Earth Hour, hur ser ni på det?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av Svenssons »

macksie skrev:
Jag kommer släcka. Tror jag det har en stor påverkan. Nej knappast. Men har svårt att se att det ska ha en negativ effekt, så varför inte.
Kommer släcka? Du får vänta ett år då... Förra året var det 20:30-21:30 den 25:e men i år var det igår...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av Kulingen »

Svenssons skrev:
macksie skrev:
Jag kommer släcka. Tror jag det har en stor påverkan. Nej knappast. Men har svårt att se att det ska ha en negativ effekt, så varför inte.
Kommer släcka? Du får vänta ett år då... Förra året var det 20:30-21:30 den 25:e men i år var det igår...
Snacka om att får vänta :lol: :lol:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av Jerka »

Ett ställningstagande kan ibland vara viktigt. Jag tror t ex att personer med Downs syndrom och deras närstående tycker det känns bra när tusentals människor uppmärksammar dem på en speciell dag. Klimatet... nja, det kanske inte bryr sig så mycket. :D Men jag har ändå lite svårt att förstå indignationen. Vill man inte delta så är det väl bara att låta bli?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av Svenssons »

Vi svarar ju på "Earth Hour, hur ser ni på det?" och för mig är Earth Hour det samma som Nord Korea-lösningen för att uppmärksamma klimatet. Dvs alla ska verka rätta sig i leden och släcka ner. Möjligen får man elda fossil-ljus. Se min bild tidigare från Facebook där det verkar som en del folk tycker att man inte bryr sig om miljön bara för att man inte släcker ner en timme om året och eldar "avgas-ljus" istället samtidigt som de sitter vid datorn och TV:n...

För mig är "släcka ljuset" en dålig lösning och dålig symbolhandling på miljöproblemen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av macksie »

Kulingen skrev:
Svenssons skrev:
macksie skrev:
Jag kommer släcka. Tror jag det har en stor påverkan. Nej knappast. Men har svårt att se att det ska ha en negativ effekt, så varför inte.
Kommer släcka? Du får vänta ett år då... Förra året var det 20:30-21:30 den 25:e men i år var det igår...
Snacka om att får vänta :lol: :lol:
Fattar att det var dagens quote.
Kommer få äta upp den länge antar jag.

Går den att rädda? Nej, jag försöker inte ens.. :-)
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Silversound
elbilist
Inlägg: 130
Blev medlem: 15 sep 2015 21:11
Ort: Växjö

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av Silversound »

Jag pratade med mamma för ett par timmar sedan och hon berättade att hon var ute och promenerade i Kalmar när plötsligt belysningen längs gata och cykelväg släcktes. Det blev tydligen väldigt mörkt där hon befann sig och hon tyckte att det var obehagligt att gå omkring där själv. Så även om det är bra att "belysa" klimatproblemen, så borde man inte släcka ner hur som helst när det gäller vissa samhällsfunktioner. Finns bättre sätt att göra det på helt klart.
Hyundai Ioniq -18
oscarjensen79
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 jan 2018 13:40
Kontakt:

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av oscarjensen79 »

Kulingen skrev:
Jerker skrev:
Nu är det strax dags för Earth Hour. Hustrun vill släcka. Jag säger att jag kör elbil hela året, så jag gör betydligt mer för miljön än om man släcker en timme per år.
Håller med dig, släcka ljuset är dock endast symboliskt nu förtiden med alla LED lampor i hemmen. Jag tror de som är mest inne på att släcka tror att de gör något gott och kan därefter leva på detta i 364 dagar till nästa år. Jag tycker om man ska vänja om miljön så bör man tänka på det hela året. Jag gör en massa som inte är miljövänligt men jag försöker iaf.
Det är samma hemma. Så länge du har det i åtanke när du gör något. Men man bör inte vara begränsad till att tänka på miljön hela tiden.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av Kulingen »

Jerker skrev:
Kärnkraft och flygning är något som polariserar på det här forumet. Men det är klart, ett elbilsforum är väl per definition polariserat?
Men du Jerker Kärnan på denna sida är kraften från oss alla så fördomarna mot elbilar flyger bort.

Börjar känna mig som ”Dont mention the war” :twisted: med dig sorry hihi

Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av Jerker »

Kulingen skrev:
Jerker skrev:
Kärnkraft och flygning är något som polariserar på det här forumet. Men det är klart, ett elbilsforum är väl per definition polariserat?
Men du Jerker Kärnan på denna sida är kraften från oss alla så fördomarna mot elbilar flyger bort.

Börjar känna mig som ”Dont mention the war” :twisted: med dig sorry hihi

:D
Skriv svar