Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Moderator: Redaktion
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Grymt bra, lär snabba på elektrifieringen från de stora gamla jättarna.
Model 3 LR AWD 19"
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Lite synd om dom som lyssnat på statens tidigare incitament och köpt diesel-härken istället för bensin-härken.
Men jag är lite trött på att ha härken i stan över lag så förbjud away säger jag. Men lätt för mig att säga då som inte äger ett härke.
Men jag är lite trött på att ha härken i stan över lag så förbjud away säger jag. Men lätt för mig att säga då som inte äger ett härke.
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Man måste ju tänka lite längre än till nästa bidrag. Vi bränner något alltså ger det avgaser. Vi kör på Etanol alltså måste något göra alkohol av grödor. Osv...
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Inför en rejäl skrot premie om man byter ut sin fossilbil mot en elbil. Då får vi snabbt bort gamla fossiler, dom som inte vill byta sin fossilbil mot en elbil kommer hitta sjukt mycket reservdelar på skroten. Gäller bara att sätta en gräns på en bil per person.
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Och var hittar man elbilar som ska ersätta fossilbilarna?Sofie skrev:Inför en rejäl skrot premie om man byter ut sin fossilbil mot en elbil. Då får vi snabbt bort gamla fossiler, dom som inte vill byta sin fossilbil mot en elbil kommer hitta sjukt mycket reservdelar på skroten. Gäller bara att sätta en gräns på en bil per person.
Du menar väl inte att man ska ersätta en Mercedes E klass med en Zoe?
-
- Inlägg: 455
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Det fanns nu ett gyllene tillfälle att styra över tillverkningen till högre andel elbilar. Men i stället ordnar man så att industrin kan fortsätta sälja fler nya avgasbilar. Man kunde om man ville i stället ha sagt max 90% avgasbilar i nyförsäljningen 2019, 80% i 2020 osv. Norge vill ställa om snabbare. Om kunderna tycker elbilarnas inköpspris är för högt får tillverkarna subventionera dem med högre priser på avgasbilarna. Går det inte att få tag på tillräckligt med batterier för x % elbilar är det ju bara att bygga färre avgasbilar.
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Tillverkarna överlever inte om de inte säljer bilar. Vill man inte ha en elbil så vill man inte heller subventionera elbilarna. Vi får se hur det blir om 4 månader .Elbilisten skrev:Det fanns nu ett gyllene tillfälle att styra över tillverkningen till högre andel elbilar. Men i stället ordnar man så att industrin kan fortsätta sälja fler nya avgasbilar. Man kunde om man ville i stället ha sagt max 90% avgasbilar i nyförsäljningen 2019, 80% i 2020 osv. Norge vill ställa om snabbare. Om kunderna tycker elbilarnas inköpspris är för högt får tillverkarna subventionera dem med högre priser på avgasbilarna. Går det inte att få tag på tillräckligt med batterier för x % elbilar är det ju bara att bygga färre avgasbilar.
Tror inte att det blir många nyregistrerade bilar efter halvårsskiftet . ( skatten på vanliga bilar dyr och inga elbilar att köpa)
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
De etablerade biltillverkarna måste fortsätta att sälja sina fossilbilar eftersom de sitter på avtal som är dyra att bryta. De elbilar de levererar kommer vara dåliga/sämre än fossilvarianten och dyra för att kompensera för dyrare fossilbilstillverkning. Det ruskigt dåliga sidan av det (för fossiltillverkarna) är att det göder Tesla och Kinesera. Tesla skulle aldrig haft råd att sätta upp en Gigafactory om MB, Toyota och VW hade producerat bra elbilar till vettiga kostnader.
Disruption!!!
Men hur lång tid tar det? Jag tror att det tar 10 år från det att den nya tekniken finns tillgänglig. Jag tyckte den tiden började 2015 så 2025 kommer elbilar dominera på våra gator oavsett vad politikerna vill eller gör. Det kan gå ruskigt mycket fortare om man skulle vilja det (se Norge).
Disruption!!!
Men hur lång tid tar det? Jag tror att det tar 10 år från det att den nya tekniken finns tillgänglig. Jag tyckte den tiden började 2015 så 2025 kommer elbilar dominera på våra gator oavsett vad politikerna vill eller gör. Det kan gå ruskigt mycket fortare om man skulle vilja det (se Norge).
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Eftersom skattsökningen gäller bara 3 år så tycker jag personligen att det kunde varit 5 ggr dyrare minst på tanke vad merkostnaden på en bil typ Volvo för 500.000. Det kommer inte märkas mycket på totalkostnaden tyvärr. Så fosilbilarna kommer tyvärr säljas lika mycket som förr. Med en liten sänkning strax efter halvårsskiftet pga att många har beställt sin bil så leveransen kommer innan det. Jag har hört att kompisar som beställt bil av Volvo och den råkar komma efter halvårsskiftet så bjuder de på kostnaden.nek0 skrev:Tillverkarna överlever inte om de inte säljer bilar. Vill man inte ha en elbil så vill man inte heller subventionera elbilarna. Vi får se hur det blir om 4 månader .Elbilisten skrev:Det fanns nu ett gyllene tillfälle att styra över tillverkningen till högre andel elbilar. Men i stället ordnar man så att industrin kan fortsätta sälja fler nya avgasbilar. Man kunde om man ville i stället ha sagt max 90% avgasbilar i nyförsäljningen 2019, 80% i 2020 osv. Norge vill ställa om snabbare. Om kunderna tycker elbilarnas inköpspris är för högt får tillverkarna subventionera dem med högre priser på avgasbilarna. Går det inte att få tag på tillräckligt med batterier för x % elbilar är det ju bara att bygga färre avgasbilar.
Tror inte att det blir många nyregistrerade bilar efter halvårsskiftet . ( skatten på vanliga bilar dyr och inga elbilar att köpa)
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
De som vill ha en ny bil och inte hittar nån elbil som passar kommer nog inte helt skippa ett köp. En bil för 400k som då kanske kostar 10-15k mer under 3 år p.g.a skatten kanske inte får så stor betydelse som man hoppas.. I allafall inte innan utbudet/tillgången på nya elbilar ökar.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Det fungerar i Kalifornien. Biltillverkarna måste ha viss andel nollutsläppsbilar där för att få sälja utsläppsbilar. Fiat, som säger sig att inte veta hur man säljer elbilar med vinst, säljer en elektrisk Fiat 500 med förlust där för att få sälja sina smutsiga bilar.nek0 skrev:Tillverkarna överlever inte om de inte säljer bilar. Vill man inte ha en elbil så vill man inte heller subventionera elbilarna. Vi får se hur det blir om 4 månader .Elbilisten skrev:Det fanns nu ett gyllene tillfälle att styra över tillverkningen till högre andel elbilar. Men i stället ordnar man så att industrin kan fortsätta sälja fler nya avgasbilar. Man kunde om man ville i stället ha sagt max 90% avgasbilar i nyförsäljningen 2019, 80% i 2020 osv. Norge vill ställa om snabbare. Om kunderna tycker elbilarnas inköpspris är för högt får tillverkarna subventionera dem med högre priser på avgasbilarna. Går det inte att få tag på tillräckligt med batterier för x % elbilar är det ju bara att bygga färre avgasbilar.
Tror inte att det blir många nyregistrerade bilar efter halvårsskiftet . ( skatten på vanliga bilar dyr och inga elbilar att köpa)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Men är det rätt väg att gå? Jag tror det kanske är bättre att förändra köpbeteende och skapa en efterfrågan som gör att biltillverkare måste ställa om för att överleva. Det kanske är lite större tröghet i det, men för mig känns det som en mer hållbar väg att gå där man inte får en påtvingad industri på samma sätt.
Känns som att vi är på väg dit även nu utan sånna lagar.. Och de biltillverkare som inte vill vara med kanske får betala ett högt pris för det i slutändan.
Känns som att vi är på väg dit även nu utan sånna lagar.. Och de biltillverkare som inte vill vara med kanske får betala ett högt pris för det i slutändan.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Jag tycker att det är rimligt att via lagstiftning begränsa beteende som skadar andra.joel80 skrev:Men är det rätt väg att gå? Jag tror det kanske är bättre att förändra köpbeteende och skapa en efterfrågan som gör att biltillverkare måste ställa om för att överleva. Det kanske är lite större tröghet i det, men för mig känns det som en mer hållbar väg att gå där man inte får en påtvingad industri på samma sätt.
Känns som att vi är på väg dit även nu utan sånna lagar.. Och de biltillverkare som inte vill vara med kanske får betala ett högt pris för det i slutändan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
bylund skrev:Jag tycker att det är rimligt att via lagstiftning begränsa beteende som skadar andra.joel80 skrev:Men är det rätt väg att gå? Jag tror det kanske är bättre att förändra köpbeteende och skapa en efterfrågan som gör att biltillverkare måste ställa om för att överleva. Det kanske är lite större tröghet i det, men för mig känns det som en mer hållbar väg att gå där man inte får en påtvingad industri på samma sätt.
Känns som att vi är på väg dit även nu utan sånna lagar.. Och de biltillverkare som inte vill vara med kanske får betala ett högt pris för det i slutändan.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Men är det isåfall inte bränslet som ska begränsas?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Ett problem med med dieselmotorn är väl att det inte bara är bränslet som är problemet. Även om du kör den på enhörningssvett så släpper den ut partiklar och kväveoxid.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3247
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Ja, precis. Koldioxidutsläppen är en ofrånkomlig följd av bränslet, men kväveoxider och partiklar uppstår som bieffekter under förbränningen i motorn och mängden av dessa föroreningar är inte direkt proportionell mot bränsleförbrukningen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
En lösning från Volkswagen var väl att öka bränsleförbrukningen för att kunna minska kväveoxiderna. Dock så ökar ju t.ex. koldioxidutsläppen då istället.Niklas Z skrev:Ja, precis. Koldioxidutsläppen är en ofrånkomlig följd av bränslet, men kväveoxider och partiklar uppstår som en bieffekt under förbränningen i motorn och mängden av dessa föroreningar är inte direkt proportionell mot bränsleförbrukningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Volvo har ju nu gått ut och sagt att de inte kommer utveckla någon ny ICE, vilket låter klokt. Nu gäller det bara att våra politiker förstår vad det innebär och förbereder Sverige för den omställningen. Vad ska vi tex göra i Skövde om 10 år?
Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer
Då får man kanske beskatta enhörningssvett högre..bylund skrev:Ett problem med med dieselmotorn är väl att det inte bara är bränslet som är problemet. Även om du kör den på enhörningssvett så släpper den ut partiklar och kväveoxid.
Nej men jag är med på att man ska ha styrmedel, men inte helt med på att man ska ställa krav på ett visst antal procent i förhållande till ICE-bilar. Det kanske rent av framöver motverkar en ännu snabbare accelererande övergång, samt kan kanske vara ofördelaktigt för de som lägger sig över den andelen i sin försäljning. (eller enbart säljer elbilar.) Jag funderar alltså i banor kring konkurrensen mellan tillverkarna. De som har hög försäljning av ICE-bilar dom kan ta ut lite extra för kan då kanske ha möjlighet att konkurrera ut de som bara vill satsa på elbilar, eller i allafall sätta dem i ett sämre ekonomiskt läge.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR