Earth Hour, hur ser ni på det?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av Kulingen »

leiflodde skrev:
Bättre att förbjuda fossilbilar en timme :)
+1
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av 12man »

Riktigt bakåtsträvande, åka hästkärra typ



I absolutely hate #EarthHour.

Turning off all lights on earth for an hour would reduce total energy use by 0.002%.

Ah, you say, it's about communicating. And I agree! All about communicating how virtuous you are, without doing anything difficult, like thinking.

Count me out.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av Gustafsson »

EH kan vara ett tillfälle att kolla om man har ED. Om inte produceras ju lite värme på det sättet...
Trevligt också ;-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av Kulingen »

Earth Hour 2019 har nytt TEMA :lol:
Earthour.jpg
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av 12man »

ED?

Och alla fossilfordon inkl. flygplan ska stå stilla 1 timme också

ED aldrig behövt googla det förut så... tar bort ?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av bylund »

Kulingen skrev:
Earth Hour 2019 har nytt TEMA :lol:
Fast att tro att kärnkraft ger koldioxidfri el är väl ungefär lika rimligt som att tro att diesel uppstår på macken?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av Gustafsson »

ED
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/PDE5-h%C3%A4mmare

Sorry, det var lite långsökt ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
Kulingen skrev:
Earth Hour 2019 har nytt TEMA :lol:
Fast att tro att kärnkraft ger koldioxidfri el är väl ungefär lika rimligt som att tro att diesel uppstår på macken?
+1
Men alla måste ha en blindpunkt annars blir man galen ;)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av Teslaspolen »

Men... Nu har ni ju nämnt kärnkraften igen. Låt bli med det! Det blir aldrig bra. :lol:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:
Men... Nu har ni ju nämnt kärnkraften igen. Låt bli med det! Det blir aldrig bra. :lol:
Ja, nu blev jag orolig... :?
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av Kulingen »

Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Men... Nu har ni ju nämnt kärnkraften igen. Låt bli med det! Det blir aldrig bra. :lol:
Ja, nu blev jag orolig... :?
Ok Teslaspolen och Jerker, ska aldrig mera nämna kärnkraft :roll:
984D5261-2694-42A8-AD6B-FFB5267A891B.png
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av Jerker »

Kärnkraft och flygning är något som polariserar på det här forumet. Men det är klart, ett elbilsforum är väl per definition polariserat?
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av Kulingen »

Jerker skrev:
Kärnkraft och flygning är något som polariserar på det här forumet. Men det är klart, ett elbilsforum är väl per definition polariserat?
+\- hmmm
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av kler »

Jag tror att Earth hour är kontraproduktivt.
Folk tror att det gör något på riktigt, och har får oförtjänt gott samvete som om det hade gjort någon skillnad.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av LarsL »

Ungefär som att klimatkompensera.
Verdi

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av Verdi »

kler skrev:
Jag tror att Earth hour är kontraproduktivt.
Folk tror att det gör något på riktigt, och har får oförtjänt gott samvete som om det hade gjort någon skillnad.
Tror folk det? Jag ser det som en tom symbolhandling av det slag som är så vanliga nu i vår narcissistiska samtid. Allt som man kan ta bilder på och stärka sitt "varumärke" på facebook blir poppis.

Jag ger årligen pengar till 4-5 st organisationer. Mot mobbning, till UNHCR, hjälp till fattiga familjer osv. Men ingen vet om det. Knappt ens min fru. (Ja nu vet ni ju också men ni vet inte vem jag är å andra sidan. :))

Skulle dock aldrig falla mig in att rocka sockor, byta profilbild på Facebook efter terrordåd eller släcka lampor på Earth hour. Tycker ärligt talat att det är trams. Slår in öppna dörrar.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av kler »

Verdi skrev:
kler skrev:
Jag tror att Earth hour är kontraproduktivt.
Folk tror att det gör något på riktigt, och har får oförtjänt gott samvete som om det hade gjort någon skillnad.
Tror folk det? Jag ser det som en tom symbolhandling av det slag som är så vanliga nu i vår narcissistiska samtid. Allt som man kan ta bilder på och stärka sitt "varumärke" på facebook blir poppis.

Jag ger årligen pengar till 4-5 st organisationer. Mot mobbning, till UNHCR, hjälp till fattiga familjer osv. Men ingen vet om det. Knappt ens min fru. (Ja nu vet ni ju också men ni vet inte vem jag är å andra sidan. :))

Skulle dock aldrig falla mig in att rocka sockor, byta profilbild på Facebook efter terrordåd eller släcka lampor på Earth hour. Tycker ärligt talat att det är trams. Slår in öppna dörrar.
Precis som du säger älskar många att kocketera med det, och då måste man väl intala sig själv att det man gör åtminstone gör någon slags nytta.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av Mickep »

Det är ju egentligen en tom gest. det enda som är bra med den är att den uppmärksammar miljöproblemet (ungefär som kvinnodagen eller vad den nu kallas). Sedan är det lite lustigt att den ibland när man släckt ner kör en ljusshow.
Släcker jag ned? nja inte mer än för att se en film på min stora led tv.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
kler skrev:
Jag tror att Earth hour är kontraproduktivt.
Folk tror att det gör något på riktigt, och har får oförtjänt gott samvete som om det hade gjort någon skillnad.
Tror folk det? Jag ser det som en tom symbolhandling av det slag som är så vanliga nu i vår narcissistiska samtid. Allt som man kan ta bilder på och stärka sitt "varumärke" på facebook blir poppis.

Jag ger årligen pengar till 4-5 st organisationer. Mot mobbning, till UNHCR, hjälp till fattiga familjer osv. Men ingen vet om det. Knappt ens min fru. (Ja nu vet ni ju också men ni vet inte vem jag är å andra sidan. :))

Skulle dock aldrig falla mig in att rocka sockor, byta profilbild på Facebook efter terrordåd eller släcka lampor på Earth hour. Tycker ärligt talat att det är trams. Slår in öppna dörrar.
+1
Precis så här tänker jag med. Vill man göra något fint eller viktigt kan man göra det utan att man skriker om det så alla vet hur duktig man är
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av macksie »

Jag kommer släcka. Tror jag det har en stor påverkan. Nej knappast. Men har svårt att se att det ska ha en negativ effekt, så varför inte.
MYP
X90d
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av Svenssons »

macksie skrev:
Jag kommer släcka. Tror jag det har en stor påverkan. Nej knappast. Men har svårt att se att det ska ha en negativ effekt, så varför inte.
Kommer släcka? Du får vänta ett år då... Förra året var det 20:30-21:30 den 25:e men i år var det igår...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av Kulingen »

Svenssons skrev:
macksie skrev:
Jag kommer släcka. Tror jag det har en stor påverkan. Nej knappast. Men har svårt att se att det ska ha en negativ effekt, så varför inte.
Kommer släcka? Du får vänta ett år då... Förra året var det 20:30-21:30 den 25:e men i år var det igår...
Snacka om att får vänta :lol: :lol:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av Jerka »

Ett ställningstagande kan ibland vara viktigt. Jag tror t ex att personer med Downs syndrom och deras närstående tycker det känns bra när tusentals människor uppmärksammar dem på en speciell dag. Klimatet... nja, det kanske inte bryr sig så mycket. :D Men jag har ändå lite svårt att förstå indignationen. Vill man inte delta så är det väl bara att låta bli?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av Svenssons »

Vi svarar ju på "Earth Hour, hur ser ni på det?" och för mig är Earth Hour det samma som Nord Korea-lösningen för att uppmärksamma klimatet. Dvs alla ska verka rätta sig i leden och släcka ner. Möjligen får man elda fossil-ljus. Se min bild tidigare från Facebook där det verkar som en del folk tycker att man inte bryr sig om miljön bara för att man inte släcker ner en timme om året och eldar "avgas-ljus" istället samtidigt som de sitter vid datorn och TV:n...

För mig är "släcka ljuset" en dålig lösning och dålig symbolhandling på miljöproblemen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Earth Hour, hur ser ni på det?

Inlägg av macksie »

Kulingen skrev:
Svenssons skrev:
macksie skrev:
Jag kommer släcka. Tror jag det har en stor påverkan. Nej knappast. Men har svårt att se att det ska ha en negativ effekt, så varför inte.
Kommer släcka? Du får vänta ett år då... Förra året var det 20:30-21:30 den 25:e men i år var det igår...
Snacka om att får vänta :lol: :lol:
Fattar att det var dagens quote.
Kommer få äta upp den länge antar jag.

Går den att rädda? Nej, jag försöker inte ens.. :-)
MYP
X90d
Skriv svar