Klimathotet

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Klimathotet

Inlägg av lator »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Men som sagt, vi överlever. Värre blir det för alla människor som lever i länder som redan idag är mycket utsatta för värme och torka. Dessa områden kommer inom inte alltför avlägsen framtid vara helt obeboeliga. Vad händer då?
Vi snackar flyktingströmmar nu, men det är bara en västanfläkt mot det som väntar när havsnivån stiger några meter. Hundratals miljoner människor tvingas hitta nytt land. Tänk vad hemskt det kommer att bli med alla holländare som kommer att översvämma Europa! :shock:

Edit: Skämt åsido. Sverige är ett stort land och väldigt glest befolkat. Risken är stor att många kommer hit.
Men vem ska bo i glesbygden då? Invandrarna gör det ju inte iaf...
Holländarna älskar vår glesbygd så blir det någon kvar så kan vi nog räkna med en hel del "nysvenskar" från Nederländerna.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Klimathotet

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
mati skrev:
Men som sagt, vi överlever. Värre blir det för alla människor som lever i länder som redan idag är mycket utsatta för värme och torka. Dessa områden kommer inom inte alltför avlägsen framtid vara helt obeboeliga. Vad händer då?
Vi snackar flyktingströmmar nu, men det är bara en västanfläkt mot det som väntar när havsnivån stiger några meter. Hundratals miljoner människor tvingas hitta nytt land. Tänk vad hemskt det kommer att bli med alla holländare som kommer att översvämma Europa! :shock:

Edit: Skämt åsido. Sverige är ett stort land och väldigt glest befolkat. Risken är stor att många kommer hit.
Dom kan flytta till USA, deras högste ledare menar ju att det inte kan hända ändå liksom, allt är bara påhittat så...

Ordet klimatflyktingar är inte lika nytt som man kan tro men det har iaf börjat användas mycket nu, känslan är att det kan bli väldigt många människor som sagt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av TeslaTissel »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Men som sagt, vi överlever. Värre blir det för alla människor som lever i länder som redan idag är mycket utsatta för värme och torka. Dessa områden kommer inom inte alltför avlägsen framtid vara helt obeboeliga. Vad händer då?
Vi snackar flyktingströmmar nu, men det är bara en västanfläkt mot det som väntar när havsnivån stiger några meter. Hundratals miljoner människor tvingas hitta nytt land. Tänk vad hemskt det kommer att bli med alla holländare som kommer att översvämma Europa! :shock:

Edit: Skämt åsido. Sverige är ett stort land och väldigt glest befolkat. Risken är stor att många kommer hit.
Dom kan flytta till USA, deras högste ledare menar ju att det inte kan hända ändå liksom, allt är bara påhittat så...

Ordet klimatflyktingar är inte lika nytt som man kan tro men det har iaf börjat användas mycket nu, känslan är att det kan bli väldigt många människor som sagt...
Mycket bra artikel i The Guardian med tanke på Orkanen Michael.
I Florida röstade man för klimat-förnekarna.

Och Citerar mig själv från en artikel jag skrev häromdagen:
Gör du inget för en fossilfri framtid kan du säkert inte få veta framöver, vad som hade skett om du hade.
Det kan innebära helt nya industrier och branscher som i symbios med varandra skapar nya tillväxtområden och möjligheter.

https://www.theguardian.com/environment ... te-deniers
Verdi

Re: Klimathotet

Inlägg av Verdi »

TeslaTissel skrev:
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Men som sagt, vi överlever. Värre blir det för alla människor som lever i länder som redan idag är mycket utsatta för värme och torka. Dessa områden kommer inom inte alltför avlägsen framtid vara helt obeboeliga. Vad händer då?
Vi snackar flyktingströmmar nu, men det är bara en västanfläkt mot det som väntar när havsnivån stiger några meter. Hundratals miljoner människor tvingas hitta nytt land. Tänk vad hemskt det kommer att bli med alla holländare som kommer att översvämma Europa! :shock:

Edit: Skämt åsido. Sverige är ett stort land och väldigt glest befolkat. Risken är stor att många kommer hit.
Dom kan flytta till USA, deras högste ledare menar ju att det inte kan hända ändå liksom, allt är bara påhittat så...

