Flispanna 60kW värme 20kW el 90k EUR

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Flispanna 60kW värme 20kW el 90k EUR

Inlägg av AGCF »

Ännu bättre om man är 10 småhus så man kan ha två parallella pannor. Om en måste stå still av någon anledning har man alltid den andra. Eftersom jag har en flispanna på gården intill så vet jag att de kan stanna om det blir stopp i skruven.

Grämer mig att jag själv har så långt mellan hyrestorpen. För stor förlust i kulvertar för den här lösningen. Men har en lite plan att stycka 6-7 tomter vid vattnet och de skulle kunna ha en sådan gemensam lösning. Där finns nämligen inte el framdraget. Hittar jag tomtspekulanter som vill vara off grid?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Flispanna 60kW värme 20kW el 90k EUR

Inlägg av Jerka »

Vad är vitsen med att vara off grid? Har aldrig fattat det. Man måste eller vill ju ändå vara ansluten till vatten, avlopp, bredband... varför detta fokus på att klippa sladden till just elen? Det är ju jättesmidigt och kostar inte många hundralappar i månaden så länge man inte värmer upp huset med den.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Flispanna 60kW värme 20kW el 90k EUR

Inlägg av kangru »

Mojje skrev:
Vid nybygge kan det vara värt det om man
1 har egen skog
2 kan torka flis brandsäkert
3 slipper anslutningsavgift till elnät
4 har flistugg
5 har en stora eller flera hus på fastigheten.

Vill pyssla är väl en självklarhet
Hur mycket drar en flistugg för så stora mängder, antar att den får drivas ifrån solpaneler på sommaren.
Användarvisningsbild
Mojje
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 mar 2016 11:20
Ort: Mora

Re: Flispanna 60kW värme 20kW el 90k EUR

Inlägg av Mojje »

Jerka skrev:
Vad är vitsen med att vara off grid? Har aldrig fattat det. Man måste eller vill ju ändå vara ansluten till vatten, avlopp, bredband... varför detta fokus på att klippa sladden till just elen? Det är ju jättesmidigt och kostar inte många hundralappar i månaden så länge man inte värmer upp huset med den.
Det har att göra med att inte behöva vara beroende av en extern källa till energi, ha en låg operativ kostnad och vara lite oberoend i största allmänhet.
I tätort är det halt meningslöst men ute på landsbygden med lång till grannar och osäkrare elförsörjning kan det vara ett alternativ.
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
Användarvisningsbild
Mojje
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 mar 2016 11:20
Ort: Mora

Re: Flispanna 60kW värme 20kW el 90k EUR

Inlägg av Mojje »

kangru skrev:
Mojje skrev:
Vid nybygge kan det vara värt det om man
1 har egen skog
2 kan torka flis brandsäkert
3 slipper anslutningsavgift till elnät
4 har flistugg
5 har en stora eller flera hus på fastigheten.

Vill pyssla är väl en självklarhet
Hur mycket drar en flistugg för så stora mängder, antar att den får drivas ifrån solpaneler på sommaren.
En flistugg en sån här tex
sen lär dra 8-10l diesel i timmen
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
Skriv svar