Det blir ju lite tokigt att ändra reglerna för bilägarna i efterhand. Vi kräver ju inte heller att en Amazon ska få eftermonterat katalysator eller bilbälten i en Ford T. Nu har staten lämnat ut registreringsskyltar och sagt "grattis till nya bilen, varsågod att köra på alla vägar."
Man borde börja i andra ändan, fabrikerna där bilarna kommer ifrån. T ex kunde man säga åt tillverkarna att 2019 gäller max 90 % avgasbilar. 2020 max 80 % med avgasrör. Osv. Norge vill avsluta försäljningen av avgasbilar ännu snabbare - ifall någon tycker det låter för tufft. Det borde ge oss det vi vill ha; renare luft, tystare trafikmiljö, mindre oljeberoende mm mm. Nu blir det lite som bilarna med dubbdäck som körs omvägar och sprider mer avgaser för att undvika en viss del av en gata. Visst kommer miljözonerna påskynda omställningen. Men det skapar onödiga problem för trafikanter och boende i regionerna. Och fina möjligheter för bilindustrin att sälja många många fler Euro6-Euro7-Euro8-avgasbilar. Men det är kanske just det som politikerna vill?
Det behövs säkert både morötter och piskor. Men ge morötterna till konsumenterna. Använd piskan mot bilindustrin. Med tillräcklig snabb omställning behövs inga körförbud. Så har man resonerat i Norge.
+1
Glöm bara inte att Norge inte har biltillverkningen. Hade vi inte haft Volvo hade de säkert gjort som Norge.
Det blir ju lite tokigt att ändra reglerna för bilägarna i efterhand. Vi kräver ju inte heller att en Amazon ska få eftermonterat katalysator eller bilbälten i en Ford T. Nu har staten lämnat ut registreringsskyltar och sagt "grattis till nya bilen, varsågod att köra på alla vägar."
Man borde börja i andra ändan, fabrikerna där bilarna kommer ifrån. T ex kunde man säga åt tillverkarna att 2019 gäller max 90 % avgasbilar. 2020 max 80 % med avgasrör. Osv. Norge vill avsluta försäljningen av avgasbilar ännu snabbare - ifall någon tycker det låter för tufft. Det borde ge oss det vi vill ha; renare luft, tystare trafikmiljö, mindre oljeberoende mm mm. Nu blir det lite som bilarna med dubbdäck som körs omvägar och sprider mer avgaser för att undvika en viss del av en gata. Visst kommer miljözonerna påskynda omställningen. Men det skapar onödiga problem för trafikanter och boende i regionerna. Och fina möjligheter för bilindustrin att sälja många många fler Euro6-Euro7-Euro8-avgasbilar. Men det är kanske just det som politikerna vill?
Det behövs säkert både morötter och piskor. Men ge morötterna till konsumenterna. Använd piskan mot bilindustrin. Med tillräcklig snabb omställning behövs inga körförbud. Så har man resonerat i Norge.
Eftersom folk dör av avgaserna som gamla dieselbilar släpper ut tycker jag att det är viktigare att stoppa utsläppen på de ställen där det gör stor skada. Så viktigt att jag inte bryr mig om att någon som köpt fel bil blir ledsen. Även så viktigt att om det inte finns billiga elbilar tills dess får folk gå, cykla, åka tub eller hyra en elbil när de har tungt att bära. Det är ingen rättighet att få köra sin bil överallt...
Det blir ju lite tokigt att ändra reglerna för bilägarna i efterhand. Vi kräver ju inte heller att en Amazon ska få eftermonterat katalysator eller bilbälten i en Ford T. Nu har staten lämnat ut registreringsskyltar och sagt "grattis till nya bilen, varsågod att köra på alla vägar."
