Pengar, via länsstyrelsen eller via fakturan?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Pengar, via länsstyrelsen eller via fakturan?

Inlägg av Anders77 »

Nu är jag partisk. Men läste om detta nyss. Jsg tyckte det lät smart.

Vad säger ni som är mer opartiska än vad jag är?

https://www.expressen.se/nyheter/klimat ... nt-avdrag/
Svart X90D, bokat en M3.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Pengar, via länsstyrelsen eller via fakturan?

Inlägg av Svenssons »

Bort med bidragen och sänk skatten/momsen säger jag. Varför alla dessa bidrag tillsammans med höga skatter? Antagligen bara för att vi ska tycka att politikerna är snälla som "ger" pengar till oss, pengar som vi har betalat in...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Pengar, via länsstyrelsen eller via fakturan?

Inlägg av Anders77 »

Svenssons skrev:
Bort med bidragen och sänk skatten/momsen säger jag. Varför alla dessa bidrag tillsammans med höga skatter? Antagligen bara för att vi ska tycka att politikerna är snälla som "ger" pengar till oss, pengar som vi har betalat in...

Saken är väl att normala skatten folk betalar ej går till staten. Så att sänka den skatten kan ingen regering göra. Så om staten vill ge mer pengar till privatpersoner måste det bli via bidrag eller subventioner.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Pengar, via länsstyrelsen eller via fakturan?

Inlägg av Niklas Z »

Fast det skulle ju gå att ändra så att folk betalade skatt till staten, även i de fall de inte ligger över gränsen för marginalskatt. Om man flyttar de sociala avgifterna från arbetsgivaren till löntagaren, så skulle både transparensen i skattesystemet öka och därtill möjliggöra den sortens skatteavdrag som nämndes ovan.
Lite annan diskussion dock!
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Pengar, via länsstyrelsen eller via fakturan?

Inlägg av Anders77 »

Niklas Z skrev:
Fast det skulle ju gå att ändra så att folk betalade skatt till staten, även i de fall de inte ligger över gränsen för marginalskatt. Om man flyttar de sociala avgifterna från arbetsgivaren till löntagaren, så skulle både transparensen i skattesystemet öka och därtill möjliggöra den sortens skatteavdrag som nämndes ovan.
Lite annan diskussion dock!
Ja lite annan diskussion men absolut något som hade uppskattats.

Om anställda bara kunde lära sig hur mycket de kostar.....
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Pengar, via länsstyrelsen eller via fakturan?

Inlägg av Teslaspolen »

Problemet med bidraget, så som diskuterats i ett avsnitt av Solcellspodden i höstas, är att när det tas bort så blir det väldigt kämpigt för aktörerna som skalat upp sin verksamhet till en betydligt högre nivå än den som krävs utan bidraget.

Så, visst blir man glad om man får 30% bidrag på sin installation, men det är inte så bra för marknaden/industrin på sikt. I första hand ska det vara så enkelt som det bara går att skaffa solceller, sedan kan man fundera på priset.

Ska läsa på om förslaget senare.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Pengar, via länsstyrelsen eller via fakturan?

Inlägg av nek0 »

Anders77 skrev:
Niklas Z skrev:
Fast det skulle ju gå att ändra så att folk betalade skatt till staten, även i de fall de inte ligger över gränsen för marginalskatt. Om man flyttar de sociala avgifterna från arbetsgivaren till löntagaren, så skulle både transparensen i skattesystemet öka och därtill möjliggöra den sortens skatteavdrag som nämndes ovan.
Lite annan diskussion dock!
Ja lite annan diskussion men absolut något som hade uppskattats.

Om anställda bara kunde lära sig hur mycket de kostar.....
Undrar bara varför stackars arbetsgivare har några anställda?
De är bara belastning och kostnader, ganska dumt att ha några eller hur?
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Pengar, via länsstyrelsen eller via fakturan?

Inlägg av Anders77 »

nek0 skrev:
Anders77 skrev:
Niklas Z skrev:
Fast det skulle ju gå att ändra så att folk betalade skatt till staten, även i de fall de inte ligger över gränsen för marginalskatt. Om man flyttar de sociala avgifterna från arbetsgivaren till löntagaren, så skulle både transparensen i skattesystemet öka och därtill möjliggöra den sortens skatteavdrag som nämndes ovan.
Lite annan diskussion dock!
Ja lite annan diskussion men absolut något som hade uppskattats.

Om anställda bara kunde lära sig hur mycket de kostar.....
Undrar bara varför stackars arbetsgivare har några anställda?
De är bara belastning och kostnader, ganska dumt att ha några eller hur?
Ungefär 2/3 av Sveriges företag har bara 1 anställd, alltså ägaren. Stor del av dem har inte råd att anställa.

Så ja det är ett problem för många företag idag.
Svart X90D, bokat en M3.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Pengar, via länsstyrelsen eller via fakturan?

Inlägg av Svenssons »

Anders77 skrev:
Svenssons skrev:
Bort med bidragen och sänk skatten/momsen säger jag. Varför alla dessa bidrag tillsammans med höga skatter? Antagligen bara för att vi ska tycka att politikerna är snälla som "ger" pengar till oss, pengar som vi har betalat in...

Saken är väl att normala skatten folk betalar ej går till staten. Så att sänka den skatten kan ingen regering göra. Så om staten vill ge mer pengar till privatpersoner måste det bli via bidrag eller subventioner.
Staten fick drygt 300 tkr av mig när jag köpte min elbil. Sedan fick jag tillbaka 40tkr och skulle vara tacksam för det... Momsen är ju statlig och jag menar inte att man skall differensiera momsen per vara utan att det allmänna skattebördan borde sänkas liksom bidragen. När politiker försöker styra hur saker skall konsumeras och produceras brukar det gå fel, särskilt när det skall göras i femårsplaner.

Blev rätt sur när jag från Vetenskapsradion hörde en kvinna från IVL förklara fördelen med elskena för att ladda bil som nu finns på försök utanför Arlanda. Där försökte hon motivera att den sparade på infrastruktur... Hon nämnde att en del laddstolpar kanske ändå behövdes i och för sig men kostnaden för denna elskena är 10 miljoner per km och totalkostnaden för Sverige skulle bli 120 miljarder. Detta exkluderade att alla bilar måste byggas om för att kunna ladda och för tillfället finns endast en ombyggd lastbil (utan någon som helst koll så skulle jag gissa att det är en Volvo...) som kan nyttja skenan. Slöseri med statliga medel som heter duga. Marknaden kan ta fram ny teknik och lösningar som är bra mycket bättre än vad som kan tas fram med statliga pengar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Pengar, via länsstyrelsen eller via fakturan?

Inlägg av Anders77 »

Ja Svensson momsen sköter staten ja. Men tänk på att det är nog foetfarande så att ca 70% av alla nya bilar som säljs går via företag. Så där är det alltså redan halv moms.

Majoriteten av alla elbilar som säljs idag och närmsta åren kommer kosta under 500k, ink moms. Så för företagen aom oftast köper elbilen så är halv moms då ca 50k. Subventionen som nu införs på 60k är alltaå högre än vad momsen är som de flesta får betala.

Dock vi som privatpersoner betalar hel moms. Och därför anser jag att de 100k som vi i C la hade varit bättre. För då hade alltså även privatpersoner som köpt en elbil för mindre än 500k fått tillbaka mer än hela momsen. Mer än momsen är bättre än momsen i min värld.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Pengar, via länsstyrelsen eller via fakturan?

Inlägg av e5m1r »

Anders77 skrev:
Ja Svensson momsen sköter staten ja. Men tänk på att det är nog foetfarande så att ca 70% av alla nya bilar som säljs går via företag. Så där är det alltså redan halv moms.

Majoriteten av alla elbilar som säljs idag och närmsta åren kommer kosta under 500k, ink moms. Så för företagen aom oftast köper elbilen så är halv moms då ca 50k. Subventionen som nu införs på 60k är alltaå högre än vad momsen är som de flesta får betala.

Dock vi som privatpersoner betalar hel moms. Och därför anser jag att de 100k som vi i C la hade varit bättre. För då hade alltså även privatpersoner som köpt en elbil för mindre än 500k fått tillbaka mer än hela momsen. Mer än momsen är bättre än momsen i min värld.
Hade det inte då varit vettigare att slopa momsen på elbilar för privatpersoner och företag kan rulla på som vanligt ?
Det är trots allt privatpersonerna som står för majoriteten av bilar och där med påverkar omställningen mer
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar