50.000kr i extra skatt för bilar som ej klarar 15 mil på el

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

50.000kr i extra skatt för bilar som ej klarar 15 mil på el

Inlägg av Zalman3 »

Det borde införas 50.000kr i extra skatt för bilar som ej klarar 15 mil på el från 1 januari 2020.

Dagens Nissan Leaf 40kWh kostar från ca 233.000kr efter rabatter och bidrag från 1 juli 2018.
Hyundai/Kia kommer med elbilar med 64kWh batteri den 27 februari. Pris ca 50.000kr mer än för 40kWh versionen.
Så för små och medelstora bilar är det självklart att redan idag gå helt elektriskt.
Så små är de inte heller, nya Nissan Leaf har nästan samma utrymmen som en gammal Volvo 850 sedan, vilket räcker bra till många Svenssons.

För större bilar så kommer ju nu massor med rena elbilar, som konkurrerar med Tesla, vad gäller utrymmen, komfort, räckvidd, laddhastighet
men tyvärr även i pris.

Vill man ha en stor rymlig kombi, med 4wd och drag, så finns idag inget bra alternativ till rimligt pris om man vill köra på endast el.

Därför kan myndigheterna ställa krav på att plugin bilarna ska ha större batterier, som man gjort med London taxi.
Geelys nya taxi plugin har ett batteri på 33 kWh från LG Chem och väldigt mycket delar från Volvo
tex Volvos nya, trecylindriga bensinmotor på 1,5 liter, utrymmessparande bladfjäder i kompositmaterial, ratt paneler mm.

Så Volvo skulle med lätthet, om de ville, ha 15 mils räckvidd på alla sina pluginer.

Hur mycket tjänar man då på att köra en taxi i London på el istället för diesel?

Enligt videon är plugin versionen 100 pund billigare per vecka i driftskostnader.
Leasingkostnaden för gamla dieselversionen är 167 pund i per vecka mot 177pund per vecka för nya plugin versionen.
Alltså tjänar man 90 pund per vecka om man kör en plugin.

London Black Cab TX | Fully Charged
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 50.000kr i extra skatt för bilar som ej klarar 15 mil på

Inlägg av chaffis75 »

Vore de inte lättare att bara ta bort bidraget på 20000 som finns på pluginhybrider, dvs klara man inte x antal mil på bara el så får man inte bidrag helt enkelt...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

50.000kr i extra skatt för bilar som ej klarar 15 mil på el

Inlägg av taliz »

Nya V60 och XC40 kommer med samma drivlina som nya Londontaxin inom något år(kanske vi får höra något om det på onsdag när V60 har premiär). Det sätter jag min hatt på..
Gissningsvis prissätter man den för att konkurrera ut tex Passat GTE som tjänstebilsfavorit.

Taxin är perfekt för att i låg volym testa systemet, så att de slipper otrevliga överraskningar i massproduktion.

Sent from my iPad using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: 50.000kr i extra skatt för bilar som ej klarar 15 mil på

Inlägg av Julleruff »

Sorry å göra er besvikna men kommer ingen Volvo hybrid som ens kommer vara i närheten av 15 mil på rätt många år. De måste utveckla en ny bottenplatta för att nå betydligt över dagens räckvidder. Finns ingen plats till mycket större batterier i nu levande modeller eller snart kommande. Så blir Polestar verklighet så blir den först ut med teoretiska 15 mil men den blir ju ingen dussinbil. Tror en 100% el ligger närmare...

Vill man veta nått om kommande i V60 och XC40 kan man snegla på systerbilarna.....
http://www.vibilagare.se/test/biltester ... vkorningen
Och
https://paultan.org/2017/11/21/volvo-ly ... rivetrain/

Hisingen kommer inte välta några kiosker med, eller ta lead inom elektrifiering de närmaste 3-4-5 åren.

De befintliga/traditionella bilföretagen har fortfarande så mycket intjäning kvar att göra på det dom lagt ner på fossil-utveckling att de inte klarar av att ge full gas på elektrifiering. Det är därför det finns plats för nya märken att komma in nu, ny bolag som börjar med blanka papper å friskt riskkapital att sätta sprätt på. Företag som inte har fossila bilmodeller att slutföra, underhålla och uppdatera under pågående och kommande levnadscykler.

Omställningen kommer ta många år till, den är inte 3-4 år bort. Den är betydligt längre bort globalt sett.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Skriv svar