Man borde börja i andra ändan, fabrikerna där bilarna kommer ifrån. T ex kunde man säga åt tillverkarna att 2019 gäller max 90 % avgasbilar. 2020 max 80 % med avgasrör. Osv. Norge vill avsluta försäljningen av avgasbilar ännu snabbare - ifall någon tycker det låter för tufft. Det borde ge oss det vi vill ha; renare luft, tystare trafikmiljö, mindre oljeberoende mm mm. Nu blir det lite som bilarna med dubbdäck som körs omvägar och sprider mer avgaser för att undvika en viss del av en gata. Visst kommer miljözonerna påskynda omställningen. Men det skapar onödiga problem för trafikanter och boende i regionerna. Och fina möjligheter för bilindustrin att sälja många många fler Euro6-Euro7-Euro8-avgasbilar. Men det är kanske just det som politikerna vill?
Det behövs säkert både morötter och piskor. Men ge morötterna till konsumenterna. Använd piskan mot bilindustrin. Med tillräcklig snabb omställning behövs inga körförbud. Så har man resonerat i Norge.
Eftersom folk dör av avgaserna som gamla dieselbilar släpper ut tycker jag att det är viktigare att stoppa utsläppen på de ställen där det gör stor skada. Så viktigt att jag inte bryr mig om att någon som köpt fel bil blir ledsen. Även så viktigt att om det inte finns billiga elbilar tills dess får folk gå, cykla, åka tub eller hyra en elbil när de har tungt att bära. Det är ingen rättighet att få köra sin bil överallt...
Personligen så fungerar min kropp bra jag kan hantera det usla priset på min diesel som jag kommer få när jag köper Tesla nr2. Men det är inte mig det är synd om det är alla som är rörelsehindrade med dåliga inkomster det är dom som tar den riktiga smällen
Personligen så fungerar min kropp bra jag kan hantera det usla priset på min diesel som jag kommer få när jag köper Tesla nr2. Men det är inte mig det är synd om det är alla som är rörelsehindrade med dåliga inkomster det är dom som tar den riktiga smällen
Då får man lösa det genom att bilar med handicaptillstånd får köra där trots att de är dieslar alternativt ge dem subventioner på mellanskillnaden för att köpa elbil. Det går att lösa.
Det viktiga är att vi aggerar eftersom vi vet mer idag än vad vi visste igår. Att låta gårdagens misstag hindra oss att göra rätt idag är det dummaste vi kan göra.
Det blir ju lite tokigt att ändra reglerna för bilägarna i efterhand. Vi kräver ju inte heller att en Amazon ska få eftermonterat katalysator eller bilbälten i en Ford T. Nu har staten lämnat ut registreringsskyltar och sagt "grattis till nya bilen, varsågod att köra på alla vägar."
Man borde börja i andra ändan, fabrikerna där bilarna kommer ifrån. T ex kunde man säga åt tillverkarna att 2019 gäller max 90 % avgasbilar. 2020 max 80 % med avgasrör. Osv. Norge vill avsluta försäljningen av avgasbilar ännu snabbare - ifall någon tycker det låter för tufft. Det borde ge oss det vi vill ha; renare luft, tystare trafikmiljö, mindre oljeberoende mm mm. Nu blir det lite som bilarna med dubbdäck som körs omvägar och sprider mer avgaser för att undvika en viss del av en gata. Visst kommer miljözonerna påskynda omställningen. Men det skapar onödiga problem för trafikanter och boende i regionerna. Och fina möjligheter för bilindustrin att sälja många många fler Euro6-Euro7-Euro8-avgasbilar. Men det är kanske just det som politikerna vill?
Det behövs säkert både morötter och piskor. Men ge morötterna till konsumenterna. Använd piskan mot bilindustrin. Med tillräcklig snabb omställning behövs inga körförbud. Så har man resonerat i Norge.
Eftersom folk dör av avgaserna som gamla dieselbilar släpper ut tycker jag att det är viktigare att stoppa utsläppen på de ställen där det gör stor skada. Så viktigt att jag inte bryr mig om att någon som köpt fel bil blir ledsen. Även så viktigt att om det inte finns billiga elbilar tills dess får folk gå, cykla, åka tub eller hyra en elbil när de har tungt att bära. Det är ingen rättighet att få köra sin bil överallt...
Personligen så fungerar min kropp bra jag kan hantera det usla priset på min diesel som jag kommer få när jag köper Tesla nr2. Men det är inte mig det är synd om det är alla som är rörelsehindrade med dåliga inkomster det är dom som tar den riktiga smällen
+1
Tyck inte synd om mig. I brist på vettig elbil köpte jag en ny diesel och ångrar mig inte en sekund att jag gjorde det.
Vissa fattar inte att alla inte har möjlighet till tjänstebil eller råd att köpa en dyr elbil själva.
Man måste inse att allas verklighet inte är likadan.
Personligen så fungerar min kropp bra jag kan hantera det usla priset på min diesel som jag kommer få när jag köper Tesla nr2. Men det är inte mig det är synd om det är alla som är rörelsehindrade med dåliga inkomster det är dom som tar den riktiga smällen
Då får man lösa det genom att bilar med handicaptillstånd får köra där trots att de är dieslar alternativt ge dem subventioner på mellanskillnaden för att köpa elbil. Det går att lösa.
Det viktiga är att vi aggerar eftersom vi vet mer idag än vad vi visste igår. Att låta gårdagens misstag hindra oss att göra rätt idag är det dummaste vi kan göra.
Ok, tänk att vi alla plötsligt tänker som du. Vi skrotar alla fossilbilar idag. Var ska vi skaffa ca 5 000 000 elbilar? Vad ska vi göra med alla som har husvagnar?
Skrota husvagnarna också ?
Det blir ju lite tokigt att ändra reglerna för bilägarna i efterhand. Vi kräver ju inte heller att en Amazon ska få eftermonterat katalysator eller bilbälten i en Ford T. Nu har staten lämnat ut registreringsskyltar och sagt "grattis till nya bilen, varsågod att köra på alla vägar."
Man borde börja i andra ändan, fabrikerna där bilarna kommer ifrån. T ex kunde man säga åt tillverkarna att 2019 gäller max 90 % avgasbilar. 2020 max 80 % med avgasrör. Osv. Norge vill avsluta försäljningen av avgasbilar ännu snabbare - ifall någon tycker det låter för tufft. Det borde ge oss det vi vill ha; renare luft, tystare trafikmiljö, mindre oljeberoende mm mm. Nu blir det lite som bilarna med dubbdäck som körs omvägar och sprider mer avgaser för att undvika en viss del av en gata. Visst kommer miljözonerna påskynda omställningen. Men det skapar onödiga problem för trafikanter och boende i regionerna. Och fina möjligheter för bilindustrin att sälja många många fler Euro6-Euro7-Euro8-avgasbilar. Men det är kanske just det som politikerna vill?
Det behövs säkert både morötter och piskor. Men ge morötterna till konsumenterna. Använd piskan mot bilindustrin. Med tillräcklig snabb omställning behövs inga körförbud. Så har man resonerat i Norge.
Eftersom folk dör av avgaserna som gamla dieselbilar släpper ut tycker jag att det är viktigare att stoppa utsläppen på de ställen där det gör stor skada. Så viktigt att jag inte bryr mig om att någon som köpt fel bil blir ledsen. Även så viktigt att om det inte finns billiga elbilar tills dess får folk gå, cykla, åka tub eller hyra en elbil när de har tungt att bära. Det är ingen rättighet att få köra sin bil överallt...
Personligen så fungerar min kropp bra jag kan hantera det usla priset på min diesel som jag kommer få när jag köper Tesla nr2. Men det är inte mig det är synd om det är alla som är rörelsehindrade med dåliga inkomster det är dom som tar den riktiga smällen
+1
Tyck inte synd om mig. I brist på vettig elbil köpte jag en ny diesel och ångrar mig inte en sekund att jag gjorde det.
Vissa fattar inte att alla inte har möjlighet till tjänstebil eller råd att köpa en dyr elbil själva.
Man måste inse att allas verklighet inte är likadan.
Tyvärr sant.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
Allt sammantaget, alla aspekter vägda, så tror jag inte det går att undvika kollaps!
Märk mina ord och minns dem: 2040, då börjar det verkligen falla samman, allt det vi idag ser som vår verklighet, det vi tror oss veta är vår framtid.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Ok, tänk att vi alla plötsligt tänker som du. Vi skrotar alla fossilbilar idag. Var ska vi skaffa ca 5 000 000 elbilar? Vad ska vi göra med alla som har husvagnar?
Skrota husvagnarna också ?
Precis så får det bli. Vi lämnar nu husvagnen eftersom Golfen inte får dra den och det blir för dyrt stt behålla både Škodan och husvagnen. (3000.-/natt! jämfört med att ersätta ekipaget med eGolfen)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Ok, tänk att vi alla plötsligt tänker som du. Vi skrotar alla fossilbilar idag. Var ska vi skaffa ca 5 000 000 elbilar? Vad ska vi göra med alla som har husvagnar?
Skrota husvagnarna också ?
Precis så får det bli. Vi lämnar nu husvagnen eftersom Golfen inte får dra den och det blir för dyrt stt behålla både Škodan och husvagnen. (3000.-/natt! jämfört med att ersätta ekipaget med eGolfen)
Jo men det blir någon annan som för dra den istället för dig. Du kan inte bara skrota "skiten"(menar inget illa). Eller hur.
Tycker att det blir bättre för alla om staten trycker på biltillverkarna att ta fram elbilarna så man har något att köpa än att tvinga köparna att gå med dåligt samvete.
Det viktiga är att vi aggerar eftersom vi vet mer idag än vad vi visste igår. Att låta gårdagens misstag hindra oss att göra rätt idag är det dummaste vi kan göra.
Exakt så... Det här är ju hela problemet i sammanfattning. Det finns så otroligt många intressen som står i vägen för att vi ska kunna göra det som vi måste göra för att lyckas hejda den globala uppvärmningen. Det är ekonomiska och politiska intressen som förhindrar det. Politiker som inte vill ta obekväma beslut eftersom de riskerar att inte bli omvalda och människor som har ekonomisk makt och vägrar att låta något hända som riskerar minska på deras kortsiktiga vinster.
Naturligtvis skulle jag aldrig propagera för diktatur, men det vi ser hända i Kina just nu kommer inte att hända i de västerländska demokratierna. Som tur är för jordklotet i sin helhet har just nu diktaturen Kina bestämt sig för att man ska minska kraftigt på sina koldioxidutsläpp och det kan man genomföra. Man bryr sig inte om att enskilda människor kommer i kläm nu, att de som inte har råd att köpa en elbil bara får köra varannan dag i städer eller får vänta i månader och år för att ens få en registreringsskylt. Man bryr sig inte heller om alla de tragedier som utspelar sig när man tömmer stora landområden och miljontals människor tvingas lämna sina hem där deras släkter bott i århundraden därför att det ska byggas en kraftverksdamm där. Men är man lite realist så kan man fråga sig om det är värre att sånt sker under kontrollerade former än om det ändå sker senare, kanske i större omfattning och mycket brutalare, när naturkatastroferna drabbar jorden?
Allt sammantaget, alla aspekter vägda, så tror jag inte det går att undvika kollaps!
Märk mina ord och minns dem: 2040, då börjar det verkligen falla samman, allt det vi idag ser som vår verklighet, det vi tror oss veta är vår framtid.
Det är skrämmande men troligen sant det du skriver. Vi som hänger här är antagligen för gamla för att bli utsatta för det verkliga förfallet men de flesta av oss har barn och barnbarn. Det är ju för deras överlevnad vi måste kämpa. Vilket är steget efter förnekelse?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
I dag tillverkar bilindustrin 99-100% avgasbilar. Även med miljözonerna kan de teoretiskt fortsätta med det 50 år till. Där ligger problemet set med mina glasögon. Ta en karta över hela Sverige och markera området där avgasbilar inte längre får köra. Då blir omfattningen och effekten av miljözonerna tydlig. Eller kanske nästan osynlig.
Jag har sagt det förr, men jag föreslår att man gör Östermalm i Stockholm till utsläppsfri zon snarast. Då ska vi nog se att Porsche får avsättning för sin elbil.
Detta inlägg innehåller grova generaliseringar av östermalmsbor.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag har sagt det förr, men jag föreslår att man gör Östermalm i Stockholm till utsläppsfri zon snarast. Då ska vi nog se att Porsche får avsättning för sin elbil.
Detta inlägg innehåller grova generaliseringar av östermalmsbor.
Har inte sett en Porsche taxilimo, men du kanske bara pratade om de som bor där och har privatchaufför, för inte kör de väl själva?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nu har jag inte läst vad förbudet innebär men jag hoppas att de även gäller nya diesel bilar (vilket de säkert inte gör). Vi måste ju stoppa utsläppen vid källan, dvs i bilfabriken och bilhandeln där männsikor bestämmer sif för om de ska köpa en fossil eller elbil. Om vi tillverkar en bil idag så tycker ja de är rimligt att staten måste stödja att denna ska få köras på allmän väg i ca 20 år. Vi har en stat som styr och ställer med bidrag och skatter och då baseras besluten på detta, jag blir faktiskt förbannad när staten hela tiden vänder kappan efter vinden och inte tar ansvar för sina tidigare beslut.
Jo jag är kanske konstig men åter igen, stryp vid källan men de kommer man aldrig våga, lättare att sparka på människor än på företag (läs VW, Volvo och andra tillverkar i Europa). och nej jag tror inte ett skit på att de nya bilarna är rena bilar, de kanske är bättre än en fossil från 2010 men de är fortfarande en fossil och fuskar verkar de inte sluta med...
oj vilket argt inlägg, hoppas ni inte ta illa upp...
Nu gnäller bekanta och arbetskamrater på att deras dieslar blir värdelösa när de förbjuds. Trots att jag i 2-3 år sagt åt dem att inte köpa dieselbilar, leasa om ni måste ha bil nu. Men självklart lyssnar de inte...Men gnällas ska det så klart.
Synd bara att de nu ser elbilar som fiender som sabbar deras privatekonomi. Det hade som sagt varit bättre att göra som Norge och moms befria Elbilarna. Morot bättre än piska.
Nu gnäller bekanta och arbetskamrater på att deras dieslar blir värdelösa när de förbjuds. Trots att jag i 2-3 år sagt åt dem att inte köpa dieselbilar, leasa om ni måste ha bil nu. Men självklart lyssnar de inte...Men gnällas ska det så klart.
Synd bara att de nu ser elbilar som fiender som sabbar deras privatekonomi. Det hade som sagt varit bättre att göra som Norge och moms befria Elbilarna. Morot bättre än piska.
Värdelösa? Fråga dina grannar hur mycket en 8 år gammal diesel är värd? Det går väl fortfarande sälja dessa till de som inte tänker på att använda dessa i storstäder. Är de inte nöjda med det svaret så kan de ju försöka stämma sina biltillverkare för de fuskat. Men jag tror deras nästa bil blir av samma märke som innan fast detta har hänt. Sorgligt men sant
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn http://---
Jag håller med om att man även borde titta på att förbjuda försäljning av nya dieselbilar. Men jag tror för den skull inte att det är verkningslöst med det förbud som nu införs. Folk kommer i mycket större mån att tänka två ggr innan de köper en ny diesel. Bara för att man får köra den nu så kan man ju inte vara säker på vad som gäller om tre år när den skall säljas.