Ordet klimatflyktingar är inte lika nytt som man kan tro men det har iaf börjat användas mycket nu, känslan är att det kan bli väldigt många människor som sagt...
Mycket bra artikel i The Guardian med tanke på Orkanen Michael.
I Florida röstade man för klimat-förnekarna.

Och Citerar mig själv från en artikel jag skrev häromdagen:
Gör du inget för en fossilfri framtid kan du säkert inte få veta framöver, vad som hade skett om du hade.
Det kan innebära helt nya industrier och branscher som i symbios med varandra skapar nya tillväxtområden och möjligheter.

https://www.theguardian.com/environment ... te-deniers

Nu har iofs orkaner funnits förut också. Jag får fan klåda av att ingen sida i debatten kan hålla sig från att plocka billiga poäng.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av TeslaTissel »

Verdi skrev:
TeslaTissel skrev:
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Men som sagt, vi överlever. Värre blir det för alla människor som lever i länder som redan idag är mycket utsatta för värme och torka. Dessa områden kommer inom inte alltför avlägsen framtid vara helt obeboeliga. Vad händer då?
Vi snackar flyktingströmmar nu, men det är bara en västanfläkt mot det som väntar när havsnivån stiger några meter. Hundratals miljoner människor tvingas hitta nytt land. Tänk vad hemskt det kommer att bli med alla holländare som kommer att översvämma Europa! :shock:

Edit: Skämt åsido. Sverige är ett stort land och väldigt glest befolkat. Risken är stor att många kommer hit.
Dom kan flytta till USA, deras högste ledare menar ju att det inte kan hända ändå liksom, allt är bara påhittat så...

Ordet klimatflyktingar är inte lika nytt som man kan tro men det har iaf börjat användas mycket nu, känslan är att det kan bli väldigt många människor som sagt...
Mycket bra artikel i The Guardian med tanke på Orkanen Michael.
I Florida röstade man för klimat-förnekarna.

Och Citerar mig själv från en artikel jag skrev häromdagen:
Gör du inget för en fossilfri framtid kan du säkert inte få veta framöver, vad som hade skett om du hade.
Det kan innebära helt nya industrier och branscher som i symbios med varandra skapar nya tillväxtområden och möjligheter.

https://www.theguardian.com/environment ... te-deniers

Nu har iofs orkaner funnits förut också. Jag får fan klåda av att ingen sida i debatten kan hålla sig från att plocka billiga poäng.
Med all respekt. - Läste du ens artikeln från The Guardian?
Och utveckla vem som plockar billiga poäng??

Förstå mig rätt nu, klimatsituationen ärenormt viktig och om vi inte tar det ansvaret så kan det gå rätt snabbt åt h-vete!
Istället för att skapa nya konflikter bör vi åtminstone försöka bygga en ny positiv riktning som tar oss ur knipan.

Det har mänskligheten gjort förr, så varför skulle vi inte kunna göra det nu?
Verdi

Re: Klimathotet

Inlägg av Verdi »

TeslaTissel skrev:
Med all respekt. - Läste du ens artikeln från The Guardian?
Och utveckla vem som plockar billiga poäng??

Förstå mig rätt nu, klimatsituationen ärenormt viktig och om vi inte tar det ansvaret så kan det gå rätt snabbt åt h-vete!
Istället för att skapa nya konflikter bör vi åtminstone försöka bygga en ny positiv riktning som tar oss ur knipan.

Det har mänskligheten gjort förr, så varför skulle vi inte kunna göra det nu?

Ja det är viktigt. Men att plocka poäng på enskilda händelser är lite sisådär. Det är säkert så att det finns en koppling men du kan ju inte heller säkert säga att orkanen Michael beror på uppvärmningen eller ens att den blivit starkare. Det är mycket slump och tillfälligheter i vädersystemen också. Vissa år är varmare än andra på vissa platser osv.

Var ju samma med värmen vi hade här i somras också. Vädret är sällan normalt utan det svänger hejvilt. Globala uppvärmningen är en långsam process och ingenting som gör att vi får extremt heta somrar från ett år till ett annat. Så varför låtsas att sommaren 2018 är en direkt konsekvens när jag inte ens kan minnas nåt liknande under de dryga 40 år jag har levt? Jag antar att vi får vänta minst 40 år till på en till lika varm sommar. Att då en miljöpartist står i TV och säger "det här är det nya normala" tycker jag är rent ut sagt oseriöst.

Man kan antagligen argumentera för att frågan är så pass viktig att det kan anses ok att använda enskilda händelser till att förstärka argumentationen mot grupper som annars har svårt att ta till sig information. Lite som en vit lögn.

Såg på Aktuellt igår där Rockström sa att politikerna inte vågar göra förändringar på riktigt utan bara småduttar lite med flygskatt, bonus/malus osv. Jag håller med. Varför inte begränsa folks flygande? Läste av nån anledning Cecilia Hagen och tyckte att hon hade faktiskt en del poänger. https://www.expressen.se/kronikorer/cec ... det-samma/
Cecilia Hagen skrev:
Men jag sitter kvar här på marken och noterar hur ni flyger hela tiden. Hela tiden, hela tiden! Accelererande ofta!

Allihop! Och som den självklaraste saken i världen.

Det har blivit en mänsklig rättighet att göra det. Att flyga i väg av vilken anledning som helst. Att ta flyget till Brasilien för att få dansa lite samba, till Thailand varje år för att få utlopp för koloniala drifter, för att tillbringa helgen i Rom eftersom det ska regna hemma i Göteborg, för att tillbringa nästa helg i Wien för att tillfredsställa det akuta suget efter wienerschnitzel.
Men vad är det för nåt som får dryga straffskatter? Jo bilar. Bilar som faktiskt behövs trots allt. Till skillnad från flyg så är de flesta bilresor inte av nöjeskaraktär. Varför sätter man inte åt flygresenärerna mycket hårdare? En flygresa till Thailand motsvarar väl typ ett helt års körande med fossilbil? Vad kostar det i skatt? En snabb googling säger att 60% av bränslepriset är skatt. Dvs runt 10:-/liter är ren straffskatt. På ett år går det väl åt ca 1500 liter. 15 000:- i skatt alltså. Och så malus-skatt på ytterligare några tusenlappar. Mitt förslag: Lägg motsvarande straffskatter på flygresor. Gör Thailands-resan 20 tusen dyrare per biljett. Så att alla utsläpp kostar lika mycket menar jag. :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Klimathotet

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Men vad är det för nåt som får dryga straffskatter? Jo bilar. Bilar som faktiskt behövs trots allt. Till skillnad från flyg så är de flesta bilresor inte av nöjeskaraktär. Varför sätter man inte åt flygresenärerna mycket hårdare? En flygresa till Thailand motsvara väl typ ett helt års körande med fossilbil?
Stödet för klimatförnekarna ökade ju i riksdagsvalet. De största i den grenen är SD, och nu ska klimatförnekaren och motståndaren till flygskatten Kristersson försöka bilda regering. Det parti som initierade och drev på om flygskatten åkte nästan ur riksdagen.
Verdi

Re: Klimathotet

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Verdi skrev:
Men vad är det för nåt som får dryga straffskatter? Jo bilar. Bilar som faktiskt behövs trots allt. Till skillnad från flyg så är de flesta bilresor inte av nöjeskaraktär. Varför sätter man inte åt flygresenärerna mycket hårdare? En flygresa till Thailand motsvara väl typ ett helt års körande med fossilbil?
Stödet för klimatförnekarna ökade ju i riksdagsvalet. De största i den grenen är SD, och nu ska klimatförnekaren och motståndaren till flygskatten Kristersson försöka bilda regering. Det parti som initierade och drev på om flygskatten åkte nästan ur riksdagen.

Ja fast flygskatten låg på inrikesflyg och det är sällan semesterresor. Det är affärsflyg som behövs för att hela Sverige ska kunna leva, resor hem till släkten i Norrland osv.

Flygresorna till New York, Thailand osv som den köpstarka medelklassen ägnar sig åt för sitt höga nöjes skull klarade sig däremot utan skatt väl? Inte vill väl MP stöta sig med kärnväljarna runt Nytorget som bara MÅSTE få åka till New York minst en gång i halvåret... ;)
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Klimathotet

Inlägg av MaLund13 »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
Verdi skrev:
Men vad är det för nåt som får dryga straffskatter? Jo bilar. Bilar som faktiskt behövs trots allt. Till skillnad från flyg så är de flesta bilresor inte av nöjeskaraktär. Varför sätter man inte åt flygresenärerna mycket hårdare? En flygresa till Thailand motsvara väl typ ett helt års körande med fossilbil?
Stödet för klimatförnekarna ökade ju i riksdagsvalet. De största i den grenen är SD, och nu ska klimatförnekaren och motståndaren till flygskatten Kristersson försöka bilda regering. Det parti som initierade och drev på om flygskatten åkte nästan ur riksdagen.

Ja fast flygskatten låg på inrikesflyg och det är sällan semesterresor. Det är affärsflyg, resor hem till släkten i Norrland osv.

Flygresorna till New York, Thailand osv som den köpstarka medelklassen ägnar sig åt för sitt höga nöjes skull klarade sig däremot utan skatt väl? Inte vill väl MP stöta sig med kärnväljarna runt Nytorget som bara MÅSTE få åka till New York minst en gång i halvåret... ;)
Alla flygresor omfattas. Inrikes samt till EU är flygskatten 60kr, till land utanför EU med kortare sträcka än 600 mil är den på 250kr, längre än 600 mil 400 kr. Resor med start utanför Sverige omfattas ej.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/snar ... -flygskatt
Verdi

Re: Klimathotet

Inlägg av Verdi »

MaLund13 skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Verdi skrev:
Men vad är det för nåt som får dryga straffskatter? Jo bilar. Bilar som faktiskt behövs trots allt. Till skillnad från flyg så är de flesta bilresor inte av nöjeskaraktär. Varför sätter man inte åt flygresenärerna mycket hårdare? En flygresa till Thailand motsvara väl typ ett helt års körande med fossilbil?
Stödet för klimatförnekarna ökade ju i riksdagsvalet. De största i den grenen är SD, och nu ska klimatförnekaren och motståndaren till flygskatten Kristersson försöka bilda regering. Det parti som initierade och drev på om flygskatten åkte nästan ur riksdagen.

Ja fast flygskatten låg på inrikesflyg och det är sällan semesterresor. Det är affärsflyg, resor hem till släkten i Norrland osv.

Flygresorna till New York, Thailand osv som den köpstarka medelklassen ägnar sig åt för sitt höga nöjes skull klarade sig däremot utan skatt väl? Inte vill väl MP stöta sig med kärnväljarna runt Nytorget som bara MÅSTE få åka till New York minst en gång i halvåret... ;)
Alla flygresor omfattas. Inrikes samt till EU är flygskatten 60kr, till land utanför EU med kortare sträcka än 600 mil är den på 250kr, längre än 600 mil 400 kr. Resor med start utanför Sverige omfattas ej.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/snar ... -flygskatt

Bah! Det är ju ingenting. Som sagt. En resa till Thailand kanske skulle kanske behöva ha en skatt på 10-20 tusen. En resa till Mallis 5 tusen. DÅ skulle det ju bita till ordentligt och verkligen ändra folks beteende.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Klimathotet

Inlägg av lobbin »

Verdi skrev:
Bah! Det är ju ingenting. Som sagt. En resa till Thailand kanske skulle kanske behöva ha en skatt på 10-20 tusen. En resa till Mallis 5 tusen. DÅ skulle det ju bita till ordentligt och verkligen ändra folks beteende.
Fast dom vill ju egentligen inte att få folk att sluta flyga. Nu ser det ut som man faktiskt gör något för miljön, samtidigt som man cashar in lite godhets-skatt från "de rika".
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Klimathotet

Inlägg av Toja »

Dags att bygga Hyperloop i stor skala.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Klimathotet

Inlägg av Teslalink »

Verdi skrev:
Ja det är viktigt. Men att plocka poäng på enskilda händelser är lite sisådär. Det är säkert så att det finns en koppling men du kan ju inte heller säkert säga att orkanen Michael beror på uppvärmningen eller ens att den blivit starkare. Det är mycket slump och tillfälligheter i vädersystemen också. Vissa år är varmare än andra på vissa platser osv.

Var ju samma med värmen vi hade här i somras också. Vädret är sällan normalt utan det svänger hejvilt. Globala uppvärmningen är en långsam process och ingenting som gör att vi får extremt heta somrar från ett år till ett annat. Så varför låtsas att sommaren 2018 är en direkt konsekvens när jag inte ens kan minnas nåt liknande under de dryga 40 år jag har levt? Jag antar att vi får vänta minst 40 år till på en till lika varm sommar. Att då en miljöpartist står i TV och säger "det här är det nya normala" tycker jag är rent ut sagt oseriöst.

Man kan antagligen argumentera för att frågan är så pass viktig att det kan anses ok att använda enskilda händelser till att förstärka argumentationen mot grupper som annars har svårt att ta till sig information. Lite som en vit lögn.
Orkanen Michael är inte en enskild händelse. Varje år nu så är det många sådana händelser. Samtidigt som orkanen Michael så dör folk på Mallorca av översvämningar. Nyligen var det en otroligt kraftig orkan över Hong Kong. Det har varit översvämningar hela tiden över hela världen. När är det dags att kalla en sådan orkan för en onaturlig företeelse och t.ex. döpa den efter Exxon eller Chevron? Orkanen Exxo låter ju fint.
Havsvatten blir varmare vilket gör orkanerna större och kraftigare. Atmosfären blir varmare vilket gör att den kan hålla mer vattenånga etc.

Greta Thunberg demonstrerar för klimatet. Är det som i sagan, ett barn som skall få alla att inse att kungen är naken?
Model 3 LR AWD 19"
Verdi

Re: Klimathotet

Inlägg av Verdi »

Teslalink skrev:
Verdi skrev:
Ja det är viktigt. Men att plocka poäng på enskilda händelser är lite sisådär. Det är säkert så att det finns en koppling men du kan ju inte heller säkert säga att orkanen Michael beror på uppvärmningen eller ens att den blivit starkare. Det är mycket slump och tillfälligheter i vädersystemen också. Vissa år är varmare än andra på vissa platser osv.

Var ju samma med värmen vi hade här i somras också. Vädret är sällan normalt utan det svänger hejvilt. Globala uppvärmningen är en långsam process och ingenting som gör att vi får extremt heta somrar från ett år till ett annat. Så varför låtsas att sommaren 2018 är en direkt konsekvens när jag inte ens kan minnas nåt liknande under de dryga 40 år jag har levt? Jag antar att vi får vänta minst 40 år till på en till lika varm sommar. Att då en miljöpartist står i TV och säger "det här är det nya normala" tycker jag är rent ut sagt oseriöst.

Man kan antagligen argumentera för att frågan är så pass viktig att det kan anses ok att använda enskilda händelser till att förstärka argumentationen mot grupper som annars har svårt att ta till sig information. Lite som en vit lögn.
Orkanen Michael är inte en enskild händelse. Varje år nu så är det många sådana händelser. Samtidigt som orkanen Michael så dör folk på Mallorca av översvämningar. Nyligen var det en otroligt kraftig orkan över Hong Kong. Det har varit översvämningar hela tiden över hela världen. När är det dags att kalla en sådan orkan för en onaturlig företeelse och t.ex. döpa den efter Exxon eller Chevron? Orkanen Exxo låter ju fint.
Havsvatten blir varmare vilket gör orkanerna större och kraftigare. Atmosfären blir varmare vilket gör att den kan hålla mer vattenånga etc.

Greta Thunberg demonstrerar för klimatet. Är det som i sagan, ett barn som skall få alla att inse att kungen är naken?
Alltså, det här är ju komplexa saker. Tydligen finns inga bevis för att orkanerna har ökat i antal.

https://www.svd.se/orkanerna-har-inte-blivit-fler
Markku Rummukainen, professor i klimatologi vid Lunds universitet skrev:
– Den långsiktiga utvecklingen tros handla om att det totala antalet orkaner inte förändras. Det finns tecken på att det blir fler orkaner av den värsta sorten, men konfidensgraden är ganska låg, säger Markku Rummukainen, professor i klimatologi vid Lunds universitet.

Han påpekar också att det inte är möjligt att koppla samman ett enskilt oväder med klimatförändringarna.

– Det är vetenskapligt omöjligt att säga något sådant med bestämdhet.
Vad gäller skyfall på Mallis har jag heller ingen aning. Vet du?

Greta Thunberg vill jag inte kommentera med mer än att vi skulle må bättre av mer saklighet och fakta. För mycket känslor nu.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Klimathotet

Inlägg av Teslalink »

Verdi skrev:
Vad gäller skyfall på Mallis har jag heller ingen aning. Vet du?

Greta Thunberg vill jag inte kommentera med mer än att vi skulle må bättre av mer saklighet och fakta. För mycket känslor nu.
https://www.theguardian.com/world/2018/ ... n-flooding
Ingen kan säga att Mallis eller Michael eller Mangkhut kan direkt kopplas till klimatförändringar men det stämmer väldigt bra med vad som förväntas.

Forskare från så många discipliner säger samma sak. Att det är på riktigt. Och låt oss då säga att vi har två grupper. En stor grupp (grupp A) med forskare som säger att det är på riktigt och en annan grupp (grupp B) som säger att det inte är på riktigt.
Grupp A har hela tiden haft samma budskap - att människan påverkar klimatet genom att öka halten av CO2, primärt från förbränning av fossila ämnen.
Grupp B har bytt budskap - Det är solen, kosmisk strålning eller annat som människor inte kan påverka. Titta, satelitdata säger att värmen inte ökar. Öhh, ok. skoja bara. Den ökar visst, men inte alls så mycket som alla andra mätningar som alla andra grupper har gjort. Det är bra för oss med mer värme och jorden blir grönare. Det är George Soros som anställt en massa vänsterveganska HBTQ miljökommunister för att störta en välfungerande global ekonomi. Eller vad är budskapet?

Så ja, vi skulle alla må bra av fakta och saklighet. Men den finns där och har gjort så alldeles för länge.
Model 3 LR AWD 19"
Verdi

Re: Klimathotet

Inlägg av Verdi »

Teslalink skrev:
Verdi skrev:
Vad gäller skyfall på Mallis har jag heller ingen aning. Vet du?

Greta Thunberg vill jag inte kommentera med mer än att vi skulle må bättre av mer saklighet och fakta. För mycket känslor nu.
https://www.theguardian.com/world/2018/ ... n-flooding
Ingen kan säga att Mallis eller Michael eller Mangkhut kan direkt kopplas till klimatförändringar men det stämmer väldigt bra med vad som förväntas.

Forskare från så många discipliner säger samma sak. Att det är på riktigt. Och låt oss då säga att vi har två grupper. En stor grupp (grupp A) med forskare som säger att det är på riktigt och en annan grupp (grupp B) som säger att det inte är på riktigt.
Grupp A har hela tiden haft samma budskap - att människan påverkar klimatet genom att öka halten av CO2, primärt från förbränning av fossila ämnen.
Grupp B har bytt budskap - Det är solen, kosmisk strålning eller annat som människor inte kan påverka. Titta, satelitdata säger att värmen inte ökar. Öhh, ok. skoja bara. Den ökar visst, men inte alls så mycket som alla andra mätningar som alla andra grupper har gjort. Det är bra för oss med mer värme och jorden blir grönare. Det är George Soros som anställt en massa vänsterveganska HBTQ miljökommunister för att störta en välfungerande global ekonomi. Eller vad är budskapet?

Så ja, vi skulle alla må bra av fakta och saklighet. Men den finns där och har gjort så alldeles för länge.

Eftersom jag är snäll idag så väljer jag att säga att vi har missförstått varandra. ;)

Jag ifrågasätter alltså inte att global uppvärmning finns och kommer leda till stora konsekvenser.

Det jag vänder mig mot är alarmismen och användandet av t ex orkanen Michael som "bevis" när forskarna faktiskt säger att antalet orkaner inte alls har ökat Vet du vad man gör då? Då ljuger man. Det är fan inte ok. Jo, kanske. Om ändamålet helgar medlen. Vilket det kanske kan i detta fall. Men varje lögn som upptäcks ökar skepsisen och är direkt skadlig. Så jag vet inte. Föredrar nog att vi håller oss till sakliga bevis.

Att jag frågade om skyfall på Mallis och om de har ökat eller inte är samma sak. Du svarar med en magkänsla om att "det är vad vi bör förvänta oss". Men har det verkligen ökat? Det finns ju svart på vitt nånstans. Har det inte ökat så är det oärligt att använda det i debatten.

Det verkar dock vara på modet inom dagens politik att dölja och ljuga för att passa sin egen agenda. Ett stort jävla dagis är vad det är.
kontakten2

Re: Klimathotet

Inlägg av kontakten2 »

Snart kommer decenniets ord, värdegrund. Då finns det inte mycket mer att argumentera om ;)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av TeslaTissel »

Istället för att försöka hitta sätt att banka vettet ur varandra...
- kan vi väl komma överens om att vi bör vända det negativa till posivt för framtiden?

Citerar mig själv från en artikel jag skrev häromdagen:
Gör du inget för en fossilfri framtid kan du säkert inte få veta, framöver, vad som hade skett om du hade.
Det kan innebära helt nya industrier och branscher som i symbios med varandra skapar nya tillväxtområden och möjligheter.

Elon Musk har redan - på sätt och vis visat vägen.

Så varför skulle vi inte kunna klara det den här gången?

https://medium.com/thebeammagazine/drop ... 53cc73987f

http://iflas.blogspot.com/2018/10/leade ... imate.html

http://www.severe-weather.eu/mcd/major- ... s-weekend/
Skärmavbild 2018-10-11 kl. 17.32.12.png
Skärmavbild 2018-10-11 kl. 17.31.53.png
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Klimathotet

Inlägg av Jerker »

Man skulle kunna börja med att låta flyget (och därmed kunderna) bära sina egna kostnader. Jag bor i en kommun som betalar miljonbelopp till Ryan Air för att de ska flyga från Skavsta och inte nån annan stans. Så i praktiken är det Nyköpings skattebetalare som betalar en stor del av flygbiljetterna.

En lagstiftning mot subventionering av flyget, kanske?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
Man skulle kunna börja med att låta flyget (och därmed kunderna) bära sina egna kostnader. Jag bor i en kommun som betalar miljonbelopp till Ryan Air för att de ska flyga från Skavsta och inte nån annan stans. Så i praktiken är det Nyköpings skattebetalare som betalar en stor del av flygbiljetterna.

En lagstiftning mot subventionering av flyget, kanske?
Det kan vara så att det är små saker som retar upp oss, särskilt när det kommer till skatter.

Men mitt i denna kakafoni av klagomål måste vi ändå gå framåt, det kan vi göra idag. Tyvärr är det domedags-profetior som dominerar.
Vi har drabbats av enorma katastrofer förr, och ändå klarat digerdöden, pestattacker och världskrig som närapå förintat mänskligheten.
Det är väl dags att se en annan bild? - Att vi kan greja det?

Många vill av självhävdelse, skylla ifrån,- på att det någon form av konspiratorisk orsak?
Vilket är ett felaktigt sätt att tolka sin omgivning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Klimathotet

Inlägg av mati »

Om en global katastrof skulle radera ut större delen av mänskligheten skulle problemet lösa sig helt på egen hand. Naturen är trots allt ett självreglerande system som så småningom hamnar i balans. Om den ena reglerkretsen fallerar så tar ett överordnat system över. Jag ser det pragmatiskt. Om inte vi gör nånting så kommer det lösa sig ändå till slut, och den lösningen är kanske inte den mest osannolika.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Klimathotet

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Om en global katastrof skulle radera ut större delen av mänskligheten skulle problemet lösa sig helt på egen hand. Naturen är trots allt ett självreglerande system som så småningom hamnar i balans. Om den ena reglerkretsen fallerar så tar ett överordnat system över. Jag ser det pragmatiskt. Om inte vi gör nånting så kommer det lösa sig ändå till slut, och den lösningen är kanske inte den mest osannolika.
Antagligen är det inte heller den mest angenäma. Håller dock med i sak. Jag utgår ifrån att mänskligheten kommer försöka elda upp alla fossila bränslen så gott det går eller rättare sagt så länge det är billigare än alternativen.

Lyckas vi dra ut på det i tid kommer dock inte de negativa effekterna för oss bli lika stora som om vi lyckades bränna upp allt i år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av TeslaTissel »

mati skrev:
Om en global katastrof skulle radera ut större delen av mänskligheten skulle problemet lösa sig helt på egen hand. Naturen är trots allt ett självreglerande system som så småningom hamnar i balans. Om den ena reglerkretsen fallerar så tar ett överordnat system över. Jag ser det pragmatiskt. Om inte vi gör nånting så kommer det lösa sig ändå till slut, och den lösningen är kanske inte den mest osannolika.
Jag förstår hur du tänker,,,

MEN, då är vi tillbaka på ruta ett.
Det var det jag försökte ta upp, att vi har fantastiska möjligheter.

Jag ser just det som helt avgörande. sitter vi still i vårs små egna egeon så händer ingenting.
Det blir inga goda krafter och faran är att just det du tar upp, blir en verklighet, som ingen ens kommer att minnas.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av TeslaTissel »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Om en global katastrof skulle radera ut större delen av mänskligheten skulle problemet lösa sig helt på egen hand. Naturen är trots allt ett självreglerande system som så småningom hamnar i balans. Om den ena reglerkretsen fallerar så tar ett överordnat system över. Jag ser det pragmatiskt. Om inte vi gör nånting så kommer det lösa sig ändå till slut, och den lösningen är kanske inte den mest osannolika.
Antagligen är det inte heller den mest angenäma. Håller dock med i sak. Jag utgår ifrån att mänskligheten kommer försöka elda upp alla fossila bränslen så gott det går eller rättare sagt så länge det är billigare än alternativen.

Lyckas vi dra ut på det i tid kommer dock inte de negativa effekterna för oss bli lika stora som om vi lyckades bränna upp allt i år.

Vänta nu!? Tänkt klart? Egentligen vore det en väldigt destruktiv logik?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Klimathotet

Inlägg av Svenssons »

TeslaTissel skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Om en global katastrof skulle radera ut större delen av mänskligheten skulle problemet lösa sig helt på egen hand. Naturen är trots allt ett självreglerande system som så småningom hamnar i balans. Om den ena reglerkretsen fallerar så tar ett överordnat system över. Jag ser det pragmatiskt. Om inte vi gör nånting så kommer det lösa sig ändå till slut, och den lösningen är kanske inte den mest osannolika.
Antagligen är det inte heller den mest angenäma. Håller dock med i sak. Jag utgår ifrån att mänskligheten kommer försöka elda upp alla fossila bränslen så gott det går eller rättare sagt så länge det är billigare än alternativen.

Lyckas vi dra ut på det i tid kommer dock inte de negativa effekterna för oss bli lika stora som om vi lyckades bränna upp allt i år.

Vänta nu!? Tänkt klart? Egentligen vore det en väldigt destruktiv logik?
Vad är destruktiv logik? De flesta människor kommer enbart agera på det som påverkar dem själva och då endast i närtid, helst omedelbart. Det är så mänskligheten fungerar. Det är otroligt svårt för de flesta att koppla egna handlingar till vad som händer på en plats 200 mil bort om tio år. Även ifall man skulle kunna se det så är frågan om det väger upp ens egna direkta nytta som man får av handlingen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar