Volvo toppar nästan dieselligan

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Volvo toppar nästan dieselligan

Inlägg av Kulingen »

Volvo toppar nästan dieselligan på vilket märke som säljer flest % dieselbilar.

http://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter/ ... ocid=ientp
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Volvo toppar nästan dieselligan

Inlägg av chaffis75 »

jo jag såg de också... Men inte så konstigt för om man kollar lite på Volvo som jag har de senaste åren så erbjuder de väldigt få bensin modeller och de är dessutom nästan billigare med diesel modellen speciellt då man ofta kan få diesel med manuell växel låda med bensin bara med automat vilket såklart drar upp bas priset.
Ja de måste skärpa sig och se till att börja leverera elbilar, hoppas modellerna står på kö efter 2019 då den första ska komma men den är kanske att önska för mycket :(
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Volvo toppar nästan dieselligan

Inlägg av ochso »

Kulingen skrev:
Volvo toppar nästan dieselligan på vilket märke som säljer flest % dieselbilar.

http://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter/ ... ocid=ientp
Det är väl egentligen inte jättekonstigt. De har ju plöjt ner massor med utvecklingskapital i dessa dieselmotorer, de har nog bråttom att sälja maximalt med dieslar för att kunna få igen de pengarna. Kostnaderna för att ta fram dieslarna har nog motiverats med att de ska kunna säljas under många år framöver, ur bolagsperspektivet känns det som att deras fokus och agerande är logiskt. Det borde finnas en omställningstid innan de har ställt om produktionen och fabrikerna för att få upp motsvarande volym bensinmotorer (tyvärr, bättre hade ju varit om de istället försökte ställa om till elmotorer, men det är ju en annan diskussion).

Så inte speciellt kontroversiellt, se exempelvis på Tesla som säljer utsläppsrätter/krediter, hade det inte varit bättre om de lät bli osv osv. De tjänar visserligen pengar på att sälja utsläppsrätter för att producera elbilar, men å andra sidan kanske Volvo tjänar pengar på dieselmotorer för att utveckla elbilar just nu.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Volvo toppar nästan dieselligan

Inlägg av Kulingen »

Volvo gör rekordvinst på 14 miljarder, så de har bog råd att utveckla elbilar också.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Volvo toppar nästan dieselligan

Inlägg av Geni87 »

chaffis75 skrev:
jo jag såg de också... Men inte så konstigt för om man kollar lite på Volvo som jag har de senaste åren så erbjuder de väldigt få bensin modeller och de är dessutom nästan billigare med diesel modellen speciellt då man ofta kan få diesel med manuell växel låda med bensin bara med automat vilket såklart drar upp bas priset.
Ja de måste skärpa sig och se till att börja leverera elbilar, hoppas modellerna står på kö efter 2019 då den första ska komma men den är kanske att önska för mycket :(
Volvo säger ju lansering av 5 olika BEV:ar mellan 2019 och 2021, varav 3 Volvobrandade och 2 Polestarbrandade - så en hyfsad "kö" är det väl. :)

Elektriska drivlinor och elbilar är tydligt att de utvecklar. Har man följt vad de söker för folk till sin R&D-verksamhet i Göteborg de senaste åren är det väldigt tydligt åt vilket håll det bär. Jag som jobbar som ingenjör i Göteborg håller ganska bra koll på arbetsmarknaden här, och det har varit väldigt många annonser ute för tekniska experter, konstruktörer, projektledare, mjukvaruutvecklare etc mot elmotorer, batterier och kraftelektronik.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Volvo toppar nästan dieselligan

Inlägg av chaffis75 »

ochso skrev:
Kulingen skrev:
Volvo toppar nästan dieselligan på vilket märke som säljer flest % dieselbilar.

http://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter/ ... ocid=ientp
Det är väl egentligen inte jättekonstigt. De har ju plöjt ner massor med utvecklingskapital i dessa dieselmotorer, de har nog bråttom att sälja maximalt med dieslar för att kunna få igen de pengarna. Kostnaderna för att ta fram dieslarna har nog motiverats med att de ska kunna säljas under många år framöver, ur bolagsperspektivet känns det som att deras fokus och agerande är logiskt. Det borde finnas en omställningstid innan de har ställt om produktionen och fabrikerna för att få upp motsvarande volym bensinmotorer (tyvärr, bättre hade ju varit om de istället försökte ställa om till elmotorer, men det är ju en annan diskussion).

Så inte speciellt kontroversiellt, se exempelvis på Tesla som säljer utsläppsrätter/krediter, hade det inte varit bättre om de lät bli osv osv. De tjänar visserligen pengar på att sälja utsläppsrätter för att producera elbilar, men å andra sidan kanske Volvo tjänar pengar på dieselmotorer för att utveckla elbilar just nu.
Minns tyvärr inte var jag läste de men vad jag förstått så kan Volvo ställa om mellan bensin och diesel ganska lätt eftersom de i grunden är samma motor och den tillverkas i samma linje och att de har en fördel jämfört med många andra tillverkare som har separata linjer/modeller för bensin respektive diesel.
Men jag förstår att de ändå skiljer massor av detaljer när man bygger motorn och man vill såklart ha tillbaka utvecklingskostnaden på hela detta motor konceptet såklart.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Volvo toppar nästan dieselligan

Inlägg av chaffis75 »

Geni87 skrev:
chaffis75 skrev:
jo jag såg de också... Men inte så konstigt för om man kollar lite på Volvo som jag har de senaste åren så erbjuder de väldigt få bensin modeller och de är dessutom nästan billigare med diesel modellen speciellt då man ofta kan få diesel med manuell växel låda med bensin bara med automat vilket såklart drar upp bas priset.
Ja de måste skärpa sig och se till att börja leverera elbilar, hoppas modellerna står på kö efter 2019 då den första ska komma men den är kanske att önska för mycket :(
Volvo säger ju lansering av 5 olika BEV:ar mellan 2019 och 2021, varav 3 Volvobrandade och 2 Polestarbrandade - så en hyfsad "kö" är det väl. :)

Elektriska drivlinor och elbilar är tydligt att de utvecklar. Har man följt vad de söker för folk till sin R&D-verksamhet i Göteborg de senaste åren är det väldigt tydligt åt vilket håll det bär. Jag som jobbar som ingenjör i Göteborg håller ganska bra koll på arbetsmarknaden här, och det har varit väldigt många annonser ute för tekniska experter, konstruktörer, projektledare, mjukvaruutvecklare etc mot elmotorer, batterier och kraftelektronik.
Jo jag verkligen längtar till att få se lite vad som finns i pipen, jag hoppas de är bra saker vi kommer få se....
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Volvo toppar nästan dieselligan

Inlägg av Geni87 »

chaffis75 skrev:
Geni87 skrev:
chaffis75 skrev:
jo jag såg de också... Men inte så konstigt för om man kollar lite på Volvo som jag har de senaste åren så erbjuder de väldigt få bensin modeller och de är dessutom nästan billigare med diesel modellen speciellt då man ofta kan få diesel med manuell växel låda med bensin bara med automat vilket såklart drar upp bas priset.
Ja de måste skärpa sig och se till att börja leverera elbilar, hoppas modellerna står på kö efter 2019 då den första ska komma men den är kanske att önska för mycket :(
Volvo säger ju lansering av 5 olika BEV:ar mellan 2019 och 2021, varav 3 Volvobrandade och 2 Polestarbrandade - så en hyfsad "kö" är det väl. :)

Elektriska drivlinor och elbilar är tydligt att de utvecklar. Har man följt vad de söker för folk till sin R&D-verksamhet i Göteborg de senaste åren är det väldigt tydligt åt vilket håll det bär. Jag som jobbar som ingenjör i Göteborg håller ganska bra koll på arbetsmarknaden här, och det har varit väldigt många annonser ute för tekniska experter, konstruktörer, projektledare, mjukvaruutvecklare etc mot elmotorer, batterier och kraftelektronik.
Jo jag verkligen längtar till att få se lite vad som finns i pipen, jag hoppas de är bra saker vi kommer få se....
Ja det får vi verkligen hoppas! Det enda som egentligen är känt bortsett från det jag skrev tidigare är väl att en Polestarmodell blir först ut som en BEV från Volvo, följt av en BEV på Volvo XC40. Och det låter ju väldigt lovande tycker jag...

I den här artikeln säger de att BEV:en kommer baseras på Concept 40.2, men jag tycker inte att det är solklart att den infon är 100% bekräftad. Men det vore ju inte dumt isf... https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... k-due-2019

Dessa två som BEV:ar hade varit en bra start på satsningen tycker jag nog. :)

Bild
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Volvo toppar nästan dieselligan

Inlägg av Jerka »

Om man tar storsäljaren V90 så började ju inte den billigaste bensinaren säljas förrän i december, så ville man ha en bil under 400k var det diesel som gällde. Inte konstigt att folk valde det då. När de räknar samman 2018 tror jag siffrorna jämnas ut lite.
Skriv svar