Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Moderator: Redaktion
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Men är det isåfall inte bränslet som ska begränsas?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Ett problem med med dieselmotorn är väl att det inte bara är bränslet som är problemet. Även om du kör den på enhörningssvett så släpper den ut partiklar och kväveoxid.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3292
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Ja, precis. Koldioxidutsläppen är en ofrånkomlig följd av bränslet, men kväveoxider och partiklar uppstår som bieffekter under förbränningen i motorn och mängden av dessa föroreningar är inte direkt proportionell mot bränsleförbrukningen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
En lösning från Volkswagen var väl att öka bränsleförbrukningen för att kunna minska kväveoxiderna. Dock så ökar ju t.ex. koldioxidutsläppen då istället.Niklas Z skrev:Ja, precis. Koldioxidutsläppen är en ofrånkomlig följd av bränslet, men kväveoxider och partiklar uppstår som en bieffekt under förbränningen i motorn och mängden av dessa föroreningar är inte direkt proportionell mot bränsleförbrukningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Volvo har ju nu gått ut och sagt att de inte kommer utveckla någon ny ICE, vilket låter klokt. Nu gäller det bara att våra politiker förstår vad det innebär och förbereder Sverige för den omställningen. Vad ska vi tex göra i Skövde om 10 år?
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Då får man kanske beskatta enhörningssvett högre..bylund skrev:Ett problem med med dieselmotorn är väl att det inte bara är bränslet som är problemet. Även om du kör den på enhörningssvett så släpper den ut partiklar och kväveoxid.
Nej men jag är med på att man ska ha styrmedel, men inte helt med på att man ska ställa krav på ett visst antal procent i förhållande till ICE-bilar. Det kanske rent av framöver motverkar en ännu snabbare accelererande övergång, samt kan kanske vara ofördelaktigt för de som lägger sig över den andelen i sin försäljning. (eller enbart säljer elbilar.) Jag funderar alltså i banor kring konkurrensen mellan tillverkarna. De som har hög försäljning av ICE-bilar dom kan ta ut lite extra för kan då kanske ha möjlighet att konkurrera ut de som bara vill satsa på elbilar, eller i allafall sätta dem i ett sämre ekonomiskt läge.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR