Vad tycker ni om MP här inne?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Vad tycker ni om MP här inne?

Inlägg av Kulingen »

Ställer frågan pga att de till och med vill förbjuda elbilar i städerna i framtiden :shock:

https://www.aftonbladet.se/a/0EXem6
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vad tycker ni om MP här inne?

Inlägg av Legato »

Om MP är antitesen till Robert Collin så kommer jag nog börja gilla MP betydligt mer framöver...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vad tycker ni om MP här inne?

Inlägg av TiborBlomhall »

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Vad tycker ni om MP här inne?

Inlägg av Kulingen »

Legato skrev:
Om MP är antitesen till Robert Collin så kommer jag nog börja gilla MP betydligt mer framöver...
Vad menas med stt förbjuda privata elbilar i städerna då? Vilket område är det?
Senast redigerad av Kulingen, redigerad totalt 2 gång.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Vad tycker ni om MP här inne?

Inlägg av Tars »

Gillar inte mp.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Vad tycker ni om MP här inne?

Inlägg av HelectriC »

MP består ju bara av folk som bor mitt i city och inte har behov för bil, hur svårt är det att förbjuda bilar då? När det dessutom visar sig att de är helt tandlösa när det kommer till att få till nåt annat är märkliga förslag, så har iaf inte jag nåt behov för att rösta på dem.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vad tycker ni om MP här inne?

Inlägg av Legato »

Kulingen skrev:
Legato skrev:
Om MP är antitesen till Robert Collin så kommer jag nog börja gilla MP betydligt mer framöver...
Vad menas med stt förbjuda privata elbilar i städerna då? Vilket område är det?
Spelar det någon roll? Det kommer ju inte finnas några privata bilar i städerna om 20-30 år oavsett om MP får något att säga till om eller ej ;)

För mig känns det självklart att det enbart kommer vara kommersiella, autonoma fordon i städerna i framtiden. Privatägda fordon tror jag mest kommer köras på bana, möjligen delvis på långa sträckor. Men att äga en bil att köra i stan med tror jag knappt kommer existera.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Vad tycker ni om MP här inne?

Inlägg av strejf »

Jag tycker att MP har gått från klarhet till klarhet. Flygskatten, bonus/malus och höjd elbilspremie från 45000kr till 60000kr, miljözoner... med tanke på hur små de är har de fått igenom stora förändringar som är bra för miljön och elbilar. Det där snacket om att de vill förbjuda alla bilar, även elbilar tror jag inte riktigt på.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Vad tycker ni om MP här inne?

Inlägg av TeslaX Anders »

Legato skrev:
Om MP är antitesen till Robert Collin så kommer jag nog börja gilla MP betydligt mer framöver...
Märkligt sätt att resonera tycker jag. Så du kommer att gilla MP för att du ogillar Robert Collin? (Förhoppningsvis är du bara provokativ).

Artikeln är rätt bra tycker jag. Problemet är väl att man tidigare så ensidigt riktade in sig på enbart CO2 utsläppen och därmed släppte fram så många dieselbilar. Man glömde totalt bort problemen med de hälsofarliga utsläppen från dieselmotorer exvis kväveoxider, vilket är helt ofattbart trots all tillgänglig miljöforskning.
Alla som har dåliga luftrör och bor i städer vet att detta är ett stort problem.
Nu plötsligt kommer MP på att detta snarast måste åtgärdas och vill ge kommunerna rätt att besluta om miljözoner.

Självklart måste vi alla hjälpa till att minska utsläppen från fossilmotorer men det är tveksamt om man med så kort varsel skall tvinga bilägarna till detta. En bil används ju ändå i 10-15 år och de flesta svenskar har inte möjlighet att köpa nytt eller elbil med så kort varsel.

Diskussionen och åtgärderna skulle ha startat för 10-20 år sedan så att vi konsumenter haft en bättre framförhållning.

Sen är ju förslaget att på sikt förbjuda även elbilar i städer en ren utopi.

Tyvärr finns det lite för många extrema miljöpartister och de är väl oftast stadsbor. Ute i landet finns dock en hel del mer pragmatiska MP folk som har många bra förslag även om MP inte direkt är mitt första val.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Vad tycker ni om MP här inne?

Inlägg av Kulingen »

Legato skrev:
Kulingen skrev:
Legato skrev:
Om MP är antitesen till Robert Collin så kommer jag nog börja gilla MP betydligt mer framöver...
Vad menas med stt förbjuda privata elbilar i städerna då? Vilket område är det?
Spelar det någon roll? Det kommer ju inte finnas några privata bilar i städerna om 20-30 år oavsett om MP får något att säga till om eller ej ;)

För mig känns det självklart att det enbart kommer vara kommersiella, autonoma fordon i städerna i framtiden. Privatägda fordon tror jag mest kommer köras på bana, möjligen delvis på långa sträckor. Men att äga en bil att köra i stan med tror jag knappt kommer existera.
Hur har du då tänkt dig att jag ska göra när jag kommer tillbaka som Snake Plissken om 25 år? Då måste jag ju köra en gammal amerikansk bil (I detta falla kan det ju bli Tesla Roadster 2020 då är den ju 23 år gammal)
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vad tycker ni om MP här inne?

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
Kulingen skrev:
Legato skrev:
Om MP är antitesen till Robert Collin så kommer jag nog börja gilla MP betydligt mer framöver...
Vad menas med stt förbjuda privata elbilar i städerna då? Vilket område är det?
Spelar det någon roll? Det kommer ju inte finnas några privata bilar i städerna om 20-30 år oavsett om MP får något att säga till om eller ej ;)

För mig känns det självklart att det enbart kommer vara kommersiella, autonoma fordon i städerna i framtiden. Privatägda fordon tror jag mest kommer köras på bana, möjligen delvis på långa sträckor. Men att äga en bil att köra i stan med tror jag knappt kommer existera.
Varför skulle det inte göra det? Äga bil tror jag helt klart många kommer göra då man vill ha sin egna. Sen om man kör dem själv? Nja de är nog självkörande men ägandefrågan är ju skild från det.
Verdi

Re: Vad tycker ni om MP här inne?

Inlägg av Verdi »

Miljöpartiet gillar jag inte alls. Tycker faktiskt riktigt illa om dem.

Framförallt för att de är aningslösa utopister som inte förstår vad som gör Sverige rikt. De är gränslöst naiva och att släppa in de i regeringen var ett stort misstag. Hoppas de missar 4%-spärren i höst.

Bara en sån sak som att miljöpartistiska STATSRÅD låtsas som att de är i opposition och går i polemik mot regeringens beslut. Det är ju så att man häpnar. Sitter man i en regering så måste man väl stå för de beslut som tas? Detta utan att hinta att de egentligen inte vill bla bla bla. Det är som att hugga en kniv i ryggen på sossarna. Skämmes!
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Vad tycker ni om MP här inne?

Inlägg av zyax »

Stora felet är att MP är ute långt på vänsterkanten och härjar, de är verklighetsfrånvända. Det gäller att få med sig människor och förändra samtidigt som man får med sig företag och befolkning, den stora miljöfrågan vänder till det positiva när folk väljer detta själva. Därför ska politikerna välja en väg som gör att människor vilja välja miljö, inte tvinga.
Man får ge dem att de på senare tid har varit bättre på detta, men de har en lång väg att vandra innan de förstår hur man kan förändra för att få med sig först befolkningen/företagen i Sverige och sedan resten.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vad tycker ni om MP här inne?

Inlägg av LarsL »

Jag skyr MP som pesten! Det är ett vänsterparti utan kopplingar till verkligheten.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Vad tycker ni om MP här inne?

Inlägg av ovelundkvist »

Jag förstår inte vitsen med denna tråd, men kan ju såklart välja att strunta i att läsa den...

Är inte problemet att politiker generellt gör på tok för lite för omställningen till hållbara transporter, oavsett om de tillhör ”vänsterpartier” eller ”högerpartier”? Jag uppfattar inte Miljöpartister som sämre på detta än övriga partier, alla är ungefär lika kassa.

Varför det är så och vad vi som väljare kan göra åt det tycker jag skulle vara en betydligt mer intressant diskussion.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vad tycker ni om MP här inne?

Inlägg av vigge50 »

strejf skrev:
Jag tycker att MP har gått från klarhet till klarhet. Flygskatten, bonus/malus och höjd elbilspremie från 45000kr till 60000kr, miljözoner... med tanke på hur små de är har de fått igenom stora förändringar som är bra för miljön och elbilar. Det där snacket om att de vill förbjuda alla bilar, även elbilar tror jag inte riktigt på.
Vet inte om jag skulle tacka miljöpartiet själv för höjd elbilspremie, inför förra valet sa nästan alla partier att de ville höja den så att ge miljöpartiet hyllning för det känns missvisande. Flygskatten och miljözoner är däremot tack vare miljöpartiet men vi få se om det blir av.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vad tycker ni om MP här inne?

Inlägg av chaffis75 »

Tror de är sista partiet jag skulle rösta på men svårt att välja mellan MP eller V.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vad tycker ni om MP här inne?

Inlägg av Teslaspolen »

MP menar väl; men det blir inte alltid helt bra. Är dessutom ganska sur på dom pga att dom gick till val på att riva upp datalagringsdirektivet, men när dom väl satt i regering så röstade man emot avskaffandet istället.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vad tycker ni om MP här inne?

Inlägg av Legato »

TeslaX Anders skrev:
Legato skrev:
Om MP är antitesen till Robert Collin så kommer jag nog börja gilla MP betydligt mer framöver...
Märkligt sätt att resonera tycker jag. Så du kommer att gilla MP för att du ogillar Robert Collin? (Förhoppningsvis är du bara provokativ).

Artikeln är rätt bra tycker jag. Problemet är väl att man tidigare så ensidigt riktade in sig på enbart CO2 utsläppen och därmed släppte fram så många dieselbilar. Man glömde totalt bort problemen med de hälsofarliga utsläppen från dieselmotorer exvis kväveoxider, vilket är helt ofattbart trots all tillgänglig miljöforskning.
Alla som har dåliga luftrör och bor i städer vet att detta är ett stort problem.
Nu plötsligt kommer MP på att detta snarast måste åtgärdas och vill ge kommunerna rätt att besluta om miljözoner.

Självklart måste vi alla hjälpa till att minska utsläppen från fossilmotorer men det är tveksamt om man med så kort varsel skall tvinga bilägarna till detta. En bil används ju ändå i 10-15 år och de flesta svenskar har inte möjlighet att köpa nytt eller elbil med så kort varsel.

Diskussionen och åtgärderna skulle ha startat för 10-20 år sedan så att vi konsumenter haft en bättre framförhållning.

Sen är ju förslaget att på sikt förbjuda även elbilar i städer en ren utopi.

Tyvärr finns det lite för många extrema miljöpartister och de är väl oftast stadsbor. Ute i landet finns dock en hel del mer pragmatiska MP folk som har många bra förslag även om MP inte direkt är mitt första val.
Det handlar inte om att "gilla" eller "ogilla". Det handlar om att jag anser att Robert Collin extremt sällan, om någonsin, sagt något vettigt... Om man därför tar motsatsen/antitesen till det Collin hävdar så bör man oftast hamna rätt.

Jag tycker den konstanta häxjakten och ironiserandet av MP är ganska tröttsamt. Jag röstar inte på MP själv, de har klantat sig ordentligt denna mandatperiod imo, men tyvärr är det inte så många fler än dem som överhuvudtaget tar miljöproblemen på allvar.

De flesta brukar tala sig varma för att människor lokalt ska ha mer att säga till om. Här beslutar man att kommunerna lokalt ska ha rätt att besluta om denna fråga och då blir det ett herrans liv. Det handlar ju dessutom inte om att förbjuda smutsiga bilar helt, bara om att de inte ska få köra där det är som allra mest tätbefolkat.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vad tycker ni om MP här inne?

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
Kulingen skrev:
Legato skrev:
Om MP är antitesen till Robert Collin så kommer jag nog börja gilla MP betydligt mer framöver...
Vad menas med stt förbjuda privata elbilar i städerna då? Vilket område är det?
Spelar det någon roll? Det kommer ju inte finnas några privata bilar i städerna om 20-30 år oavsett om MP får något att säga till om eller ej ;)

För mig känns det självklart att det enbart kommer vara kommersiella, autonoma fordon i städerna i framtiden. Privatägda fordon tror jag mest kommer köras på bana, möjligen delvis på långa sträckor. Men att äga en bil att köra i stan med tror jag knappt kommer existera.
Varför skulle det inte göra det? Äga bil tror jag helt klart många kommer göra då man vill ha sin egna. Sen om man kör dem själv? Nja de är nog självkörande men ägandefrågan är ju skild från det.
Därför att det bör bli orimligt dyrt... När du har kommersiella autonoma transporter i städerna så kommer det vara extremt billigt att färdas på det viset. Tror det kommer vara extremt ovanligt att någon vill "åka" sitt privatägda fordon i stan och jag tror inte man kommer slösa bort yta på att ha parkeringsplatser/garage istället för bostäder eller grönområden.

Om det överhuvudtaget kommer ägas bilar privat i någon större omfattning så tror jag det kommer vara för tävlingskörning/bankörning samt under en övergångsperiod på landsbygden. Kör man till stan så gissar jag att man kommer parkera den utanför stan och sedan färdas med kommersiella fordon.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vad tycker ni om MP här inne?

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
Därför att det bör bli orimligt dyrt... När du har kommersiella autonoma transporter i städerna så kommer det vara extremt billigt att färdas på det viset. Tror det kommer vara extremt ovanligt att någon vill "åka" sitt privatägda fordon i stan och jag tror inte man kommer slösa bort yta på att ha parkeringsplatser/garage istället för bostäder eller grönområden.

Om det överhuvudtaget kommer ägas bilar privat i någon större omfattning så tror jag det kommer vara för tävlingskörning/bankörning samt under en övergångsperiod på landsbygden. Kör man till stan så gissar jag att man kommer parkera den utanför stan och sedan färdas med kommersiella fordon.
Det är orimligt dyrt redan idag men det stoppar inte folk, jag skulle mer eller mindre kunna åka taxi alla resor jag gör med bilen och det skulle bli billigare (det innefattar även fruns resor till och från jobbet). Vet flera som är i samma sits inne i stan, vissa använder bilen bara på helgen, det handlar om att ha sin bil med sina saker i som gör det smidigt.

Jag skulle inte vilja åka i en bil som delas med andra, vet inte vad för skit man hittar i dem. Däremot tror jag inte det kommer handla om att man åker in och parkerar, bilen är ju autonom så den kör ju givetvis hem och laddar tills det är dags att hämtas upp.

Jag tror det kommer bero på inkomst som så mycket annat, har man extrapengar kan man välja att spendera det på en privat bil. Är den autonom så slipper man ju dessutom parkeringshelvetet också.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vad tycker ni om MP här inne?

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
Därför att det bör bli orimligt dyrt... När du har kommersiella autonoma transporter i städerna så kommer det vara extremt billigt att färdas på det viset. Tror det kommer vara extremt ovanligt att någon vill "åka" sitt privatägda fordon i stan och jag tror inte man kommer slösa bort yta på att ha parkeringsplatser/garage istället för bostäder eller grönområden.

Om det överhuvudtaget kommer ägas bilar privat i någon större omfattning så tror jag det kommer vara för tävlingskörning/bankörning samt under en övergångsperiod på landsbygden. Kör man till stan så gissar jag att man kommer parkera den utanför stan och sedan färdas med kommersiella fordon.
Det är orimligt dyrt redan idag men det stoppar inte folk, jag skulle mer eller mindre kunna åka taxi alla resor jag gör med bilen och det skulle bli billigare (det innefattar även fruns resor till och från jobbet). Vet flera som är i samma sits inne i stan, vissa använder bilen bara på helgen, det handlar om att ha sin bil med sina saker i som gör det smidigt.

Jag skulle inte vilja åka i en bil som delas med andra, vet inte vad för skit man hittar i dem. Däremot tror jag inte det kommer handla om att man åker in och parkerar, bilen är ju autonom så den kör ju givetvis hem och laddar tills det är dags att hämtas upp.

Jag tror det kommer bero på inkomst som så mycket annat, har man extrapengar kan man välja att spendera det på en privat bil. Är den autonom så slipper man ju dessutom parkeringshelvetet också.
Jag tror skillnaden i kostnad kommer vara astronomisk... Tror att äga egen bil kommer anses väldigt omodernt och udda.

Parkering eller åka hem beror ju på avstånd. Jag tror som sagt att nära nog ingen i städerna kommer äga sin bil. Bor du på landet och "körs" fem mil till staden så är det nog rimligare att bilen laddar lokalt. Men visst, under en övergångsperiod kanske privatägda "landsortsbilar" även kommer förekomma i stan, men jag tror det blir en försvinnande liten andel.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vad tycker ni om MP här inne?

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
Jag tror skillnaden i kostnad kommer vara astronomisk... Tror att äga egen bil kommer anses väldigt omodernt och udda.

Parkering eller åka hem beror ju på avstånd. Jag tror som sagt att nära nog ingen i städerna kommer äga sin bil. Bor du på landet och "körs" fem mil till staden så är det nog rimligare att bilen laddar lokalt. Men visst, under en övergångsperiod kanske privatägda "landsortsbilar" även kommer förekomma i stan, men jag tror det blir en försvinnande liten andel.
Lär knappast bli dyrare än idag, snarare billigare och är folk beredda att betala 10-20 papp i månaden för att ha en bil att använda ibland på helgen och vid 2 långresor om året nu så ser jag inte att det kommer ändras för att det finns taxis utan förare. Redan idag kan ju detta ersättas med taxi och eventuell bilhyra 2 gånger om året för 2-3000 i månaden som mest. Men ja, det skulle ju i var fall frigöra mycket pengar att bränna på något annat meningslöst :P .

Alla har olika skäl, vissa gör det för att slippa trycka in barnstolar i bilen hela tiden, vissa gör det för att de vill ha sin utrustning i bilen, vissa gör det för att de gillar att sitt eget osv.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Vad tycker ni om MP här inne?

Inlägg av MangeT »

Verdi skrev:
Miljöpartiet gillar jag inte alls. Tycker faktiskt riktigt illa om dem.

Framförallt för att de är aningslösa utopister som inte förstår vad som gör Sverige rikt. De är gränslöst naiva och att släppa in de i regeringen var ett stort misstag. Hoppas de missar 4%-spärren i höst.

Bara en sån sak som att miljöpartistiska STATSRÅD låtsas som att de är i opposition och går i polemik mot regeringens beslut. Det är ju så att man häpnar. Sitter man i en regering så måste man väl stå för de beslut som tas? Detta utan att hinta att de egentligen inte vill bla bla bla. Det är som att hugga en kniv i ryggen på sossarna. Skämmes!
+1
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vad tycker ni om MP här inne?

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
Jag tror skillnaden i kostnad kommer vara astronomisk... Tror att äga egen bil kommer anses väldigt omodernt och udda.

Parkering eller åka hem beror ju på avstånd. Jag tror som sagt att nära nog ingen i städerna kommer äga sin bil. Bor du på landet och "körs" fem mil till staden så är det nog rimligare att bilen laddar lokalt. Men visst, under en övergångsperiod kanske privatägda "landsortsbilar" även kommer förekomma i stan, men jag tror det blir en försvinnande liten andel.
Lär knappast bli dyrare än idag, snarare billigare och är folk beredda att betala 10-20 papp i månaden för att ha en bil att använda ibland på helgen och vid 2 långresor om året nu så ser jag inte att det kommer ändras för att det finns taxis utan förare. Redan idag kan ju detta ersättas med taxi och eventuell bilhyra 2 gånger om året för 2-3000 i månaden som mest. Men ja, det skulle ju i var fall frigöra mycket pengar att bränna på något annat meningslöst :P .

Alla har olika skäl, vissa gör det för att slippa trycka in barnstolar i bilen hela tiden, vissa gör det för att de vill ha sin utrustning i bilen, vissa gör det för att de gillar att sitt eget osv.
Nej inte dyrare än idag, men alternativen kommer vara mycket, mycket billigare än idag och fungera mycket, mycket bättre.

Idag är det också i viss mån en statussymbol att äga en fin bil. Om/när statusen byts ut till att man anses omodern och smått efterbliven så ändras incitamenten en smula ;)

Tror inte vi kommer så mycket längre i diskussionen dock. Tiden får utvisa vem som får rätt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar