Har kobolt-tåget gått?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Verdi

Har kobolt-tåget gått?

Inlägg av Verdi »

Har lite funderingar på att investera i papper knutna till kobolt (och/eller litium).

Vilka risker finns? Ny batteriteknik som inte behöver kobolt eller litium? Att tillgången ökar snabbare än efterfrågan?


Edit: Har haft tankarna ett tag men nu såg jag en artikel på Avanza idag som aktualiserade det igen: https://www.avanza.se/placera/redaktion ... ll-ha.html
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Har kobolt-tåget gått?

Inlägg av R2D2 »

Har för mig att börspodden har tagit upp detta några gånger, kommer dock tyvärr inte ihåg vilket avsnitt det var :(
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Har kobolt-tåget gått?

Inlägg av Alfred »

Jag utvärderade det här i höstas och läste på lite genom olika analyser på SeekingAlpha. Bestämde mig för att följande parametrar var värda att beakta:

Typ av fyndighet - kobolt ingår i ett antal olika mineral och i olika grad av koncentration. Jag bestämde mig för att prioritera lättillgänglig kobolt över storlek på fyndighet eftersom det borde bli mindre känsligt för vilken prisnivå kobolt stabiliserar sig på. Därmed gick de stora fyndigheterna i Australien bort.

Fokusera på kobolt - många av företagen som har initiativ inom kobolt är stora gruvföretag som även sysslar med mycket annat. Jag kan för lite om spacet så det blir för stor risk att spekulera i sådana placeringar om andra råvaror sjunker i värde samtidigt som kobolt går upp. Därför vill jag placera i företag som fokuserar helt på denna trend.

Undvika geografiska/sociala/politiska risker - fyndigheter i Afrika och andra svårtillgängliga marknader ger exponering mot andra risker än att min spaning om kobolt stämmer. Jag vill inte ha valutarisk mot små/obskyra valutor eller blanda mig i företag som har problem rörande anställningsvillkor/barnarbete mm eller befinner sig i politiskt instabila områden.

Summa summarum landade jag i att det finns en kanadensisk fyndighet som exploateras av eCobalt Solutions där det mesta verkar stämma. Kanadensisk dollar känns som okej valutarisk, landet stabilt och konkurrensfördel av att jag hoppas på stark efterfrågan i Nordamerika samtidigt som konkurrensen där verkar svag. Renhet/lättillgänglighet också bra. Nackdelar är att fyndigheten inte är så stor (dvs kort livslängd på gruvan) och att gruvan inte är i drift ännu, så naturligtvis en högriskinvestering. Finns massor som kan gå fel.

Men tillräckligt mycket stämde och jag ville gärna ha exponering mot en trend/spaning som jag tror på, så jag gjorde en liten placering.

Finns mycket att läsa om spacet på SeekingAlpha, så rekommenderar läsning där om du söker bättre pålästa tips. Jag tar inget ansvar för om min slutsats visar sig vara bra eller inte, och så vidare. Jag är verkligen bara en lekman.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Skriv svar