Klimathotet

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: Klimathotet

Inläggav Teslaägare mati » 11 okt 2018 20:17

Om en global katastrof skulle radera ut större delen av mänskligheten skulle problemet lösa sig helt på egen hand. Naturen är trots allt ett självreglerande system som så småningom hamnar i balans. Om den ena reglerkretsen fallerar så tar ett överordnat system över. Jag ser det pragmatiskt. Om inte vi gör nånting så kommer det lösa sig ändå till slut, och den lösningen är kanske inte den mest osannolika.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 11 okt 2018 20:42

mati skrev:Om en global katastrof skulle radera ut större delen av mänskligheten skulle problemet lösa sig helt på egen hand. Naturen är trots allt ett självreglerande system som så småningom hamnar i balans. Om den ena reglerkretsen fallerar så tar ett överordnat system över. Jag ser det pragmatiskt. Om inte vi gör nånting så kommer det lösa sig ändå till slut, och den lösningen är kanske inte den mest osannolika.

Antagligen är det inte heller den mest angenäma. Håller dock med i sak. Jag utgår ifrån att mänskligheten kommer försöka elda upp alla fossila bränslen så gott det går eller rättare sagt så länge det är billigare än alternativen.

Lyckas vi dra ut på det i tid kommer dock inte de negativa effekterna för oss bli lika stora som om vi lyckades bränna upp allt i år.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav TeslaTissel » 11 okt 2018 20:47

mati skrev:Om en global katastrof skulle radera ut större delen av mänskligheten skulle problemet lösa sig helt på egen hand. Naturen är trots allt ett självreglerande system som så småningom hamnar i balans. Om den ena reglerkretsen fallerar så tar ett överordnat system över. Jag ser det pragmatiskt. Om inte vi gör nånting så kommer det lösa sig ändå till slut, och den lösningen är kanske inte den mest osannolika.

Jag förstår hur du tänker,,,

MEN, då är vi tillbaka på ruta ett.
Det var det jag försökte ta upp, att vi har fantastiska möjligheter.

Jag ser just det som helt avgörande. sitter vi still i vårs små egna egeon så händer ingenting.
Det blir inga goda krafter och faran är att just det du tar upp, blir en verklighet, som ingen ens kommer att minnas.
Användarvisningsbild
TeslaTissel

Inläggav TeslaTissel » 11 okt 2018 20:49

Svenssons skrev:

Antagligen är det inte heller den mest angenäma. Håller dock med i sak. Jag utgår ifrån att mänskligheten kommer försöka elda upp alla fossila bränslen så gott det går eller rättare sagt så länge det är billigare än alternativen.

Lyckas vi dra ut på det i tid kommer dock inte de negativa effekterna för oss bli lika stora som om vi lyckades bränna upp allt i år.

Vänta nu!? Tänkt klart? Egentligen vore det en väldigt destruktiv logik?
Användarvisningsbild
TeslaTissel

Inläggav Teslaägare Svenssons » 11 okt 2018 20:55

TeslaTissel skrev:
Svenssons skrev:

Vänta nu!? Tänkt klart? Egentligen vore det en väldigt destruktiv logik?

Vad är destruktiv logik? De flesta människor kommer enbart agera på det som påverkar dem själva och då endast i närtid, helst omedelbart. Det är så mänskligheten fungerar. Det är otroligt svårt för de flesta att koppla egna handlingar till vad som händer på en plats 200 mil bort om tio år. Även ifall man skulle kunna se det så är frågan om det väger upp ens egna direkta nytta som man får av handlingen.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Teslaägare bylund » 11 okt 2018 22:06

Naturen lär hamna i balans, och liv på jorden lär finnas kvar, men kanske med betydligt färre människor (och andra arter) än idag. På lång sikt så lär det ske en återhämtning.

På några generationers sikt kan det bli jobbigt dock.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inläggav TeslaTissel » 11 okt 2018 22:52

Om vi ser det så här då?

De flesta av oss tar denna attityd:
Att sätta tvivel på framtiden, för den är ju så långt bort och den berör inte mig.

Alltså en invändning som egentligen signalerar - Ok, jag ger upp.
- ”Och om jag ger ger upp, så innebär det faktiskt att jag lämnat över till någon annan,- typ resten av världen”?

Alltså en psykologisk kullerbytta, när orden katastrof, kollaps, kaos, polarsmältning etc kommer på tal.

Kan vi inte se igenom vår egen status och se möjligheter istället för att ständigt försöka hävda vår alldeles egen lilla sfär där vi så hårt arbetar för vår egen person (EGO) i en värld som, i vår egna enfaldighet,- bara är ute efter att förgöra oss?

Har vi då ingen betydelse alls som enskilda människor för framtid och framsteg?
Om du bara tar perspektivet att du sitter i en Space-X-kapsel och tittar på vår jord så skulle du genast inse hur liten vår lilla värld är?

Den omställningen ur det perspektivet i hjärnan, är inte alls svår att göra.

Elon Musk gör det, kanske vi kan det också?
Användarvisningsbild
TeslaTissel

Inläggav Teslaägare mati » 12 okt 2018 06:57

Jag ser det inte alls på det viset att jag har gett upp. Tvärtom, hade det varit fallet hade jag inte behövt spendera halva min lön på elbilar, lägga flera hundratusen kronor på mitt tak i form av solceller, ändrat matvanor, osv. Nej, men jag har inga illusioner att jorden kommer att se annorlunda ut om 50-100 år. Det jag ser är nämligen att människor i stort sett lever som vanligt och inte är beredda att göra nånting så länge det kan kosta pengar. Som Svenssons säger, människan fungerar inte så. Det måste alltid hända nånting allvarligt först innan de riktigt stora förändringarna genomförs.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
mati
Teslaägare

Inläggav elbilist Jerker » 12 okt 2018 07:36

mati skrev:Jag ser det inte alls på det viset att jag har gett upp. Tvärtom, hade det varit fallet hade jag inte behövt spendera halva min lön på elbilar, lägga flera hundratusen kronor på mitt tak i form av solceller, ändrat matvanor, osv. Nej, men jag har inga illusioner att jorden kommer att se annorlunda ut om 50-100 år. Det jag ser är nämligen att människor i stort sett lever som vanligt och inte är beredda att göra nånting så länge det kan kosta pengar. Som Svenssons säger, människan fungerar inte så. Det måste alltid hända nånting allvarligt först innan de riktigt stora förändringarna genomförs.

På samma sätt som en allt större befolkning världen över med öppna ögon röstar fram företrädare för samma typer av ideologier som ledde till andra världskriget. Det historiska minnet är kort och en bedövande stor andel av mänskligheten saknar förmåga att ta till sig av andra människors erfarenheter och ta lärdom av dem. Det är ungefär samma problematik.
Senast redigerad av Jerker 12 okt 2018 08:10, redigerad totalt 1 gång.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inläggav Teslaägare mati » 12 okt 2018 08:08

Jerker skrev:
mati skrev:Jag ser det inte alls på det viset att jag har gett upp. Tvärtom, hade det varit fallet hade jag inte behövt spendera halva min lön på elbilar, lägga flera hundratusen kronor på mitt tak i form av solceller, ändrat matvanor, osv. Nej, men jag har inga illusioner att jorden kommer att se annorlunda ut om 50-100 år. Det jag ser är nämligen att människor i stort sett lever som vanligt och inte är beredda att göra nånting så länge det kan kosta pengar. Som Svenssons säger, människan fungerar inte så. Det måste alltid hända nånting allvarligt först innan de riktigt stora förändringarna genomförs.

På samma sätt som en allt större befolkning världen över med öppna ögon röstar fram företrädare samma typer av ideologier som ledde till andra världskriget. Det historiska minnet är kort och en bedövande stor andel av mänskligheten saknar förmåga att ta till sig av andra människors erfarenheter och ta lärdom av dem. Det är ungefär samma problematik.

Ja, så är det tyvärr. Erfarenhet går inte i arv. Ett litet barn kommer inte tro dig oavsett hur många gånger du säger att spisplattan är het och att man inte får röra den. Inte förrän det har blivit kännbart. Först då sjunker det in. Så fungerar alla djur, inklusive människan. Det spelar ingen roll hur vuxen och upplyst man inbillar sig att man är.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
mati
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö