Eldrivna färjor

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Eldrivna färjor

Inlägg av FredrikR »

https://electrek.co/2018/03/05/all-elec ... ery-packs/

Känner sedan tidigare till att Helsinborg-Helsingör går att åka helt elektriskt.

Men att Fredrikshamn - Göteborg ska bli helelektrisk var nytt för mig. Längsta elektriska färjelinjen?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Eldrivna färjor

Inlägg av bylund »

I tre steg verkar det som, först manövrera i hamnen, sedan 10 sjömil, sedan hela vägen:
https://www.sjofartstidningen.se/eldrif ... -sommaren/
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Eldrivna färjor

Inlägg av chaffis75 »

bylund skrev:
I tre steg verkar det som, först manövrera i hamnen, sedan 10 sjömil, sedan hela vägen:
https://www.sjofartstidningen.se/eldrif ... -sommaren/
wow, de är imponerande... väldigt långt sträcka. De måste ju vara att man ser ekonomi i detta annars hade man väl aldrig gjort på på så lång sträcka.

Spännande utmaning hur man laddar batterierna, Helsingborg - Helsingör har ju väldigt korta stopp så de var en utmaning i sig men här måste de bli helt enorma batterier när man klara hela sträckan så de lär bli en ganska fet land förbindelse för att ladda de batterierna. Hur länga brukar den båten ligga i respektive hamn innan den vänder tillbaka?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Eldrivna färjor

Inlägg av Gustafsson »

Kanske är strömmar i vattnet ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Eldrivna färjor

Inlägg av Jerker »

Gustafsson skrev:
Kanske är strömmar i vattnet ?
:lol: :lol: :lol:
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Eldrivna färjor

Inlägg av chaffis75 »

Gustafsson skrev:
Kanske är strömmar i vattnet ?
Du har inte något fel på din signatur, de står ju inte Göteborg på den ;)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Eldrivna färjor

Inlägg av bullen »

Gustafsson skrev:
Kanske är strömmar i vattnet ?
Äntligen ett elskämt som var roligtBild
Fast kan inte låta bli att fylla på att dom kanske laddar mha ytspänningen
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Eldrivna färjor

Inlägg av Elbilisten »

Stena Jutlandica har åtminstone haft vindkraft ombord. Inte så att det räckte för eldrift dock. (Påminner lite om försöken till perpetuum mobile med vindkraftverk på en bils takräcke...) Men huvudvitsen med det var nog att påverka luftströmmarna runt fören och därmed spara någon procent bränsle. Men om färjan ligger vid kaj i blåsväder tillräckligt länge med allt släckt ombord kan det kanske ge ett litet bidrag till driften sen.

http://www.infrastrukturnyheter.se/2016 ... rja?page=1

När det gäller batteridrift för färjor blir det ju mycket och tungt. På andra sidan kunde man för hundra år sen segla över atlanten på kol. Jag vet inte hur energiinnehållet i kol och batterier skiljer sig. Jag sitter bara och filosoferar lite. Om någon kunnig inom fartygsteknik har har lust att räkna på volymen, vikt och kanske ekonomi kunde det vara kul.
Skriv svar