Koboltgruvor

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Koboltgruvor

Inlägg av Kulingen »

I Aftonbladet idag.

Koboltens hemska brytning:

https://special.aftonbladet.se/blodsbatterier/

Teknikjätternas svar:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Eo ... granskning
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Kobolt gruvor

Inlägg av Kulingen »

Hoppas Teslas svar stämmer så man kan ta upp detta till elbilarnas fiender
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Kobolt gruvor

Inlägg av HelectriC »

Tur att bensin och diesel är så rent och fint från brunn till hjul då :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Kobolt gruvor

Inlägg av Xmag »

Det står nog inte så bra till med oljeutvinningen i Kongo heller...
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kobolt gruvor

Inlägg av nek0 »

HelectriC skrev:
Tur att bensin och diesel är så rent och fint från brunn till hjul då :?
Bra inställning det här.
Varför vill vi köra elbilar?
Bara för att fossil bilar skiter ner behöver inte elbilen bli likadan .
Tycker man hela tiden försvarar sina dåliga drag med någon annans dåliga drag.
Vi vet att bensin är skit och de skiter ner miljön punkt.
Vad ska vi göra för att det vi ersätter bensin med inte är samma skit? Det är det man ska ha fokus på.
Om man ska tänka som du skrev då kan ja sova lugnt för min granne kör en Volvo v70 som släpper ut 211g CO2. Min diesel släpper 117g Co2.
Nej jag är inte nöjd med detta, mitt mål är 0g CO2 och jag skiter i vad min granne gör.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Kobolt gruvor

Inlägg av 12man »

Efter nåt år av tjat och mottjat om lithium, har jounalisterna hittat, Men kobolten då!

Tibor har redan..
http://teslaclubsweden.se/kobolten-da/

Kommer att bli en prisspik på dessa 2 ämnen innan produktionen kommer igång lite överallt.

Kobolten var en marginell produkt fram till 90talet, tyvärr är dessa stora mineralbolag lite sega...
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kobolt gruvor

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
HelectriC skrev:
Tur att bensin och diesel är så rent och fint från brunn till hjul då :?
Bra inställning det här.
Varför vill vi köra elbilar?
Bara för att fossil bilar skiter ner behöver inte elbilen bli likadan .
Tycker man hela tiden försvarar sina dåliga drag med någon annans dåliga drag.
Vi vet att bensin är skit och de skiter ner miljön punkt.
Vad ska vi göra för att det vi ersätter bensin med inte är samma skit? Det är det man ska ha fokus på.
Om man ska tänka som du skrev då kan ja sova lugnt för min granne kör en Volvo v70 som släpper ut 211g CO2. Min diesel släpper 117g Co2.
Nej jag är inte nöjd med detta, mitt mål är 0g CO2 och jag skiter i vad min granne gör.
Nja, inte riktigt. Problemet är ju välkänt. Alla vet att batteritillverkningen och brytning av råmaterialet inte är optimal för miljön. Men detta framhävs alltför ofta av anti-elbilslobbyn och tas som förklaring varför det är bättre att försätta satsa på bensin och diesel istället. Och det är naturligtvis helt fel. Batteritekniken utvecklas i rasande fart och troligen kommer framtida batterier vara betydligt bättre än dagens. Det finns inget skäl att anta att utvecklingen inom batterier plötsligt stannar av.
Då kommer naturligtvis motargumentet, fossilmotorer utvecklas ju också visare. Nja, gör de verkligen det? I grund och botten har förbränningmotorer sett likadant ut sedan de började tillverkas för hundra år sedan. Alla tekniska knep som används idag för att minska förbrukningen och för att få ner utsläppen är en blandning av en massa kompromisser som i sin helthelt inte gör någon större skillnad. Optimeringspotentialen är uttömd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Kobolt gruvor

Inlägg av Gustafsson »

Gruvbrytning är ett jättestort miljöproblem för de som drabbas. Bör väl inte var större vad gäller kobolt än andra mineraler/metaller
Hoppas de stora bolagen tar ansvar och främjar gruvor som bryter så "hälsovänligt" som möjligt. Batterier behövs ju i snart sagt varje pryl idag och bilarna behöver väldigt mycket batterier...
De länder där brytning pågår är väl knappast världsledande vad gäller arbetsmiljöfrågor heller. Hur ser det ut vad gäller gruvnäringen i stort ? Tänker mig att det finns mycket att göra där också fortfarande.
Hur är det med utvinningen av järn för stålplåtstillverkning ? Teslan är ju gjord av aluminium mest hur ser den utvinningen ut. Omöjligt för en lekman att veta vad som är bra/minst dåligt !
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Koboltgruvor

Inlägg av Simon »

Barnarbeten, korruption och andra arbetsmiljöproblem i samband med koboltbrytning är dessutom ett "konstruktionsfel" i processen, inte ett systemfel. Produktionen är inte beroende av handbrytning eller barn utan skulle väl gå att genomföra med maskiner, skyddsutrustning och vettiga löner.
Däremot ingår det ofrånkomligen i produktion och användning av petroleumprodukter att man eldar upp dem och riskerar att släppa ut dem i känsliga våtmarker.

Lösningen på koboltproblemet är att ge gruvarbetarna mänskliga arbetsvillkor.
Lösningen på petroleumproblemet är att sluta helt.
Senast redigerad av Simon, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Kobolt gruvor

Inlägg av Yxel »

Förhoppningsvis går ju också kobolten att återvinna ur batterierna när de är uttjänta. Svårt att återvinna CO2 och sot ur luften. (Även om växter till viss del gör det)
Multicoat Red Model X P100D
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Koboltgruvor

Inlägg av Limbster »

Kobolten kan mycket väl bli en flaskhals i batteritillverkningen, varken Tesla eller BMW använder någon kobolt från Kongo.
LG chem har köpt upp nickelgruvor där de räknar med att även kunna utvinna kobolt
Tesla är på gång med en ny gruva i Kanada för att säkra sitt Kobolt behov
WV har varit i förhandlingar och försökt säkra leverantör på kobolt, men misslyckats :lol: Frågan är om det någonsin kommer några vettiga elbilar till vettigt pris från denna koncern innan de är i konkurs?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Koboltgruvor

Inlägg av nek0 »

Limbster skrev:
Kobolten kan mycket väl bli en flaskhals i batteritillverkningen, varken Tesla eller BMW använder någon kobolt från Kongo.
LG chem har köpt upp nickelgruvor där de räknar med att även kunna utvinna kobolt
Tesla är på gång med en ny gruva i Kanada för att säkra sitt Kobolt behov
WV har varit i förhandlingar och försökt säkra leverantör på kobolt, men misslyckats :lol: Frågan är om det någonsin kommer några vettiga elbilar till vettigt pris från denna koncern innan de är i konkurs?
Tror du verkligen att VW går i konkurs för att de inte klarar skaka fram 100 000 elbilar per år??
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Kobolt gruvor

Inlägg av HelectriC »

nek0 skrev:
HelectriC skrev:
Tur att bensin och diesel är så rent och fint från brunn till hjul då :?
Bra inställning det här.
Varför vill vi köra elbilar?
Bara för att fossil bilar skiter ner behöver inte elbilen bli likadan .
Tycker man hela tiden försvarar sina dåliga drag med någon annans dåliga drag.
Vi vet att bensin är skit och de skiter ner miljön punkt.
Vad ska vi göra för att det vi ersätter bensin med inte är samma skit? Det är det man ska ha fokus på.
Om man ska tänka som du skrev då kan ja sova lugnt för min granne kör en Volvo v70 som släpper ut 211g CO2. Min diesel släpper 117g Co2.
Nej jag är inte nöjd med detta, mitt mål är 0g CO2 och jag skiter i vad min granne gör.
Orka... ta en bulle och softa vet ja.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Kobolt gruvor

Inlägg av HelectriC »

Xmag skrev:
Det står nog inte så bra till med oljeutvinningen i Kongo heller...
Jo det går ganska bra egentligen. Rent blir det ju aldrig dock.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kobolt gruvor

Inlägg av nek0 »

Gustafsson skrev:
Gruvbrytning är ett jättestort miljöproblem för de som drabbas. Bör väl inte var större vad gäller kobolt än andra mineraler/metaller
Hoppas de stora bolagen tar ansvar och främjar gruvor som bryter så "hälsovänligt" som möjligt. Batterier behövs ju i snart sagt varje pryl idag och bilarna behöver väldigt mycket batterier...
De länder där brytning pågår är väl knappast världsledande vad gäller arbetsmiljöfrågor heller. Hur ser det ut vad gäller gruvnäringen i stort ? Tänker mig att det finns mycket att göra där också fortfarande.
Hur är det med utvinningen av järn för stålplåtstillverkning ? Teslan är ju gjord av aluminium mest hur ser den utvinningen ut. Omöjligt för en lekman att veta vad som är bra/minst dåligt !
+1
Min kommentar innan var att man inte ska peka på någon som gör något dåligt när man själv inte är helt ren utan se till att göra vad du kan så att det du gör är ok
Tar inte part för varken el eller bensin eller något annat
Är bara trött på pajkastningen bensin mot batterier och tvärtom istället för att alla gör något åt det man förespråkar så att det blir bättre
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Koboltgruvor

Inlägg av Smutt »

Otroligt vilket ansvar Tesla tagit känns extra bra att köra den nu :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Koboltgruvor

Inlägg av Smutt »

Men känns lite pinsamt att inte äpple kan garantera 0 barnarbetare och vettiga förhållanden faktiskt väldigt besviken
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Koboltgruvor

Inlägg av Limbster »

nek0 skrev:
Limbster skrev:
Kobolten kan mycket väl bli en flaskhals i batteritillverkningen, varken Tesla eller BMW använder någon kobolt från Kongo.
LG chem har köpt upp nickelgruvor där de räknar med att även kunna utvinna kobolt
Tesla är på gång med en ny gruva i Kanada för att säkra sitt Kobolt behov
WV har varit i förhandlingar och försökt säkra leverantör på kobolt, men misslyckats :lol: Frågan är om det någonsin kommer några vettiga elbilar till vettigt pris från denna koncern innan de är i konkurs?
Tror du verkligen att VW går i konkurs för att de inte klarar skaka fram 100 000 elbilar per år??
Nej men de lär gå i konkurs om de bara kan skaka fram några hundra tusen elbilar per år, de har en stor transformation de måste göra för att överleva https://pushevs.com/2017/10/14/volkswag ... lity-2025/

De är så pass stora att en ständig produktion på högvolym är helt nödvändig, när kunder vill ha elbilar och andra kan sälja kan man inte stå där utan lämpliga elbilar

https://investingnews.com/daily/resourc ... ply-deals/
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Koboltgruvor

Inlägg av Leo »

Som jag förstått det är det mesta av volym av Kobolt som framställs/används i världen i dag restprodukt" vid brytning av andra råvaror, tex koppar. Dessutom är det på få platser i världen idag det sker.

Kändes inte riktigt som det kom fram i artikeln (läste den dock bara snabbt).

Sen är ju frågan om dessa gruvor är bättre/sämre än den i artikeln en annan fråga? Kan dock misstänka att de stora kommersiella gruvorna drivs mer mekaniserat osv.

Så frågan är ju snarare hur ser Koboltbrytningen ut om efterfrågan ökas x10 eller x100? Är det fortfarande främst samma områden där man får fram Kobolt eller börjar man ta fram det på andra ställen?

Tas det över av stora mekaniserade gruvbolag eller exploderar marknaden för små lokala manuella gruvor med barnarbetare som den i artikeln?

