Klimathotet

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av TeslaTissel »

Vi Dagens industri - https://weekend.di.se/reportage/sa-mins ... imatangest

Ganska aktuell, bäst mot slutet tycker jag.

joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Klimathotet

Inlägg av joel80 »

Tänk om allt med klimatkrisen och hållbart samhälle är en bluff och vi gör världen bättre helt i onödan?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Klimathotet

Inlägg av Bjelke »

På sätt och vis så har Trump rätt oavsett hur man ser på saken, för till slut (kanske 100 tusen år, vem vet) så kommer det garanterat att ha svängt tillbaks till
nuvarande nivå, eller vilken nivå som helst egentligen även istider antagligen, men då kan mycket väl mänskligheten ha gått under eller iaf gått igenom en
total katastrof...
Han kanske tom ser fram emot en rejäl utrensning i världen? Ungefär som den mindre smickrande rollen Mikael Nyqvist fick spela i Mission impossible 4 där han
tänkte att lite atombomber skulle rensa upp bra här :lol: (samma tema i många Hollywood-filmer).

Edit: Nyqvist ska det ju såklart vara
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Klimathotet

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
På sätt och vis så har Trump rätt oavsett hur man ser på saken, för till slut (kanske 100 tusen år, vem vet) så kommer det garanterat att ha svängt tillbaks till
nuvarande nivå, eller vilken nivå som helst egentligen även istider antagligen, men då kan mycket väl mänskligheten ha gått under eller iaf gått igenom en
total katastrof...
Han kanske tom ser fram emot en rejäl utrensning i världen? Ungefär som den mindre smickrande rollen Mikael Nyberg fick spela i Mission impossible 4 där han
tänkte att lite atombomber skulle rensa upp bra här :lol: (samma tema i många Hollywood-filmer).
Ett av de största klimathoten är ju befolkningsexplosionen här på jorden. Så är man riktigt jävla krass så har ju Micke Nyqvists (väl?) rollkaraktär rätt.

Ur ett klimatperspektiv är även malaria-vaccinationer förkastliga. Och kärnkraftens risk/reward är makalös. Skulle man få en härdsmälta så är det ju inte dåligt för klimatet iaf.


(Skriver det här mest för att illustrera att det finns andra värden än klimatet.)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Klimathotet

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Bjelke skrev:
På sätt och vis så har Trump rätt oavsett hur man ser på saken, för till slut (kanske 100 tusen år, vem vet) så kommer det garanterat att ha svängt tillbaks till
nuvarande nivå, eller vilken nivå som helst egentligen även istider antagligen, men då kan mycket väl mänskligheten ha gått under eller iaf gått igenom en
total katastrof...
Han kanske tom ser fram emot en rejäl utrensning i världen? Ungefär som den mindre smickrande rollen Mikael Nyberg fick spela i Mission impossible 4 där han
tänkte att lite atombomber skulle rensa upp bra här :lol: (samma tema i många Hollywood-filmer).
Ett av de största klimathoten är ju befolkningsexplosionen här på jorden. Så är man riktigt jävla krass så har ju Micke Nyqvists (väl?) rollkaraktär rätt.

Ur ett klimatperspektiv är även malaria-vaccinationer förkastliga. Och kärnkraftens risk/reward är makalös. Skulle man få en härdsmälta så är det ju inte dåligt för klimatet iaf.


(Skriver det här mest för att illustrera att det finns andra värden än klimatet.)
Ja verkligen, det finns måååånga skäl för oss att skärpa till oss och inte grisa ner klotet på alla sätt och vis...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Klimathotet

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Ja verkligen, det finns måååånga skäl för oss att skärpa till oss och inte grisa ner klotet på alla sätt och vis...
Som jag skrev ovan. Naturen är ett självreglerande system, åtminstone inom vissa gränser. Men vi människor inbillar oss att vi kan hålla på och påverka, vi ska styra och balansera så att det blir "rätt". I själva verket gör vi det motsatta och förstör den naturliga balansen precis överrallt. Det är klart att det är jobbigt att erkänna det, men det är ju så verkligheten ser ut. Det ligger i vår natur.
Man kan ju göra ett tankeexperiment. Om alla (eller nästan alla) männsikor skulle försvinna med ett slag, hur lång tid skulle det ta för ekosystemet och klimatet att hamna i balans igen? 50 år? 100 år?
Är det troligt att vi själva klarar att fixa det på kortare tid? Det är enligt mig tämligen uteslutet. Det tog oss över 100 år att ställa till det (sedan industrialiseringen). Att förstöra är alltid mycket enklare än att återställa. Så jävla smarta är vi inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Klimathotet

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Ja verkligen, det finns måååånga skäl för oss att skärpa till oss och inte grisa ner klotet på alla sätt och vis...
Som jag skrev ovan. Naturen är ett självreglerande system, åtminstone inom vissa gränser. Men vi människor inbillar oss att vi kan hålla på och påverka, vi ska styra och balansera så att det blir "rätt". I själva verket gör vi det motsatta och förstör den naturliga balansen precis överrallt. Det är klart att det är jobbigt att erkänna det, men det är ju så verkligheten ser ut. Det ligger i vår natur.
Man kan ju göra ett tankeexperiment. Om alla (eller nästan alla) männsikor skulle försvinna med ett slag, hur lång tid skulle det ta för ekosystemet och klimatet att hamna i balans igen? 50 år? 100 år?
Är det troligt att vi själva klarar att fixa det på kortare tid? Det är enligt mig tämligen uteslutet. Det tog oss över 100 år att ställa till det (sedan industrialiseringen). Att förstöra är alltid mycket enklare än att återställa. Så jävla smarta är vi inte.

Nej, det saknas dessutom vilja och förmåga att göra det som krävs. Framförallt demokratier kommer inte kunna genomföra det som krävs eftersom då blir de bortröstade vid nästa val och ersätts av en populist a la Trump.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Klimathotet

Inlägg av Jerka »

Så vad föreslår ni att vi ska göra? Organiserat folkmord? Business as usual och hoppas på det bästa?

Jag tror att vår smala lycka, det som kommer rädda oss, är att den nya gröna tekniken är bättre än den gamla fossila. Solceller är renare, enklare och nu för tiden även billigare än kolkraftverk. Elbilar är snabbare, tystare och billigare att ladda. En stad som satsar på många olika transportslag får en mycket bättre trafiksituation och miljö än en där bilarna helt dominerar. Det är därför det är så oerhört viktigt för oss i bl a de nordiska länderna att gå i förväg och vara goda exempel - när folk runtom i världen ser hur bra det kan bli så kommer de att vilja ha det så själva. Att leva grönt är skönt, oavsett klimatförändringarna!

Samma sak går igen när det gäller befolkningsökningen. Visst är det så att krig, svält och farsoter hejdar befolkningsökningen - men det gör även bättre utbildning, ökat välstånd och förbättrad ställning för kvinnor. Löser vi den biten så kan jordens befolkning stabiliseras på en hållbar nivå. Löser vi det inte - tja, då kommer befolkningen stabiliseras ändå av sig själv, fast risken är att vi inte gillar sättet det sker på.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Klimathotet

Inlägg av Jerker »

Vi har nog inget annat val än att lita till den tekniska utvecklingen, för alternativet är att gå till baka till ett 1800-talsliv. Eftersom det trots allt inte är gjort på en kafferast att ställa om till grön energi så får vi hoppas på att man hittar på nån teknik att rensa atmosfären från CO2 och skapa en mindre istid som binder havsvattnet till polerna igen så att havsnivån sjunker tillbaka osv.

Det som bekymrar mig är att allt går i cykler vad gäller mänskligheten. Nu är vi i många aspekter tillbaka till 1930-talet och demokratin, mänskliga rättigheter osv. är på tillbakagång. Men enda trösten till det är att det kommer att svänga tillbaka igen nån gång. Hoppas bara att vi slipper nåt liknande andra världskriget för att vända pendeln.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Klimathotet

Inlägg av mati »

Jerka skrev:
Så vad föreslår ni att vi ska göra? Organiserat folkmord? Business as usual och hoppas på det bästa?
Business as usual och organiserat folkmord är i det långa loppet exakt samma sak. Det är det jag försöker uttrycka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
Vi har nog inget annat val än att lita till den tekniska utvecklingen, för alternativet är att gå till baka till ett 1800-talsliv. Eftersom det trots allt inte är gjort på en kafferast att ställa om till grön energi så får vi hoppas på att man hittar på nån teknik att rensa atmosfären från CO2 och skapa en mindre istid som binder havsvattnet till polerna igen så att havsnivån sjunker tillbaka osv.

Det som bekymrar mig är att allt går i cykler vad gäller mänskligheten. Nu är vi i många aspekter tillbaka till 1930-talet och demokratin, mänskliga rättigheter osv. är på tillbakagång. Men enda trösten till det är att det kommer att svänga tillbaka igen nån gång. Hoppas bara att vi slipper nåt liknande andra världskriget för att vända pendeln.
Instämmer delvis.
Möter många företagare i dagarna och det verkar inte vara någon speciell bransch som tar ledningen i fråga om teknisk utveckling.

Det visar sig de flesta branscher verkar se nya affärsmöjligheter.
Så den tekniska utvecklingen är inte allenagörande, - tror jag.

Jag slås av optimismen och en nyföretagar-anda som jag inte sett tidigare. Kanske har det att göra med att vi har många start-ups och även andra intressenter som påverkats av sista halvårets ganska nedslående klimatrapporter.

Jobbade ett par år i en så kallad teknik-by där många nya företag föddes. Då var det inte alls samma optimism kan jag lova. Det var mest allsköns bekymmer och mer fokus på hinder än möjligheter.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Klimathotet

Inlägg av Surfaren »

Jerker skrev:
Vi har nog inget annat val än att lita till den tekniska utvecklingen, för alternativet är att gå till baka till ett 1800-talsliv.
Är inte det lite svartvitt? Man kan väl jobba på sitt eget bidrag även om man hoppas att teknikutvecklingen ska svepa in och rädda oss. Sen tycker jag att 1800-talsbegreppet har en negativ klang och skrämmer folk från att vilja ändra sig, helt i onödan. Så hemskt är det inte att göra några egna uppoffringar.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av TeslaTissel »

Surfaren skrev:
Jerker skrev:
Vi har nog inget annat val än att lita till den tekniska utvecklingen, för alternativet är att gå till baka till ett 1800-talsliv.
Är inte det lite svartvitt? Man kan väl jobba på sitt eget bidrag även om man hoppas att teknikutvecklingen ska svepa in och rädda oss. Sen tycker jag att 1800-talsbegreppet har en negativ klang och skrämmer folk från att vilja ändra sig, helt i onödan. Så hemskt är det inte att göra några egna uppoffringar.

Det var nog därför jag skrev: ”Instämmer delvis”.

Och håller med dig. Man kan jobba verkligen på sitt eget sätt till utvecklingen.
Och kanske det blir lika tufft som att komma runt den ohyggligt starka okunskapen bakom ett visst nuvarande presidentskap?
Den person som påstår att alla media är fejk, påstår att alla rapporter om klimathot är fejk, fejk om allt?

Och det värsta är att denne inte är ensam. Min enda förhoppning är att dessa bakåtsträvande trender vänder så snart som möjligt.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av TeslaTissel »

Ta ett steg tillbaka!

Klippet säger en del om hur framtiden ser ut.
Om vi inte gör förändringar i vår konsumtion och livsstil!

joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Klimathotet

Inlägg av joel80 »

Men allt det där har ju bara med dålig skogsvård att göra..

Eeeeh..

**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Verdi

Re: Klimathotet

Inlägg av Verdi »

joel80 skrev:
Men allt det där har ju bara med dålig skogsvård att göra..

Eeeeh..

BildBildBild

Det är faktiskt till viss del sant. Nu känner jag inte till Kaliforniens skogar men i Sverige så är våra skogar mycket känsligare för stormar och bränder än de hade varit om de varit naturliga och inte planterade.

Skogsbränder är dessutom naturliga i sig själva. Det har alltid brunnit i skog och mark. Det är faktiskt en förutsättning för många arter om de ska överleva.
Verdi

Re: Klimathotet

Inlägg av Verdi »

Surfaren skrev:
Jerker skrev:
Vi har nog inget annat val än att lita till den tekniska utvecklingen, för alternativet är att gå till baka till ett 1800-talsliv.
Är inte det lite svartvitt? Man kan väl jobba på sitt eget bidrag även om man hoppas att teknikutvecklingen ska svepa in och rädda oss. Sen tycker jag att 1800-talsbegreppet har en negativ klang och skrämmer folk från att vilja ändra sig, helt i onödan. Så hemskt är det inte att göra några egna uppoffringar.
Blir man inte sugen på 1800-tals liv efter ett besök på Mall of Scandinavia så vet jag inte om man är riktigt frisk. Det är så jävla äckligt. Verkligen ett Mammons tempel. Butikerna bara väller över av skitsaker som folk inte behöver. Faktiskt en rejäl tankeställare. Har folk inte bättre saker för sig? (jag var inte där "frivilligt". :lol:) Alla varor som produceras, transporteras, kasseras... Till nästan ingen nytta alls.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Klimathotet

Inlägg av Seregon »

Verdi skrev:
Blir man inte sugen på 1800-tals liv efter ett besök på Mall of Scandinavia så vet jag inte om man är riktigt frisk. Det är så jävla äckligt. Verkligen ett Mammons tempel. Butikerna bara väller över av skitsaker som folk inte behöver. Faktiskt en rejäl tankeställare. Har folk inte bättre saker för sig? (jag var inte där "frivilligt". :lol:) Alla varor som produceras, transporteras, kasseras... Till nästan ingen nytta alls.
Enda gången jag har varit där var 31:a mars 2016 när jag var in, bokade Model 3 och sedan gick ut igen med en total tidsåtgång om kanske 10 min, så jag har inte lika dåliga minnen av stället. :)
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Klimathotet

Inlägg av Teslalink »

Varför kallar man det för en skog?
Paradise skog.JPG
Model 3 LR AWD 19"
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Klimathotet

Inlägg av Surfaren »

Verdi skrev:
Blir man inte sugen på 1800-tals liv efter ett besök på Mall of Scandinavia så vet jag inte om man är riktigt frisk. Det är så jävla äckligt. Verkligen ett Mammons tempel. Butikerna bara väller över av skitsaker som folk inte behöver. Faktiskt en rejäl tankeställare. Har folk inte bättre saker för sig? (jag var inte där "frivilligt". :lol:) Alla varor som produceras, transporteras, kasseras... Till nästan ingen nytta alls.
Kul beskrivning, även om det snabbt förvandlas till en tragisk insikt om hur det är ställt. Människor får en skev bild av vad livet går ut på i sociala media (framför allt, men även på andra håll), konsumerar onödigheter i ett missriktat försök att finna något de tror sig sakna, ger därmed pengar till företag som i sin tur annonserar på sociala media som då får mer kapital till att hålla ihop denna cirkel av socialt och ekologiskt elände.
[/rant]
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Klimathotet

Inlägg av mati »

Detta är inte direkt klimatrelaterat, men det handlar om kolkraft.
Hittills har jag alltid trott att den stora nackdelen med kolkraften är just att den förpestar luften och pyser ut massor med CO2.
Jag har igår sett ett reportage som tysk tv har gjort och som handlar om kolkraftens arv som få känner till. I slutet på 2018 stänger den sista stenkolsgruvan i ruhrområdet efter att Tyskland har slutat subventionera kolgruvorna. Nu börjar skadebegränsningarbetet. Man häpnar när man hör vad det handlar om. Det nämns huvudsakligen tre aspekter.
1. Under mer än 100 års gruvdrift har det producerats massor med giiftiga ämnen. Under kriget har gruvorna bombats sönder och stora mängder gifter har läckt ut i omgivningen. Men även själva verksamheten har släppt ut gifter i naturen och hittils har man inte brytt sig. Det handlar främst om bensen, men även en massa annat som jag har glömt vad det var. Nu börjar saneringsarbetet. Men grundvattnet är kontaminerat för alltid. Vattnet måste pumpas upp och filtreras, annars blir grundvattnet i stora områden förgiftat, samt att naturliga vattendrag dör. Detta pumparbete måste fortgå för alltid!
2. Genom den storskaliga gruvdriften har det skapats gigantiska hålrum under mark som nu sjunker ihop. I delar av ruhrområdet har marken sjunkit med 20-30 meter. Vattendrag måste dämmas in och i hela ruhrområdet har det satts upp pumpar som håller vattnet borta. Skulle man stänga av pumparma så skulle 40% av ruhrområdet översvämmas inom kort tid. Här ligger Tysklands tätast befolkade områden.
3. När gruvorna stängs ner fylls de med vatten som läcker in från berget runt omkring. När verksamheten var igång har man hela tiden pumpat upp vattnet och släppt ut det i naturen. Vattnet innehåller mängdavis med PCB som tidigare har använts i hydaulolja. Oljan har läckt ut och finns överallt i gruvorna. Gruvvattnet är dessutom mycket salt och egentligen helt olämpligt att ha i sötvattendrag.
Nu har gruvorna stängts ner och gruvvattnet börjar stiga. Ingen vet vad som händer när det giftiga vattnet kommer i kontakt med grundvattnet längre upp som står för dricksvattenförsörjningen. Förhoppningen är att det salta giftiga vattnet, som är tyngre, inte blandar sig med det hyfsat rena grundvattnet. Men eftersom ingen vågar chansa låter man gruvvattnet inte stiga för högt, utan man pumpar bort det. Även detta måste fortgå i all evighet.
Pumparna får aldrig någonsin stanna. Totala kostnaden bara för pumparna beräknas till nästan 250 miljoner € / år. För all framtid.
Det talas mycket om kärnkraftens långvariga problem när det gäller avfallet, men det här snackar ingen om. Och det är inte mycket bättre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Klimathotet

Inlägg av Bjelke »

Pratade dom om andra områden och om det är lika illa där också?
Känns obra liksom :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Klimathotet

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Detta är inte direkt klimatrelaterat, men det handlar om kolkraft...
Shit! Det har jag aldrig hört nån ta upp tidigare. Vi kommer att få dras med skadeverkningarna av industrialismens framväxt länge.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Klimathotet

Inlägg av Surfaren »

Måste försöka lära mig att sluta förvånas... :cry:
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Klimathotet

Inlägg av 12man »

Är väl nån å/älv/flod som måste få hjälp att nå Nordsjön också...

Hur mkt radioaktivt finns det i kolröken och överblivna rester?
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar