underliggande problem som orsakar detta.
Om kobolt utvinningen skulle ske ordentligt med företag och maskiner som vi är vana vid från västländer (och hoppas att de gör det snart) så skulle dessa barn få göra något annat istället som gräva på soptippar och elda elskrot för att utvinna koppar eller något annat. Levnadsstandarten måste upp så barn får vara barn och slippa göra skitgöra för att överleva.
Ett bra initiativ är: https://www.jointrine.com/
Internationella samfundet och företagen måste ligga på länders regeringar att skapa hållbara sätt att utvinna metaller och funkar inte det så hitta nya fyndigheter och det är nog just det som pågår.
Alternativt komma upp med nya batterikemier som inte kräver dessa problematiska metaller. Vilket ochså pågår i allra högsta grad.
Förut var det Lithium som var problemet nu verkar drevet lugnat sig där för att skifta fokus.
Sen har vi tex. konfliktdiamanter som väst åtrår. Där kan vi prata om onödigt lidande.
Dessa länder har andra underliggande problem som orsakar detta.
Om kobolt utvinningen skulle ske ordentligt med företag och maskiner som vi är vana vid från västländer (och hoppas att de gör det snart) så skulle dessa barn få göra något annat istället som gräva på soptippar och elda elskrot för att utvinna koppar eller något annat. Levnadsstandarten måste upp så barn får vara barn och slippa göra skitgöra för att överleva.
Ett bra initiativ är: https://www.jointrine.com/
Internationella samfundet och företagen måste ligga på länders regeringar att skapa hållbara sätt att utvinna metaller och funkar inte det så hitta nya fyndigheter och det är nog just det som pågår.
Alternativt komma upp med nya batterikemier som inte kräver dessa problematiska metaller. Vilket ochså pågår i allra högsta grad.
Förut var det Lithium som var problemet nu verkar drevet lugnat sig där för att skifta fokus.
Sen har vi tex. konfliktdiamanter som väst åtrår. Där kan vi prata om onödigt lidande.
MYLR-24
Re: Kobolt gruvor
Jag tänkte på hur människorna behandlas. Tycker mig ha läst en del om hur befolkningen tvångsförflyttats på grund av oljefyndigheter och pipeline byggande. Klart är att det inte bara är kobolt som orsakar lidande i dessa länder. Det gäller nog all råvarufranställning.HelectriC skrev:Jo det går ganska bra egentligen. Rent blir det ju aldrig dock.Xmag skrev:Det står nog inte så bra till med oljeutvinningen i Kongo heller...
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Re: Kobolt gruvor
Ja, de flesta afrikanska länder med oljeutvinning har noll respekt för befolkningen och har noll intresse att dela rikedomarna med större delen av befolkningen, så det är ganska kass ja.Xmag skrev:Jag tänkte på hur människorna behandlas. Tycker mig ha läst en del om hur befolkningen tvångsförflyttats på grund av oljefyndigheter och pipeline byggande. Klart är att det inte bara är kobolt som orsakar lidande i dessa länder. Det gäller nog all råvarufranställning.HelectriC skrev:Jo det går ganska bra egentligen. Rent blir det ju aldrig dock.Xmag skrev:Det står nog inte så bra till med oljeutvinningen i Kongo heller...
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Kobolt gruvor
Det är ju inte länderna i sig som saknar respekt för befolkningen, det är ju diktatorer/regimer som får duktigt betalt av västerländska företag (som tex Lundin Petroleum som tidigare hade Carl Bildt i styrelsen) för att se till att befolkningen inte "hindrar" (läs bor kvar i sina hem tex) det västerländska bolagets möjligheter att plocka med sig landets naturresurser...HelectriC skrev:Ja, de flesta afrikanska länder med oljeutvinning har noll respekt för befolkningen och har noll intresse att dela rikedomarna med större delen av befolkningen, så det är ganska kass ja.Xmag skrev:Jag tänkte på hur människorna behandlas. Tycker mig ha läst en del om hur befolkningen tvångsförflyttats på grund av oljefyndigheter och pipeline byggande. Klart är att det inte bara är kobolt som orsakar lidande i dessa länder. Det gäller nog all råvarufranställning.HelectriC skrev:Jo det går ganska bra egentligen. Rent blir det ju aldrig dock.Xmag skrev:Det står nog inte så bra till med oljeutvinningen i Kongo heller...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Kobolt gruvor
Ja problemet är ofta ofantligt korrupta ledare i många av de Afrikanska länderna Och nu är Kina på god väg att säkra försörjning av mängder med råvaror i Afrika, t.ex. för kobolt i Kongo som man kan läsa i artikeln. Säkert helt mutfritt...Legato skrev:Det är ju inte länderna i sig som saknar respekt för befolkningen, det är ju diktatorer/regimer som får duktigt betalt av västerländska företag (som tex Lundin Petroleum som tidigare hade Carl Bildt i styrelsen) för att se till att befolkningen inte "hindrar" (läs bor kvar i sina hem tex) det västerländska bolagets möjligheter att plocka med sig landets naturresurser...HelectriC skrev:Ja, de flesta afrikanska länder med oljeutvinning har noll respekt för befolkningen och har noll intresse att dela rikedomarna med större delen av befolkningen, så det är ganska kass ja.Xmag skrev:Jag tänkte på hur människorna behandlas. Tycker mig ha läst en del om hur befolkningen tvångsförflyttats på grund av oljefyndigheter och pipeline byggande. Klart är att det inte bara är kobolt som orsakar lidande i dessa länder. Det gäller nog all råvarufranställning.HelectriC skrev:Jo det går ganska bra egentligen. Rent blir det ju aldrig dock.Xmag skrev:Det står nog inte så bra till med oljeutvinningen i Kongo heller...
Re: Kobolt gruvor
Så fungerar ju svenska staten också. Tvångsinlösen (expropriation) gäller vid ex vägbygge, naturreservat, mobilmaster mm. Och invånarna i Norrland ser inte mycket av pengarna som kommer från skogen, malmen och elektriciteten. Ändå blir det ett, ursäkta språket, jävla liv på t ex Stockholmare när en liten del av pengarna ska tillbaka i form av kommunal utjämning.Legato skrev:Det är ju inte länderna i sig som saknar respekt för befolkningen, det är ju diktatorer/regimer som får duktigt betalt av västerländska företag (som tex Lundin Petroleum som tidigare hade Carl Bildt i styrelsen) för att se till att befolkningen inte "hindrar" (läs bor kvar i sina hem tex) det västerländska bolagets möjligheter att plocka med sig landets naturresurser...HelectriC skrev:Ja, de flesta afrikanska länder med oljeutvinning har noll respekt för befolkningen och har noll intresse att dela rikedomarna med större delen av befolkningen, så det är ganska kass ja.Xmag skrev:Jag tänkte på hur människorna behandlas. Tycker mig ha läst en del om hur befolkningen tvångsförflyttats på grund av oljefyndigheter och pipeline byggande. Klart är att det inte bara är kobolt som orsakar lidande i dessa länder. Det gäller nog all råvarufranställning.HelectriC skrev:Jo det går ganska bra egentligen. Rent blir det ju aldrig dock.Xmag skrev:Det står nog inte så bra till med oljeutvinningen i Kongo heller...
Re: Kobolt gruvor
Exakt! En stat beter sig bara precis så anständigt som den tillåts göra. Det kan pågå oegentligheter eller system kan vara moraliskt tvivelaktiga länge, men när drevet börjar gå så gör politiker gärna avbön och säger sig vara upprörda att detta har tillåtits fortgå så länge! Men de lät det ju fortgå trots att de visste om det, det var bara det att ingen satt strålkastarljuset på det titdigare.Verdi skrev:Så fungerar ju svenska staten också. Tvångsinlösen (expropriation) gäller vid ex vägbygge, naturreservat, mobilmaster mm. Och invånarna i Norrland ser inte mycket av pengarna som kommer från skogen, malmen och elektriciteten. Ändå blir det ett, ursäkta språket, jävla liv på t ex Stockholmare när en liten del av pengarna ska tillbaka i form av kommunal utjämning.
Skillnaden är väl kanske att här i Sverige så har vi en rimlig chans att påpeka konstigheter och få dem åtgärdade, vilket man oftast inte har i diktaturer. Men diktaturerna är bra att ha ibland, även för en så fiiiin stat som Sverige!
Re: Kobolt gruvor
Ja, man kan ju enkelt jämföra två länder med oljefyndigheter, Norge och Nigeria. Jag vet iaf vilket land jag tycker hanterar rikedomarna och sina invånare på bäst sätt. De afrikanska oljeländerna är så genomkorrupta att det bara blir komiskt att säga det minsta positiva om hur de sköts.Jerker skrev:Exakt! En stat beter sig bara precis så anständigt som den tillåts göra. Det kan pågå oegentligheter eller system kan vara moraliskt tvivelaktiga länge, men när drevet börjar gå så gör politiker gärna avbön och säger sig vara upprörda att detta har tillåtits fortgå så länge! Men de lät det ju fortgå trots att de visste om det, det var bara det att ingen satt strålkastarljuset på det titdigare.Verdi skrev:Så fungerar ju svenska staten också. Tvångsinlösen (expropriation) gäller vid ex vägbygge, naturreservat, mobilmaster mm. Och invånarna i Norrland ser inte mycket av pengarna som kommer från skogen, malmen och elektriciteten. Ändå blir det ett, ursäkta språket, jävla liv på t ex Stockholmare när en liten del av pengarna ska tillbaka i form av kommunal utjämning.
Skillnaden är väl kanske att här i Sverige så har vi en rimlig chans att påpeka konstigheter och få dem åtgärdade, vilket man oftast inte har i diktaturer. Men diktaturerna är bra att ha ibland, även för en så fiiiin stat som Sverige!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Koboltgruvor
Ja.nek0 skrev:Tror du verkligen att VW går i konkurs för att de inte klarar skaka fram 100 000 elbilar per år??Limbster skrev:Kobolten kan mycket väl bli en flaskhals i batteritillverkningen, varken Tesla eller BMW använder någon kobolt från Kongo.
LG chem har köpt upp nickelgruvor där de räknar med att även kunna utvinna kobolt
Tesla är på gång med en ny gruva i Kanada för att säkra sitt Kobolt behov
WV har varit i förhandlingar och försökt säkra leverantör på kobolt, men misslyckats Frågan är om det någonsin kommer några vettiga elbilar till vettigt pris från denna koncern innan de är i konkurs?
Nokia försvann för att dom inte fick ut nästa generations produkt på marknaden. Vad skulle skilja i bilbranschen?
Re: Koboltgruvor
Limbster skrev:Kobolten kan mycket väl bli en flaskhals i batteritillverkningen, varken Tesla eller BMW använder någon kobolt från Kongo.
LG chem har köpt upp nickelgruvor där de räknar med att även kunna utvinna kobolt
Tesla är på gång med en ny gruva i Kanada för att säkra sitt Kobolt behov
WV har varit i förhandlingar och försökt säkra leverantör på kobolt, men misslyckats Frågan är om det någonsin kommer några vettiga elbilar till vettigt pris från denna koncern innan de är i konkurs?
Försöker hitta lite källor på det här då det diskuteras på ett mindre förlåtande forum och jag gärna sprider det, men vet att man direkt får mothugg och måste ha på fötterna. Varifrån kommer uppgiverna?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Koboltgruvor
Mycket av det står i själva Amnesty rapporten
http://teslaclubsweden.se/tesla-och-bmw ... styreport/
https://www.amnesty.org/download/Docume ... NGLISH.PDF
Kobolt kan brytas under vidriga eller goda förhållanden, precis som alla andra ämnen. Vissa tillverkare som BMW och Tesla kontrollerar att kobolten kommer från bra gruvor. Andra som Renault gör inte sådana kontroller. (Det behöver egentligen inte nödvändigtvis betyda att deras kobolt kommer från Kongo, bara att de inte kan utesluta det.)
Ungefär som kläder som kan tillverkas i bra fabriker eller av barnarbetare. Klädkedjor måste kontrollera var deras kläder görs. Vissa gör det bra andra inte. Men det betyder inte att alla kläder i hela världen tillverkas av barn.
I Sverige utvinner till exempel Zinkgruvan i Askersund kobolt ur sin malm. Knappast av barnarbetare.
http://teslaclubsweden.se/tesla-och-bmw ... styreport/
https://www.amnesty.org/download/Docume ... NGLISH.PDF
Kobolt kan brytas under vidriga eller goda förhållanden, precis som alla andra ämnen. Vissa tillverkare som BMW och Tesla kontrollerar att kobolten kommer från bra gruvor. Andra som Renault gör inte sådana kontroller. (Det behöver egentligen inte nödvändigtvis betyda att deras kobolt kommer från Kongo, bara att de inte kan utesluta det.)
Ungefär som kläder som kan tillverkas i bra fabriker eller av barnarbetare. Klädkedjor måste kontrollera var deras kläder görs. Vissa gör det bra andra inte. Men det betyder inte att alla kläder i hela världen tillverkas av barn.
I Sverige utvinner till exempel Zinkgruvan i Askersund kobolt ur sin malm. Knappast av barnarbetare.
Re: Koboltgruvor
Boliden har hitta en bra kobolt fyndighet i Finland. Lät som om de har tänkt börja utvinna Kobolt där.