Klimathotet

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Klimathotet

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Jag ser det inte alls på det viset att jag har gett upp. Tvärtom, hade det varit fallet hade jag inte behövt spendera halva min lön på elbilar, lägga flera hundratusen kronor på mitt tak i form av solceller, ändrat matvanor, osv. Nej, men jag har inga illusioner att jorden kommer att se annorlunda ut om 50-100 år. Det jag ser är nämligen att människor i stort sett lever som vanligt och inte är beredda att göra nånting så länge det kan kosta pengar. Som Svenssons säger, människan fungerar inte så. Det måste alltid hända nånting allvarligt först innan de riktigt stora förändringarna genomförs.
På samma sätt som en allt större befolkning världen över med öppna ögon röstar fram företrädare samma typer av ideologier som ledde till andra världskriget. Det historiska minnet är kort och en bedövande stor andel av mänskligheten saknar förmåga att ta till sig av andra människors erfarenheter och ta lärdom av dem. Det är ungefär samma problematik.
Ja, så är det tyvärr. Erfarenhet går inte i arv. Ett litet barn kommer inte tro dig oavsett hur många gånger du säger att spisplattan är het och att man inte får röra den. Inte förrän det har blivit kännbart. Först då sjunker det in. Så fungerar alla djur, inklusive människan. Det spelar ingen roll hur vuxen och upplyst man inbillar sig att man är.


Till slut så. Rädsla för höjder, ormar och annat är ju nedärvt. Tror jag. Men det tar ju ett litet tag. Varma spisplattor är inte riktigt där. :lol:
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
mati skrev:
Jag ser det inte alls på det viset att jag har gett upp. Tvärtom, hade det varit fallet hade jag inte behövt spendera halva min lön på elbilar, lägga flera hundratusen kronor på mitt tak i form av solceller, ändrat matvanor, osv. Nej, men jag har inga illusioner att jorden kommer att se annorlunda ut om 50-100 år. Det jag ser är nämligen att människor i stort sett lever som vanligt och inte är beredda att göra nånting så länge det kan kosta pengar. Som Svenssons säger, människan fungerar inte så. Det måste alltid hända nånting allvarligt först innan de riktigt stora förändringarna genomförs.
På samma sätt som en allt större befolkning världen över med öppna ögon röstar fram företrädare för samma typer av ideologier som ledde till andra världskriget. Det historiska minnet är kort och en bedövande stor andel av mänskligheten saknar förmåga att ta till sig av andra människors erfarenheter och ta lärdom av dem. Det är ungefär samma problematik.
Ja precis, ingen tar den eftertanken.
Men mitt syfte är att komma runt det, vilket jag är övertygad om att det är förmodligen rätt sätt?

Elbilar och el-fordon spelar en nyckelroll i detta! Det säger även Power Circle som också reagerade starkt på debattartikeln i SVD Länk: http://press.powercircle.org/news/elbil ... =send_list

Jag tog även upp det i Energiföreningen jag är med i: http://vuef.se/power-circle-elbilen-ar- ... stallning/
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Klimathotet

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Till slut så. Rädsla för höjder, ormar och annat är ju nedärvt. Tror jag. Men det tar ju ett litet tag. Varma spisplattor är inte riktigt där. :lol:
Sant, med det är en evolutionär process. Alla som inte har varit rädda för höjder och ormar har antagligen trillat ner nånstans eller blivit bitna eller uppätna för länge sedan. De har dött innan de kunde sprida sina gener vidare. Det är ju exakt det som är problemet. Det som är omedelbart farligt eller rentav dödligt är vi bra på att upptäcka. Det har vi fått med oss i våra gener. Men det som inte påverkar oss själva, det som händer någon annanstans, eller farliga händelser som är en konsekvens av vårt handlande via ett komplicerat händelseförlopp kan vi inte ta in. Det är vi inte utrustade för. Vi inbillar oss att vi är så himla smarta, och med förståndet begriper vi mycket väl vilka konsekvenser vårt agerande har. Men vi är fortfarande känslostyrda. Och känner vi ingen obedelbar fara då är det nog inte så farligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Klimathotet

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Verdi skrev:
Till slut så. Rädsla för höjder, ormar och annat är ju nedärvt. Tror jag. Men det tar ju ett litet tag. Varma spisplattor är inte riktigt där. :lol:
Sant, med det är en evolutionär process. Alla som inte har varit rädda för höjder och ormar har antagligen trillat ner nånstans eller blivit bitna eller uppätna för länge sedan. De har dött innan de kunde sprida sina gener vidare. Det är ju exakt det som är problemet. Det som är omedelbart farligt eller rentav dödligt är vi bra på att upptäcka. Det har vi fått med oss i våra gener. Men det som inte påverkar oss själva, det som händer någon annanstans, eller farliga händelser som är en konsekvens av vårt handlande via ett komplicerat händelseförlopp kan vi inte ta in. Det är vi inte utrustade för. Vi inbillar oss att vi är så himla smarta, och med förståndet begriper vi mycket väl vilka konsekvenser vårt agerande har. Men vi är fortfarande känslostyrda. Och känner vi ingen obedelbar fara då är det nog inte så farligt.
Jag brukar halvt på skämt halvt på allvar säga att människan är den MINST intelligenta arten på planeten,
vi gör en jäkla massa superkorkade saker som övriga arter inte gör (eller i väldans mycket mindre omfattning).
Som art totalt så är vi fanimig helt jävla IQ-befriade faktiskt :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av TeslaTissel »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Till slut så. Rädsla för höjder, ormar och annat är ju nedärvt. Tror jag. Men det tar ju ett litet tag. Varma spisplattor är inte riktigt där. :lol:
Sant, med det är en evolutionär process. Alla som inte har varit rädda för höjder och ormar har antagligen trillat ner nånstans eller blivit bitna eller uppätna för länge sedan. De har dött innan de kunde sprida sina gener vidare. Det är ju exakt det som är problemet. Det som är omedelbart farligt eller rentav dödligt är vi bra på att upptäcka. Det har vi fått med oss i våra gener. Men det som inte påverkar oss själva, det som händer någon annanstans, eller farliga händelser som är en konsekvens av vårt handlande via ett komplicerat händelseförlopp kan vi inte ta in. Det är vi inte utrustade för. Vi inbillar oss att vi är så himla smarta, och med förståndet begriper vi mycket väl vilka konsekvenser vårt agerande har. Men vi är fortfarande känslostyrda. Och känner vi ingen obedelbar fara då är det nog inte så farligt.
Jag brukar halvt på skämt halvt på allvar säga att människan är den MINST intelligenta arten på planeten,
vi gör en jäkla massa superkorkade saker som övriga arter inte gör (eller i väldans mycket mindre omfattning).
Som art totalt så är vi fanimig helt jävla IQ-befriade faktiskt :(

Haha! Kika på det här Youtube-klippet.
Här har företaget greppat klimathotet och dessutom gjort det med flera roliga inslag.

Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Klimathotet

Inlägg av bonath »

TeslaTissel skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Till slut så. Rädsla för höjder, ormar och annat är ju nedärvt. Tror jag. Men det tar ju ett litet tag. Varma spisplattor är inte riktigt där. :lol:
Sant, med det är en evolutionär process. Alla som inte har varit rädda för höjder och ormar har antagligen trillat ner nånstans eller blivit bitna eller uppätna för länge sedan. De har dött innan de kunde sprida sina gener vidare. Det är ju exakt det som är problemet. Det som är omedelbart farligt eller rentav dödligt är vi bra på att upptäcka. Det har vi fått med oss i våra gener. Men det som inte påverkar oss själva, det som händer någon annanstans, eller farliga händelser som är en konsekvens av vårt handlande via ett komplicerat händelseförlopp kan vi inte ta in. Det är vi inte utrustade för. Vi inbillar oss att vi är så himla smarta, och med förståndet begriper vi mycket väl vilka konsekvenser vårt agerande har. Men vi är fortfarande känslostyrda. Och känner vi ingen obedelbar fara då är det nog inte så farligt.
Jag brukar halvt på skämt halvt på allvar säga att människan är den MINST intelligenta arten på planeten,
vi gör en jäkla massa superkorkade saker som övriga arter inte gör (eller i väldans mycket mindre omfattning).
Som art totalt så är vi fanimig helt jävla IQ-befriade faktiskt :(

Haha! Kika på det här Youtube-klippet.
Här har företaget greppat klimathotet och dessutom gjort det med flera roliga inslag.

Hahaha, klart kul med reklam som man kommer ihåg!
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Klimathotet

Inlägg av Teslalink »

@Verdi,

är detta naturliga krafter eller onaturliga krafter pga klimatförändringar? Förlåt om jag hoppar på så här men jag vill verkligen veta när det är dags att ropa på vargen. Är detta det nya normala eller behöver vi ha 10 ytterligare liknande år innan vi kan säga det?
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Klimathotet

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Jag brukar halvt på skämt halvt på allvar säga att människan är den MINST intelligenta arten på planeten,
vi gör en jäkla massa superkorkade saker som övriga arter inte gör (eller i väldans mycket mindre omfattning).
Som art totalt så är vi fanimig helt jävla IQ-befriade faktiskt :(
Ja, det finns ju onekligen en risk att vi som art får kollektivt en Darwin Award. Det finns väl ingen annan art som avsiktligt förstör sin livsmiljö. Det är liksom det ultimativt mest korkade man kan göra. Smart va?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av TeslaTissel »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Jag brukar halvt på skämt halvt på allvar säga att människan är den MINST intelligenta arten på planeten,
vi gör en jäkla massa superkorkade saker som övriga arter inte gör (eller i väldans mycket mindre omfattning).
Som art totalt så är vi fanimig helt jävla IQ-befriade faktiskt :(
Ja, det finns ju onekligen en risk att vi som art får kollektivt en Darwin Award. Det finns väl ingen annan art som avsiktligt förstör sin livsmiljö. Det är liksom det ultimativt mest korkade man kan göra. Smart va?

Är vi tillbaka på ruta ett nu?
Batteritillgången verkar skita sig, just för oss priviligierade som skulle ha resurserna välja el-fordon ser det ju mörkt ut med tanke på just den utvecklingen?
Kortsiktigt innebär det att antalet el-fordon som finns att tillgå bromsas upp med i värsta fall ett antal år?

Politiskt ser det segt ut med länder och vissa intressenter som helst ser att inget alls skall förändras. ”Bryr mig inte ett dugg-inställningen”.

Var ser vi det visionära?
Funderar på hur en global katastrof-syn får mänskligheten att reagera? Kommer inte på det just nu men Steve Hawkings ganska invecklade tankar och kalkyler får mig att tänka lite större. Kombinera det med Elons...

Och då kanske det inte är så svårt?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av TeslaTissel »

Snodde ett stycke jag tycker är viktigt ur SVD idag.

Ibland dyker det upp något
som sticker hål på det skyddande skalet
man skapar.


I förberedelserna inför konferensen hände just det. Jag gick in och läste på Twitter, såg att en kvinna skrev att hennes dotter grät i skolan i dag. Orsaken? Klassen hade tittat på Lilla Aktuellts inslag om IPCC:s 1,5-gradersrapport. Mamman var förtvivlad. Varför gör vi så här mot våra barn?

Där går det hål på mitt skal och jag ställer mig frågan: vilket ansvar har vi i medierna när vi rapporterar om klimatet?

I nästa ögonblick läser jag vad Donald Trump säger i en tv-intervju med CBS 60 minutes, ett uttalande som spridits över hela världen. Han tror inte längre att klimatförändringarna är en bluff skapad av kineserna. Ett myrsteg framåt. Men så läser jag vad han säger efteråt.

"Jag tror att något händer. Något förändras, och det kommer att förändras tillbaka", säger han.

Klimatförändringarna kommer att gå över, säger USA:s president. På allvar. Samtidigt som orkanen Michael ödelagt hela samhällen i Florida.

"Både ni och vi måste förmedla hopp", sa en av klimatforskarna på konferensen, med riktning mot mig som representant för medierna. Och kanske har forskaren rätt, kanske målar vi världen i för dystra färger. Men hur ska man känna hopp, när världens mäktigaste man förnekar problemets existens? Hur ska vi få den 10-åriga flickan att känna att vuxenvärlden faktiskt kommer att lösa de enorma problem som världen står inför?

Jag tvingar mig själv att inte dras med i ilskan mot Trump.
Att i stället tänka på alla ljusglimtar jag också har sett den senaste tiden. Som de 10 000 studenter på Frankrikes toppuniversitet som skrivit under ett upprop och vägrar att arbeta för företag som inte tar ansvar för att stoppa klimatförändringarna. Eller att den nederländska organisationen Urgenda vann världens första klimatprocess mot landets regering i högsta domstolen – nu måste Nederländerna minska sina utsläpp med 25 procent till 2020 mot 1990 års nivå.

Och lösningarna finns ju faktiskt på plats. Titta på utvecklingen inom förnybar energi. Fossilfria transporter är på väg att slå igenom, köttkonsumtionen minskar. Och Kanada, som precis har klubbat en revolutionerande grön skatteväxling med progressiv skatt på utsläpp från fossila bränslen. Det går rasande snabbt just nu. Med Al Gores ord: "vi befinner oss i början av en hållbarhetsrevolution".

Och här är det viktigaste skälet till optimism av dem alla: Än är det inte för sent. Vägen framåt må vara svår, både politiskt och praktiskt, men den existerar fortfarande. Och tänk, tusentals forskare, som dem i Falkenberg, jobbar dagligen för att öka kunskapen om det som sker och hitta hållbara lösningar.

Det är hoppingivande.

Länk - kanske låst för er?: https://www.svd.se/hur-kanna-hopp-nar-t ... tproblemet
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av TeslaTissel »

Vi Dagens industri - https://weekend.di.se/reportage/sa-mins ... imatangest

Ganska aktuell, bäst mot slutet tycker jag.

joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Klimathotet

Inlägg av joel80 »

Tänk om allt med klimatkrisen och hållbart samhälle är en bluff och vi gör världen bättre helt i onödan?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Klimathotet

Inlägg av Bjelke »

På sätt och vis så har Trump rätt oavsett hur man ser på saken, för till slut (kanske 100 tusen år, vem vet) så kommer det garanterat att ha svängt tillbaks till
nuvarande nivå, eller vilken nivå som helst egentligen även istider antagligen, men då kan mycket väl mänskligheten ha gått under eller iaf gått igenom en
total katastrof...
Han kanske tom ser fram emot en rejäl utrensning i världen? Ungefär som den mindre smickrande rollen Mikael Nyqvist fick spela i Mission impossible 4 där han
tänkte att lite atombomber skulle rensa upp bra här :lol: (samma tema i många Hollywood-filmer).

Edit: Nyqvist ska det ju såklart vara
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Klimathotet

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
På sätt och vis så har Trump rätt oavsett hur man ser på saken, för till slut (kanske 100 tusen år, vem vet) så kommer det garanterat att ha svängt tillbaks till
nuvarande nivå, eller vilken nivå som helst egentligen även istider antagligen, men då kan mycket väl mänskligheten ha gått under eller iaf gått igenom en
total katastrof...
Han kanske tom ser fram emot en rejäl utrensning i världen? Ungefär som den mindre smickrande rollen Mikael Nyberg fick spela i Mission impossible 4 där han
tänkte att lite atombomber skulle rensa upp bra här :lol: (samma tema i många Hollywood-filmer).
Ett av de största klimathoten är ju befolkningsexplosionen här på jorden. Så är man riktigt jävla krass så har ju Micke Nyqvists (väl?) rollkaraktär rätt.

Ur ett klimatperspektiv är även malaria-vaccinationer förkastliga. Och kärnkraftens risk/reward är makalös. Skulle man få en härdsmälta så är det ju inte dåligt för klimatet iaf.


(Skriver det här mest för att illustrera att det finns andra värden än klimatet.)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Klimathotet

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Bjelke skrev:
På sätt och vis så har Trump rätt oavsett hur man ser på saken, för till slut (kanske 100 tusen år, vem vet) så kommer det garanterat att ha svängt tillbaks till
nuvarande nivå, eller vilken nivå som helst egentligen även istider antagligen, men då kan mycket väl mänskligheten ha gått under eller iaf gått igenom en
total katastrof...
Han kanske tom ser fram emot en rejäl utrensning i världen? Ungefär som den mindre smickrande rollen Mikael Nyberg fick spela i Mission impossible 4 där han
tänkte att lite atombomber skulle rensa upp bra här :lol: (samma tema i många Hollywood-filmer).
Ett av de största klimathoten är ju befolkningsexplosionen här på jorden. Så är man riktigt jävla krass så har ju Micke Nyqvists (väl?) rollkaraktär rätt.

Ur ett klimatperspektiv är även malaria-vaccinationer förkastliga. Och kärnkraftens risk/reward är makalös. Skulle man få en härdsmälta så är det ju inte dåligt för klimatet iaf.


(Skriver det här mest för att illustrera att det finns andra värden än klimatet.)
Ja verkligen, det finns måååånga skäl för oss att skärpa till oss och inte grisa ner klotet på alla sätt och vis...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Klimathotet

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Ja verkligen, det finns måååånga skäl för oss att skärpa till oss och inte grisa ner klotet på alla sätt och vis...
Som jag skrev ovan. Naturen är ett självreglerande system, åtminstone inom vissa gränser. Men vi människor inbillar oss att vi kan hålla på och påverka, vi ska styra och balansera så att det blir "rätt". I själva verket gör vi det motsatta och förstör den naturliga balansen precis överrallt. Det är klart att det är jobbigt att erkänna det, men det är ju så verkligheten ser ut. Det ligger i vår natur.
Man kan ju göra ett tankeexperiment. Om alla (eller nästan alla) männsikor skulle försvinna med ett slag, hur lång tid skulle det ta för ekosystemet och klimatet att hamna i balans igen? 50 år? 100 år?
Är det troligt att vi själva klarar att fixa det på kortare tid? Det är enligt mig tämligen uteslutet. Det tog oss över 100 år att ställa till det (sedan industrialiseringen). Att förstöra är alltid mycket enklare än att återställa. Så jävla smarta är vi inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Klimathotet

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Ja verkligen, det finns måååånga skäl för oss att skärpa till oss och inte grisa ner klotet på alla sätt och vis...
Som jag skrev ovan. Naturen är ett självreglerande system, åtminstone inom vissa gränser. Men vi människor inbillar oss att vi kan hålla på och påverka, vi ska styra och balansera så att det blir "rätt". I själva verket gör vi det motsatta och förstör den naturliga balansen precis överrallt. Det är klart att det är jobbigt att erkänna det, men det är ju så verkligheten ser ut. Det ligger i vår natur.
Man kan ju göra ett tankeexperiment. Om alla (eller nästan alla) männsikor skulle försvinna med ett slag, hur lång tid skulle det ta för ekosystemet och klimatet att hamna i balans igen? 50 år? 100 år?
Är det troligt att vi själva klarar att fixa det på kortare tid? Det är enligt mig tämligen uteslutet. Det tog oss över 100 år att ställa till det (sedan industrialiseringen). Att förstöra är alltid mycket enklare än att återställa. Så jävla smarta är vi inte.

Nej, det saknas dessutom vilja och förmåga att göra det som krävs. Framförallt demokratier kommer inte kunna genomföra det som krävs eftersom då blir de bortröstade vid nästa val och ersätts av en populist a la Trump.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Klimathotet

Inlägg av Jerka »

Så vad föreslår ni att vi ska göra? Organiserat folkmord? Business as usual och hoppas på det bästa?

Jag tror att vår smala lycka, det som kommer rädda oss, är att den nya gröna tekniken är bättre än den gamla fossila. Solceller är renare, enklare och nu för tiden även billigare än kolkraftverk. Elbilar är snabbare, tystare och billigare att ladda. En stad som satsar på många olika transportslag får en mycket bättre trafiksituation och miljö än en där bilarna helt dominerar. Det är därför det är så oerhört viktigt för oss i bl a de nordiska länderna att gå i förväg och vara goda exempel - när folk runtom i världen ser hur bra det kan bli så kommer de att vilja ha det så själva. Att leva grönt är skönt, oavsett klimatförändringarna!

Samma sak går igen när det gäller befolkningsökningen. Visst är det så att krig, svält och farsoter hejdar befolkningsökningen - men det gör även bättre utbildning, ökat välstånd och förbättrad ställning för kvinnor. Löser vi den biten så kan jordens befolkning stabiliseras på en hållbar nivå. Löser vi det inte - tja, då kommer befolkningen stabiliseras ändå av sig själv, fast risken är att vi inte gillar sättet det sker på.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Klimathotet

Inlägg av Jerker »

Vi har nog inget annat val än att lita till den tekniska utvecklingen, för alternativet är att gå till baka till ett 1800-talsliv. Eftersom det trots allt inte är gjort på en kafferast att ställa om till grön energi så får vi hoppas på att man hittar på nån teknik att rensa atmosfären från CO2 och skapa en mindre istid som binder havsvattnet till polerna igen så att havsnivån sjunker tillbaka osv.

Det som bekymrar mig är att allt går i cykler vad gäller mänskligheten. Nu är vi i många aspekter tillbaka till 1930-talet och demokratin, mänskliga rättigheter osv. är på tillbakagång. Men enda trösten till det är att det kommer att svänga tillbaka igen nån gång. Hoppas bara att vi slipper nåt liknande andra världskriget för att vända pendeln.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Klimathotet

Inlägg av mati »

Jerka skrev:
Så vad föreslår ni att vi ska göra? Organiserat folkmord? Business as usual och hoppas på det bästa?
Business as usual och organiserat folkmord är i det långa loppet exakt samma sak. Det är det jag försöker uttrycka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
Vi har nog inget annat val än att lita till den tekniska utvecklingen, för alternativet är att gå till baka till ett 1800-talsliv. Eftersom det trots allt inte är gjort på en kafferast att ställa om till grön energi så får vi hoppas på att man hittar på nån teknik att rensa atmosfären från CO2 och skapa en mindre istid som binder havsvattnet till polerna igen så att havsnivån sjunker tillbaka osv.

Det som bekymrar mig är att allt går i cykler vad gäller mänskligheten. Nu är vi i många aspekter tillbaka till 1930-talet och demokratin, mänskliga rättigheter osv. är på tillbakagång. Men enda trösten till det är att det kommer att svänga tillbaka igen nån gång. Hoppas bara att vi slipper nåt liknande andra världskriget för att vända pendeln.
Instämmer delvis.
Möter många företagare i dagarna och det verkar inte vara någon speciell bransch som tar ledningen i fråga om teknisk utveckling.

Det visar sig de flesta branscher verkar se nya affärsmöjligheter.
Så den tekniska utvecklingen är inte allenagörande, - tror jag.

Jag slås av optimismen och en nyföretagar-anda som jag inte sett tidigare. Kanske har det att göra med att vi har många start-ups och även andra intressenter som påverkats av sista halvårets ganska nedslående klimatrapporter.

Jobbade ett par år i en så kallad teknik-by där många nya företag föddes. Då var det inte alls samma optimism kan jag lova. Det var mest allsköns bekymmer och mer fokus på hinder än möjligheter.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Klimathotet

Inlägg av Surfaren »

Jerker skrev:
Vi har nog inget annat val än att lita till den tekniska utvecklingen, för alternativet är att gå till baka till ett 1800-talsliv.
Är inte det lite svartvitt? Man kan väl jobba på sitt eget bidrag även om man hoppas att teknikutvecklingen ska svepa in och rädda oss. Sen tycker jag att 1800-talsbegreppet har en negativ klang och skrämmer folk från att vilja ändra sig, helt i onödan. Så hemskt är det inte att göra några egna uppoffringar.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av TeslaTissel »

Surfaren skrev:
Jerker skrev:
Vi har nog inget annat val än att lita till den tekniska utvecklingen, för alternativet är att gå till baka till ett 1800-talsliv.
Är inte det lite svartvitt? Man kan väl jobba på sitt eget bidrag även om man hoppas att teknikutvecklingen ska svepa in och rädda oss. Sen tycker jag att 1800-talsbegreppet har en negativ klang och skrämmer folk från att vilja ändra sig, helt i onödan. Så hemskt är det inte att göra några egna uppoffringar.

Det var nog därför jag skrev: ”Instämmer delvis”.

Och håller med dig. Man kan jobba verkligen på sitt eget sätt till utvecklingen.
Och kanske det blir lika tufft som att komma runt den ohyggligt starka okunskapen bakom ett visst nuvarande presidentskap?
Den person som påstår att alla media är fejk, påstår att alla rapporter om klimathot är fejk, fejk om allt?

Och det värsta är att denne inte är ensam. Min enda förhoppning är att dessa bakåtsträvande trender vänder så snart som möjligt.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Klimathotet

Inlägg av TeslaTissel »

Ta ett steg tillbaka!

Klippet säger en del om hur framtiden ser ut.
Om vi inte gör förändringar i vår konsumtion och livsstil!

joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Klimathotet

Inlägg av joel80 »

Men allt det där har ju bara med dålig skogsvård att göra..

Eeeeh..

**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar