Klimathotet

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Klimathotet

Inlägg av Mickep »

EnTraktor skrev:
Tars skrev:
Har de inte nyligen godkänt batteriflyg?
Visserligen sk hybrider som har en hjälpmotor om något skulle hända.
Flygplan godkänns inte baserat på vad dom har för drivmedel utan varje enskild modell genom går en 1-2 årig certifiering. Idag finns det några projekt med elflyg som klarar vara uppe i luften 15-30 min med 1-2 passagerare. Ett passagerarflyg med 12-20 passagerare som kan flyga Stockholm-Göteborg är troligen 10-15 år bort. Batterier innehåller idag ca 1/30 av energin jämfört med flygbränsle vid samma vikt. Så en Airbus 320 som använder 3 ton bränsle mellan Stockholm och Göteborg skulle behöva 90 ton batterier för själva flighten. Dessutom kräver reglerna att man måste kunna ta sig till en alternativ flygplats om nått skulle hända + 45 minuter extra bränsle ovanpå det. Skulle innebära att en Airbus 320 skulle behöva ha grovt räknat 200 ton batterier istället för 6 ton flygfotogen för att flyga Stockholm - Göteborg. Långt mer än vad planet väger och fullkomligt orimligt.

Flyg står för ca 2% av världens utsläpp och visst är det bra att begränsa flyget, men det finns andra saker som man borde fokusera på som skulle kunna ge mycket större genomslag. För övrigt släpper en modern Airbus A320neo ut ca 30% mindre utsläpp än förra generationens flygplan (10-15 år sedan) och ca 60% mindre utsläpp än ett plan som är ca 20-25 år gamla. Så ska man flyga ska man helst flyga med ett modernt flygplan t.ex. Airbus A320neo, Boeing 737max för kortdistans, eller Airbus A350, Boeing 787 för långdistans. Skulle vi byta ut hela världens flygaplansflotta mot moderna plan så skulle flygets andel av utsläppen hamna på neråt 1% av totalen.
1-2% är ett utmärkt argument för oss som vill sticka huvudet i sanden och fortsätta med våra långresor med flyg.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Klimathotet

Inlägg av TiborBlomhall »

Valborg2019.jpg
Valborg 2019.
No comments.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Klimathotet

Inlägg av Mickep »

Ja, när skall vi skambelägga valborg. Och grillarna...

Shame! shaaaaammmmeeee!!!

tittar man riktigt djupt så finns det alltid något etiskt tvivelaktigt i varje mänsklig verksamhet som kan hänföras till klimathotet eller miljön.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Klimathotet

Inlägg av Teslalink »

Tibor får väl berätta vad han menar med bilden men är det inte så att det är eldningsförbud på vissa orter? https://www.expressen.se/nyheter/har-ar ... n-for-lan/
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Klimathotet

Inlägg av TiborBlomhall »

Ok, comments. (Inser att bilden kanske inte är så självklar som jag först trodde)

Pga eldningsförbud blev det bara en liten brasa typ knappt större än en grill. 500 pers runt som tittar på i 5 min sen vänder besviket hem igen. På marken syns spåren från fjolårets mer normalstora brasa. Vattenbalja bredvid redo för säkerhets skull.

Klimatförändringarna börjar påverka vår kultur och seder... undrar om det kommer firas valborg i framtiden?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Klimathotet

Inlägg av nek0 »

TiborBlomhall skrev:
Ok, comments. (Inser att bilden kanske inte är så självklar som jag först trodde)

Pga eldningsförbud blev det bara en liten brasa typ knappt större än en grill. 500 pers runt som tittar på i 5 min sen vänder besviket hem igen. På marken syns spåren från fjolårets mer normalstora brasa. Vattenbalja bredvid redo för säkerhets skull.

Klimatförändringarna börjar påverka vår kultur och seder... undrar om det kommer firas valborg i framtiden?
Inga problem :lol:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/v ... hastholmen
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Klimathotet

Inlägg av SwedishAdvocate »

Hörde om den här boken på radion:

https://sverigesradio.se/artikel/7527881

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Op ... att-stoppa

Länkar ifall någon är intresserad.

Själv tycker jag redan att jag vet någotsånär tillräckligt; Det är illa. Och tiden håller snabbt på att rinna ut...

Den här artikeln sammanfattar väl kort [notera att den nu är drygt ~1,5 år gammal...]:

https://www.svd.se/fn-snart-for-sent-att-na-klimatmalen
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Klimathotet

Inlägg av Svenssons »

TiborBlomhall skrev:
Klimatförändringarna börjar påverka vår kultur och seder... undrar om det kommer firas valborg i framtiden?
Blir kanske som årets Valborg? Helt inställd. Alternativt så gör man som vi gjort under längre tid och kör med påskeld, dvs lite tidigare brasa på våren.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Klimathotet

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
TiborBlomhall skrev:
Klimatförändringarna börjar påverka vår kultur och seder... undrar om det kommer firas valborg i framtiden?
Blir kanske som årets Valborg? Helt inställd. Alternativt så gör man som vi gjort under längre tid och kör med påskeld, dvs lite tidigare brasa på våren.
Vi har alltid haft påskbrasa, hade inget på valborg när jag var lite. Fick senare veta att det var populärt att elda på Valborg också/istället på vissa ställen.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Klimathotet

Inlägg av Fredrik j »

Menar ni att påskbrasor skulle påverka klimatet? Eldar man ris och annat organiskt material påskyndar man ju bara processen jämfört med om det istället förmultnar.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Klimathotet

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Menar ni att påskbrasor skulle påverka klimatet? Eldar man ris och annat organiskt material påskyndar man ju bara processen jämfört med om det istället förmultnar.
Jag menar att majbrasor kan bli förbjudna i framtiden pga klimatförändringarna som leder till eldningsförbud. Påskbrasor kommer då funka bättre eftersom dessa är några veckor tidigare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Klimathotet

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Menar ni att påskbrasor skulle påverka klimatet? Eldar man ris och annat organiskt material påskyndar man ju bara processen jämfört med om det istället förmultnar.
Jag tror att vi är inne på att det inte går att elda på Valborg för att det redan då är för torrt i markerna. De två senaste åren har det ju varit torrt för påskbrasor också :( Får börja med nyårsbrasa kanske?
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Klimathotet

Inlägg av Black »

Från flyg till påskbrasor...
Vi kan skaffa lådcyklar och leva skogsmulleliv och bara köpa secondhandkläder och bli veganer och skaffa hipsterskägg... Ändå kommer vi inte rädda världen...
Det största problemet är att vi bli mer hela tiden, dvs det föds för mycket barn.
Tyvärr föds det mest där det är fattigast och mest trångbott. Dessutom startas krig och raserar alla byggnader som kostar massor för miljön. Då flyr alla folk från krig och fattigdom till västländer.
Och då måste vi bygga nya hus företrädesvis i storstäder eftersom de flesta vill bo där av olika orsaker.
Då byggs det höghus som oftast byggs av betong som är otroligt resurskrävande och orsakar massor av utsläpp bla co2.
Då blir det bara löjligt och patetiskt att börja prata påskbrasor kontra förmultning som också orsakar metangas som är en värre drivhusgas än co2...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Klimathotet

Inlägg av LarsL »

Det är faktiskt så att befolkningsökningens acceleration minskar. Antalet människor ökar alltså fortfarande men inte lika mycket och vi är på väg in i en avplaning i tillväxtkurvan. Orsaken, tror jag, är att folk skaffar färre barn när de får det bättre, det har ju varit en tydlig trend i Sverige och västvärlden. Somliga har faktiskt varit oroliga för att vi kommer få ett problem med en åldrande befolkning.
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Klimathotet

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Enligt Rosling beror befolkningsökningen i första hand på att vi lever längre, inte att det föds fler barn, i samstämmighet enligt ovanstående inlägg.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Klimathotet

Inlägg av SwedishAdvocate »

Black skrev:
Från flyg till påskbrasor...
Vi kan skaffa lådcyklar och leva skogsmulleliv och bara köpa secondhandkläder och bli veganer och skaffa hipsterskägg... Ändå kommer vi inte rädda världen...
Det största problemet är att vi bli mer hela tiden, dvs det föds för mycket barn.
Tyvärr föds det mest där det är fattigast och mest trångbott. Dessutom startas krig och raserar alla byggnader som kostar massor för miljön. Då flyr alla folk från krig och fattigdom till västländer.
Och då måste vi bygga nya hus företrädesvis i storstäder eftersom de flesta vill bo där av olika orsaker.
Då byggs det höghus som oftast byggs av betong som är otroligt resurskrävande och orsakar massor av utsläpp bla co2.
Då blir det bara löjligt och patetiskt att börja prata påskbrasor kontra förmultning som också orsakar metangas som är en värre drivhusgas än co2...
När man läser sånt här och har glömt bort hur man rent matematiskt kvantifierar olika sorters utsläppskällor blir det lite svårt att kontra sådana här inlägg på ett exemplariskt sätt...

Men det borde ju gå att vända på det här resonemanget också.

Typ så här:

Varför går det inte att hålla flera tankar i huvudet samtidigt?

Varför går det inte att göra flera olika sorters åtgärder samtidigt?

Och vidare:

- Befinner sig utsläppen av växthusgaser globalt på en hållbar nivå?
- Är våra utsläpp i Sverige hållbara (inklusive alla utsläpp vi ger upphov till via globala flygresor och produktion i andra länder som Kina m.fl.)?
- Är mina utsläpp hållbara?

Är svaret nej på de här frågorna – vad måste vi göra då?

Om vi är ärliga mot oss själva, och mot våra barn och barnbarn – måste vi inte då genast skära alla utsläpp som vi kan skära?

Och på vilket sätt hindrar det att vi även försöker göra vad vi kan åt alla andra aspekter som också måste börja diskuteras?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av ovelundkvist »

+1
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Klimathotet

Inlägg av Jerker »

Enligt författaren av den här boken är det redan försent att stoppa en klimatkatastrof:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Op ... att-stoppa
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Klimathotet

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Enligt författaren av den här boken är det redan försent att stoppa en klimatkatastrof:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Op ... att-stoppa
Det säljer ju i alla fall.

Jag tror vi måste göra två saker anpassa oss efter det ändrade klimatet - tex elda på påsk istället för valborg - och dra ner på våra utsläpp - tex köra elbilar.
Det tredje vi skulle kunna göra men som nog är svårt är att artificiellt minska temperaturen. Det skulle kunna göras genom att skärma av solinstrålningen på de varmaste delarna av jorden.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Klimathotet

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jerker skrev:
Enligt författaren av den här boken är det redan försent att stoppa en klimatkatastrof:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Op ... att-stoppa
Jag hörde honom i Studio Ett i P1 igår.

Som jag förstår honom är det inte riktigt vad han säger.

Det han driver i sin bok är att ständigt ökad ekonomisk tillväxt baserad på materiell konsumtion inte kommer kunna stoppa en klimatkollaps.

I enlighet med vad klimatforskarna länge har hävdat måste utsläppen ner till en hållbar nivå. Och i praktiken innebär det att det måste ner till noll snarast möjligt samtidigt som man gör allt som går för att skapa koldioxidsänkor med den teknik som finns idag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Klimathotet

Inlägg av Jerker »

SwedishAdvocate skrev:
Jerker skrev:
Enligt författaren av den här boken är det redan försent att stoppa en klimatkatastrof:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Op ... att-stoppa
Jag hörde honom i Studio Ett i P1 igår.

Som jag förstår honom är det inte riktigt vad han säger.

Det han driver i sin bok är att ständigt ökad ekonomisk tillväxt baserad på materiell konsumtion inte kommer kunna stoppa en klimatkollaps.

I enlighet med vad klimatforskarna länge har hävdat måste utsläppen ner till en hållbar nivå. Och i praktiken innebär det att det måste ner till noll snarast möjligt samtidigt som man gör allt som går för att skapa koldioxidsänkor med den teknik som finns idag.
I artikeln står det:
– Jag har gått från att till varje pris tro på och vilja åstadkomma en förändring, till att det plötsligt gått upp för mig att vi redan lever i klimatförändringens tidevarv. Att den i princip blir omöjlig att hejda. Vi måste börja inse att allt kanske redan är över.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Klimathotet

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jerker skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Jerker skrev:
Enligt författaren av den här boken är det redan försent att stoppa en klimatkatastrof:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Op ... att-stoppa
Jag hörde honom i Studio Ett i P1 igår.

Som jag förstår honom är det inte riktigt vad han säger.

Det han driver i sin bok är att ständigt ökad ekonomisk tillväxt baserad på materiell konsumtion inte kommer kunna stoppa en klimatkollaps.

I enlighet med vad klimatforskarna länge har hävdat måste utsläppen ner till en hållbar nivå. Och i praktiken innebär det att det måste ner till noll snarast möjligt samtidigt som man gör allt som går för att skapa koldioxidsänkor med den teknik som finns idag.
I artikeln står det:
– Jag har gått från att till varje pris tro på och vilja åstadkomma en förändring, till att det plötsligt gått upp för mig att vi redan lever i klimatförändringens tidevarv. Att den i princip blir omöjlig att hejda. Vi måste börja inse att allt kanske redan är över.
Och?

Nyhetschefen på Aftonbladet släpper en bok.

Ska vi nu alla bara ge upp för det?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av pinussen »

Hmm bara för att vi redan lever i "klimatförändringens tidevarv" så är den väl inte över och vi kan ge upp och lägga oss på rygg?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Klimathotet

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:

I artikeln står det:
– Jag har gått från att till varje pris tro på och vilja åstadkomma en förändring, till att det plötsligt gått upp för mig att vi redan lever i klimatförändringens tidevarv. Att den i princip blir omöjlig att hejda. Vi måste börja inse att allt kanske redan är över.
Han kanske pratar om mediaklimatet och Aftonbladets framtid?

Jorden har haft flertalet stora klimatkatastrofer. Det som är över är vår allt ökande förbrukning av råoljebaserade produkter. Denna dog för flera år sedan och nu kommer vi in i tiden då vi tvingas klara oss på allt mindre råoljebaserade produkter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Klimathotet

Inlägg av LarsL »

Jag börjar att minska min konsumtion genom att inte köpa hans bok :D
Skriv svar