Klimathotet

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Klimathotet

Inlägg av Teslalink »

Vi behöver fler som Greta
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av TeslaTissel »

Teslalink skrev:
Vi behöver fler som Greta
Tycker inte heller man skall dissa hennes föräldrar.

Det hon gör är av egen fri vilja.

Skvallra om vad som hänt oss i vår energiförening.

En ung tjej blev så tagen av upplevelsen när vi var ute på en elbilsmässa med just en Tesla Model S att hon idag är formell ledare av vår ungdomsgrupp!
Styrelsen i VUEF.se godkände det idag och hon får fria händer arbeta för en bättre värld.
Ida heter hon.

Så nu kunde jag presentera det. :D
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Klimathotet

Inlägg av Kevork »

kontakten2 skrev:
Jag skulle inte lyssnat på det barnet. Har ni sökt på hennes bakgrund och familjen?
Föklara gärna hur du tänker för att enbart antyda saker räknar jag in som FUD.

Hur anser du att det hon säger påverkas av hennes föräldrar och blir det mindre viktigt att lyssna på?

Hennes bakgrund är det en syftning på hennes neuropsykiatriskafunktionsnedsättning Asperger? Borde snarare ge en styrka till hennes argument då människor inom autismspektrat brukar ha lättare att vara objektiva. Sen är spektrat extremt brett och hur man är som person varierar i större grad jämfört med oss människor som är neurotypiska (normala), så att generalisera baserat på en diagnos blir ofta dumt och tar bort fokus från människan.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av TeslaTissel »

Kevork skrev:
kontakten2 skrev:
Jag skulle inte lyssnat på det barnet. Har ni sökt på hennes bakgrund och familjen?
Föklara gärna hur du tänker för att enbart antyda saker räknar jag in som FUD.

Hur anser du att det hon säger påverkas av hennes föräldrar och blir det mindre viktigt att lyssna på?

Hennes bakgrund är det en syftning på hennes neuropsykiatriskafunktionsnedsättning Asperger? Borde snarare ge en styrka till hennes argument då människor inom autismspektrat brukar ha lättare att vara objektiva. Sen är spektrat extremt brett och hur man är som person varierar i större grad jämfört med oss människor som är neurotypiska (normala), så att generalisera baserat på en diagnos blir ofta dumt och tar bort fokus från människan.

Instämmer helt med dig.
”Kevork”
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Klimathotet

Inlägg av Mickep »

Tycker greta är väl värd den uppmärksamhet hon fått. hon har skött sig bra (har t.o.m. pratat inför fn:s general sekreterare).
att försöka misstänkligöra och förminska är bara patetiskt. på egna meriter har hon gjort bra i från sig. som malala.
jag tror hon kommer gå långt.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av TeslaTissel »

Världen har just passerat ”peak bensinbil”, enligt analytiker

Försäljningen av bilar med förbränningsmotorer under 2018 kommer förmodligen aldrig att överstigas, bedömer fordonsanalytiker.

"Vi kommer förmodligen se peaken för bilar med förbränningsmotorer under 2018 baserat på global försäljning till och med oktober, plus estimat för november och december."

Det säger Felipe Munoz, global fordonsanalytiker på Jato Dynamics, till Financial Times.

Morgan Stanley väntar sig att globala bilproduktionen backar med 1 procent under 2019, medan Evercore ISI räknar med att försäljningen samtidigt krymper med 0,6 procent.

Vad som gör nuvarande situation unik är att även om totala bilförsäljningen skulle öka under 2019 och 2020 så väntas bensinbilarna bli färre när efterfrågan styrs om mot elektriska fordon.

Tidigare bedömdes det att efterfrågan på bensinbilar skulle fortsätta växa fram till år 2022 eller ännu längre. Men månader som analytiker beskriver som "katastrofala" och "mardrömslika" för industrin har ställt den prognosen på ända. Brexit, Trumps handelskrig och nya utsläppsmål i Europa är faktorer som påverkar, skriver FT.

I Kina, som är världens största bilmarknad, har försäljningen av bensinbilar redan bromsat in och börjat backa. Under fjolårets första tio månader såldes färre än 18 miljoner sådana bilar, en nedgång från 18,7 miljoner året dessförinnan, enligt tidningen. Samtidig närapå fördubblades försäljningen av bilar med alternativa drivmedel.

https://www.va.se/nyheter/2019/01/09/va ... OgQLLFlNzs
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Klimathotet

Inlägg av dd88 »

Under fjolårets första tio månader såldes färre än 18 miljoner sådana bilar, en nedgång från 18,7 miljoner året dessförinnan, enligt tidningen. Samtidig närapå fördubblades försäljningen av bilar med alternativa drivmedel.
Fördubblades från vad? Den där skribenten förtjänar en lavett.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Klimathotet

Inlägg av Svenssons »

dd88 skrev:
Under fjolårets första tio månader såldes färre än 18 miljoner sådana bilar, en nedgång från 18,7 miljoner året dessförinnan, enligt tidningen. Samtidig närapå fördubblades försäljningen av bilar med alternativa drivmedel.
Fördubblades från vad? Den där skribenten förtjänar en lavett.
https://www.wealthps.co.za/the-power-of-compounding/
The late Dr. Albert Bartlett, a professor, author, and expert on arithmetic and exponential growth, painted an interesting picture as it relates to the power of compounding and exponential growth in one of his papers. An adaptation by economic analyst Chris Martensen explains Dr. Bartlett’s analogy like this: “Suppose I had a magic eye dropper and I placed a single drop of water in the middle of your left hand. The magic part is that this drop of water is going to double in size every minute.

At first, nothing seems to be happening. But by the end of a minute, that tiny drop is now the size of two tiny drops. After another minute, you now have a little pool of water that is slightly smaller in diameter than a dime sitting in your hand. After six minutes, you have a blob of water that would fill a thimble.

Now suppose we take our magic eye dropper to Fenway Park and right at 12:00 p.m. in the afternoon, we place a magic drop way down there on the pitcher’s mound. To make this really interesting, suppose that the park is watertight and that you are handcuffed to one of the very highest bleacher seats. My question to you is, “How long do you have to escape from the handcuffs?” When would it be completely filled? In days? Weeks? Months? Years? How long would that take?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Klimathotet

Inlägg av Mickep »

80% kan inte tänka sig att flyga mindre.
små saker som källsortering och minska sin elföbrukning är lättare för folk att acceptera.
själv har jag skippat utlandssemestern förrå året(hoppas kunna ta igeen det iår;))
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av TeslaTissel »

Mickep skrev:
80% kan inte tänka sig att flyga mindre.
små saker som källsortering och minska sin elföbrukning är lättare för folk att acceptera.
själv har jag skippat utlandssemestern förrå året(hoppas kunna ta igeen det iår;))

Du menar förstås http://www.barometern.se/tt-ekonomi/sva ... -flygaret/

Ja det kan verka lite underligt med tanke på alla artiklar under året?
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Klimathotet

Inlägg av Kriper »

”Alla dom som framför kritik har en sak gemensamt och det är att dom inte förstår klimatkrisens fulla innebörd och gör man inte det så framstår ju det jag gör som helt obegripligt. Det hade jag självklart räknat med.” Greta Thunberg
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Klimathotet

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
80% kan inte tänka sig att flyga mindre.
små saker som källsortering och minska sin elföbrukning är lättare för folk att acceptera.
själv har jag skippat utlandssemestern förrå året(hoppas kunna ta igeen det iår;))
Så är det med allt större som flyg eller bilåkande. Det går inte bara säga att folk ska sluta med det, bara så där. De måste erbjudas alternativ, helst alternativ som är bättre också som elbilar. Därför måste vi försöka utveckla flyg som inte drivs av fossiltbränsle men som ändå är bättre än dagens flyg.
Användarvisningsbild
KlasE
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 apr 2015 15:51
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Klimathotet

Inlägg av KlasE »

Absolut måste det erbjudas alternativ till fossilflyg, och det måste forskas mer. Problemet är att det inte finns något tillräckligt bra alternativ än. Då blir det enda görbara nu att helt enkelt sluta flyga, inte minst förströelseflyget. Att bara fortsätta med att flyga runt på semesterresor hit o dit håller inte.
Själv väljer jag bort flyget för semesterändamål.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av TeslaTissel »

KlasE skrev:
Absolut måste det erbjudas alternativ till fossilflyg, och det måste forskas mer. Problemet är att det inte finns något tillräckligt bra alternativ än. Då blir det enda görbara nu att helt enkelt sluta flyga, inte minst förströelseflyget. Att bara fortsätta med att flyga runt på semesterresor hit o dit håller inte.
Själv väljer jag bort flyget för semesterändamål.

Instämmer å det varmaste. ;)

Flög väldigt mycket i jobbet varannan helg utomlands. Boston USA - LONDON - Hit och dit.
Tyckte redan då det var märkligt det här med flygbränslen att det gick åt sådana mängder. Och kondenstrimmorna?
Var det avgaserna från planen?

Man fick ibland byta plan mitt på plattan i all hast och det var inga dofter jag minns med välbehag!

Huvudvärk och illamående men också jetlag ovanpå det antar jag?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av TeslaTissel »

LarsL skrev:
Mickep skrev:
80% kan inte tänka sig att flyga mindre.
små saker som källsortering och minska sin elföbrukning är lättare för folk att acceptera.
själv har jag skippat utlandssemestern förrå året(hoppas kunna ta igeen det iår;))
Så är det med allt större som flyg eller bilåkande. Det går inte bara säga att folk ska sluta med det, bara så där. De måste erbjudas alternativ, helst alternativ som är bättre också som elbilar. Därför måste vi försöka utveckla flyg som inte drivs av fossiltbränsle men som ändå är bättre än dagens flyg.
Spot-on! Det görs äntligen också.

Här i Sverige beskrevs det så sent om häromdagen.

Projekt Elise. Planerar mindre flygplan inrikes inom minst sju år.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Klimathotet

Inlägg av Teslaspolen »

Det konstanta semesterflygandet förstår jag verkligen inte. Vi i familjen har aldrig varit sådana. Vi har alltid åkt på semester med bil, till Norge (oftast), Finland, Estland, Danmark... Att flyga vartenda år till Thailand har aldrig funnits på kartan, även om ekonomin aldrig har varit ett hinder.

Sen har man jobb med möten i utlandet eller så, ja då är det väl så då. En sak är säker i alla fall, elflyget har chans att göra under.
Grimlos
elbilist
Inlägg: 97
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Klimathotet

Inlägg av Grimlos »

Det stora felet är ju att folk generellt inte tänker efter kring vilken påverkan som deras livsstil och framförallt de val de gör i vardagen får på klimat och miljö.

Kort resa till affären; kan jag cykla?
Semester; kan vi bila/ta tåget? Varför Thailand?
Mat; kan vi köpa närproducerat och ekologiskt ?

Mm, mm
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Klimathotet

Inlägg av dd88 »

Grimlos skrev:
Det stora felet är ju att folk generellt inte tänker efter kring vilken påverkan som deras livsstil och framförallt de val de gör i vardagen får på klimat och miljö.

Kort resa till affären; kan jag cykla?
Semester; kan vi bila/ta tåget? Varför Thailand?
Mat; kan vi köpa närproducerat och ekologiskt ?

Mm, mm
Är det något vi lärt oss den senaste tiden så är det väl att närproducerat och ekologiskt knappast är tillräckligt för att göra nytta i det stora hela. Vi måste kort och gott äta mer grönt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Klimathotet

Inlägg av Mickep »

Fast i ärlighetens namn.
Denna sommar vi haft har varit fantastisk. (och hemsk om man är klimathotförespråkare)
Tycker det är lustigt att de flesta sandstrandsdestinationer har varit/är diktaturer. Ja, Thailand är en diktatur, och bara för att det är billigt eller för att folket leer förändrar inte att man skitat ner klimatet. Så det finns fler anledningar än klimatet att skippa långsemestern.
Jag tycker det är underbart att resa, att vidga vyerna är nyttigt. under medeltiden reste man betydligt mer än man gör idag.
Att flyga tycker jag är bra för att det går snabbt och är billigt, dåligt för att det påverkar klimatet. MEN skulle jag välja mellan att rasera ekonomin och klimathotet, så skulle jag välja att skydda ekonomin. Man kan inte göra dumma beslut bara för att få en marginal påverkan på klimatet, man måste inse vilka konsekvenser det får. Att inte ta flyget när man inte behöver är sunt, men behöver man ta flyget skall man ta det utan dåligt samvete. När det finns alternativ till flyg ex tåg skall man ta det om det är bättre(billigare eller säkrare). Däremot är höghastighetståg en visst hot mot investeringar i pendeltåg eller snabbare förbindelser till huvudstaden för glesbygd.Ekonomin/tillväxt måste vara god så man kan göra klimatåtgärder som är kostsamma.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Klimathotet

Inlägg av OlleBack »

Mickep skrev:
Fast i ärlighetens namn.
Denna sommar vi haft har varit fantastisk. (och hemsk om man är klimathotförespråkare)
Tycker det är lustigt att de flesta sandstrandsdestinationer har varit/är diktaturer. Ja, Thailand är en diktatur, och bara för att det är billigt eller för att folket leer förändrar inte att man skitat ner klimatet. Så det finns fler anledningar än klimatet att skippa långsemestern.
Jag tycker det är underbart att resa, att vidga vyerna är nyttigt. under medeltiden reste man betydligt mer än man gör idag.
Att flyga tycker jag är bra för att det går snabbt och är billigt, dåligt för att det påverkar klimatet. MEN skulle jag välja mellan att rasera ekonomin och klimathotet, så skulle jag välja att skydda ekonomin. Man kan inte göra dumma beslut bara för att få en marginal påverkan på klimatet, man måste inse vilka konsekvenser det får. Att inte ta flyget när man inte behöver är sunt, men behöver man ta flyget skall man ta det utan dåligt samvete. När det finns alternativ till flyg ex tåg skall man ta det om det är bättre(billigare eller säkrare). Däremot är höghastighetståg en visst hot mot investeringar i pendeltåg eller snabbare förbindelser till huvudstaden för glesbygd.Ekonomin/tillväxt måste vara god så man kan göra klimatåtgärder som är kostsamma.


Hur tänker du att du räddar ekonomin genom att flyga? Du lägger väl mest troligt dom pengarna nån annanstans? Behöver ju inte amortera bort alla dina sparade flygpengar :)

Kanske spenderar du till och med mer pengar i Sverige om du inte åker utomlands?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Klimathotet

Inlägg av Mickep »

Flygtrafiken till bromma är en del gånger livsnödvändig för att företag i glesbygden skall fungera (och då är det affärs och inte privatresor det handlar om) Flyget måste finnas för att inte arbetstillfällen skall försvinna. Tåg är bra, men de passar inte alltid.
Elflyg kommer om några 10-20 år för kortdistanser, men de gör inget om flygplatser lägs ned. Tåg går som de går (är inte tillförlitliga tyvärr). Höghastighetsbanor behöver cement (miljöförlig) och måste gå rakt (frakta blir då svårt) och kommer susa förbi många hållplatser mellan storstäderna (de kommer inte ha någon nytta av satsningen).
Vad jag menar att man skall inte fatta beslut som kan slå hårt mot ekonomin bara för att man har panik. Det kommer skapa fler problem än man löser.
Grimlos
elbilist
Inlägg: 97
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Klimathotet

Inlägg av Grimlos »

Mickep skrev:
Flygtrafiken till bromma är en del gånger livsnödvändig för att företag i glesbygden skall fungera (och då är det affärs och inte privatresor det handlar om) Flyget måste finnas för att inte arbetstillfällen skall försvinna. Tåg är bra, men de passar inte alltid.
Elflyg kommer om några 10-20 år för kortdistanser, men de gör inget om flygplatser lägs ned. Tåg går som de går (är inte tillförlitliga tyvärr). Höghastighetsbanor behöver cement (miljöförlig) och måste gå rakt (frakta blir då svårt) och kommer susa förbi många hållplatser mellan storstäderna (de kommer inte ha någon nytta av satsningen).
Vad jag menar att man skall inte fatta beslut som kan slå hårt mot ekonomin bara för att man har panik. Det kommer skapa fler problem än man löser.
Den panik som i så fall uppstår är ju för att nödvändiga beslut (politisk nivå) har skjutits på framtiden, trots att varningsklockorna ringt i årtionden.

Det går alltid att rationalisera bort miljönödvändiga ändringar med hänvisning till ekonomin. Dock är det ytterst kortsiktigt resonemang (typ en mandatperiod), på lång sikt är det en enorm kostnad att INTE investera i klimat och miljö.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Klimathotet

Inlägg av Mickep »

Man måste även säga att en del klimatåtgärder är bra även för tillväxten. Så att enbart försöka föra uvecklingen tillbaka till bronsåldern (om det är dåligt för tillväxten = bra för klimatet) är ett synsätt som tyvärr är farligt för både klimat och ekonomin. Tillväxt och bra ekonomi är en förutsättning för att att hållbart göra klimatåtgärder.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Klimathotet

Inlägg av Surfaren »

Mickep skrev:
Så att enbart försöka föra uvecklingen tillbaka till bronsåldern (om det är dåligt för tillväxten = bra för klimatet) är ett synsätt som tyvärr är farligt för både klimat och ekonomin.
Blir så less på detta "argument". En halmgubbe är vad det är. Väldigt få vill "tillbaka till bronsåldern" och om du tror att man hamnar där om man tänker på klimatet, så har du en del kvar att lära.
Mickep skrev:
Tillväxt och bra ekonomi är en förutsättning för att att hållbart göra klimatåtgärder.
Varför är det det? För att vi redan försatt oss i en sits där de flesta klimatåtgärder kan väntas bli dyra?

Att fortsätta prioritera ekonomin i varje situation där denna ställs mot klimatet, är inte en lösning för klimatet utan för ekonomin. Och en ganska kortsiktig sådan.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Klimathotet

Inlägg av Mickep »

Att göra klimatåtgärder som enbart är till för att hindra tillväxt (som om det vore något fel) är en argument som man hör och är enbart farligt. Tursamt finns det andra alternativ. Det finns klimatåtgärder som göder ekonomi och tillväxt.
Man måste göra det effektivt och inte enbart som symbolpolitik.(slag i luften)
Ibland behövs det tuffa beslut, men då måste man ha ordentligt på fötterna så man inte gör något som är dåligt för både ekonomi och klimat. Så man inte skapar nya problem.
För det är ingen hemligthet att vissa klimatåtgärder är kostsamma men alla är inte olönsamma.
Skriv svar