Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
nek0 skrev:
Ok, tänk att vi alla plötsligt tänker som du. Vi skrotar alla fossilbilar idag. Var ska vi skaffa ca 5 000 000 elbilar? Vad ska vi göra med alla som har husvagnar?
Skrota husvagnarna också ?
Precis så får det bli. Vi lämnar nu husvagnen eftersom Golfen inte får dra den och det blir för dyrt stt behålla både Škodan och husvagnen. (3000.-/natt! jämfört med att ersätta ekipaget med eGolfen)
Jo men det blir någon annan som för dra den istället för dig. Du kan inte bara skrota "skiten"(menar inget illa). Eller hur.
Tycker att det blir bättre för alla om staten trycker på biltillverkarna att ta fram elbilarna så man har något att köpa än att tvinga köparna att gå med dåligt samvete.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Inlägg av ovelundkvist »

Vem tvingar dig att ha dåligt samvete?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Inlägg av nek0 »

ovelundkvist skrev:
Vem tvingar dig att ha dåligt samvete?
Ingen :) , har inget
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Inlägg av ovelundkvist »

Ok, men vem menar du tvingar andra diesel-köpare än du att ha dåligt samvete?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Inlägg av Jerker »

Beigler skrev:
Det viktiga är att vi aggerar eftersom vi vet mer idag än vad vi visste igår. Att låta gårdagens misstag hindra oss att göra rätt idag är det dummaste vi kan göra.
Exakt så... Det här är ju hela problemet i sammanfattning. Det finns så otroligt många intressen som står i vägen för att vi ska kunna göra det som vi måste göra för att lyckas hejda den globala uppvärmningen. Det är ekonomiska och politiska intressen som förhindrar det. Politiker som inte vill ta obekväma beslut eftersom de riskerar att inte bli omvalda och människor som har ekonomisk makt och vägrar att låta något hända som riskerar minska på deras kortsiktiga vinster.

Naturligtvis skulle jag aldrig propagera för diktatur, men det vi ser hända i Kina just nu kommer inte att hända i de västerländska demokratierna. Som tur är för jordklotet i sin helhet har just nu diktaturen Kina bestämt sig för att man ska minska kraftigt på sina koldioxidutsläpp och det kan man genomföra. Man bryr sig inte om att enskilda människor kommer i kläm nu, att de som inte har råd att köpa en elbil bara får köra varannan dag i städer eller får vänta i månader och år för att ens få en registreringsskylt. Man bryr sig inte heller om alla de tragedier som utspelar sig när man tömmer stora landområden och miljontals människor tvingas lämna sina hem där deras släkter bott i århundraden därför att det ska byggas en kraftverksdamm där. Men är man lite realist så kan man fråga sig om det är värre att sånt sker under kontrollerade former än om det ändå sker senare, kanske i större omfattning och mycket brutalare, när naturkatastroferna drabbar jorden?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Inlägg av lator »

Tjell skrev:
Allt sammantaget, alla aspekter vägda, så tror jag inte det går att undvika kollaps!

Märk mina ord och minns dem: 2040, då börjar det verkligen falla samman, allt det vi idag ser som vår verklighet, det vi tror oss veta är vår framtid.
Det är skrämmande men troligen sant det du skriver. Vi som hänger här är antagligen för gamla för att bli utsatta för det verkliga förfallet men de flesta av oss har barn och barnbarn. Det är ju för deras överlevnad vi måste kämpa. Vilket är steget efter förnekelse?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Inlägg av Elbilisten »

I dag tillverkar bilindustrin 99-100% avgasbilar. Även med miljözonerna kan de teoretiskt fortsätta med det 50 år till. Där ligger problemet set med mina glasögon. Ta en karta över hela Sverige och markera området där avgasbilar inte längre får köra. Då blir omfattningen och effekten av miljözonerna tydlig. Eller kanske nästan osynlig.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Inlägg av bylund »

Jag har sagt det förr, men jag föreslår att man gör Östermalm i Stockholm till utsläppsfri zon snarast. Då ska vi nog se att Porsche får avsättning för sin elbil.

Detta inlägg innehåller grova generaliseringar av östermalmsbor.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Inlägg av zyax »

bylund skrev:
Jag har sagt det förr, men jag föreslår att man gör Östermalm i Stockholm till utsläppsfri zon snarast. Då ska vi nog se att Porsche får avsättning för sin elbil.

Detta inlägg innehåller grova generaliseringar av östermalmsbor.
Har inte sett en Porsche taxilimo, men du kanske bara pratade om de som bor där och har privatchaufför, för inte kör de väl själva?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Inlägg av chaffis75 »

Nu har jag inte läst vad förbudet innebär men jag hoppas att de även gäller nya diesel bilar (vilket de säkert inte gör). Vi måste ju stoppa utsläppen vid källan, dvs i bilfabriken och bilhandeln där männsikor bestämmer sif för om de ska köpa en fossil eller elbil. Om vi tillverkar en bil idag så tycker ja de är rimligt att staten måste stödja att denna ska få köras på allmän väg i ca 20 år. Vi har en stat som styr och ställer med bidrag och skatter och då baseras besluten på detta, jag blir faktiskt förbannad när staten hela tiden vänder kappan efter vinden och inte tar ansvar för sina tidigare beslut.
Jo jag är kanske konstig men åter igen, stryp vid källan men de kommer man aldrig våga, lättare att sparka på människor än på företag (läs VW, Volvo och andra tillverkar i Europa). och nej jag tror inte ett skit på att de nya bilarna är rena bilar, de kanske är bättre än en fossil från 2010 men de är fortfarande en fossil och fuskar verkar de inte sluta med...

oj vilket argt inlägg, hoppas ni inte ta illa upp...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Inlägg av LarsL »

Nu gnäller bekanta och arbetskamrater på att deras dieslar blir värdelösa när de förbjuds. Trots att jag i 2-3 år sagt åt dem att inte köpa dieselbilar, leasa om ni måste ha bil nu. Men självklart lyssnar de inte...Men gnällas ska det så klart.

Synd bara att de nu ser elbilar som fiender som sabbar deras privatekonomi. Det hade som sagt varit bättre att göra som Norge och moms befria Elbilarna. Morot bättre än piska.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Inlägg av Kulingen »

LarsL skrev:
Nu gnäller bekanta och arbetskamrater på att deras dieslar blir värdelösa när de förbjuds. Trots att jag i 2-3 år sagt åt dem att inte köpa dieselbilar, leasa om ni måste ha bil nu. Men självklart lyssnar de inte...Men gnällas ska det så klart.

Synd bara att de nu ser elbilar som fiender som sabbar deras privatekonomi. Det hade som sagt varit bättre att göra som Norge och moms befria Elbilarna. Morot bättre än piska.
Värdelösa? Fråga dina grannar hur mycket en 8 år gammal diesel är värd? Det går väl fortfarande sälja dessa till de som inte tänker på att använda dessa i storstäder. Är de inte nöjda med det svaret så kan de ju försöka stämma sina biltillverkare för de fuskat. Men jag tror deras nästa bil blir av samma märke som innan fast detta har hänt. Sorgligt men sant
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Inlägg av Teslaspolen »

Ja gnället är ju obligatoriskt. Men det ska riktas emot tillverkaren, inte staten i det här fallet. Tillverkaren har lurat både stat och privatkund.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022

Inlägg av Beigler »

Jag håller med om att man även borde titta på att förbjuda försäljning av nya dieselbilar. Men jag tror för den skull inte att det är verkningslöst med det förbud som nu införs. Folk kommer i mycket större mån att tänka två ggr innan de köper en ny diesel. Bara för att man får köra den nu så kan man ju inte vara säker på vad som gäller om tre år när den skall säljas.
Skriv svar