Storuman Forever - SVT

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Storuman Forever - SVT

Inlägg av joel80 »

Med "vår" egna Björn i huvudrollen.
Klart sevärd... och vilket mördarprojekt.

...och man tycker lite synd om Björn när han blir tvungen att köra en dieseltruck som sprutar svarta avgaser.

https://www.svtplay.se/video/17366498/s ... -avsnitt-1


Man ser Teslan vid några tillfällen också.. :D
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Storuman Forever - SVT

Inlägg av lator »

joel80 skrev:
Med "vår" egna Björn i huvudrollen.
Klart sevärd... och vilket mördarprojekt.

...och man tycker lite synd om Björn när han blir tvungen att köra en dieseltruck som sprutar svarta avgaser.

https://www.svtplay.se/video/17366498/s ... -avsnitt-1


Man ser Teslan vid några tillfällen också.. :D
Det skulle ju vara ganska lätt att bättra på den väldigt klimatosmarta fordonsflottan som deras lagmedlemmar håller sig med. Skoda Felicia diesel och en Kingcab från 95 med påställd pump... ja, det fanns ju flera fordon i flottan också men jag skulle tro att Heidi och Björn är ganska ensamma om att tanka elektroner däruppe.

Blir kul att se fortsättningen. :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Storuman Forever - SVT

Inlägg av joel80 »

Jo, men jag gillar infallsvinkeln... Det är ingen lätt målgrupp.
Många har nog lätt att se klimatarbetet som ett påhitt av stadsborna. Att göra det på ett sånt här sätt är smart, och roligt att följa.
Av vad man fick se av de som är med i programmet så kändes det också bra. Bra karaktärer.. :)

Bästa citatet:
"Fördel med en glesbygd är att det är glest med folk"

:D
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Storuman Forever - SVT

Inlägg av LarsL »

Ja, landsbygden ligger några år efter... normalt sett. Jag har bott där så jag vet.

Men det är ändå ganska förbryllande att de inte tar till sig elbilar. Elbilen passar ju så otroligt bra i glesbygden, med långa resor och enkelt med nattladdning. Mina tankar på elbil började när jag bodde glest och hade 3 mil till skolan. Jag åkte bensinbil då och den kostnaden åt ju upp nästan alla mina pengar, fick leva på föräldrarna. En elbil hade varit suverän för mig i det läget, till och med en rutten Leaf 24kWh.
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Storuman Forever - SVT

Inlägg av Hedman »

Riktigt bra program med roliga karaktärer. Kul upplägg med tävlingsmoment för att få deltagarna att bli mer miljösmarta.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Storuman Forever - SVT

Inlägg av Teslaspolen »

Gillar det också, ska se resten!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Storuman Forever - SVT

Inlägg av Jerker »

joel80 skrev:
Jo, men jag gillar infallsvinkeln... Det är ingen lätt målgrupp.
Många har nog lätt att se klimatarbetet som ett påhitt av stadsborna. Att göra det på ett sånt här sätt är smart, och roligt att följa.
Av vad man fick se av de som är med i programmet så kändes det också bra. Bra karaktärer.. :)

Bästa citatet:
"Fördel med en glesbygd är att det är glest med folk"

:D
Nu har jag sett programmet! Ska också följa det. Det där citatet tror jag hängde ihop med det han sa senare om att områdena kring ekvatorn kommer att bli obeboeliga och det betyder att folk kommer att flytta norrut. Det är ju den ekvationen som de som gillar de stora obefolkade vidderna i norr borde ta till sig och börja bli klimatambassadörer. De riskerar ju att en massa folk invaderar deras jaktmarker.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Storuman Forever - SVT

Inlägg av Teslaspolen »

Precis. Är en konstig relation att många främlingsfientliga personer också är klimatförnekare.

Jag har inget emot en person bara för att hen kommer från någon annan del av världen; men alla måste inse att det blir en helt ofattbar kris om hela ekvatorns befolkning blir flyktingar pga klimatet och krig över resurser som mat och vatten och översvämmar t. ex Europa med flertalet miljoner flyende människor.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Storuman Forever - SVT

Inlägg av lator »

Teslaspolen skrev:
Precis. Är en konstig relation att många främlingsfientliga personer också är klimatförnekare.

Jag har inget emot en person bara för att hen kommer från någon annan del av världen; men alla måste inse att det blir en helt ofattbar kris om hela ekvatorns befolkning blir flyktingar pga klimatet och krig över resurser som mat och vatten och översvämmar t. ex Europa med flertalet miljoner flyende människor.
Precis det som Elon har varnat för. Krigsflyktingar är inget jämfört med framtida klimatflyktingar. Då pratar vi om många miljoner, kanske en miljard människor på flykt.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Storuman Forever - SVT

Inlägg av boreno »

Det här är mycket intressant, välgjort och underhållande. Kanske ett tecken på att det blir mainstream att ta klimatförändringarna på allvar, en brytpunkt mellan trend och vardag. Bra gjort!
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Storuman Forever - SVT

Inlägg av Teslaspolen »

Aj då; nu nämnde Björn kärnkraften... :o :? :lol:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Storuman Forever - SVT

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:
Aj då; nu nämnde Björn kärnkraften... :o :? :lol:
:D

Lite segt program idag, tycker jag, även om det var bra saker de gjorde.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Storuman Forever - SVT

Inlägg av Teslaspolen »

Förra veckan var det mer drag i, absolut! Men vi får se hur nästa blir. Vi kan nog alla vara överens om att inte kasta mat dock; kött eller inte. :)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Storuman Forever - SVT

Inlägg av Teslaspolen »

Med tanke på tråden http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 28&t=11915

Gårdagens avsnitt började med en klimatförnekare!
Verdi

Re: Storuman Forever - SVT

Inlägg av Verdi »

Teslaspolen skrev:
Med tanke på tråden http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 28&t=11915

Gårdagens avsnitt började med en klimatförnekare!

Aha. En kättare!!! Bränn honom!
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Storuman Forever - SVT

Inlägg av 12man »

men men, med biobränsle...
ms 76132 "Eleamore"
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Storuman Forever - SVT

Inlägg av Mickep »

ooo, men ett gigantiskt förstoringsglas (vi vill inte slösa med för mycket energi i onödan) sköter vi antändningen. (i kommunens fjärrvärmeanläggning så vi kan värma husen i ett slutet system.)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Storuman Forever - SVT

Inlägg av Jerker »

Tycker det är lite jobbigt att titta på programmet. Dels att det är lite segt, dels att flera av dem som de har med i lagen är så otroligt ovetande eller rena klimatskeptiker. Blir lite som lågstadiet i klimatundervisning...
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Storuman Forever - SVT

Inlägg av Teslaspolen »

Ja det har blivit så. Många av oss ligger väl på en lite högre nivå. Men jag gillar idèn och Björn och Heidi känna som riktigt sympatiska och trevliga personer.

Och andra sidan så är det rätt skönt på sätt och vis att se att andra har problem med att få folk att förstå.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Storuman Forever - SVT

Inlägg av Mickep »

Jag gillar faktiskt att det finns lite motsträvighet och klimatförnekelse. skulle inte se någon som någon dålig människa för det. det är bra att saker ifrågasätts.(nu menar jag på det personliga planet om ens agerande har betydelse för miljön, inte politiskt globalt). det skapar lite dynamik och hur vanliga människor kan påverka sig själv och andra.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Storuman Forever - SVT

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
Tycker det är lite jobbigt att titta på programmet. Dels att det är lite segt, dels att flera av dem som de har med i lagen är så otroligt ovetande eller rena klimatskeptiker. Blir lite som lågstadiet i klimatundervisning...
Håller med dig, första avsnittet gillade jag personligen inte, och mina farhågor verkade i första taget besannas.

Verkade mest vara underhållning typ reklamkanaler. Med alltför mycket musik som ibland var direkt störande. Dessutom verkade karaktärerna som gjorda att förlöjligas, ett klassikt sätt hålla ”slö-tittaren” vid liv.
Men när avsnitt två kom blev det genast mycket bättre. Personerna fick man djupare bild av samtidigt som man lyckades få fram just hur viktigt det är att klargöra klimat-förändringarna.
Nu kom avsnitt tre igår och det verkar funka bra, där fick även lokal miljöpolitik en släng då man just belyste kommuners ofta röriga ”regel-värk” som i exemplet med återvinnings-stationen.
Sista 5 min var också intressant i utbildnings-mötet. Där lade man in en krok till nästa avsnitt, som jag förstås undrar hur det löser sig?

Hepp!
Skriv svar