Koboltgruvor
Moderator: Redaktion
Re: Koboltgruvor
Läste ochså Aftonbladets kobolt reportage och ja det är inte bra att speciellt barn i dessa länder jobbar med utvinning med allt det innebär. Men det är inte riktigt där problemet ligger.
Dessa länder har andra underliggande problem som orsakar detta.
Om kobolt utvinningen skulle ske ordentligt med företag och maskiner som vi är vana vid från västländer (och hoppas att de gör det snart) så skulle dessa barn få göra något annat istället som gräva på soptippar och elda elskrot för att utvinna koppar eller något annat. Levnadsstandarten måste upp så barn får vara barn och slippa göra skitgöra för att överleva.
Ett bra initiativ är: https://www.jointrine.com/
Internationella samfundet och företagen måste ligga på länders regeringar att skapa hållbara sätt att utvinna metaller och funkar inte det så hitta nya fyndigheter och det är nog just det som pågår.
Alternativt komma upp med nya batterikemier som inte kräver dessa problematiska metaller. Vilket ochså pågår i allra högsta grad.
Förut var det Lithium som var problemet nu verkar drevet lugnat sig där för att skifta fokus.
Sen har vi tex. konfliktdiamanter som väst åtrår. Där kan vi prata om onödigt lidande.
Dessa länder har andra underliggande problem som orsakar detta.
Om kobolt utvinningen skulle ske ordentligt med företag och maskiner som vi är vana vid från västländer (och hoppas att de gör det snart) så skulle dessa barn få göra något annat istället som gräva på soptippar och elda elskrot för att utvinna koppar eller något annat. Levnadsstandarten måste upp så barn får vara barn och slippa göra skitgöra för att överleva.
Ett bra initiativ är: https://www.jointrine.com/
Internationella samfundet och företagen måste ligga på länders regeringar att skapa hållbara sätt att utvinna metaller och funkar inte det så hitta nya fyndigheter och det är nog just det som pågår.
Alternativt komma upp med nya batterikemier som inte kräver dessa problematiska metaller. Vilket ochså pågår i allra högsta grad.
Förut var det Lithium som var problemet nu verkar drevet lugnat sig där för att skifta fokus.
Sen har vi tex. konfliktdiamanter som väst åtrår. Där kan vi prata om onödigt lidande.
MYLR-24
Re: Kobolt gruvor
Jag tänkte på hur människorna behandlas. Tycker mig ha läst en del om hur befolkningen tvångsförflyttats på grund av oljefyndigheter och pipeline byggande. Klart är att det inte bara är kobolt som orsakar lidande i dessa länder. Det gäller nog all råvarufranställning.HelectriC skrev:Jo det går ganska bra egentligen. Rent blir det ju aldrig dock.Xmag skrev:Det står nog inte så bra till med oljeutvinningen i Kongo heller...
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Re: Kobolt gruvor
Ja, de flesta afrikanska länder med oljeutvinning har noll respekt för befolkningen och har noll intresse att dela rikedomarna med större delen av befolkningen, så det är ganska kass ja.Xmag skrev:Jag tänkte på hur människorna behandlas. Tycker mig ha läst en del om hur befolkningen tvångsförflyttats på grund av oljefyndigheter och pipeline byggande. Klart är att det inte bara är kobolt som orsakar lidande i dessa länder. Det gäller nog all råvarufranställning.HelectriC skrev:Jo det går ganska bra egentligen. Rent blir det ju aldrig dock.Xmag skrev:Det står nog inte så bra till med oljeutvinningen i Kongo heller...
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Kobolt gruvor
Det är ju inte länderna i sig som saknar respekt för befolkningen, det är ju diktatorer/regimer som får duktigt betalt av västerländska företag (som tex Lundin Petroleum som tidigare hade Carl Bildt i styrelsen) för att se till att befolkningen inte "hindrar" (läs bor kvar i sina hem tex) det västerländska bolagets möjligheter att plocka med sig landets naturresurser...HelectriC skrev:Ja, de flesta afrikanska länder med oljeutvinning har noll respekt för befolkningen och har noll intresse att dela rikedomarna med större delen av befolkningen, så det är ganska kass ja.Xmag skrev:Jag tänkte på hur människorna behandlas. Tycker mig ha läst en del om hur befolkningen tvångsförflyttats på grund av oljefyndigheter och pipeline byggande. Klart är att det inte bara är kobolt som orsakar lidande i dessa länder. Det gäller nog all råvarufranställning.HelectriC skrev:Jo det går ganska bra egentligen. Rent blir det ju aldrig dock.Xmag skrev:Det står nog inte så bra till med oljeutvinningen i Kongo heller...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Kobolt gruvor
Ja problemet är ofta ofantligt korrupta ledare i många av de Afrikanska länderna Och nu är Kina på god väg att säkra försörjning av mängder med råvaror i Afrika, t.ex. för kobolt i Kongo som man kan läsa i artikeln. Säkert helt mutfritt...Legato skrev:Det är ju inte länderna i sig som saknar respekt för befolkningen, det är ju diktatorer/regimer som får duktigt betalt av västerländska företag (som tex Lundin Petroleum som tidigare hade Carl Bildt i styrelsen) för att se till att befolkningen inte "hindrar" (läs bor kvar i sina hem tex) det västerländska bolagets möjligheter att plocka med sig landets naturresurser...HelectriC skrev:Ja, de flesta afrikanska länder med oljeutvinning har noll respekt för befolkningen och har noll intresse att dela rikedomarna med större delen av befolkningen, så det är ganska kass ja.Xmag skrev:Jag tänkte på hur människorna behandlas. Tycker mig ha läst en del om hur befolkningen tvångsförflyttats på grund av oljefyndigheter och pipeline byggande. Klart är att det inte bara är kobolt som orsakar lidande i dessa länder. Det gäller nog all råvarufranställning.HelectriC skrev:Jo det går ganska bra egentligen. Rent blir det ju aldrig dock.Xmag skrev:Det står nog inte så bra till med oljeutvinningen i Kongo heller...
Re: Kobolt gruvor
Så fungerar ju svenska staten också. Tvångsinlösen (expropriation) gäller vid ex vägbygge, naturreservat, mobilmaster mm. Och invånarna i Norrland ser inte mycket av pengarna som kommer från skogen, malmen och elektriciteten. Ändå blir det ett, ursäkta språket, jävla liv på t ex Stockholmare när en liten del av pengarna ska tillbaka i form av kommunal utjämning.Legato skrev:Det är ju inte länderna i sig som saknar respekt för befolkningen, det är ju diktatorer/regimer som får duktigt betalt av västerländska företag (som tex Lundin Petroleum som tidigare hade Carl Bildt i styrelsen) för att se till att befolkningen inte "hindrar" (läs bor kvar i sina hem tex) det västerländska bolagets möjligheter att plocka med sig landets naturresurser...HelectriC skrev:Ja, de flesta afrikanska länder med oljeutvinning har noll respekt för befolkningen och har noll intresse att dela rikedomarna med större delen av befolkningen, så det är ganska kass ja.Xmag skrev:Jag tänkte på hur människorna behandlas. Tycker mig ha läst en del om hur befolkningen tvångsförflyttats på grund av oljefyndigheter och pipeline byggande. Klart är att det inte bara är kobolt som orsakar lidande i dessa länder. Det gäller nog all råvarufranställning.HelectriC skrev:Jo det går ganska bra egentligen. Rent blir det ju aldrig dock.Xmag skrev:Det står nog inte så bra till med oljeutvinningen i Kongo heller...
Re: Kobolt gruvor
Exakt! En stat beter sig bara precis så anständigt som den tillåts göra. Det kan pågå oegentligheter eller system kan vara moraliskt tvivelaktiga länge, men när drevet börjar gå så gör politiker gärna avbön och säger sig vara upprörda att detta har tillåtits fortgå så länge! Men de lät det ju fortgå trots att de visste om det, det var bara det att ingen satt strålkastarljuset på det titdigare.Verdi skrev:Så fungerar ju svenska staten också. Tvångsinlösen (expropriation) gäller vid ex vägbygge, naturreservat, mobilmaster mm. Och invånarna i Norrland ser inte mycket av pengarna som kommer från skogen, malmen och elektriciteten. Ändå blir det ett, ursäkta språket, jävla liv på t ex Stockholmare när en liten del av pengarna ska tillbaka i form av kommunal utjämning.
Skillnaden är väl kanske att här i Sverige så har vi en rimlig chans att påpeka konstigheter och få dem åtgärdade, vilket man oftast inte har i diktaturer. Men diktaturerna är bra att ha ibland, även för en så fiiiin stat som Sverige!
Re: Kobolt gruvor
Ja, man kan ju enkelt jämföra två länder med oljefyndigheter, Norge och Nigeria. Jag vet iaf vilket land jag tycker hanterar rikedomarna och sina invånare på bäst sätt. De afrikanska oljeländerna är så genomkorrupta att det bara blir komiskt att säga det minsta positiva om hur de sköts.Jerker skrev:Exakt! En stat beter sig bara precis så anständigt som den tillåts göra. Det kan pågå oegentligheter eller system kan vara moraliskt tvivelaktiga länge, men när drevet börjar gå så gör politiker gärna avbön och säger sig vara upprörda att detta har tillåtits fortgå så länge! Men de lät det ju fortgå trots att de visste om det, det var bara det att ingen satt strålkastarljuset på det titdigare.Verdi skrev:Så fungerar ju svenska staten också. Tvångsinlösen (expropriation) gäller vid ex vägbygge, naturreservat, mobilmaster mm. Och invånarna i Norrland ser inte mycket av pengarna som kommer från skogen, malmen och elektriciteten. Ändå blir det ett, ursäkta språket, jävla liv på t ex Stockholmare när en liten del av pengarna ska tillbaka i form av kommunal utjämning.
Skillnaden är väl kanske att här i Sverige så har vi en rimlig chans att påpeka konstigheter och få dem åtgärdade, vilket man oftast inte har i diktaturer. Men diktaturerna är bra att ha ibland, även för en så fiiiin stat som Sverige!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Koboltgruvor
Ja.nek0 skrev:Tror du verkligen att VW går i konkurs för att de inte klarar skaka fram 100 000 elbilar per år??Limbster skrev:Kobolten kan mycket väl bli en flaskhals i batteritillverkningen, varken Tesla eller BMW använder någon kobolt från Kongo.
LG chem har köpt upp nickelgruvor där de räknar med att även kunna utvinna kobolt
Tesla är på gång med en ny gruva i Kanada för att säkra sitt Kobolt behov
WV har varit i förhandlingar och försökt säkra leverantör på kobolt, men misslyckats Frågan är om det någonsin kommer några vettiga elbilar till vettigt pris från denna koncern innan de är i konkurs?
Nokia försvann för att dom inte fick ut nästa generations produkt på marknaden. Vad skulle skilja i bilbranschen?
Re: Koboltgruvor
Limbster skrev:Kobolten kan mycket väl bli en flaskhals i batteritillverkningen, varken Tesla eller BMW använder någon kobolt från Kongo.
LG chem har köpt upp nickelgruvor där de räknar med att även kunna utvinna kobolt
Tesla är på gång med en ny gruva i Kanada för att säkra sitt Kobolt behov
WV har varit i förhandlingar och försökt säkra leverantör på kobolt, men misslyckats Frågan är om det någonsin kommer några vettiga elbilar till vettigt pris från denna koncern innan de är i konkurs?
Försöker hitta lite källor på det här då det diskuteras på ett mindre förlåtande forum och jag gärna sprider det, men vet att man direkt får mothugg och måste ha på fötterna. Varifrån kommer uppgiverna?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Koboltgruvor
Mycket av det står i själva Amnesty rapporten
http://teslaclubsweden.se/tesla-och-bmw ... styreport/
https://www.amnesty.org/download/Docume ... NGLISH.PDF
Kobolt kan brytas under vidriga eller goda förhållanden, precis som alla andra ämnen. Vissa tillverkare som BMW och Tesla kontrollerar att kobolten kommer från bra gruvor. Andra som Renault gör inte sådana kontroller. (Det behöver egentligen inte nödvändigtvis betyda att deras kobolt kommer från Kongo, bara att de inte kan utesluta det.)
Ungefär som kläder som kan tillverkas i bra fabriker eller av barnarbetare. Klädkedjor måste kontrollera var deras kläder görs. Vissa gör det bra andra inte. Men det betyder inte att alla kläder i hela världen tillverkas av barn.
I Sverige utvinner till exempel Zinkgruvan i Askersund kobolt ur sin malm. Knappast av barnarbetare.
http://teslaclubsweden.se/tesla-och-bmw ... styreport/
https://www.amnesty.org/download/Docume ... NGLISH.PDF
Kobolt kan brytas under vidriga eller goda förhållanden, precis som alla andra ämnen. Vissa tillverkare som BMW och Tesla kontrollerar att kobolten kommer från bra gruvor. Andra som Renault gör inte sådana kontroller. (Det behöver egentligen inte nödvändigtvis betyda att deras kobolt kommer från Kongo, bara att de inte kan utesluta det.)
Ungefär som kläder som kan tillverkas i bra fabriker eller av barnarbetare. Klädkedjor måste kontrollera var deras kläder görs. Vissa gör det bra andra inte. Men det betyder inte att alla kläder i hela världen tillverkas av barn.
I Sverige utvinner till exempel Zinkgruvan i Askersund kobolt ur sin malm. Knappast av barnarbetare.
Re: Koboltgruvor
Boliden har hitta en bra kobolt fyndighet i Finland. Lät som om de har tänkt börja utvinna Kobolt där.