Tyvärr lär ju inte "rikedomarna" hamna hos folket i Kongo eller på andra platser i världen oavsett.

https://www.google.se/amp/s/www.fool.co ... -2017.aspx
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Koboltgruvor

Inlägg av pegs »

Simon skrev:
Lösningen på koboltproblemet är att ge gruvarbetarna mänskliga arbetsvillkor.
Lösningen på petroleumproblemet är att sluta helt.
+1


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Koboltgruvor

Inlägg av _TonyV »

Läste ochså Aftonbladets kobolt reportage och ja det är inte bra att speciellt barn i dessa länder jobbar med utvinning med allt det innebär. Men det är inte riktigt där problemet ligger.
Dessa länder har andra underliggande problem som orsakar detta.
Om kobolt utvinningen skulle ske ordentligt med företag och maskiner som vi är vana vid från västländer (och hoppas att de gör det snart) så skulle dessa barn få göra något annat istället som gräva på soptippar och elda elskrot för att utvinna koppar eller något annat. Levnadsstandarten måste upp så barn får vara barn och slippa göra skitgöra för att överleva.
Ett bra initiativ är: https://www.jointrine.com/

Internationella samfundet och företagen måste ligga på länders regeringar att skapa hållbara sätt att utvinna metaller och funkar inte det så hitta nya fyndigheter och det är nog just det som pågår.
Alternativt komma upp med nya batterikemier som inte kräver dessa problematiska metaller. Vilket ochså pågår i allra högsta grad.
Förut var det Lithium som var problemet nu verkar drevet lugnat sig där för att skifta fokus.

Sen har vi tex. konfliktdiamanter som väst åtrår. Där kan vi prata om onödigt lidande.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Kobolt gruvor

Inlägg av Xmag »

HelectriC skrev:
Xmag skrev:
Det står nog inte så bra till med oljeutvinningen i Kongo heller...
Jo det går ganska bra egentligen. Rent blir det ju aldrig dock.
Jag tänkte på hur människorna behandlas. Tycker mig ha läst en del om hur befolkningen tvångsförflyttats på grund av oljefyndigheter och pipeline byggande. Klart är att det inte bara är kobolt som orsakar lidande i dessa länder. Det gäller nog all råvarufranställning.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Koboltgruvor

Inlägg av Mickep »

Bra att man erkänner problemet, det är första steget att åtgärda det.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Kobolt gruvor

Inlägg av HelectriC »

Xmag skrev:
HelectriC skrev:
Xmag skrev:
Det står nog inte så bra till med oljeutvinningen i Kongo heller...
Jo det går ganska bra egentligen. Rent blir det ju aldrig dock.
Jag tänkte på hur människorna behandlas. Tycker mig ha läst en del om hur befolkningen tvångsförflyttats på grund av oljefyndigheter och pipeline byggande. Klart är att det inte bara är kobolt som orsakar lidande i dessa länder. Det gäller nog all råvarufranställning.
Ja, de flesta afrikanska länder med oljeutvinning har noll respekt för befolkningen och har noll intresse att dela rikedomarna med större delen av befolkningen, så det är ganska kass ja.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kobolt gruvor

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
Xmag skrev:
HelectriC skrev:
Xmag skrev:
Det står nog inte så bra till med oljeutvinningen i Kongo heller...
Jo det går ganska bra egentligen. Rent blir det ju aldrig dock.
Jag tänkte på hur människorna behandlas. Tycker mig ha läst en del om hur befolkningen tvångsförflyttats på grund av oljefyndigheter och pipeline byggande. Klart är att det inte bara är kobolt som orsakar lidande i dessa länder. Det gäller nog all råvarufranställning.
Ja, de flesta afrikanska länder med oljeutvinning har noll respekt för befolkningen och har noll intresse att dela rikedomarna med större delen av befolkningen, så det är ganska kass ja.
Det är ju inte länderna i sig som saknar respekt för befolkningen, det är ju diktatorer/regimer som får duktigt betalt av västerländska företag (som tex Lundin Petroleum som tidigare hade Carl Bildt i styrelsen) för att se till att befolkningen inte "hindrar" (läs bor kvar i sina hem tex) det västerländska bolagets möjligheter att plocka med sig landets naturresurser...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar